Gå til innhold

Hvilken blodtrykkmedisin bruker dere? Valsartan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren min bruker disse og merker egentlig liten effekt. Valsartan.

Hvilken går dere på?

Anonymkode: 34306...de3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Exforge.

Anonymkode: 6021f...35d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Exforge.

Anonymkode: 6021f...35d

Er det stor forskjell i dem?

Skrevet

Hva mener du egentlig? At faren din ikke merker noen effekt trenger ikke å ha noe å si siden man som regel skal ha veldig høyt blodtrykk før det gir noen symptomer som da forsvinner ved bruk av medisin. Om medisinen faktisk har noen effekt eller ikke kan legen måle enten på kontoret eller ved en 24-timers måling. Hvis medisinen ikke har tilsiktet virkning kan det da forsøkes en annen medisin eller kombinasjon av medisiner. Med andre ord bør faren din kontakte legen dersom han mener at medisinen ikke fungerer som den skal. 

Skrevet
Leo skrev (Akkurat nå):

Hva mener du egentlig? At faren din ikke merker noen effekt trenger ikke å ha noe å si siden man som regel skal ha veldig høyt blodtrykk før det gir noen symptomer som da forsvinner ved bruk av medisin. Om medisinen faktisk har noen effekt eller ikke kan legen måle enten på kontoret eller ved en 24-timers måling. Hvis medisinen ikke har tilsiktet virkning kan det da forsøkes en annen medisin eller kombinasjon av medisiner. Med andre ord bør faren din kontakte legen dersom han mener at medisinen ikke fungerer som den skal. 

Det jeg finner rart er at blodtrykket hans er 120 på morningrn og kl 14, og 162 kl 21. Hva skyldes det?

Han tar 2, 80mg tabletter kl 10 på morningen. Burde han fordele dem? En på morningen og en formiddag? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det jeg finner rart er at blodtrykket hans er 120 på morningrn og kl 14, og 162 kl 21. Hva skyldes det?

Han tar 2, 80mg tabletter kl 10 på morningen. Burde han fordele dem? En på morningen og en formiddag? 

Men hvorfor i alle dager måler du blodtrykket til faren din to ganger om dagen hvis det ikke er i samarbeid med lege/helsepersonell som kan foreta videre undersøkelser og evt. justere medisineringen? :klo:

Skrevet
Leo skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor i alle dager måler du blodtrykket til faren din to ganger om dagen hvis det ikke er i samarbeid med lege/helsepersonell som kan foreta videre undersøkelser og evt. justere medisineringen? :klo:

Det er han som måler. Og jo, han har fått beskjed om og måle det. Men fastlegen vi har er dessverre udugelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er han som måler. Og jo, han har fått beskjed om og måle det. Men fastlegen vi har er dessverre udugelig.

Da kan du/dere forhøre dere med farmasøyt på apoteket om hvordan medisinen kan/bør tas. 

Skrevet

Bruker Losartan og av og til Nifenova. 
Uten så går undertrykket opp til 150, og det går ikke. 
Er så stresset at jeg må ha de to over. Losartan gir et undertrykk på 90-110, mens med Nifenova kan jeg få et undertrykk på 70. Jeg bruker ikke Nifenova så mye for kan lett få blodtrykksfall.

Anonymkode: 46757...e0e

Skrevet

Bruker Enalapril Krka 10 mg. Tar den på morgenen. Får alltid veldig høyt blodtrykk når det måles på legekontoret, så etter avtale med lege måler jeg selv 2-3 ganger om dagen i 2-3 dager før jeg skal dit. Har litt høyere blodtrykk på morgenen enn kvelden (snitt på 125/84 på morgen vs 115/81 på kveld sist). Testet å kutte ut tabletten etter avtale med lege, men etter få dager føyk det opp til 195/113, så startet igjen.

Anonymkode: f8749...67b

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bruker Enalapril Krka 10 mg. Tar den på morgenen. Får alltid veldig høyt blodtrykk når det måles på legekontoret, så etter avtale med lege måler jeg selv 2-3 ganger om dagen i 2-3 dager før jeg skal dit. Har litt høyere blodtrykk på morgenen enn kvelden (snitt på 125/84 på morgen vs 115/81 på kveld sist). Testet å kutte ut tabletten etter avtale med lege, men etter få dager føyk det opp til 195/113, så startet igjen.

Hvor lang tid virker tabletten når du tar den på morningen? 24t?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvor lang tid virker tabletten når du tar den på morningen? 24t?

Tar en hver morgen som foreskrevet av lege, så vil tro det.

Skrevet

Tar Enalapril krka, 5 mg. Vanligvis bare en hver morgen, men akkurat nå tar jeg en morgen og en kveld pga en krevende situasjon som gjorde undertrykket høyere. 

Anonymkode: da8db...653

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tar Enalapril krka, 5 mg. Vanligvis bare en hver morgen, men akkurat nå tar jeg en morgen og en kveld pga en krevende situasjon som gjorde undertrykket høyere. 

Forhørte du deg med legen, når du begynte og ta en på morning og kveld?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Forhørte du deg med legen, når du begynte og ta en på morning og kveld?

Var legen som foreslo det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...