Gå til innhold

«Avlyse jula» - Hva koster en jul?

Samfunnsdebatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har alle dere som preiker om billig ribbe glemt den grusomme dokumentaren om hvordan disse grisene har det????? 

Eier dere ikke skam?

Anonymkode: 33789...5c2

Håper for din del at du bare spiser grønnsaker.

- se dokumentar om kyllingproduksjon

- les om lakseoppdrett og selvdød fisk

- les om hvordan spesielt katter påvirker naturen, og hvordan hunder som er avlet frem har det innelåst 9 timer på rad hver dag, med alle sine skavanker fra innavl.

- Og så kan du jo se litt på forbruket ditt samtidig. Klær er den nestmest forurensende næring i verden. Så ikke kjøp klær. Og ikke reis, ikke med annet enn å gå. Og ikke kjøp klær i annet enn lokalt produsert ull, men naturlig farge. Fra egne sauer som må gå fritt på fjellet der du bor i en steinhytte av stein du har stablet selv. Uten varme og strøm og vann, du kan ikke bruke noe sommer industrielt fremstilt (rør og ledninger med metall og spiker og slikt)

Nei, det er ikke pent. Mennesket er ikke snilt.

Anonymkode: f0327...9c6

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt denne diskusjonen med mannen flere ganger, fordi han mener det går så mye penger i julen. Det går jo mer, men det trenger ikke gå så avsindig mye. 

Vi er enige om at bare barn mottar gaver fra onkler/tanter, men det er fortsatt en del gaver.

Det som drar på i desember måned er;

- Julebord. Vi har 2-3 hver ute på restaurant. I tillegg til restaurantregninger så blir det alltid noe taxi for å få logistikken til å gå opp. Dette er venner vi ikke alltid ser så mye lenger, så vi holder på dette.

- Middager hjemme. Vi arrangerer flere selskaper i år med en del gjester. Det går mye penger til mat og vin/aquevit. Så har vi kjøpt ved og fyrer godt, ettersom vi må ha det komfortabelt og varmt når vi har gjester. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Billigere ribbe? Hva har det med pinnekjøtt å gjøre? Når alt man har råd til er et par pakker vossakorv til potetene så er det ikke mye julestemning. 

Anonymkode: 6bc21...946

Nå koster faktisk vossakorv dobbelt så mye som ribba pr kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror du lam har det så mye bedre?

Anonymkode: 5871b...d5f

Lam som har gått på beite hele sommeren har det vel ikke så ille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Julegaver (og barna får sportsutstyr og klær, ja, og til søsken, foreldre, søsken, nevøer og nieser, hverandre), ganske dyr adventskalender, blomster, vi baker, mye god mat som er dyrere enn vanlig: ørret, lutefisk, and, pålegg som røkelaks, sylte, alt vi ønsker oss, dessert hver dag, godterier, vin, akevitt, øl, julekort (det er dyrt å sende), vi går på restaurant en dag bare kjernefamilien. Juletre (minst 800,-). Tipper det går 20 000 ekstra. Lys og servietter, mat og vin til nyttårsaften, noe nytt pentøy. Noen julehefter. Vertinnegaver dit vi skal. 

Vi har råd til det og ønsker det slik, og måtte selvfølgelig kutte i mye av dette hvis vi ikke hadde råd, og fortsatt kunne vi feiret jul. Men penger er det ikke vanskelig å få brukt.

Anonymkode: 34a60...568

Det er akkurat sånn vi lever også ❤️

Anonymkode: 3a62d...c06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 0.13):

Koster hvertfall flere tusen om man er en familie på fire stk f eks. 

Anonymkode: c4378...848

Vi er en familie på 4... MÅ ikke bruke flere tusen ekstra i desember hvis vi ikke vil.
Faktisk svært lite skole/bhg pålegger oss av kostnader. Vi må ha ett håndholdt lucia-lys til 29.90 fra europris.
Utover det er alle utgifter vi pådrar oss helt frivillige.

Ungene er fine unger, trenger ikke dyre julegaver. Faktisk det de ønsker seg mest i år er usynlig blekk med UV-lys, det koster 50 kr pr stk. Betyr ikke at de ikke får dyrere julegaver, det gjør de, fordi vi kan. Men MÅ ikke.

Vi har invitert gjester til to julemiddager, ja det blir ekstra dyrt, fordi vi må fore mange mennesker. Men det er jo helt frivillig fra vår side. Vi kunne latt være. Og bare spist mat som normalt. Må jo ha mat uansett. 

Så jeg skjønner ikke hvorfor man MÅ bruke så mye mer penger i desember. Det er et valg, som alt annet.
Og det verste er, virker nesten som om de som IKKE har pengene, har mye mer behov for høyt forbruk i desember. Må handle om å ikke ha muligheten. For når man har muligheten, fremstår det ikke spesielt nødvendig. Kan hende de som ikke har så mye penger å bruke på jul tror at "alle andre" bruker titusner. Vi gjør ikke det... og vedder på at veldig mange ikke gjør det. 

Anonymkode: 3e293...e23

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koster?

Bryr jeg meg lite om men tenk om jeg bare kunne satt meg på flyet til Tenerife isteden...🙈..sluppet alle klamme familieselskap og all jobbingen med jule- og nyttårsmiddag og rent generellt alt julestyret...sukk...

Eneste jeg liker med jula er når jeg rydder bort julepynten..da vet jeg det går mot lysere tider .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jul trenger ikke koste mer enn hverdag. Har man råd kan det fint koste veldig mye.

Å avlyse julefeiring fordi man ikke har råd til det samme som alle andre blir bare for dumt. Det er greit å droppe julefeiring fordi man ikke har lyst. Men å gjøre seg til martyr fordi man ikke kan kjøpe dyr mat og drikke i jula er å gjøre seg selv til offer. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig bare gavene (spesielt til barna våre) som koster penger - og vi inviterer til selskap på 1. juledag, så da spanderer vi mat og drikke på ganske mange. Men dette kunne vi fint ha kuttet for å spare, eller arrangert kurvfest i stedet. Vi er glade i musikk, og pleier å få med oss en julekonsert, det koster litt.

Ellers er det ikke noe dyrere enn normalt. Mat er jo faktisk billigere nå som det er priskrig. Vi drikker jo vin ellers i året også, og koser oss med sjokolade om kvelden, så det er ikke slik at vi kjøper inn enorme mengder av noe slikt nå, dette har vi jevnt forbruk av :) .

Juleklær - tar bare noe fint vi har i skapene. Juletreet i plast tar vi ut av kottet i år som i fjor, med samme julepynt (det liker barna, for det er jo tradisjon).

Synes utgiftene i oktober/november er verre, da er det ikke halv skatt, men nye vinterklær og vintersko til barna må kjøpes inn. Eller i januar, når alle forsikringene og kommunale avgiftene og kulturskoleavgiften skal betales.

Anonymkode: 60905...e30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 11.57):

Ofte så er det endel utgifter som detter litt ufrivillig ned i fanget på barnefamilier. Det er nissefest i barnehagen med beskjed om å kle de i rødt( betyr nissedrakt)  Det er avslutninger og juletrefester . Barna må ha penklær og bare det å kjøpe pensko til 2-3barn er mye penger når man har lite av dem. Du får kanskje beskjed om å ta med kake og en gave til lotteriet de skal ha. Barna vil at man skal ta maange lodd.Du mangler kanskje lyspærer til julestjernerne dine og de koster 60kr stk. Barna ser lange og ustelte på håret og må klippe seg.Finner den billigste frisøren,men det blir uansett 1100 kr for 3 barn.   Veldig mange her fokuserer på billig ribbe,men jul med flere små barn innebærer mye mere enn det ene julemåltidet.

Anonymkode: 711d0...3fa

Jeg måtte bare kommentere på denne. Vi har samlet inntekt på to millioner, men barna våre

* Klipper vi selv = gratis. Det ser helt fint ut, bruker maskin som man kan stille inn på ulike lengder. Eldste er åtte og har aldri vært hos frisør. 

* Har ikke nissedrakter, så de går i de røde klærne de allerede hadde og en nisselue som kostet tilnærmet ingenting. 

* Har aldri hatt pensko. Vi kjøper i stedet alltid pene filttøfler i sort med gummisåle til dem = kan brukes som tøfler og pensko. 

* Vi kjøper en normal (lav) mengde lodd for å støtte FAU, ikke fordi barna maser! 

Du konstruerer masse problemer som ikke finnes. Barn ønsker seg tid med foreldrene sine og å skape hyggelige minner sammen, ikke turer til frisør eller dyre pensko. 

Anonymkode: 3721b...164

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg antar du gjør deg litt dum for å slippe å svare her. 

Anonymkode: 6bc21...946

Nei. Hvis du mener at jeg skal gi et bedre svar på hva ribbe har med pinnekjøtt og gjøre, så har det altså ikke annet med hverandre og gjøre enn at jeg svarte på billigere mat. Om det ikke finnes billigere pinnekjøtt, så er jo ikke alternativet billigere pinnekjøtt. Ribbe finnes i ulike prisklasser, det samme med annen mat vi spiser her, men det hjelper jo kanskje ikke akkurat deg,  Jeg er fra Østlandet, så har ikke sjekket ut prisene på pinnekjøtt og vassakorv. Jeg mener uansett at det må være noe annet enn vassakorv og få kjøpt, dersom man ikke kommer i julestemning av vassakorv? Hvis alternativet er og avlyse jula fordi en ikke kommer i julestemning av vassakorv , og det finnes noe annet og få kjøpt enn vassakorv , så er jeg det trist. 

Anonymkode: 4cb54...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 11.57):

Ofte så er det endel utgifter som detter litt ufrivillig ned i fanget på barnefamilier. Det er nissefest i barnehagen med beskjed om å kle de i rødt( betyr nissedrakt)  Det er avslutninger og juletrefester . Barna må ha penklær og bare det å kjøpe pensko til 2-3barn er mye penger når man har lite av dem. Du får kanskje beskjed om å ta med kake og en gave til lotteriet de skal ha. Barna vil at man skal ta maange lodd.Du mangler kanskje lyspærer til julestjernerne dine og de koster 60kr stk. Barna ser lange og ustelte på håret og må klippe seg.Finner den billigste frisøren,men det blir uansett 1100 kr for 3 barn.   Veldig mange her fokuserer på billig ribbe,men jul med flere små barn innebærer mye mere enn det ene julemåltidet.

Anonymkode: 711d0...3fa

Ide til Norge om noen kan ordne: 

- Barnehager bør be om røde avleggs klær. Og nisseluer, lucia lys og skjegg. Vi foreldre har alt for mye vi kaster. Så om barnehagene hadde en kasse med slikt klart, så hadde de med dårligere råd bare fått lånt istedenfor å måtte kjøpt rødt tøy om de ikke har. Enkel løsning til hele landet. 

- Støtte på juletrefester burde blitt gitt med valgfritt Vipps beløp når man kommer. Og så hadde alle familier fått utdelt likt antall lodd og vært med trekningene. (Det hadde vært greit for meg uansett om jeg ikke betalte eller betalte mye. Fin måte å få til inkludering. Man er jo der for å ha inkludering.)

Ellers:

Lån en saks / maskin, og klipp håret selv. Mine barn har aldri vært til frisør heller. Hvorfor betale den summen om det ikke er noe man ønsker å bruke slike summer på? 

Jul for små barn er kos og hygge. Kanskje en liten sjokoladebit. En klementin. Juleprogram. Julemusikk. Kosen av mamma. Pappa som tuller med julenisselue på. Bake en pepperkake eller spise en. Litt melis kliss. Grøt. Og ellers mat som resten av året. 

Og ang besteforeldre som kjøper gave for 10.000 kr. La de nå få gjøre dette så lenge de ikke gir til bare halve søskenflokken. Det er ikke denne summen som driver inflasjon i Norge. Makan til dumt utsagn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 16.46):

Ikke vil støtte den industrien

Frittgående gris har en annen pris

Anonymkode: 33789...5c2

Hent sant, men om alternativet var å gi barna beskjed om at jula er avlyst fordi mamma og pappa er så fattige, og så ikke gjøre en eneste gratis hyggelig juleting heller fordi man drukner i martyr-rollen, så kunne man jo kanskje heller vurdert å svelge den kamelen en enkelt dag i året.

Anonymkode: 20e7f...acb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest opptatt av julaften. Hvis man regner 500g per person med pinnekjøtt (som vi spiser), så blir det ca 500kr + utgifter for tilbehør og dessert. Noe alkohol, men her er det jo det mye å spare om man går for kun brus, i tillegg må det ikke være dyr vin. Vi har frokost med rundstykker og gjerne litt bedre pålegg. Vi kjøper røkelaks, egg, spekeskinke, rekesalat, roastbiff og juice. Men pålegget fordeles utover de neste dagene. Ellers er det gaver. Her kan man gjøre det billig. Hjemmelaget, gi kun til nærmeste, billigere gaver (mye man kan få til 200kr). 

Ellers blir det kanskje et par bedre middager, men også her gjør vi det rimeligere. Har kjøp kalkun som var på tilbud. 

Til nyttår har vi inviterer et par andre familier. Det blir tapas, alle tar med et par retter hver. Vi har en flaske champagne til midnatt (prosecco er billigere og funker helt fint). Ellers har vi bedt gjestene ta med det de ønsker av drikke til maten.

Av aktiviteter blir det tur, besøk til familie, film, spill, kanskje en aktivitet utenfor hjemmet som barna syns er gøy. Vet ikke hva enda, men museum er billig om vi skal tenke pris. 

Folk hauser opp hvor dyrt ting skal være. Jeg er vant til at foreldre, besteforeldre og svigers har stått for all mat og alkohol. Men dette er en generasjon som gjerne har arvet, hatt mulighet til å kjøpe bolig når prisene har vært lave, fått gevinst etter salg av bolig, nedbetalt lån. Slik prisene og utgiftene et nå tenker jeg det er helt innafor å kjøre spleiselag til jul. Jeg syns faktisk det er utrolig dårlig gjort om noen forventer å få alt gratis når det står så mye i media om dårlig økonomi hos "vanlige" familier. Noen kan lage med tilbehør, man kan spleise på alkohol, bli enig om pris for gaver, gi gaver kun til barna og evt en liten ting til voksne som er i besøket, legge opp til rimelige aktiviteter som bålkos i skogen, museum, tur, spillkveld osv. 

Anonymkode: d2b51...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 0.37):

Ja for det er jo inkluderende for barna når alle spør på skolen hva de fikk til jul og de må si abonnement på Netflix på deling 

..men det er bedre at barna skal svare at "jula ble avlyst"? 🤪

AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 0.38):

Du tenker at en rusten hylle til kjellerboden er fin gave til en 7 åring eller 14 åring?

Det er massevis av strøkne barne- og ungdomsbøker i populære serier å finne svært billig eller gratis på finn / facebookgrupper. Massevis av sportsutstyr, leker, pent brukte klær, praktisk talt ubrukte sko etc. 

Anonymkode: 68789...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 16.59):

Jula koster ikke mer enn en annen god middag :) 

For oss er det ribbe, poteter, rødkål og tyttebær. Veldig rimelig!

Gaver bruker vi ikke penger på, barna får hver sine gave som vi har fått fra finn.no. Dette er godt nok i massevis, foreldre som lager en dårlig vane for barna sine at de skal ha dyre/nye ting skaper problemene sine selv.

Sett heller pris på tiden sammen :) 

Anonymkode: 5d92a...735

Det du beskriver er jo mer ytterst sjelden enn det som er normalt. En gratis gave hver fra mor og far? På.grunn av svært dårlig råd da?

Har dere gjester i julen eller alene hele julen?

Anonymkode: 0b672...c4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

drit i hele Jula. ta en koselig middag og gå en tur istedet. bli kvitt jaget om penger og gaver. livet blir bedre jeg lover deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 2.55):

Åja, om de gjør! De som har mobiler lager tik tok videoer og sånn av det de har fått. Stabler opp alle gavene ved siden av hverandre og legger med bilde av vipps kontoen sin.. de som får kontanter legger gjerne de strødd utover også. Datteren min på 13 har vist meg disse videoene i 3 år snart. Selv er hun fra en storfamilie med masse dine/mine/våre og stefamile/bonusfamilie overalt. Hun får helt flaut mange gaver hver jul (ca 50 stk) og hun sa at hun aldri vil lage en sånn video eller spørre andre hva de får. Hun skjønner selv hvor vondt det må være for andre som ikke er like heldige å se på dette eller få masse spørsmål. Heldigvis forstår hun såpass!

Anonymkode: f1d7e...3fc

Seriøst?! Det der er jo totalt usmakelig og ganske så i utakt med tiden 😄 Flaut opplegg.

Anonymkode: 68789...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...