Gå til innhold

Se positivt på verden og livet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør du for å se det fine i livet ditt? Hvordan jobber du for å ha taknemmelighet for det du har og fokusere på det i stedet for alt du ikke har og ikke kan oppnå? Har du klart å finne glede og tilfredshet i livet etter motgang og etter at livet tok veier i helt andre retninger enn du så for deg og planla for? 

Anonymkode: af6e0...ef8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fokuserer på det jeg har, ikke det jeg ikke har.

Hvor mange i verden har ikke tak over hodet, slik jeg har?

Hvor mange har ikke mat til å bli mett hver dag, slik jeg har?

Hvor mange sliter med å finne seg jobb, hvorav jeg har fast jobb.

Hvor mange sliter med kjærligheten, og jeg har langvarig partner i sunt forhold.

Osv.

Fokuser på det du har, ikke det du mangler.

Anonymkode: 996f0...fe5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt mantra er at ingenting er så galt at det ikke kan bli verre. Det er ikke akkurat å tenke positivt, men det holder meg flytende når jeg tenker at alt er dritt. 

Anonymkode: dac49...f0d

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser Dagsrevyen. Det gir meg all kontrast jeg trenger for å se det fine i livet mitt. 

Anonymkode: f3ef5...7ad

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er med mine nærmeste og tenker på hvor gode de er. Blir inspirert av ting. Er i naturen og får brukt sansene og undrer meg over verden. Burde gjort mer, danset mer, ledd mer, delt fler øyeblikk, skapt mer, vet jo ikke hvor mye tid vi har eller hvordan noe kan snu. 

Tenker til tider på realiteten av ting og meg, og skjemmes. Men så tenker jeg at jeg må bare gjøre de tingene, så skubber heller bort tankene enn å være i dem for lenge. 

Anonymkode: c8d18...e76

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fokuserer på det jeg har, ikke det jeg ikke har.

Hvor mange i verden har ikke tak over hodet, slik jeg har?

Hvor mange har ikke mat til å bli mett hver dag, slik jeg har?

Hvor mange sliter med å finne seg jobb, hvorav jeg har fast jobb.

Hvor mange sliter med kjærligheten, og jeg har langvarig partner i sunt forhold.

Osv.

Fokuser på det du har, ikke det du mangler.

Anonymkode: 996f0...fe5

Dette. Hvorfor skulle jeg IKKE se positivt på livet? Sikkert ting som kunne vært bedre, men det kunne vært uendelig mye verre også.

Skrevet

Jeg skal dø en gang. Jeg har ett liv med en utløpsdato. Tenker ofte på det når jeg begraver meg ned i trivialiteter og negativitet. Det er nå jeg lever - make it count. 

Men sånn konkret så hjelper det å fokusere på takknemlighet i stedet for bitterhet. Jeg har folk rundt meg som er glad i meg, men jeg har også vanskelige familierelasjoner og har hatt en krevende oppvekst. Legger energien på de positive relasjonene jeg har nå, og ikke på fortiden som jeg ikke kan endre. Jeg har god fysisk helse, men har slitt en del med det mentale. Fokuserer på lettelse over at jeg er frisk, og vet at jeg kan jobbe med psyken. Positiv tankegang kan ikke kurere f.eks kreft, men det kan hjelpe med tungsinn. 

I tillegg velger jeg å tenke at jeg har påvirkningskraft på hvordan livet mitt skal være i dag.

Anonymkode: 70018...df9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør du for å se det fine i livet ditt? Hvordan jobber du for å ha taknemmelighet for det du har og fokusere på det i stedet for alt du ikke har og ikke kan oppnå? Har du klart å finne glede og tilfredshet i livet etter motgang og etter at livet tok veier i helt andre retninger enn du så for deg og planla for? 

Sliter med det. Jeg er nostalgisk og føler alt var bedre før. Kommer ikke over enkelte ting.

Skrevet

Mitt hodet vet at jeg har det fint med tanke på mann, barn, egen bolig, bil og fast jobb. Men de svarte følelsene inni meg er derimot vanskelig å leve med, selvom jeg ut i fra det jeg har skal ha det bra… 

Anonymkode: aed6b...152

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg tror noen mennesker bare er født mer positive enn andre. Jeg er en av dem. Samme med samboeren min. Var gift i 15 år med en mann som var negativt innstilt som grunninnstilling. For han var glasset halvtomt og han så det negative i situasjoner hvor jeg holdt meg nøytral eller positiv. 

Anonymkode: 7d33f...80d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tror noen mennesker bare er født mer positive enn andre. Jeg er en av dem. Samme med samboeren min. Var gift i 15 år med en mann som var negativt innstilt som grunninnstilling. For han var glasset halvtomt og han så det negative i situasjoner hvor jeg holdt meg nøytral eller positiv. 

Tja det kommer også ann på livserfaringer og barndom. Traumer,svik,omsorgssvikt,hvordan familien er,hvordan du er blitt/blir behandlet i et parforhold osv!!

Anonymkode: e1c3a...f49

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror også at en del av det kan være medfødt. Jeg har på papiret liten grunn til å være fornøyd, men koser meg i livet mitt likevel og gjør ikke noe særlig for å ha det slik. Sitter ikke og sturer selv om jeg egentlig kanskje har grunner til det. Men det er ikke noen enorm superkraft, jeg kan også se et halvtomt glass eller det negative i situasjoner, for eksempel hvis jeg er syk eller har smerter.

Tror ikke toget er gått for de som ikke har denne medfødte boosten, for hjernen er plastisk og den kan trenes og utvikles hele livet!

Anonymkode: d5536...58a

Skrevet

Jeg mangler ingenting så alt jeg kan få videre er bare +++

Anonymkode: 5d7c8...8f6

Skrevet

Tja det kommer også ann på livserfaringer og barndom. Traumer,svik,omsorgssvikt,hvordan familien er,hvordan du er blitt/blir behandlet i et parforhold osv!!

Nei, det stemmer ikke. Jeg kjenner flere Løvetannsbarn som har blomstret i voksen alder og blitt ekstremt ressurssterke. Har også andre venner som kaller typ utroskap eller vonde brudd for "traumer", og som blir ekstremt negativt preget av slike opplevelser som andre fort kommer seg videre fra.

Det kan ikke bare ha med genetisk evne til å tåle motstand å gjøre fordi disse Løvetannsbarna har jo vokst opp med grov omsorgssvikt/mishandling med foreldre med samme genetikk.

Det har mest med innstilling å gjøre. 

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror det har veldig mye med innstilling å gjøre. Det er veldig lett å tenke man er et offer og droppe å være positiv, eller gjøre endringer for seg selv i livet, og skylde på ytre faktorer - som er skjedd en.

Anonymkode: 21488...31c

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke på at det har verdi å si til noen som sliter med traumer at "mange som har opplevd det samme har det helt fint". Om jeg sier til en person som har opplevd vold og omsorgssvikt i barndommen, at det de burde gjøre er å ikke være offer, men tenke positivt, er det meg som er uopplyst. det å vite årsaken til hvorfor man sliter er nyttig, og man blir ikke alltid sterkere, men det blir etterhvert lett å sile ut dem som ikke forstår. Og de kommer ikke til å forstå.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er helt sant. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, det stemmer ikke. Jeg kjenner flere Løvetannsbarn som har blomstret i voksen alder og blitt ekstremt ressurssterke. Har også andre venner som kaller typ utroskap eller vonde brudd for "traumer", og som blir ekstremt negativt preget av slike opplevelser som andre fort kommer seg videre fra.

Det kan ikke bare ha med genetisk evne til å tåle motstand å gjøre fordi disse Løvetannsbarna har jo vokst opp med grov omsorgssvikt/mishandling med foreldre med samme genetikk.

Det har mest med innstilling å gjøre. 

Løvetannbarn er et gammeldags begrep, nyere forskning viser at løvetannbarn ikke finnes. Det er ikke slik at noen klarer seg mot alle odds, det er enkelte beskyttende faktorer som må være tilstede. 
Mange med traumer faker og later som og glatter over og kan tilsynelatende ha et flott liv, helt til det ikke går lenger. 

Å si at det handler om innstilling når man snakker om traumer er selvsagt feil. Og det er egentlig ganske trist at noen går rundt og tror på at det er sant og sprer det videre på denne måten. For da blir det jo de som har opplevd all dritten sin feil, ikke sant? Ikke bare måtte de oppleve overgrep gjennom hele oppveksten, men i tillegg har de feil innstilling, sånn at de ikke kommer over det. Hører du selv at dette blir feil? 

Anonymkode: dac49...f0d

• Liker 2
Skrevet

Mitt mantra har blitt litt sånn

"Enten så går det bra eller så går det over".

Er ei som synes det er gøy å utfordre seg selv da 🤣. Føler jeg vokser på det.

Skrevet (endret)

.

Endret av Disney Adult
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg tenker at jeg aksepterer livet som det er. Og tenker at livet består av oppturer og nedturer, av sorg og glede, gode opplevelser, vanskelige opplevelser, triste opplevelser osv. 

Jeg tror at til og med den mest triste person, også har sine øyeblikk med latter og glede innimellom. 

Noen dager opplever vi som mørkest, og da er det vanskelig å se for seg at man vil se lyset igjen. Kanskje faktisk ikke om så lenge. Jeg vet nå når jeg har de mørkeste dagene, at om en stund vil det gå over, at jeg vil glede meg over noe igjen. Derfor kan jeg med viten akseptere situasjonen bedre og bare hvile i det og vente liksom.

Livet er inndelt i kapitler. Man kan stadig lære, men blir aldri utlært.

Endret av exictence
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...