AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #1 Del Skrevet 8. desember 2023 Hei Jeg er nylig blitt valgt som verneombud på min arbeidsplass. Opplever at en god del ansatte "kaster oppgaver/plikter" over på meg av forskjellig grad. Er det virkelig sånn at den som er verneombud skal snakke med sjefen for de ansatte på vegne av den enkelte? Det er akkurat slik det oppleves...enhver ting med arbeidsplassen som den enkelte synes at verneombudet må ta tak i, arbeidsmiljø, interne konflikt med ansatt vs leder osv (listen er lang). Hadde jeg visst at det hviler så mye ansvar med dette verbet hadde jeg aldri tatt det på meg, jobber i helsevesenet, flesteparten er kvinner. Jeg jobber tre-delt turnus, og annenhver helg, har ikke fagdager for å jobbe med verneombudting (enda da...), er over 100 ansatte. Får ingen kompensasjon i form av fritid, ekstra lønn osv. Så kjenner i grunn at motivasjon for å bidra med det "lille ekstra" ikke er tilstede. Og for å si det slik, det var ikke akkurat sånn at det var mange som meldte seg til dette vervet selv, men som nå i etterkant mener at Deres tanker, følelser, meninger, ytringer og enkeltbehov er blitt min jobb å fixe (det var ingen som meldte seg...jeg ble, slik jeg ser det i etterkant "lurt" til å ta vervet). Jeg er selv relativt nyansatt, og har nå de mere erfarne som sier jeg må ta tak i ditt og datt....helt håpløst. Skulle ønske noen kunne gi meg en fin forklaring i hva jeg kan hjelpe med for enkelte og for fellesskapet, for det finner jeg ikke...og ikke fikk jeg noe godt svar på det på grunnkurset for oss nyvalgte verneombud heller. Alle tanker og tips mottas med stor takk fra hen-, hun- og han-kjønn 😉 Hilsen mann, i det Norske helsevesenet Anonymkode: a2f0f...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #2 Del Skrevet 8. desember 2023 Har du ikke vært på kurs/fått tilbud om kurs? Der jeg jobber må alle verneombud ha kurs. Der lærte vi bl.a hva som er verneombudets oppgaver og hva som ikke er det. Anonymkode: ffddd...570 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #3 Del Skrevet 8. desember 2023 Har vært Vo og Hvo noen år. Først, du kan holde plikter og folk på avstand til du har fått ditt 40t kurs via arbeidsmiljøavdelingen , HVO (evt leder) skal melde deg opp. Og så et stalltips ang kollegaer/ansatte -be om skriftlige henvendelser om de mener de har en sak, ikke bli folks «søplebøtte» for da blir du bare brukt opp og lei. Lurt for egen del å se litt på forskjellen på tillitsvalgt og Vo, folk blander ofte og du skal ikke forholde deg til alt mulig rart. Og så annetkjenne hva som er «godt nok». Det er aldri noe som er helt perfekt, og spesielt i helse hvor økonomiske rammer er hva de er så må man anerkjenne at godt nok er bra nok og ikke alle kamper verdt å ta. Det er også viktig med godt samarbeid med leder. Anonymkode: 5e3e0...9da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #4 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 18.01): Har vært Vo og Hvo noen år. Først, du kan holde plikter og folk på avstand til du har fått ditt 40t kurs via arbeidsmiljøavdelingen , HVO (evt leder) skal melde deg opp. Og så et stalltips ang kollegaer/ansatte -be om skriftlige henvendelser om de mener de har en sak, ikke bli folks «søplebøtte» for da blir du bare brukt opp og lei. Lurt for egen del å se litt på forskjellen på tillitsvalgt og Vo, folk blander ofte og du skal ikke forholde deg til alt mulig rart. Og så annetkjenne hva som er «godt nok». Det er aldri noe som er helt perfekt, og spesielt i helse hvor økonomiske rammer er hva de er så må man anerkjenne at godt nok er bra nok og ikke alle kamper verdt å ta. Det er også viktig med godt samarbeid med leder. Anonymkode: 5e3e0...9da Takk for godt svar. Jeg opplever å sjelden få "servert" medarbeideres henvendelser pr mail eller på papir om så...Hittil har alt vært verbalt (100%), og gjerne i plutselige innskutte bi-setninger (der jeg antar den enkelte kom på noe i forbindelse med noe denne har hørt eller nylig tenkt på). Men....ALLE saker er vel ikke for verneombud eller tillitsvalgt heller? Jeg mener, det kan da ikke være så vanskelig å ta opp ting med den enkelte kollega, om det er en konflikt der... eller levere om så et anonymt skriv/brev i posthylle til felles leder. Om det gjelder noe om lederen selv, eller klandre verdige forhold på arbeidsplassen som hun/han/hen mener. Jeg tenker at mye av verneombudsarbeidet sin oppgave er å sikre at arbeidsforholdene er trygge, ingen blir skadet eller blir eksponert for fare av noe slag...men det virker som at det er mye mere en "søppelbøtte" for opparbeidet grums. Tar gjerne i mot flere innvendinger, tilbakemeldinger og tips vedr å være verneombud Takk 😉 Anonymkode: a2f0f...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå