Gå til innhold

Alternativ til quetapine/serequel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det alternativ til denne medisinen som ikke fører til vektoppgang og ikke er et b preparat som stilnoct, zoplicone, apodorm osv? 

Må være noe som holder på søvnen.

Erfaringer?

Anonymkode: 8f6f8...488

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes det alternativ til denne medisinen som ikke fører til vektoppgang og ikke er et b preparat som stilnoct, zoplicone, apodorm osv? 

Erfaringer?

Selvom en medisin har listet vektoppgang som bivirkning vet du ikke om det gjelder deg før du har prøvd. En lege vil ha oversikt over hvilke medisiner som er aktuelle. Fastlegen kan konferere med psykiatrisk døgnvakt dersom han er usikker.

Anonymkode: d796c...ae2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Erfaringer?

truxal. Veldig gode erfaringer med den.

Skrevet
Anna Maria skrev (49 minutter siden):

Har du god erfaring mtp angst/uro ellers også?

Anonymkode: 9c63d...66c

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du god erfaring mtp angst/uro ellers også?

Anonymkode: 9c63d...66c

Nei egentlig ikke. Synes den virker godt med tanke på søvn. Husk bare på at det er ikke så veldig høy dose du trenger for å få sove. (maks 100 mg, over det virker det mot annet enn søvn.) Så finner du ut med legen din hva slags dose som passer for deg. men selv om jeg ikke opplever det virker mot angst kan jo det kanskje dempe litt hos deg. Der tror jeg seroquel nok er bedre. Jeg har forøvrig ikke lagt på meg av seroquel heller, så alle gjør ikke det på de lave dosene, det er jo bare å prøve ut.

Skrevet

quetapine/serequel fører ikke til vektoppgangen. Medisinen gjør ikke at du legger på deg. En mulig bivirkning er at du får økt matlyst/apetitt. Hvorvidt du da velger å spise mer enn normalt/det du trenger er jo et valg du må ta. Så er det mange som ikke får økt apetitt av medisinen også. Så dersom du har behov for medisinen vil det definitivt være verdt et forsøk noen uker.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg la på meg enormt på denne medisinen. Mye vannvekt, så gikk fort nedover igjen da jeg sluttet. Spiste som før på den, da jeg telte kalorier.

Anonymkode: de337...7d8

• Nyttig 2
Skrevet

Mye bedre å løse søvnproblemene, ikke støtte seg på medikamenter.

Har selv vørt helt ute av kurs, men klart å hente meg inn igjen med streng disiplin og søvnkurs der man trapper gradvis.

Anonymkode: 76acd...52a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Erfaringer?

Jeg bruker quetapine/seroquel for bipolar lidelse.

Det finnes alternativer som brintellix, dette hadde jeg en allergisk reaksjon på. Lithium, dette hjalp ikke alene. Har prøvd litt forskjellig, men for min sykdom, min kropp, var det kun quetapine/seroquel som funker for å holde sykdommen i sjakk uten andre bivirkninger.

Mitt råd er å ta dette med fastlege/psykiater. Det er en veldig dårlig ide å medisin shoppe bare fordi du ikke vil ha vektoppgang, dersom du har en alvorlig diagnose som tilsier at du trenger antidepressiva eller antipsykotika.

Livskvaliteten av å fungere i hverdagen med en alvorlig psykiatrisk lidelse veier mye tyngre for meg, enn å være psykisk ustabil fordi jeg ikke skal gå opp i vekt.

Med det sagt, Quetapine/Seroquel gjør ikke i seg selv at du legger på deg, men den øker apettiten slik at man kan spise mer før man kjenner metthetsfølelse.

Anonymkode: e81e5...395

Skrevet
Besserwisser skrev (1 time siden):

quetapine/serequel fører ikke til vektoppgangen. Medisinen gjør ikke at du legger på deg. En mulig bivirkning er at du får økt matlyst/apetitt. Hvorvidt du da velger å spise mer enn normalt/det du trenger er jo et valg du må ta. Så er det mange som ikke får økt apetitt av medisinen også. Så dersom du har behov for medisinen vil det definitivt være verdt et forsøk noen uker.

Kutt ut. Det handler ikke om valg. Det er ikke så enkelt. Folk som ikke har kjent dette på kroppen har ikke snøring på hva de snakker om. 

Anonymkode: e6e2c...2fa

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble litt oppblåst i starten på Seroquel, men det gikk over. Har ikke gått opp i vekt på den. Har derimot gått litt ned pga depresjon. Regner med å gå litt opp igjen om jeg blir bedre av depresjonen. Så medisinen i seg selv fører ikke nødvendigvis til vektoppgang, i hvert fall ikke i små doser for søvn. 

Anonymkode: 1d73c...2df

Skrevet

For meg er Remeron ett bedre alternativ. Antidepressiva, ikke antipsykotika. Men den og kan våre apetittstimulerende.

Anonymkode: f7dfc...664

Skrevet

Seroquel fører ikke til vektoppgang. Du kan bli mer sulten, men medisinen i seg selv gjør deg ikke tyngre. 

Anonymkode: 1dd24...093

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kutt ut. Det handler ikke om valg. Det er ikke så enkelt. Folk som ikke har kjent dette på kroppen har ikke snøring på hva de snakker om. 

Det handler absolutt om valg. Har gått på seroquel i årevis, mellom 300 og 500 mg. Kan til tider bli kjempesulten, men man velger til syvende og sist selv om man spiser eller ikke. Og eventuelt hva man spiser.

• Liker 2
Skrevet
Anna Maria skrev (På 9.12.2023 den 11.42):

Bruker du det hver kveld? Får du ikke syk hangover? 

Anonymkode: 7282a...629

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 14.09):

AnonymBruker skrev (På 9.12.2023 den 22.55):

Det handler absolutt om valg. Har gått på seroquel i årevis, mellom 300 og 500 mg. Kan til tider bli kjempesulten, men man velger til syvende og sist selv om man spiser eller ikke. Og eventuelt hva man spiser.

Helt enig med sistnevnte her. Det handler faktisk om valg. Ja, seroquel kan føre til økt apetitt. Jeg selv har gått på dette i flere perioder. Sultfølelsen har kanskje økt de periodene, den advarte psykiateren også om. Men som sistnevnte sier - du velger faktisk selv om du velger å spise mer eller ikke. Såvidt meg bekjent er det ingen piller som gjør at kroppen på magisk vis legger på seg vekt uten å spise mer. Med forbehold om at jeg ikke vet hvordan medisiner mot stoffskifte eller annet fungerer.

• Liker 1
Skrevet

Har du forsøkt depottablett av Melatonin? Evt Alimemazin, men denne kan gi litt hangover. Alimemazin het tidligere Vallergan 

Anonymkode: 4ed8a...2c0

Skrevet

Jeg tar en quetapin for søvn, våkner med syke cravings-hvis jeg har godteri tilgjengelig så er det farlig. Jeg har en liten Tine sjokolademelk (sånn med sugerør) som jeg drikker hvis jeg får disse cravingsene,det funker. Trener og lever sunt ellers,tror ikke jeg har gått opp noe særlig. Har faktisk fått så bra søvn at jeg får trent oftere så tror jeg er mer fit enn før quetapin

Anonymkode: f10e1...d26

Skrevet

Tok tidligere seroquel for å få sove men måtte slutte pga bivirkninger. Tar nå 7,5 mg mirtazapin og 1 mg melatonin, og dette funker helt utmerket for meg. Blir supertrøtt en time etter inntak. 

Anonymkode: 941e1...ffc

Skrevet

Fatter ikke at de skriver ut denne medisinen for søvn. Det er en skikkelig drittmedisin, med masse bivirkninger. Jeg gikk på den i 9 år pga bipolar lidelse og måtte til slutt stoppe pga magesår. Legen som utførte gastroskopien sa at han aldri hadde sett noen gå på Seroquel over tid, som ikke hadde sår i magen. Å slutte var forøvrig et helvete, fordi jeg ikke kunne trappe ned (gikk på 100 mg). Det står i felleskatalogen at man ikke blir avhengig, men det er en sannhet med modifikasjoner. Før dere begynner, synes jeg dere skal søke opp "Seroquel withdrawal"...

Men etter at jeg sluttet gikk jeg ned 24 kilo på rekordtid. De samme 24 kiloene jeg la på meg første året på medisinen. 

Anonymkode: a837e...4d8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...