AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #61 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig i denne. Vi har alltid hatt nøktern jul selv i gode tider og julegaver til både barn og (noen) voksne holder seg på noen hundrelapper nivå. En sjelden gang kan en gave gå over en tusenlapp, men da er det fra foreldre til barn eller motsatt. Nå har jeg nesten bare store unger i familien og de ønsker seg penger - så da blir det å vippse noen hundrelapper samt legge en innpakket sjokolade eller sokker eller annen rimelig gave under treet. Hos oss gir vi smågaver til de de voksne også (vi er ikke så stor familie), men da er regelen "rimelig og nyttig". En pakke telys eller en pakke god kaffe fungerer helt fint. Regelen er at det skal være noe som er rimelig og som vi kan bruke. Anonymkode: c8687...f88 Vi har ikke barn (enda), men der kan jo budsjettet på julegave bli litt større etter hvert. Begge vi voksne er oppvokst i familier som hadde litt dårlig råd/ dårlige prioriteringer og er vant med nøktern jul, det er egentlig stemningen og maten som settes mest pris på her. Litt julemusikk, julefilm, noe nostalgisk pynt arvet fra familie, kanskje en bakekveld, og litt besøk er mye av det julen handler om. Det er også en del gratisarrangementer (spesielt for barn) i byen som er koselig å gå på. Kirken har også ofte gratis julekonserter med lokale barnekor/ orkester (nei, du må ikke gi til kollekten). Vi kunne spart opp og hatt en mer ekstravagant jul, men det er ikke noe vi er vant med så behovet er ikke der. Det er nok vanskeligere for de som er vant med å gå «all in» å plutselig skulle nedskalere. Tror det er lurt av både rik, mellomklasse og fattige å feire litt nøktern jul slik at barn kan sette pris på mer enn bare dyre julegaver. Julen er så mye mer. Anonymkode: 5871b...d5f 1
Gjest Jentamedtekopp Skrevet 9. desember 2023 #62 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ei jul tidlig på 90-tallet var julepynten vår en girlander og 3 røde julekuler hengt på veggen. Det var det vi (to voksne og ett barn) hadde råd til. Året etterpå fikk vi et lite juletre av noen som hadde skog, men vi hadde ikke juletrefot, så vi knyttet et snøre i toppen av treet og festet det i taket og satte ei vaskebøtte under med vann i så treet ikke skulle tørke ut. Vi hengte på girlanderen og de tre kulene og kjøpte 4 blå kuler i tillegg. Huff, ødela jeg myten så mange tror på nå om at alt er så mye verre nå enn det var før...? Anonymkode: b32f3...0cc Vi hadde aldri tre. Husker vi (mamma og meg) kjøpte et slikt lite plast det året jeg begynte på ungdomsskolen. Fattigdom har eksistert lenge, virker bare som mange ikke har kjent på det før nå.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #63 Skrevet 9. desember 2023 For meg er jula røkelse på peisen, julemusikk på radioen, hyggelige tv-programmer, julestemning og noen ekstra fridager. Julegavene har jeg kjøpt på salg i løpet av året. Plastreet, pynten og stjerna er den samme som i fjor. Mat må jeg ha uansett. Pris: 49,- for Kongerøkelse. Anonymkode: 895cb...4eb 3 1
Samfunnsdebatt Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #64 Skrevet 9. desember 2023 Jentamedtekopp skrev (1 minutt siden): Vi hadde aldri tre. Husker vi (mamma og meg) kjøpte et slikt lite plast det året jeg begynte på ungdomsskolen. Fattigdom har eksistert lenge, virker bare som mange ikke har kjent på det før nå. Mitt juletre har jeg hentet gratis på Finn, da noen la det ut etter opprydding. Jeg har nesten alltid hatt god råd. Men om jeg brukte opp pengene mine med unødvendig klesshopping, interiør, gi unødvendige gaver til veldig mangevis av tusener av kroner, og kjøpte dyre ferdiglagde produkter - så hadde nok hundrevis av tusener til meg fløyet ekstra ut i året. Jeg kan tenke meg det var annerledes med muligheter for fattige før i tiden. Men nå så får man nok et juletre med lys til under 100 kr i noen butikker også. Håper moren din hadde overskudd i seg til å gi deg kos og en kjærlig juletid ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #65 Skrevet 9. desember 2023 Det går mye penger. Mye god mat, drikke i dagesvis + julegaver Går sikkert 30 000 ekstra, kanskje mer. Bare pinnekjøtt til 5 stk er 1100 kr Anonymkode: 33789...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #66 Skrevet 9. desember 2023 jula koster hva man gjør det til selv. I år skal vi ha jul på lavbudsjett. Vi har satt av 5000 kr til mat, gaver og juletre. Det er fullt mulig å gjøre det enda rimeligere, men det ønsker vi ikke. Julematen i seg selv er rimelig. Det samme er all annen ekstra mat om dagen. Snop får man snart kastet etter seg. Selve julemiddagen ligger på 350 kr og da er det mat til 2-3 dager. Anonymkode: 72f7e...7b5 1
Samfunnsdebatt Skrevet 9. desember 2023 Forfatter #67 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det går mye penger. Mye god mat, drikke i dagesvis + julegaver Går sikkert 30 000 ekstra, kanskje mer. Bare pinnekjøtt til 5 stk er 1100 kr Anonymkode: 33789...5c2 Ja, det er lett å bruke veldig mange tusen om man vil ☺️ Hva er forbruket deres i løpet av ett år? (Årlig inntekt-bokostnad-sparing) Regner med differansen ekstra i løpet av desember ikke er så stor opp i mot årlig forbruk dere har ☺️ 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #68 Skrevet 9. desember 2023 Jeg tror jula her kommer på 2-3000kr ekstra. Det er pga gaver til voksne. Kunne fått det ned til 500kr. Har juletre, julepynt fra før. Gaver til barna kjøpes gjennom året. I år er mye fra Finn.no Vi er en knøttliten familie, så det koster ikke stort i matutgifter, heller. Anonymkode: a820e...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #69 Skrevet 9. desember 2023 Julesteømpe til barna, julefrokost med spesielle pålegg og rundstykker. Litt snacks på bordet gjennom dagen, brus og saft. Ribbe, surkål, poteter, saus, melk, smør, medisterkaker, grønnsaker Kanskje man har folk på middag første eller andredag. Så er det nyttårsmiddag. Mye av det samme som til ribbe, men skinkestek i stedet. Så liker vi å ha gode lunsjer gjennom romjulen. Mange kjører endel ekstra for å besøke familie i romjulen, det koster med drivstoff og. Ikke fortell meg at en normal desember går bra med maks 500-1000,- Da må man jo endre på alt man har pleid å gjøre, slik som dette. Og da kalles det faktisk å avlyse julen. Anonymkode: c4d54...d6b
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #70 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei helt gratis er det ikke. Det er gjerne kollekt til et eller annet formål. Anonymkode: 940ba...702 Det er frivillig å gi, om man trenger ikke gi mer enn noen kroner om man vil. Anonymkode: 8a70f...94b 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #71 Skrevet 9. desember 2023 Hmmm. Ja, hva koster en jul. Som mang påpeker; man kan gjøre det rimelig og man kan gjøre det dyrt. Siden alle pengene vi får ekstra (på halv skatt) brukes vil jeg tippe vi ender opp med å bruke mellom 20.000-25.000 kanskje. Anonymkode: 5132d...581
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #72 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Julesteømpe til barna, julefrokost med spesielle pålegg og rundstykker. Litt snacks på bordet gjennom dagen, brus og saft. Ribbe, surkål, poteter, saus, melk, smør, medisterkaker, grønnsaker Kanskje man har folk på middag første eller andredag. Så er det nyttårsmiddag. Mye av det samme som til ribbe, men skinkestek i stedet. Så liker vi å ha gode lunsjer gjennom romjulen. Mange kjører endel ekstra for å besøke familie i romjulen, det koster med drivstoff og. Ikke fortell meg at en normal desember går bra med maks 500-1000,- Da må man jo endre på alt man har pleid å gjøre, slik som dette. Og da kalles det faktisk å avlyse julen. Anonymkode: c4d54...d6b Nei virkelig ikke. Man må ikke avlyse julen fordi man ikke kan flotte seg som man er vant med. Julestrømpe er billig å fikse med alt det billige godteriet. Men kan ha færre sorter pålegg. Det går definitivt å justere seg om man MÅ. Uten at det betyr avlyst jul. Anonymkode: bb8cd...9e9 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #73 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei virkelig ikke. Man må ikke avlyse julen fordi man ikke kan flotte seg som man er vant med. Julestrømpe er billig å fikse med alt det billige godteriet. Men kan ha færre sorter pålegg. Det går definitivt å justere seg om man MÅ. Uten at det betyr avlyst jul. Anonymkode: bb8cd...9e9 Ja må man så må man. Det er helt klart bedre med en billigere jul enn ingen jul Anonymkode: 33789...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #74 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Gjør det egentlig det? I verste fall noen julepølser med mandelpotet og surkål, koster kanskje 200 kr for en familie på 4. Så kan man avtale at man kjøper en mnd med Netflix el. og har hjemmekino i julegave. Jeg skjønner at dette ikke er en optimal jul, men den er gjennomførbar for en familie på fire for under 500 kr. Anonymkode: db72a...8f5 Det var fader meg stusselig 😂 Anonymkode: 8ee8d...4c9 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #75 Skrevet 9. desember 2023 13 hours ago, Samfunnsdebatt said: Man har vel kjøttmiddager andre dager enn i julen også? Ikke alle har det nei. Anonymkode: 3b15a...d6a
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #76 Skrevet 9. desember 2023 Vi har svigers på besøk julaften, så det blir to flere til middag. Til gjengjeld er vi hos dem første juledag, og vi er fire stk. Andre juledag er vi hos søsteren min, de kommer hit på nyttårsaften. Dermed er det ikke en økonomisk byrde med gjester. Maten er litt dyrere enn til hverdags, og så går det 1/3 flaske akevitt til de to middagene. Av juleøl er vi alle begeistret for Munkholm, den er god og gjør feiringen barnevennlig. Det går kanskje en flaske rødvin utover kvelden om noen vil ha. I tillegg brus, julekaker og litt smågodt. Jeg vil tro vi bruker 2000 mer av matkontoen i desember. I tillegg julegaver, men de kunne jeg godt begrenset til barna om det var trangt. Da ville jeg kjøpt til mine barn og min søsters barn og brukt ca 1000 kr på dette. Anonymkode: 4f7c7...ed9 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #77 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det går mye penger. Mye god mat, drikke i dagesvis + julegaver Går sikkert 30 000 ekstra, kanskje mer. Bare pinnekjøtt til 5 stk er 1100 kr Anonymkode: 33789...5c2 Selv om du smeller til med Henriette Best i test pinnekjøtt og går for 3 kg som er svært rikelig til 5 personer er du ikke oppe i mer enn 750 kr for pinnekjøttet. Anonymkode: b32f3...0cc 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #78 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har svigers på besøk julaften, så det blir to flere til middag. Til gjengjeld er vi hos dem første juledag, og vi er fire stk. Andre juledag er vi hos søsteren min, de kommer hit på nyttårsaften. Dermed er det ikke en økonomisk byrde med gjester. Maten er litt dyrere enn til hverdags, og så går det 1/3 flaske akevitt til de to middagene. Av juleøl er vi alle begeistret for Munkholm, den er god og gjør feiringen barnevennlig. Det går kanskje en flaske rødvin utover kvelden om noen vil ha. I tillegg brus, julekaker og litt smågodt. Jeg vil tro vi bruker 2000 mer av matkontoen i desember. I tillegg julegaver, men de kunne jeg godt begrenset til barna om det var trangt. Da ville jeg kjøpt til mine barn og min søsters barn og brukt ca 1000 kr på dette. Anonymkode: 4f7c7...ed9 Hvordan er det mulig? Kjøper man pinnekjøtt til 5 stk er det 1100 kr. Det kjøpte jeg i går Så kommer julemiddagen og julefrokost dagen etter. God marsipan og sjokolade koster. Vin, øl og brus. Røkelaks, gravlaks, sild, eggerøre, medisterkaker, div posteier, roastbeef, remulader, godt brød, gode oster, masse desserter osv osv osv osv..... Wosj 20 k på mat Anonymkode: 33789...5c2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #79 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selv om du smeller til med Henriette Best i test pinnekjøtt og går for 3 kg som er svært rikelig til 5 personer er du ikke oppe i mer enn 750 kr for pinnekjøttet. Anonymkode: b32f3...0cc Jeg kjøpte inn i går! 1100 for 2 pakker Anonymkode: 33789...5c2 1
Rødstrupa Skrevet 9. desember 2023 #80 Skrevet 9. desember 2023 Dersom man dropper gaveinnkjøp men heller gir bort en tjeneste feks. barnevakt, vindusvask mm. Planlegger innkjøp og handler på tilbud kan man spare mye.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå