AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #1 Skrevet 8. desember 2023 Hei. Så ikveld at baby har en utvekst i ganen. Den er mye mer rosa/rød enn resten av området. Den stikker utover. Kanskje 0.5cm i bredden og 0.8cm i lengden. Den er plassert i gangen, men ganske nært tannraden på innsiden. Har noen her lignende erfaringer? Jeg blir selvsagt med en gang redd for kreft, men baby er jo bare 5måneder gammel. Finnes det noen andre harmløse sykdommer som kan forklare dette ? Vi skal selvfølgelig til lege med dette, men det får vi ikke gjort før legekontoret åpner på mandag 😥 Anonymkode: 33e4b...5f7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #3 Skrevet 8. desember 2023 Stratos85 skrev (1 minutt siden): Er ikke hoven pga tenner da? Jeg håper jo det. Men det ser ikke ut som det er i forbindelse med tannraden. Den er plassert litt for langt fra. Kanskje 0.2cm mellomrom. Anonymkode: 33e4b...5f7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #4 Skrevet 8. desember 2023 Kanskje baby har tygget på noe, fått et lite sår som er hovnet/kommet byll på? Anonymkode: c5941...52b 1
Stratos85 Skrevet 8. desember 2023 #5 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg håper jo det. Men det ser ikke ut som det er i forbindelse med tannraden. Den er plassert litt for langt fra. Kanskje 0.2cm mellomrom. Anonymkode: 33e4b...5f7 Men hovenhet kan jo komme pga press der tenner er. Hadde nok ikke stressa veldig med dette. Følg med hvordan det blir og blir kulen endret så ta kontakt med lege. Men æ hadd nok satt en knapp på at det har med tenner å gjøre.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #6 Skrevet 8. desember 2023 Det høres veldig ut som at det er første melketannen som er på vei ut. Du sier midt i ganen, men hvor er det egentlig? Hvis du skulle beskrive det ut i fra hvor dine egne tenner er, er den litt i området for fortennene? Det kan også være at barnet har slått seg litt og fått en hevelse som følge, f.eks mens han/hun hadde en leke i munnen. Kreft er hvertfall ikke sannsynlig. Men om du vil få det sjekket bør du ta med til tannlege og ikke til lege, legene kan veldig lite om ting som skjer i munnen. Det er den offentlige tannhelsetjenesten som har ansvaret for å følge opp barns orale helse fra de er født. Du kan be om time hos dem. Anonymkode: 4b257...a29 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #7 Skrevet 8. desember 2023 Første tennene kommer fra ca 6 mnd, men det er jo bare et gjennomsnitt. Så at det har sammenheng med tannutvikling er derfor mulig. Anonymkode: 4b257...a29
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #8 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det høres veldig ut som at det er første melketannen som er på vei ut. Du sier midt i ganen, men hvor er det egentlig? Hvis du skulle beskrive det ut i fra hvor dine egne tenner er, er den litt i området for fortennene? Det kan også være at barnet har slått seg litt og fått en hevelse som følge, f.eks mens han/hun hadde en leke i munnen. Kreft er hvertfall ikke sannsynlig. Men om du vil få det sjekket bør du ta med til tannlege og ikke til lege, legene kan veldig lite om ting som skjer i munnen. Det er den offentlige tannhelsetjenesten som har ansvaret for å følge opp barns orale helse fra de er født. Du kan be om time hos dem. Anonymkode: 4b257...a29 Jeg ville beskrevet det som ved innsiden av mine bakerste tenner, 0.5cm lenger inn i ganen. Det så veldig rart ut. Jeg har to barn til og har aldri sett dette før. Han spiser helt febrilsk på lekene sine, så jeg ser at han klør veldig. Men spørsmålet er jo om han klør pga tenner aller denne utveksten. Jeg klarer ikke å se tegn til at noen tenner er på vei til å bryte gjennom noen steder egentlig. Anonymkode: 33e4b...5f7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #9 Skrevet 8. desember 2023 Stratos85 skrev (6 minutter siden): Men hovenhet kan jo komme pga press der tenner er. Hadde nok ikke stressa veldig med dette. Følg med hvordan det blir og blir kulen endret så ta kontakt med lege. Men æ hadd nok satt en knapp på at det har med tenner å gjøre. Men er det vanlig at de får første tann bakerst i munnen? Aldri opplevd det før. Mine andre to har fått fortenner først. Anonymkode: 33e4b...5f7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #10 Skrevet 8. desember 2023 Vår fikk en utvekst/cyste på innsiden av kinnet nært tennene. Mest sannsynlig pga fall mot noe eller har tygget seg selv. Babyen var 8 mnd og hadde mye fall i den perioden da han stod lent opp mot bord osv. Fikk fjernet den etter noen måneder av øre- nese- hals-lege. Den var helt ufarlig. Anonymkode: 868ea...f78
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #11 Skrevet 8. desember 2023 Kontakt helsestasjonen og hør om de kan vurdere dette Anonymkode: 11082...303
Stratos85 Skrevet 9. desember 2023 #12 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men er det vanlig at de får første tann bakerst i munnen? Aldri opplevd det før. Mine andre to har fått fortenner først. Anonymkode: 33e4b...5f7 Er nok ingen fasit på hvilken tann som kommer først.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Skrevet 9. desember 2023 Sannsynligheten er VELDIG liten for at det er kreft. Følg med på det noen dager, og hvis det ikke blir mindre kan du snakke med legen. Anonymkode: bc1ec...1d9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #14 Skrevet 9. desember 2023 Kan det være epsteins perler? De er ufarlige. Anonymkode: 3cac5...6af
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #15 Skrevet 9. desember 2023 Hovne/store mandler? Anonymkode: 7a53c...566
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå