AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #1 Skrevet 8. desember 2023 Ved nyttår forsvinner 350-kronersgrensen for netthandel fra utlandet, som også betyr at varer som er bestilt før nyttår får moms og gebyr om de ankommer etter nyttår. Men hvordan blir dette med eksempelvis Amazon uk? De beregner ikke VAT på varene pr i dag, men vil de få det fra nyttår av? Valget blir nå hvis jeg har forstått det rett, bestille varen nå uten VAT og håpe den rekker frem til nyttår. Eller vente til neste år og satse på at de da trekker VAT? Eller gi opp Amazon og heller bestille fra Ebay som allerede trekker VAT selv på billige varer. Anonymkode: af79f...844
Helgekarjol Skrevet 8. desember 2023 #2 Skrevet 8. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Ved nyttår forsvinner 350-kronersgrensen for netthandel fra utlandet, som også betyr at varer som er bestilt før nyttår får moms og gebyr om de ankommer etter nyttår. Men hvordan blir dette med eksempelvis Amazon uk? De beregner ikke VAT på varene pr i dag, men vil de få det fra nyttår av? Valget blir nå hvis jeg har forstått det rett, bestille varen nå uten VAT og håpe den rekker frem til nyttår. Eller vente til neste år og satse på at de da trekker VAT? Eller gi opp Amazon og heller bestille fra Ebay som allerede trekker VAT selv på billige varer. Anonymkode: af79f...844 Amazon beregner da mva? 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #3 Skrevet 8. desember 2023 Voec-systemet fortsetter, det gjelder allerede Amazon. Anonymkode: a425e...58b 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #4 Skrevet 8. desember 2023 4 hours ago, Helgekarjol said: Amazon beregner da mva? 4 hours ago, AnonymBruker said: Voec-systemet fortsetter, det gjelder allerede Amazon. Anonymkode: a425e...58b De står på listen over de som er med i voec, men jeg har aldri faktisk opplevd at de har beregnet noe ekstra. Prøvde det samme nå, la en vare til under 350 inkl frakt i handlekurven. Ingenting ekstra ble lagt til. Det samme skjedde da jeg prøvde med en dyrere vare. Jeg hadde uansett bare tenkt å kjøpe den billigste varen, men hvis jeg forstår det rett vil den nå bli stoppet og pålagt moms og gebyr hvis den ankommer etter nyttår. Anonymkode: af79f...844
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #5 Skrevet 8. desember 2023 Kan legge til at jeg snakker om amazon uk, har ikke testet med den amerikanske siden. Anonymkode: af79f...844
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #6 Skrevet 8. desember 2023 Dette har da vært varslet i alle år... Det at grensen fremdeles finnes er jo mer unntaket, det skulle jo være fjernet for flere år siden men staten ga mange år ekstra for butikkene å omstille seg til VOEC. Anonymkode: 2162e...0b6 1
Helgekarjol Skrevet 8. desember 2023 #7 Skrevet 8. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: De står på listen over de som er med i voec, men jeg har aldri faktisk opplevd at de har beregnet noe ekstra. Prøvde det samme nå, la en vare til under 350 inkl frakt i handlekurven. Ingenting ekstra ble lagt til. Det samme skjedde da jeg prøvde med en dyrere vare. Jeg hadde uansett bare tenkt å kjøpe den billigste varen, men hvis jeg forstår det rett vil den nå bli stoppet og pålagt moms og gebyr hvis den ankommer etter nyttår. Anonymkode: af79f...844 Testet nå, og mva blir beregnet: Amazon.co.uk Order Summary Subtotal (1 item):NOK 387,38 Postage & Packing:NOK 168,25 Total before VAT:NOK 555,63 Estimated VAT: NOK 138,96 Order Total:NOK 694,59 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #8 Skrevet 8. desember 2023 2 minutter siden, Helgekarjol said: Testet nå, og mva blir beregnet: Amazon.co.uk Order Summary Subtotal (1 item):NOK 387,38 Postage & Packing:NOK 168,25 Total before VAT:NOK 555,63 Estimated VAT: NOK 138,96 Order Total:NOK 694,59 Så rart, har du også testet med en billigere vare? Jeg prøvde nå på den amerikanske siden, der kom VAT med. Og de sender varen fra England. Anonymkode: af79f...844
Helgekarjol Skrevet 8. desember 2023 #9 Skrevet 8. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Så rart, har du også testet med en billigere vare? Jeg prøvde nå på den amerikanske siden, der kom VAT med. Og de sender varen fra England. Anonymkode: af79f...844 Med billigere vare (problemet med Amazon nå er at frakten har blitt så dyr). Amazon.co.uk Order Summary Subtotal (1 item):NOK 92,20 Postage & Packing:NOK 110,79 Total before VAT:NOK 202,99 Estimated VAT:NOK 50,74 Order Total:NOK 253,73
AndreaJohan Skrevet 8. desember 2023 #10 Skrevet 8. desember 2023 (endret) 6 hours ago, AnonymBruker said: Ved nyttår forsvinner 350-kronersgrensen for netthandel fra utlandet, som også betyr at varer som er bestilt før nyttår får moms og gebyr om de ankommer etter nyttår. Men hvordan blir dette med eksempelvis Amazon uk? De beregner ikke VAT på varene pr i dag, men vil de få det fra nyttår av? Valget blir nå hvis jeg har forstått det rett, bestille varen nå uten VAT og håpe den rekker frem til nyttår. Eller vente til neste år og satse på at de da trekker VAT? Eller gi opp Amazon og heller bestille fra Ebay som allerede trekker VAT selv på billige varer. Anonymkode: af79f...844 Det er da vel flere år siden den grensa ble borte? Jeg betaler da moms hver gang jeg handler på Aliexpress eller ebay Endret 8. desember 2023 av AndreaJohan 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #11 Skrevet 8. desember 2023 6 minutter siden, Helgekarjol said: Med billigere vare (problemet med Amazon nå er at frakten har blitt så dyr). Nå fant jeg ut av det, momsen ble lagt på et trinn senere i prosessen på uk-siden og lå under see details. Ja, frakt har ofte blitt veldig dyrt, i tillegg til at pundet er dyrt. Bare synd at de varene jeg kjøper gjerne ikke finnes på norske sider. Skulle gjerne hatt en norsk altmuligside som amazon. På ebay opplever jeg iblant at en vare til 5 pund kan ha over 20 i porto fordi selgeren velger med sporing. Kan forstå at de ikke vil risikere at kjøperen bare påstår at pakken aldri kom, men samtidig må de jo miste en del kjøpere med så dyr frakt. Anonymkode: af79f...844
Gjest5656 Skrevet 8. desember 2023 #12 Skrevet 8. desember 2023 (endret) AndreaJohan skrev (19 minutter siden): Det er da vel flere år siden den grensa ble borte? Jeg betaler da moms hver gang jeg handler på Aliexpress eller ebay De hadde lenge en ekstra frist fordi mange nettbutikker ikke ble med i VOEC, dette er da andre nettbutikker enn Alixepress og eBay, da alle kinapakkene fra dem ville skapt kaos hos toll/Posten og folk ikke ville hente de billige pakkene. Og da må noen betale for å sende de tilbake med flypost... Noe som vil være latterlig dyrt da post er subsidiert av FN-postordning fra Kina da det er et u-land, kanskje også statlig subsidiert, men frakt fra Norge til Kina koster skjorta. Resultatet er trolig at de vil bryte postregelene og sende dette tilbake med treg sjøbasert frakt når regelen inntreffer og folk nekter å betale forenklet fortolling - dette koster 149kr hos Posten forresten og så 25% MVA på toppen. Jeg tipper at det vil føre til at mesteparten ikke henter pakkene sine og lar de bli sendt i retur, og derfor det jeg skrev over. Endret 8. desember 2023 av Gjest5656 skrivefeil 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #13 Skrevet 8. desember 2023 Hva skjedde med at det skulle bli en nettløsning for å fortolle varer selv? Moms på en billig vare er ingen big deal, men surt hvis man må betale gebyr på 149 for å få ut en vare til kr 50. Anonymkode: af79f...844 2
Gjest5656 Skrevet 8. desember 2023 #14 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva skjedde med at det skulle bli en nettløsning for å fortolle varer selv? Moms på en billig vare er ingen big deal, men surt hvis man må betale gebyr på 149 for å få ut en vare til kr 50. Anonymkode: af79f...844 Nei, det er mange forskjellige lovpålagte oppgaver Posten gjør for deg. Pakken behandles ved ankomst, varene klassifiseres og registereres, det skal lagres hos Tolletaten i påvente av betaling av moms evt. toll som innkreves deg. Så skal skal det regnskapet føres og sendes til staten. Det blir nok langt dyrere for deg å prøvde det her selv. Derfor burde du kun handle hos nettbutikker som er med i VOEC ordningen.
AndreaJohan Skrevet 9. desember 2023 #15 Skrevet 9. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva skjedde med at det skulle bli en nettløsning for å fortolle varer selv? Moms på en billig vare er ingen big deal, men surt hvis man må betale gebyr på 149 for å få ut en vare til kr 50. Anonymkode: af79f...844 Som jeg har skjønt det er det oppbevaring som koster mest. Dermed er det ikke stort å spare på å fortolle selv
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #16 Skrevet 9. desember 2023 Er ferdig med all netthandel for godt. Har alt jeg trenger og mer til. Greit å tenke økonomisk og bestille alt man trenger nå, så kan man si bye bye til alt når de skal ha like mye i avgifter som pakken er verdt. Anonymkode: 2abbf...e83
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #17 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): De står på listen over de som er med i voec, men jeg har aldri faktisk opplevd at de har beregnet noe ekstra. Prøvde det samme nå, la en vare til under 350 inkl frakt i handlekurven. Ingenting ekstra ble lagt til. Det samme skjedde da jeg prøvde med en dyrere vare. Jeg hadde uansett bare tenkt å kjøpe den billigste varen, men hvis jeg forstår det rett vil den nå bli stoppet og pålagt moms og gebyr hvis den ankommer etter nyttår. Anonymkode: af79f...844 Har selv opplevd mange nettsteder som står registrert i VOEC-registeret, som ikke legger til moms. Det at man er registrert ser ikke nødvendigvis ut til å tilsi at man følger det opp 😒 Anonymkode: 45633...fa6 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #18 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): De står på listen over de som er med i voec, men jeg har aldri faktisk opplevd at de har beregnet noe ekstra. Prøvde det samme nå, la en vare til under 350 inkl frakt i handlekurven. Ingenting ekstra ble lagt til. Det samme skjedde da jeg prøvde med en dyrere vare. Jeg hadde uansett bare tenkt å kjøpe den billigste varen, men hvis jeg forstår det rett vil den nå bli stoppet og pålagt moms og gebyr hvis den ankommer etter nyttår. Anonymkode: af79f...844 Hvis det var en bok du la til, er det ikke mva på det. Anonymkode: bb579...3db
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #19 Skrevet 9. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis det var en bok du la til, er det ikke mva på det. Anonymkode: bb579...3db Det var ikke en bok, men jeg fant ut av det. Det ble lagt på et steg senere i den engelske versjonen enn i den amerikanske, og lå litt bortgjemt. Anonymkode: af79f...844
n_97 Skrevet 9. desember 2023 #20 Skrevet 9. desember 2023 Frakten kan bli veldig dyr, ja. VOEC register her: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/nettbutikker-og-e-markedsplasser-som-er-registrert-i-voec-registeret/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå