Gå til innhold

Legen min sier at det haster å få barn, men jeg er ikke klar! (35år)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri følt på lysten til å få barn men når alle rundt meg har fått det ser jeg at det virker koselig. Men jeg har ikke noen kjæreste og vil hvertfall ikke stresse med å få barn med en mann jeg bare har vært med et år eller to tilfelle det viser seg å være feil mann for en livspartner. Av erfaring vet jeg stygge sider kan komme frem først etter to tre år sammen.

Jeg føler meg ikke gammel og har aldri tenkt over at klokken tikker men nå har legen min sagt at det haster å få barn om jeg vil ha det. Alt er normalt med eggposer men pga alderen. Hun sier det er veldig sjeldent å bli befruktet etter 38-40 selvom det skjer med noen. 

Hva gjør jeg? Hva gjør andre i samme situasjon? Å fryse ned egg er en for stor utgift i tilfelle jeg aldri skal bruke dem, vet jo ikke om jeg møter en mann jeg vil ha barn med og alene er ikke aktuelt. Er ikke barn noe for meg siden jeg aldri har følt at jeg har lyst på det eller kommer jeg til å angre når jeg blir 45 på at jeg ikke fikk barn? 

Hører gjerne andre kvinners erfaringer og tanker!

Anonymkode: e0c91...c81

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri følt på lysten til å få barn men når alle rundt meg har fått det ser jeg at det virker koselig. Men jeg har ikke noen kjæreste og vil hvertfall ikke stresse med å få barn med en mann jeg bare har vært med et år eller to tilfelle det viser seg å være feil mann for en livspartner. Av erfaring vet jeg stygge sider kan komme frem først etter to tre år sammen.

Jeg føler meg ikke gammel og har aldri tenkt over at klokken tikker men nå har legen min sagt at det haster å få barn om jeg vil ha det. Alt er normalt med eggposer men pga alderen. Hun sier det er veldig sjeldent å bli befruktet etter 38-40 selvom det skjer med noen. 

Hva gjør jeg? Hva gjør andre i samme situasjon? Å fryse ned egg er en for stor utgift i tilfelle jeg aldri skal bruke dem, vet jo ikke om jeg møter en mann jeg vil ha barn med og alene er ikke aktuelt. Er ikke barn noe for meg siden jeg aldri har følt at jeg har lyst på det eller kommer jeg til å angre når jeg blir 45 på at jeg ikke fikk barn? 

Jeg ville ikke ventet til etter 35 med å få siste barnet. Er økt risiko både under svangerskap for mor og barn, samt økt risiko for misdannelser hos barnet. Det er også vanskeligere å bli gravid… 

Ville nok heller valgt å få barn alene, man er jo ikke garantert at man holder sammen med partner uansett om man har vært sammen 1 eller 10 år før man får barn.. Mange går jo fra hverandre etter noen år med barn🙄

Anonymkode: 7fca9...90c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble gravid på første forsøk, 38 år. Første friske barn kom som nesten 37-åring. Jeg følte meg heller aldri klar men valgte å hoppe i det. Sjansen for misdannelser er lav selv om den er større. Den øker år for år. Tror nok legen din bare er ute etter å stresse deg litt.

Anonymkode: 3cf4e...00b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vil du ha barn, eller ikke? Ikke få barn bare fordi andre mener du bør, eller fordi du er redd for å angre. Barn er noe man får fordi man virkelig vil ha dem selv. 

Det er fryktelig kjipt for både deg og barnet hvis du ender opp med å angre (og ikke hør på dem som hjerter om at man aldri angrer på barn. De er litt enkle, eller så har de en skjult agenda.).

Anonymkode: 4daa9...565

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal du få barn hvis du ikke har lyst på det?

Jeg hadde aldri lyst på barn, men jeg var ung og i i fast forhold, og følte det hørte til. Jeg elsker virkelig barna mine, de er voksne nå. Om jeg kunne reist tilbake og endret noe var det å forbli barnløs. Det er så vanvittig mye jobb, og barnefaren kan du ikke regne med. Om du er heldig får du barn med en mann som er en god far. Det kan du sjelden vite på forhånd.

Når vi blir gamle kommer vi antakeligvis til å angre på mye. Jeg angrer allerede på alt jeg ikke har fått gjort fordi jeg trodde at A4-livet med barn og mann var den ultimate lykken. Jeg kunne fått barn alene, det hade vært enklere. Barnas far er helt grei som far, men ikke mer enn det. Han har satset alt på den nye familien, på bekostning av våre felles barn.

Anonymkode: e2151...2ec

• Liker 5
  • Hjerte 7
Skrevet (endret)

«Virker koselig» er ikke god grunn. Høres ikke ut som du egentlig har lyst på barn. Dropp det hvis du ikke elsker å henge med barn. 

Endret av Tone83
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er sinnsykt mye bedre å angre på å ikke ha fått barn enn på å ha fått det.

Jeg er 39 og har ennå ikke kjent på den altomfattende drømmen alle kvinner vistnok skal få straks den biologiske klokka tikker. 
Kanskje skjer det at jeg angrer om 5-10-15 eller flere år, da står jeg i det vel vitende om at det å ikke velge å få barn er et aktivt valg det også.

Anonymkode: 2592e...fc8

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er på ingen måte «veldig sjeldent» å få barn når du er 38-40, det er helt vanlig. Når eggreserver ser gode ut nå ville jeg ikke stresset. 

Anonymkode: 96407...c5a

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er på ingen måte «veldig sjeldent» å få barn når du er 38-40, det er helt vanlig. Når eggreserver ser gode ut nå ville jeg ikke stresset. 

Du tror ikke legen til ts har bedre oversikt over dette?

Anonymkode: b66a1...fb2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det virker ikke som du har noe spesielt lyst på barn. For meg virker det som at du har fått ideen om barn ene og alene fra omgivelsene dine. Det er flott at vennene dine fremstiller det å ha fått barn som noe hyggelig. For mitt vedkommende har jeg ei venninne med en unge på 1,5 år, og de fleste snapper om ungen er blod i avføring og sjekk av melkeproteinallergi, feber og sykdom, et liv i hamsterhjulet osv. Synes ikke det virker koselig i det hele tatt når det fremstilles på den måten, bare masse bekymringer, jobb og styr.

Det er fint at legen opplyser og informerer om muligheter. Men ikke få barn fordi lege og venninner snakker om det. Det blir ditt barn og ditt ansvar. Man kan ha vel så gode liv som barnefri også. 

Anonymkode: 9e703...389

• Liker 4
Skrevet

Synd det er for stor utgift å fryse ned egg, siden det virker som en grei løsning her. 

Høres ut som at du er åpen for å la det bli med tilfeldighetene, og da kan det jo hende du ikke har så lyst på barn? Det er vanskelig å ikke vite, kunne ønske vi enten var ja eller nei, det har vært lettere å forholde seg til.

Anonymkode: 8bbfb...74f

Skrevet

Du får ikke barn bare fordi at det virker koselig, eller fordi at andre har det….

Dette er noe du geniut må ønske selv.

Anonymkode: 5f171...2c2

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du tror ikke legen til ts har bedre oversikt over dette?

Anonymkode: b66a1...fb2

Nei, ikke når hen sier at alt ser bra ut med ts sånn rent personlig, men at det generelt sette er «veldig få» som får barn over 38 år. Det virket som en generell (og uriktig) påstand, og ikke noe basert på TS sin personlige helse. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke ventet til etter 35 med å få siste barnet. Er økt risiko både under svangerskap for mor og barn, samt økt risiko for misdannelser hos barnet. Det er også vanskeligere å bli gravid… 

De to første er snakk om helt ubetydelig økning. Risiko for misdannelser går fra sånn 0,005% eller noe, til 0,5% eller der omkring - som er en stor økning, men fortsatt ikke så stor risiko i seg selv, så det er ikke noe å tenke på. Svangerskap er også kun ubetydelig reell økning i risiko for mor og barn pga alder,  det er ikke nok til å få noe ekstra oppfølging før etter 40 engang. Men vanskeligere å bli gravid, det blir det,men her er det store individuelle forskjeller - det blir vanskelig å bli gravid rundt ti år før overgangsalderen, så det kommer an på når hver enkelt skal komme i overgangsalderen. 

Anonymkode: 5366b...e40

• Liker 8
Skrevet

Legen sier dette ut i fra en medisinsk vurdering, husk det. 

Hva som er rett for deg, vel det er noe annet. Ønsker du deg barn bør du nok sette i gang med å finne en egnet partner, gjør du ikke det så kan du ha et utmerket liv barnløs.

Og det er ikke sjeldent at folk blir gravide som 38/39 eller i 40 åra. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Så lenge du ikke er lysten på barn, ikke få det. Og hvert fall ikke få det pga forventninger fra andre eller ‘det ser koselig ut’. 

Der er utrolig mange sider med å barn som er alt annet enn koselig! 

Anonymkode: 26d26...1d6

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Er du villig til å bruke eggdonor dersom du møter en mann du vil ha barn med? Hvis ja, trenger du ikke fryse ned egg. Hvis nei, ville jeg ha fryst ned egg. Det er ikke så dyrt i Norge, og du kan komme til å angre veldig på å ikke ha gjort det. 

Anonymkode: 4faab...878

Skrevet

Det siste vi trenger på denne planeten er enda flere barn. De du hører som sier at det er "koselig", kan ikke si annet om barnet sitt, selv om de synes det suger. For det verste et barn kan høre er å få vite at det ikke skulle ha "blitt til" sånn egentlig. 

Uansett, Fertility Rate er nede i 1,41 barn i Norge nå. Det synes jeg er bra, og måtte det fortsette nedover, både i Norge, andre steder i Europa og resten av verden. Dessverre sistnevnte, har fortsatt ikke styr på dette, noe som kommer til å bite oss alle i baken, ettersom verden stormer mot 9 milliarder mennesker innen 2037 og det kommer ikke til å ende godt. Vi ser allerede store problemer bare de siste 10+ år, for ikke å snakke om å sette noen til verden for de neste 90+ år.

https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/fodte/artikler/rekordlav-fruktbarhet-i-2022

Som nevnt, er glad for at det fortsetter nedover og er nede i 1,41. 

I Italia er det nede i 1,18 nå.

https://www.reuters.com/world/europe/births-italy-heading-new-record-low-2023-stats-office-2023-10-26/

Er kun konservative, høyreorienterte idioter som driver med "panikk" over å ikke få flere barn i disse tider der alt skal enten automatiseres eller digitaliseres i hjel, med påfølgende tap av jobb for de det gjelder.

Dette med å få flere barn henger fortsatt visse steder fra the "good, old days" da jobb var nærmest garantert med ungdomsskole, for ikke å snakke om videregående, i tillegg til en aktiv sosialdemokratisk stat som ekspanderte med sosialismen som ledetråd. Det har man dessverre ikke lenger, og det krever svært mye å bare sette i stand ett barn i dagens kapitalistiske, og individ-fokuserte samfunn. 

Det mange gjør i dag er de facto oppdragelse av menneskelige droner som skal fit-in i en A4 boks slik at de angivelig skal bli skattepliktige borgere, mens automatisering og digitalisering knuser alt og kravene til alt mulig bare fortsetter å øke, inkludert lengden av høyere utdanning, krav til høyere utdanning og innhold i utdanningen (kompetanse). 

Sosialisering er outsourcet også til barnehagene og alt det der, og når du tar med alt dette her + grunnskolen + videregående = så stikker barnet av, og that's it. I disse dager kan man ikke akkurat forvente at det som etterhvert blir det voksne barnet skal droppe det meste for mora si. Det gjør man kun i familier med innvandrerbakgrunn, men ikke blant såkalte øvrige nordmenn.

Anonymkode: 20f1b...335

• Liker 3
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det siste vi trenger på denne planeten er enda flere barn. De du hører som sier at det er "koselig", kan ikke si annet om barnet sitt, selv om de synes det suger. For det verste et barn kan høre er å få vite at det ikke skulle ha "blitt til" sånn egentlig. 

Uansett, Fertility Rate er nede i 1,41 barn i Norge nå. Det synes jeg er bra, og måtte det fortsette nedover, både i Norge, andre steder i Europa og resten av verden. Dessverre sistnevnte, har fortsatt ikke styr på dette, noe som kommer til å bite oss alle i baken, ettersom verden stormer mot 9 milliarder mennesker innen 2037 og det kommer ikke til å ende godt. Vi ser allerede store problemer bare de siste 10+ år, for ikke å snakke om å sette noen til verden for de neste 90+ år.

https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/fodte/artikler/rekordlav-fruktbarhet-i-2022

Som nevnt, er glad for at det fortsetter nedover og er nede i 1,41. 

I Italia er det nede i 1,18 nå.

https://www.reuters.com/world/europe/births-italy-heading-new-record-low-2023-stats-office-2023-10-26/

Er kun konservative, høyreorienterte idioter som driver med "panikk" over å ikke få flere barn i disse tider der alt skal enten automatiseres eller digitaliseres i hjel, med påfølgende tap av jobb for de det gjelder.

Dette med å få flere barn henger fortsatt visse steder fra the "good, old days" da jobb var nærmest garantert med ungdomsskole, for ikke å snakke om videregående, i tillegg til en aktiv sosialdemokratisk stat som ekspanderte med sosialismen som ledetråd. Det har man dessverre ikke lenger, og det krever svært mye å bare sette i stand ett barn i dagens kapitalistiske, og individ-fokuserte samfunn. 

Det mange gjør i dag er de facto oppdragelse av menneskelige droner som skal fit-in i en A4 boks slik at de angivelig skal bli skattepliktige borgere, mens automatisering og digitalisering knuser alt og kravene til alt mulig bare fortsetter å øke, inkludert lengden av høyere utdanning, krav til høyere utdanning og innhold i utdanningen (kompetanse). 

Sosialisering er outsourcet også til barnehagene og alt det der, og når du tar med alt dette her + grunnskolen + videregående = så stikker barnet av, og that's it. I disse dager kan man ikke akkurat forvente at det som etterhvert blir det voksne barnet skal droppe det meste for mora si. Det gjør man kun i familier med innvandrerbakgrunn, men ikke blant såkalte øvrige nordmenn.

Anonymkode: 20f1b...335

Endelig en som har skjønt det. Vi må få ned befolkningen i Europa og Norge. 

Anonymkode: 11153...217

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...