AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #1 Skrevet 8. desember 2023 Til dere lesere 🌹 Jeg har vært depremert over en lengre periode og etter å ha sømfart nettet i håp om å finne en, eller annen off. person som kan gi meg denne behandlingen. Medisinen har visstnok den største og mest troverdige suksess-raten av alle 'anti-dep' medisiner som finnes så jeg synser absolutt et håp her, bare jeg får tak i det... Nå har jeg sett x-antall YT videoer der folk påstår at Ketamin 'saved my life' og tror dette kunne vært midt i blinken for meg. Nå var jeg hos fastlegen min, men hun påstår hun ikke hadde LOV å skrive ut resept og sendte meg til en psykolog som kom fullstendig til kort. Nå vet jeg at det kan gis resept på en nesespray som skal være effektiv. men hvordan få tak i det? Setter stor pris på tilbakemeldinger og skulle du befinnet deg i samme båt som meg kunne vi kanskje 'dratt lasset' i lag?! Anonymkode: 5f381...ee4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #2 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Medisinen har visstnok den største og mest troverdige suksess-raten av alle 'anti-dep' medisiner som finnes så jeg synser absolutt et håp her, bare jeg får tak i det... Nå har jeg sett x-antall YT videoer der folk påstår at Ketamin 'saved my life' og tror dette kunne vært midt i blinken for meg. Anonymkode: 5f381...ee4 Husk på at man kan finne støtte for enhver påstand på youtube. Det betyr ikke at det er sant. Hvis det er slik at denne medisinen fungerer bedre enn alle andre kan du regne med at det snart vil bli mer tilgjengelig. Jeg ville nok gått tilbake til fastlegen da og fortelle hvordan det gikk hos psykiateren og diskutere veien videre men han. Anonymkode: 04f79...823 4 1
Artmo3 Skrevet 8. desember 2023 #3 Skrevet 8. desember 2023 Sånn jeg forstår det, så trenger du ikke gå igjennom lege, men bestille time direkte fra Aidaklinikken. Denne behandlingen har vist seg å være veldig effektiv, og i motsetning til antidepressiva, så kan man bli frisk etter en eller få behandlinger, istedetfor å bare maskere symptomene. Men det er desverre kostbart  https://www.aidaklinikken.no/ 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #4 Skrevet 8. desember 2023 Prøveprosjekt i spesialisthelsetjenesten- kalnes som fører. Noen skriver ut privat men svindyrt! Det er alt rapportert im selvmord da folk ikke har råd til å fortsette privat- avklaring på veg fra Helsedirektoratet. Pt. Vet man alt for lite om langtidsvirkning og senvirkning og det er derfor ikke godkjent Anonymkode: 13182...693 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #5 Skrevet 8. desember 2023 Denne tråden har du laget før og fått masse svar. Med mindre du får plass på det norske forskningsprosjektet er ketamin et ulovlig rusmiddel i Norge. Anonymkode: 8d554...78a 1 5
Fremmed fugl Skrevet 8. desember 2023 #6 Skrevet 8. desember 2023 Ketamin har markedsføringstillatelse i Norge, og i prinsipp kan alle leger som ikke er fratatt forskrivningsrett til A-preparater forskrive det. Så svaret er ja. En psykiater er lege, og kan forskrive Ketamin. PS. Dette svaret er på ingen som helst måte en anbefaling om å bruke Ketamin til din tilstand eller for den del noe annet tilstand. 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #7 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Husk på at man kan finne støtte for enhver påstand på youtube. Det betyr ikke at det er sant. Hvis det er slik at denne medisinen fungerer bedre enn alle andre kan du regne med at det snart vil bli mer tilgjengelig. Jeg ville nok gått tilbake til fastlegen da og fortelle hvordan det gikk hos psykiateren og diskutere veien videre men han. Anonymkode: 04f79...823 Jo, stemmer at en ikke kan tro på ann 'info' fra YT, men da det er såpass mange av de som sier omtrent det samme er jeg tilbøyelig til å tro det kan være sant. Nå skal det visstnok bli mer tilgjengelig allerede fra starten av 2024 så håper jo... Enda en time hos legen blir det snarlig, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få tak i det, men tenker at det BURDE vært mulig å få tak i en privat praktiserende psykiater som kan skrive ut en slik resept... Anonymkode: 5f381...ee4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #8 Skrevet 8. desember 2023 Det har dokumentert effekt, så har du prøvd alt annet, så ville jeg prøvd om du har økonomi til det Anonymkode: a4dea...092 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #9 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Denne tråden har du laget før og fått masse svar. Med mindre du får plass på det norske forskningsprosjektet er ketamin et ulovlig rusmiddel i Norge. Anonymkode: 8d554...78a Stemmer det, men er ikke kjent her på forumet så klarer ikke finne svarene... Trodde ikke det var blitt publisert...! Anonymkode: 5f381...ee4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #10 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det har dokumentert effekt, så har du prøvd alt annet, så ville jeg prøvd om du har økonomi til det Anonymkode: a4dea...092 Det meste er prøvd, ja! Har vært i kontakt med begge plassene i landet som har priv. behandling men 15.000 har jeg dessverre ikke råd til... Anonymkode: 5f381...ee4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #11 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det meste er prøvd, ja! Har vært i kontakt med begge plassene i landet som har priv. behandling men 15.000 har jeg dessverre ikke råd til... Anonymkode: 5f381...ee4 Og det er for en behandling… du vet ikke hvor mange du kommer til å trenge- se info lengre opp Anonymkode: 13182...693
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #12 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Denne tråden har du laget før og fått masse svar. Med mindre du får plass på det norske forskningsprosjektet er ketamin et ulovlig rusmiddel i Norge. Anonymkode: 8d554...78a Man må ikke være del av når forskningsprosjekt, med mindre de private klinikkene som tilbyr det er en del av forskningen da? Så lenge man fyller kriteriene, så er det ganske uproblematisk å få behandling, om man har pengene. Og ifølge NHI, så har det god effekt, da ville ihvertfall jeg prøvd om annet ikke virker Anonymkode: a4dea...092 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #13 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jo, stemmer at en ikke kan tro på ann 'info' fra YT, men da det er såpass mange av de som sier omtrent det samme er jeg tilbøyelig til å tro det kan være sant. Nå skal det visstnok bli mer tilgjengelig allerede fra starten av 2024 så håper jo... Enda en time hos legen blir det snarlig, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem for å få tak i det, men tenker at det BURDE vært mulig å få tak i en privat praktiserende psykiater som kan skrive ut en slik resept... Anonymkode: 5f381...ee4 Selvfølgelig er det mulig at det er sant det de sier, det sier likevel ikke at det er bedre enn andre medisiner som finnes eller hvor bra det vil være for deg. Youtube er en helt elendig kilde. Når det er sagt så håper du får en behandling som fungerer for deg og jeg mener at fastlegen alltid er veien å gå. Om han ikke vet så må han prøve å finne det ut for deg, foreslå annen behandling eller henvise til noen som kan gi deg råd. Anonymkode: 04f79...823
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #14 Skrevet 8. desember 2023 Fremmed fugl skrev (37 minutter siden): Ketamin har markedsføringstillatelse i Norge, og i prinsipp kan alle leger som ikke er fratatt forskrivningsrett til A-preparater forskrive det. Så svaret er ja. En psykiater er lege, og kan forskrive Ketamin. PS. Dette svaret er på ingen som helst måte en anbefaling om å bruke Ketamin til din tilstand eller for den del noe annet tilstand. Det var det jeg også trodde så ble meget skuffet - for ikke å si overrasket, da legen påsto hun ikke hadde 'lov' å skrive resept på Ketamin! Jeg oppfatter hun som pliktoppfyllenede og god så tviler på hun har servert meg en bevisst løyn, men mistenker at hun kanskje ikke visste nok om behandlingen og dermed pyntet på det og sa det ikke var lov... Får jeg spør hvilket grunnlag du har for å skrive det du skriver? PS. Takker mye for informativt svar!  Anonymkode: 5f381...ee4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #15 Skrevet 8. desember 2023 Artmo3 skrev (1 time siden): Sånn jeg forstår det, så trenger du ikke gå igjennom lege, men bestille time direkte fra Aidaklinikken. Denne behandlingen har vist seg å være veldig effektiv, og i motsetning til antidepressiva, så kan man bli frisk etter en eller få behandlinger, istedetfor å bare maskere symptomene. Men det er desverre kostbart  https://www.aidaklinikken.no/  Anonymkode: 5f381...ee4 1
ajarRun Skrevet 8. desember 2023 #16 Skrevet 8. desember 2023 Nei, man gir ikke ketamin som bolus på grunn av faren for blodtrykksfall. Man setter det som intravenøs infusjon. Men enhver idiot kan gjøre det så lenge det er ordinert av en lege. Men psykiatrer er lege så han kan jo ordinere det selv. Ikke akkurat rakettforskning. 1
Fremmed fugl Skrevet 8. desember 2023 #17 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det var det jeg også trodde så ble meget skuffet - for ikke å si overrasket, da legen påsto hun ikke hadde 'lov' å skrive resept på Ketamin! Jeg oppfatter hun som pliktoppfyllenede og god så tviler på hun har servert meg en bevisst løyn, men mistenker at hun kanskje ikke visste nok om behandlingen og dermed pyntet på det og sa det ikke var lov... Får jeg spør hvilket grunnlag du har for å skrive det du skriver? PS. Takker mye for informativt svar!  Anonymkode: 5f381...ee4 Forsvarlighetskravet i lov om helsepersonell gjør at vi kun har lov å gi behandling som vi har kompetanse i. Så hun har rett hvis hun vurderte at dette kan hun ikke godt nok. 3 1
Grüner Skrevet 8. desember 2023 #18 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Til dere lesere 🌹 Jeg har vært depremert over en lengre periode og etter å ha sømfart nettet i håp om å finne en, eller annen off. person som kan gi meg denne behandlingen. Medisinen har visstnok den største og mest troverdige suksess-raten av alle 'anti-dep' medisiner som finnes så jeg synser absolutt et håp her, bare jeg får tak i det... Nå har jeg sett x-antall YT videoer der folk påstår at Ketamin 'saved my life' og tror dette kunne vært midt i blinken for meg. Nå var jeg hos fastlegen min, men hun påstår hun ikke hadde LOV å skrive ut resept og sendte meg til en psykolog som kom fullstendig til kort. Nå vet jeg at det kan gis resept på en nesespray som skal være effektiv. men hvordan få tak i det? Setter stor pris på tilbakemeldinger og skulle du befinnet deg i samme båt som meg kunne vi kanskje 'dratt lasset' i lag?! Anonymkode: 5f381...ee4 Det tilbys ikke i offentlig helsevesen i Norge, men noen tilbyr det privat.
aut.s Skrevet 9. desember 2023 #19 Skrevet 9. desember 2023 Jeg har akkurat startet behandling ved axonklinikken i Oslo. Jeg anbefaler deg å ta en telefon til dem for å få svar på spørsmål du har rundt behandlingen. Ut i fra det jeg har forstått, er den neseprayen du sikter til kun lov å skrive ut på sykehus, og da i sammenheng med et behandlingsopplegg. I tillegg er den svak, og inneholder kun ca 1/3 av virkestoffet man mottar ved injeksjoner. For å oppnå de de store resultatene ved ketamin behandling, er det viktig å følge et opplegg med 4-6 behandlinger intensivt over noen uker, for deretter å eventuelt gjennomføre vedlikeholdsbehandlinger. Jeg skjønner at du tenker du ikke har råd til et behandlingsopplegg ved en privat klinikk, men avhengig av hvor deprimert du er- har du råd til å la vær? Flere av klinikkene tilbyr finansiering, dersom du ikke kan betale alt på en gang.. Har du eventuelt mulighet til å låne penger fra andre privat? Kan du bruke et kredittkort? Selge noe? DPS Kalnes tilbyr dette gjennom det offentlige men det er over 1 års ventetid og de prioriterer ikke kun depresjon men mer akuttpsykiatriske tilfeller. Lowan Stewart som driver Axonklinikken er medisinskfaglig rådgiver på Kalnes, og har vært med i etableringen av denne. Jeg har et utrolig godt inntrykk av han, han fremstår som svært hyggelig, varm og kunnskapsrik, og virker genuint interessert i å hjelpe. Jeg anbefaler sterkt å ta kontakt med axonklinikken..   1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #20 Skrevet 9. desember 2023 ajarRun skrev (14 timer siden): Nei, man gir ikke ketamin som bolus på grunn av faren for blodtrykksfall. Man setter det som intravenøs infusjon. Men enhver idiot kan gjøre det så lenge det er ordinert av en lege. Men psykiatrer er lege så han kan jo ordinere det selv. Ikke akkurat rakettforskning. Selvsagt kan man gi ketamin som bolus. Det brukes jo som anestesi til meget ustabile pasienter fordi det gir veldig lite blodtrykksfall sammenlignet med andre anestesimidler. Anonymkode: fb9e8...438
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå