Knirke Skrevet 8. desember 2023 #21 Skrevet 8. desember 2023 Haha... Greit å ikke eie bolig, da 😆. Samt at fritidsboliger er unndratt fra direktivet. Vi fyrer som f... i både boligen fra 1982 og i våre to hytter.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #22 Skrevet 8. desember 2023 Stakkars barn og barnebarn. De får det ikke lett. Jeg er gammel i 2050, så meg kan de ikke kreve ta opp lån på 2 mill for å belage gjengen nede i EU. Kysse seg bak kan de!! Anonymkode: 9cb54...e74 2
Amossa Skrevet 8. desember 2023 #23 Skrevet 8. desember 2023 Kravene og denne standarden kommer. Vi fyrer for godt for kråkene nå. Men som jeg har forstått det, så skal det gjøres gradvis. Det er nesten 30 år fram til 2050. I denne perioden må mange av oss uansett skifte vinduer, dører eller tak. Fordi energi blir mangelvare, blir prisene på strøm høye. Derfor vil vi som er huseiere fort finne ut at det er lønnsomt å isolere husene våre. Men jeg tror det vil komme statlige støtteordninger, f.eks. gjennom Enova eller Husbanken. Tror det er lurt å vente og se. 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #24 Skrevet 8. desember 2023 Da er jeg på gamlehjemmet, eller graven så det får bli noen andre sitt problem. Anonymkode: 90627...9bc
TomKrus Skrevet 8. desember 2023 #25 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, man kan ikke begynne å rive eksisterende bygg (det ville øke klimagassutslippene). Men hensikten er å tvinge frem oppgradering som gjør energiforbruket i bygg lavere som igjen fører til lavere klimagassutslipp. Det blir dyrt og krevende😱 Anonymkode: 292b5...ae5 Glem det! Dette er 25 år til, EU som union har raknet og gått konkurs lenge før dette. Galskapen i dag derfra er så massiv at dette aldri blir noe annet en et vedtak som ender i en skrivebordsskuff. Så vil de fleste land mot formodning om dette skulle bli virkelighet se at det blir så dyrt at de uansett ikke får gjort noe med det. Så slapp av. 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #26 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gjelder ikke dette bare alle nybygg? Og det er jo ikke ubetinget negativt. Når det er ramaskrik hver gang det foreslås å bygge ut ny fornybar energi, sier det seg selv at vi også må forsøke å redusere energiforbruket der vi kan. Anonymkode: cd7c7...565 Som høyre-liberal så tenker jeg at løsningen er å la prisene på energi reflekter miljø-kostnaden man påfører verden, å la en evt miljøavgift på energi tilfalle befolkningen i form av generelt lavere skatter og avgifter, og så la markedet avgjøre hvilke tiltak som er rasjonelle. Anonymkode: be9d0...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #27 Skrevet 8. desember 2023 Ordner seg nok. Har dere ikke tenkt å utbedre husene de neste 30 årene ?!? Kan jo hende det er en fordel, at det blir billigere for oss å utbedre fordi vi får støtte, og etterpå får billigere strømregning. Vinn-vinn. Anonymkode: efe00...f84 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #28 Skrevet 8. desember 2023 Bør jeg oppgradere huset nå, eller er det bedre å la huset være «dårlig» når støtteordningene begynner å komme? Vurderer å kjøpe 2 ekstra luft-luft varmepumper (en for kjeller og en for 2. etasje) så jeg kan varme opp huset for 3kW og beholde vinduene og isolasjonen fra 1963… Anonymkode: be9d0...2e6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #29 Skrevet 8. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Som høyre-liberal så tenker jeg at løsningen er å la prisene på energi reflekter miljø-kostnaden man påfører verden, å la en evt miljøavgift på energi tilfalle befolkningen i form av generelt lavere skatter og avgifter, og så la markedet avgjøre hvilke tiltak som er rasjonelle. Anonymkode: be9d0...2e6 Høres ut som en svært kapitalistisk tankegang hvor de pengesterke kan kjøpe seg fri fra hva som helst. Anonymkode: efe00...f84 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #30 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ordner seg nok. Har dere ikke tenkt å utbedre husene de neste 30 årene ?!? Kan jo hende det er en fordel, at det blir billigere for oss å utbedre fordi vi får støtte, og etterpå får billigere strømregning. Vinn-vinn. Anonymkode: efe00...f84 Vil tro de fleste kommer til å utbedre boligene sine, og derved stige en karakter og to på skalaen uten problem. Det er jo dette med klasse A som er hinsides. Tror ikke mange vet hvor ekstremt mye som skal til å oppnå en slik karakter. Å få en eldre bolig opp en karakter og to er jo ingen problem. Anonymkode: e273e...d69 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #31 Skrevet 8. desember 2023 Jeg regner med at det kan løses med et energiregnskap, at man f.eks har solceller på huset som produserer mer strøm enn man bruker. Anonymkode: da99b...575 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #32 Skrevet 8. desember 2023 2 hours ago, Knirke said: Haha... Greit å ikke eie bolig, da 😆. Samt at fritidsboliger er unndratt fra direktivet. Vi fyrer som f... i både boligen fra 1982 og i våre to hytter. Over tid vil jo også leierne måtte betale for dette ved økt husleie. Leietakerne må kanskje ikke betale like mye som folk som eier egen bolig, men når nær samtlige boliger må oppgraderes så vil jo det gå utover leietakerne også. Anonymkode: a1d38...fb4 3
Helgekarjol Skrevet 8. desember 2023 #33 Skrevet 8. desember 2023 Regjeringen bagatelliserer dette. Tror man på dem? Nei, det gjør man selvfølgelig ikke. Og finnes det arbeidskraft til å gjøre rehabiliteringsarbeidet? https://www.nettavisen.no/okonomi/full-uenighet-om-hva-eus-nye-sjokk-direktiv-betyr-for-norske-boligeiere/s/5-95-976169 Nettavisen har kontaktet Regjeringen for å høre om hvordan de forholder seg til denne EU-prosessen og anslagene på summer som presenteres. Deres virkelighetsforståelse kunne ikke vært mer annerledes enn den som presenteres fra Huseierne. Å gå fra energimerke G til F og E vil i realiteten være i nærheten av å installere for eksempel en varmepumpe, melder statssekretær Elisabeth Sæther i Olje- og energidepartementet i en e-post til Nettavisen. Sæther antyder også at fristene som er satt i de foreløpige forslagene, ikke vil bli gjeldende. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #34 Skrevet 8. desember 2023 Vi er ikke med i EU. Det vil ikke finnes nok snekkere, rørleggere og elektrikere for å fikse 5 million hus til EU standard. Dette forslaget kommer fra gjengen i Davos som ønsker the great reset og New world order. Rike menn som kjeder seg, som finner på tøys for å tjene enda mer. Vil resten av verden oppgradere husene sine for pampene i EU?? Neppe! De er heller ikke med i klimahysteriet. De kjører kjernekraftverk og pumper opp olje døgnet rundt. Tull og tøys hele greia! Anonymkode: 9cb54...e74 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #35 Skrevet 8. desember 2023 Når det skjer, flytter jeg til en annen verdensdel. Blir bare mindre og mindre frihet til folk.. krav meg her og krav meg der.. sug meg. Anonymkode: d414a...b0d
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #36 Skrevet 8. desember 2023 Lurer på hvordan man skal håndheve det. Skal de som ikke gjør det få dagbøter for eksempel? Anonymkode: b990e...732
Gjest5656 Skrevet 8. desember 2023 #37 Skrevet 8. desember 2023 (endret) Helgekarjol skrev (22 minutter siden): Regjeringen bagatelliserer dette. Tror man på dem? Nei, det gjør man selvfølgelig ikke. Og finnes det arbeidskraft til å gjøre rehabiliteringsarbeidet? https://www.nettavisen.no/okonomi/full-uenighet-om-hva-eus-nye-sjokk-direktiv-betyr-for-norske-boligeiere/s/5-95-976169 Nettavisen har kontaktet Regjeringen for å høre om hvordan de forholder seg til denne EU-prosessen og anslagene på summer som presenteres. Deres virkelighetsforståelse kunne ikke vært mer annerledes enn den som presenteres fra Huseierne. Å gå fra energimerke G til F og E vil i realiteten være i nærheten av å installere for eksempel en varmepumpe, melder statssekretær Elisabeth Sæther i Olje- og energidepartementet i en e-post til Nettavisen. Sæther antyder også at fristene som er satt i de foreløpige forslagene, ikke vil bli gjeldende. Det er korrekt det som sies her, men det løser bare å gå fra energimerke F til E. Dette blir da godt nok til 2030. Det som blir interessant er etter dette når man skal gå fra E til D, som er i 2034, D til C 2037 osv. Det har de bare ikke svart på enkelt å være politiker. Endret 8. desember 2023 av Gjest5656 1
-jk- Skrevet 8. desember 2023 #38 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg regner med at det kan løses med et energiregnskap, at man f.eks har solceller på huset som produserer mer strøm enn man bruker. Anonymkode: da99b...575 I så fall har vi klasse A på vårt gamle hus fra 1900 allerede. Bruker 18.500kWh per år og produserer 27.500kWh. Uten å fyre med noe annet enn strøm. Men da må nok reglene endres, tror ikke de tar hensyn til produksjon foreløpig. 1
-jk- Skrevet 8. desember 2023 #39 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lurer på hvordan man skal håndheve det. Skal de som ikke gjør det få dagbøter for eksempel? Anonymkode: b990e...732 Så vidt jeg har skjønt blir det ikke sanksjoner mot eksisterende eiere, men huset må oppgraderes før evt. overdragelse til nye eiere.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #40 Skrevet 8. desember 2023 -jk- skrev (1 minutt siden): Så vidt jeg har skjønt blir det ikke sanksjoner mot eksisterende eiere, men huset må oppgraderes før evt. overdragelse til nye eiere. Ja, og dette vil nok føre til problemer i boligmarkedet hvor gamle hus vil bare forfalle i lite befolket område hvor det er lite lønnsomt å pusse opp vil jeg tro. Det blir spennende å se hvordan det ender opp! Anonymkode: d2f1f...095 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå