Gå til innhold

«Avlyse jula» - Hva koster en jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og barna skjønner ingenting av alle skriverier om å avlyse jula pga økonomi.  

Hva i all verden koster en jul?- Dvs: Hvor mye MER KOSTER JULEN ENN VANLIGE DAGER I EN VANLIG MÅNDED? 

Hvor stor ekstrautgift er nødvendig for «å ha jul»? 

Endret av Samfunnsdebatt
Spesifiserer: ekstrakostnad utover vanlig kostnad
  • Liker 6
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Koster hvertfall flere tusen om man er en familie på fire stk f eks. 

Anonymkode: c4378...848

• Liker 3
Skrevet

Gjør det egentlig det? I verste fall noen julepølser med mandelpotet og surkål, koster kanskje 200 kr for en familie på 4. Så kan man avtale at man kjøper en mnd med Netflix el. og har hjemmekino i julegave. Jeg skjønner at dette ikke er en optimal jul, men den er gjennomførbar for en familie på fire for under 500 kr.

Anonymkode: db72a...8f5

• Liker 37
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Koster hvertfall flere tusen om man er en familie på fire stk f eks. 

Hvor mange tusen? Til hva? 
Man må jo spise på vanlige dager også 

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Avlyser ikke jula her. Jeg tar juleferie siste uka i år, i romjula, og skal lage Grandis i ovnen. 

Det koster meg noen hundrelapper, kanskje tusen? på å kjøpe noen enkle gaver til familie og venner.

Anonymkode: a94c8...57b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Gjør det egentlig det? I verste fall noen julepølser med mandelpotet og surkål, koster kanskje 200 kr for en familie på 4. Så kan man avtale at man kjøper en mnd med Netflix el. og har hjemmekino i julegave. Jeg skjønner at dette ikke er en optimal jul, men den er gjennomførbar for en familie på fire for under 500 kr.

Det høres utrolig stusselig ut. 

Anonymkode: cdeae...e4c

• Liker 13
Skrevet

Ribba koster en del, også går det noen hundrelapper på tilbehør og selvfølgelig julegaver. Men, det trenger absolutt ikke være dyrt og noen år har vi hatt kalkun i stedet for ribbe og det finnes sikkert rimeligere alternativer også ☺️ Man kan få mange fine julegaver på stramt budsjett også. 

Anonymkode: 5871b...d5f

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, Samfunnsdebatt said:

Jeg og barna skjønner ingenting av alle skriverier om å avlyse jula pga økonomi.  

Hva i all verden koster en jul? 

Hvor stor ekstrautgift er nødvendig for «å ha jul»? 

Trenger ikke koste noe ekstra i det hele tatt. Man kan spise grøt, som gjerne er billigere enn det man spiser til daglig. Og julegaver trenger ikke være dyre.

Anonymkode: c1746...78a

• Liker 6
Skrevet

For meg koster desember mer grunnet gaver og mer snop/litt ekstra godteri🙈

Middag får vi servert julaften og 1 juledag.

Bruker 3000-4000 tusen på gaver til 3 barn

Og noen 100 lapper te resterende gaver ca (5-6 max).

Sparer allikevel penger hver måned inkludert des☺

Anonymkode: 0b672...c4c

• Liker 2
Skrevet

Synes jo maten i desember er billig jeg da! Priskrig på masse varer som kan brukes ellers også. 

Anonymkode: c60cd...f95

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi reiser en uke til mine foreldre i jula. Det betyr en gave til foreldre, men gratis mat og snacks en uke.   Så mitt tips er å invitere deg bort…

Anonymkode: efa01...f8c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trenger ikke koste noe ekstra i det hele tatt. Man kan spise grøt, som gjerne er billigere enn det man spiser til daglig. Og julegaver trenger ikke være dyre.

Anonymkode: c1746...78a

Man har vel kjøttmiddager andre dager enn i julen også? 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Ei jul tidlig på 90-tallet var julepynten vår en girlander og 3 røde julekuler hengt på veggen. Det var det vi (to voksne og ett barn) hadde råd til.

Året etterpå fikk vi et lite juletre av noen som hadde skog, men vi hadde ikke juletrefot, så vi knyttet et snøre i toppen av treet og festet det i taket og satte ei vaskebøtte under med vann i så treet ikke skulle tørke ut. Vi hengte på girlanderen og de tre kulene og kjøpte 4 blå kuler i tillegg.

Huff, ødela jeg myten så mange tror på nå om at alt er så mye verre nå enn det var før...?

Anonymkode: b32f3...0cc

• Liker 12
  • Hjerte 5
Skrevet

Her er det gavene som drar ivei. Men det er jo et valg man tar. Man kan jo kjøpe rimeligere gaver og evt kun gi til barn. Og når man kan spare mye på mat grunnet priskrig så tenker jeg at jula ikke trenger ikke koste mye mere enn en annen mnd.. Man kan jo hamstre billig mat nå å ha neste mnd feks. Så jeg skjønner ikke helt dette med at jul er så dyrt. Det er hva man gjør det til også. 

Anonymkode: c60cd...f95

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Mye fint som gis bort på Finn kan brukes som gaver, så selv flotte gaver kan være gratis

Anonymkode: 62d53...9c6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi reiser en uke til mine foreldre i jula. Det betyr en gave til foreldre, men gratis mat og snacks en uke.   Så mitt tips er å invitere deg bort…

Anonymkode: efa01...f8c

Ikke så lett for oss med familie langt unna. Da går det fort 2000kr bare i drivstoff og bompenger 🫠

Anonymkode: 5871b...d5f

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja for det er jo inkluderende for barna når alle spør på skolen hva de fikk til jul og de må si abonnement på Netflix på deling 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mye fint som gis bort på Finn kan brukes som gaver, så selv flotte gaver kan være gratis

Du tenker at en rusten hylle til kjellerboden er fin gave til en 7 åring eller 14 åring?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tenker at en rusten hylle til kjellerboden er fin gave til en 7 åring eller 14 åring?

Tror ikke du har sjekka hva som finnes der inne. Særlig nå før jul ligger det mye helt nye varer som folk får av gavmilde folk for å bruke til julegaver

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Det går en del mer penger, men om man ser på totalen er det ikke sikkert det blir så dyrt. Vi kjøper i alle fall i det alt vesentlige gaver vi trenger, så kostnaden til det barna får ville uansett kommet.

Mye god mat, men det spiser vi ellers i året også. Og julematen er ikke dyrere enn annen god mat. Snarere tvert imot. Grunnen til at det blir dyrt, er at vi har en del gjester. Men det er av mennesker vi uansett ville invitert nå og da, så om vi tenker bort jul, ville vi uansett invitert de på et tidspunkt.

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...