AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #21 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Tok tidligere seroquel for å få sove men måtte slutte pga bivirkninger. Tar nå 7,5 mg mirtazapin og 1 mg melatonin, og dette funker helt utmerket for meg. Blir supertrøtt en time etter inntak. Anonymkode: 941e1...ffc Er ikke mirtazapin kun for aktiv psykose? Jeg visste ikke at den ble brukt til "friske" for søvn? Anonymkode: 7282a...629
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #22 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fatter ikke at de skriver ut denne medisinen for søvn. Det er en skikkelig drittmedisin, med masse bivirkninger. Jeg gikk på den i 9 år pga bipolar lidelse og måtte til slutt stoppe pga magesår. Legen som utførte gastroskopien sa at han aldri hadde sett noen gå på Seroquel over tid, som ikke hadde sår i magen. Å slutte var forøvrig et helvete, fordi jeg ikke kunne trappe ned (gikk på 100 mg). Det står i felleskatalogen at man ikke blir avhengig, men det er en sannhet med modifikasjoner. Før dere begynner, synes jeg dere skal søke opp "Seroquel withdrawal"... Men etter at jeg sluttet gikk jeg ned 24 kilo på rekordtid. De samme 24 kiloene jeg la på meg første året på medisinen. Anonymkode: a837e...4d8 Så leit å høre! Jeg er 28, og har gått på 300-400 mg Seroquel siden 15-årsalderen for psykose. Gikk opp 15 kg de første to årene, men var heldigvis aldri overvektig. Da jeg ble vant til medisinene og sulten gikk jeg ned alle kiloene igjen. Det beste er selvfølgelig å leve medisinfritt, men det er ikke alle som kan det. Min fysiske helse er heldigvis helt ypperlig, og medisinen er ikke farlig for de som er sunne og normalvektige fra før. Jeg har hatt noen få perioder med nedtrapping, og man blir på ingen måte avhengig av medisinen. Men om man slutter brått eller for tidlig kan man jo få lette abstinenssymptomer. Anonymkode: 1dd24...093
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #23 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så leit å høre! Jeg er 28, og har gått på 300-400 mg Seroquel siden 15-årsalderen for psykose. Gikk opp 15 kg de første to årene, men var heldigvis aldri overvektig. Da jeg ble vant til medisinene og sulten gikk jeg ned alle kiloene igjen. Det beste er selvfølgelig å leve medisinfritt, men det er ikke alle som kan det. Min fysiske helse er heldigvis helt ypperlig, og medisinen er ikke farlig for de som er sunne og normalvektige fra før. Jeg har hatt noen få perioder med nedtrapping, og man blir på ingen måte avhengig av medisinen. Men om man slutter brått eller for tidlig kan man jo få lette abstinenssymptomer. Anonymkode: 1dd24...093 Jeg var også normalvektig (bmi på 19) og har generelt god fysisk helse. Men etter en stund på seroque fikk jeg større og større mageproblemer. Etterhvert fikk jeg store smerter og blod i avføring. Da jeg kom til gastroskopi sa legen at det var en typisk seroquelskade. Det er ett år siden nå, og magen fungerer heldigvis fint igjen. Alternative medisiner er dessverre vanskelig med alvorlig psykisk sykdom. Det er derfor jeg presiserer at det er utrolig at de fremdeles skriver ut dette for søvn. For søvn finnes det fryktelig mange andre alternativer for å løse... Anonymkode: a837e...4d8 1
AdonisFFM Skrevet 15. desember 2023 #24 Skrevet 15. desember 2023 Min erfaring med folk som er lengre tid på Seroquel er at de fleste går opp i vekt og trenger større og større doser. Vektoppgangen er jo selvsagt multifaktoriell og svhengig av hvorfor du tok den i første omgang og hvordam din motivasjon, søvn og psyke påvirkes. Seroquel har vel aldri hatt gode langtidsstudier for søvn og psykiatrien (på generelt basis) har vel heller aldri ment at det er en optimal løsning. Det kommer (som vanlig) tilbake til individuell tilpasning imellom deg og psykiater/lege. Personlig jobber jeg stort sett med å få ALLE jeg tar vare på til å bli mer aktiv, begynne å trene. Det spiller liten rolle hva som er utgangspunktet, for alle kan ta et eller annet skritt. Når jeg jobber med aktivitetsmotivasjon starter jeg med å isammen kartlegge hva som KAN gjøres nå og hva pasient VIL. Det er ingen medisin som er bedre enn å bli mer fysisk aktiv. Noen ganger trengs medisiner som krykke/bru; noen ganger trengs de for lengre tid og noen ganger i ubestemt tid. Trening krever at en tar hardere valg enn en pille og derfor vil ikke ofte det medisinske systemet ha tid/ressurser til å igangsette det for noen. Det er DER vi funksjonellmedisinere "skinner", for vi identifiserer pasientens egenmotivasjon og jobber over tid
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå