Gå til innhold

Hvem sitt navn kommer fellesregningen i deres samliv ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset har dei aller fleste fellesutgifter komt i HAN sitt navn,og  dette  ein tradisjon som mange fedre  har måtte forholde seg til igjennom genrasjoner.  Truleg en tradisjon som ligg til grunn fra den tiden da eneforsørgerstatusen var  vanleg i dei fleste husholdninger.

I hvem sitt navn står de fleste fellesregninger i deres samliv ?    

Anonymkode: 9d10c...fee

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her i huset har dei aller fleste fellesutgifter komt i HAN sitt navn,og  dette  ein tradisjon som mange fedre  har måtte forholde seg til igjennom genrasjoner.  Truleg en tradisjon som ligg til grunn fra den tiden da eneforsørgerstatusen var  vanleg i dei fleste husholdninger.

https://e24.no/privatoekonomi/i/naMrRB/hvorfor-staar-laanet-paa-kona-naar-vi-betaler-likt

Skrevet

Noen regninger står på meg, andre står på han

Anonymkode: 7f5c0...98d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen regninger står på meg, andre står på han

Anonymkode: 7f5c0...98d

Hvem blir fakturaen sendt til?

Fakturaen sendes ut til en av dem som er tinglyst eier av eiendommen på faktureringstidspunktet. Faktureringssystemet i kommunen henter informasjon om eiendommen fra Statens Kartverk.

Skrevet

Det kommer an på hvem som har bestilt tjenesten. Jeg vil si det er omtrent 50/50 om det er han eller meg.

Anonymkode: dd50b...b9b

• Liker 2
Skrevet

En litt gammeldags holdning du har der.

Da jeg var gift (inntil 2016) måtte alle regninger som angikk hjem, barn og bolig komme i mitt navn, som f.eks kommunale avgifter, strøm og skolefritidsordning/barnehage. Alt. Hvis det kom i hans navn og han fikk tak i de vinduskonvoluttene før meg (om han tømte postkassa) så gikk regningene UÅPNEDE ned i en eller annen skuff der han gjemte dem, og ble liggende ubetalt og uåpnede i månedsvis.

Det kunne jeg rett og slett ikke risikere, så alt som var viktig og angikk hus og familie måtte være i mitt navn. Jeg sørget for å betale det. Mannen hadde EN regning å betale og det var boliglånet. Alt annet tok jeg, inkludert å kjøpe klær og slikt til barnet vårt.

Er det rart jeg aldri hadde felles økonomi eller noen felles kontoer med den mannen? Jeg får nesten nervesammenbrudd bare av å tenke på hvordan det hadde gått. Ruinert. Han hadde tømt alle mine penger også, på hva enn han nå brukte å sløse bort sine egne penger på hele tiden.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Tror mannen står på det meste, men jeg får merkelig nok regning på fellesutgiftene. Er egentlig irrelevant siden vi har fellesøkonomi uansett hvor begge har tilgang på alle kontoer. Vi bruker heller ikke penger uten å være enige først ☺️

Anonymkode: cf4a2...f82

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Til og med fellesutgifter du har bestilt/etablert?

Anonymkode: 2ecc1...5f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror mannen står på det meste, men jeg får merkelig nok regning på fellesutgiftene. Er egentlig irrelevant siden vi har fellesøkonomi uansett hvor begge har tilgang på alle kontoer. Vi bruker heller ikke penger uten å være enige først ☺️

Vel, det er den sitt navn regningen / fakturaen er adressert til som er juridiske ansvarleg for den.  At dere har en felles konto hvor regningen trekkes fra er av underordnet betydning. Når ein tar opp lån i banken skriver  begge under låneavralen. ?  Når ektefelle  /samboer dør blir kontoer til  avdøde automatisk sperret,og slik må det vere. Det er skifteretten / bostyrer som avgjør  

• Nyttig 1
Skrevet

For øyeblikket kommer alt i mitt navn. Det var en periode strømregningen kom i hans navn, fordi vi skulle utnytte enny kunde-fordel og jeg allerede hadde vært kunde i strømselskapet. 

Anonymkode: 90009...e7b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Til og med fellesutgifter du har bestilt/etablert?

Anonymkode: 2ecc1...5f7

Forsikringer kommer under fellesutgifter v/ privatbolig, bil etc. og det er naturleg at det er forsikringstager som får regningen,  En bil kan vera registrert på en person, men forsikret på en annen. Det er imidlertid den som bilen er registrert på som står som eiger av bilen.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vel, det er den sitt navn regningen / fakturaen er adressert til som er juridiske ansvarleg for den.  At dere har en felles konto hvor regningen trekkes fra er av underordnet betydning. Når ein tar opp lån i banken skriver  begge under låneavralen. ?  Når ektefelle  /samboer dør blir kontoer til  avdøde automatisk sperret,og slik må det vere. Det er skifteretten / bostyrer som avgjør  

Ja, men det interessante er at mannen får regning på lånet, mens jeg får fellesutgiftene. Jeg ville trodd hans navn kom opp på begge. Juridisk sett er jeg ikke bekymret siden vi begge står 50/50 på lånet og er gift uten at noen hadde noe eget før inngåelse av ekteskap. 

Skrevet

Hans navn.

Anonymkode: d6c77...6ac

Skrevet

Kommunale avgifter kommer i mitt navn, internett og tv i hans. Alle forsikringer utenom hans bil i mitt navn.

Anonymkode: ad540...e47

Skrevet

Mannens. 

Jeg fikk strøm, vann og kommunale avgifter tidligere, men plutselig så begynte de å sendes til mannen uten at vi hadde gjort noen endringer.

Han får også barnehageregningen selv om jeg har krysset av for at den skal til meg.

Anonymkode: 42979...6da

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mannens. 

Jeg fikk strøm, vann og kommunale avgifter tidligere, men plutselig så begynte de å sendes til mannen uten at vi hadde gjort noen endringer.

Han får også barnehageregningen selv om jeg har krysset av for at den skal til meg.

Anonymkode: 42979...6da

Faktura for kommunale årsgebyr blir sendt til den som er tinglyst eier av eiendommen. Er det flere eiere, er det bare en som får faktura. kommunen deler ikke opp fakturaen, men eierne må ev. fordele utgiftene seg imellom.

Skrevet

Meg, etter at han flere ganger klarte å bare betale regninger som var feil, betale samme regning flere ganger, og også få et par regninger til inkasso ... 

Nå kommer alt til meg, så jeg slipper å være redd for å ende opp i økonomisk ruin fordi han totalt mangler oversikt. 

Anonymkode: 9e672...819

Skrevet

Alle fellesregninger står i mitt (kvinnes) navn. Jeg tar hånd om alt av felles utgifter.

Anonymkode: 41f2c...5e4

Skrevet

Tror du har rett i at dette er en etterlevning fra da mannen sto for inntekten og økonomien i familien.  Vi har felles økonomi, og har etter hvert gjort at alle fakturaer kommer i min bank som e-faktura.  Det er fordi det er jeg som følger opp økonomien hos oss.  Blir altfor tungvint å motta fakturaer på to steder, hos mann og hos meg.  

Men jeg lurer på hvem som mottar barnehageregningene?  Er det mor eller far?  Jeg spør fordi jeg kjenner en som oppdaget at ex ikke hadde betalt barnehagen på flere måneder.  De var samboere med felles barn. 

Skrevet

Tja. Det er forskjell på faste og variable kostnader. 

Det meste av faste utgifter står på han, fordi det er han som har bestilt det. Han er svært prisbevisst og en racer på å forhandle, og vil helst ha kontroll selv. 

Vi har én bil, den står på han fordi det var han som hadde en formening om hva slags bil vi skulle ha. Dermed kommer alt av bil-greier til ham. 

Han ville ha båt, jeg sa ok. Han kjøpte båt, og betaler alt av service og reperasjoner. Jeg bryr meg ikke om båt, og gidder ikke ha noe jobb med den, hverken praktisk eller økonomisk.

Og han finner/ordner gode forsikringspakker, bl.a fordi han har fordeler gjennom fagforeningen sin, og også kan ta med bil og båt og dermed få fin pakkepris.

Jeg gidder ikke å insistere på å få faste fakturaer i mitt navn, hvorfor skulle jeg det? Jeg betaler selvsagt det jeg har bestilt. Bestiller jeg noen til å vaske ned, overnatting for ferien,  sommerleir til barna eller et nytt gulvteppe så kommer fakturaene i mitt navn. Det er jo også fellesutgifter, selv om det ikke er faste utgifter.

Anonymkode: 4e373...da9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...