AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #1 Skrevet 8. desember 2023 Har lyst til å bare bytte fastlege til noen som hører til et annet fastlegekontor. Er blitt så lei av surrekoppene og de grinete folka som jobber i resepsjonen der og svarer på tlf. Ringte dit tidligere for å få en attest på et sykefravær, siden jeg var ny i en jobb og ikke hadde egenmeldinger. Da fikk jeg beskjed om at det visste de ikke hvordan man gjør, så da måtte hen snakke med en kollega og ordne det neste dag... Noen dager går og det er ingen som har ordnet noe. En annen person som er på jobb da når jeg ringer opp dit tilbyr seg å skrive det med en gang og presterer da å skrive at jeg har hatt fravær fra skole etter jeg forteller at jeg trenger dokumentasjon på fravær fra jobb fordi jeg ikke har egenmelding enda... Og jeg fikk heller ingen signatur fra lege. Det var visst ikke mulig å få til akkurat da så derfor var det en sykepleier som skrev under på den attesten... En annen gang skulle jeg ut å reise til utlandet og måtte ha med dokumentasjon på reseptene mine. Da hadde jeg 3 reseptbelagte legemidler som jeg hadde brukt i flere år for sykdommen min og som jeg alltid tok kontakt med legekontoret for å fornye når det begynte å gå tomt. Ringte dit og ba om dokumentasjon på disse 3. Kommer dit for å hente det og da har de bare skrevet opp 1 av de 3 legemidlene mine i dokumenter... Så jeg måtte inn dit igjen og be om å få ny dokumentasjon som faktisk hadde rikitge opplysninger.. En annen gang husker jeg at jeg ringte dit for å få time til en telefonkonsultasjon med fastlegen min fordi jeg følte meg uvel/hadde plager pga. sykdommen min. Dama som svarte tlf i resepsjonen bare skrattflirte av meg i noen sekunder når jeg sa dette før hun sa "ja vel... først må du faktisk fortelle meg hva som feiler deg og så skal jeg bestemme om du får lov til å snakke med legen din" Altså hvor høy på seg selv går det an å bli... Det er greit nok at du vil vite hva det er for å vurdere om jeg blir prioritert til å snakke med fastlege raskt eller ikke, men hallo hva slags hersketeknikk er det der, å snakke til voksne folk slik og si at du "bestemmer om jeg får lov" til å snakke med legen min? Det må jeg vel få lov til når jeg føler meg syk og ønsker å snakke med legen min? Det er jo greit nok at jeg kanskje må vente en stund da, men jeg må da få lov til å ringe og si jeg vil sette opp en time? Anonymkode: 969df...e77 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #2 Skrevet 9. desember 2023 Trudde ikke de hadde lov til å spørre om slikt, hvilken sykdom du har er vel mellom deg og legen din? Forstår deg godt, de virker jo helt håpløse. Anonymkode: 8d4a3...bf1 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #3 Skrevet 9. desember 2023 Hvis du har lyst til å bytte bytter du. Er det ikke ledig i kommunen din er det kanskje ledig i en kommune i nærheten? Anonymkode: 7f097...46a 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #4 Skrevet 9. desember 2023 Er bare å bytte, du velger selv hvilket legekontor du ønsker å benytte. Anonymkode: aff31...30c 1
GrønnNellik68 Skrevet 9. desember 2023 #5 Skrevet 9. desember 2023 Helt enig ikke godta dritt. De er i ett service yrke de og. Eller så må de kanskje ta seg en tur på ett smilekurs. Bytt fastlege hadde jeg gjort og. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #6 Skrevet 9. desember 2023 Kvalitetskontroll på legekontor skulle det ha vært, men tydeligvis ikke er. Jeg bruker ikke fastlegen min pga han har gjort så mange feil som kunne ha blitt fatale, samt dårlig kommunikasjon med legesekretærene OG F eks hjertet skal ha oppfølging men ikke får. Skulle tro enkelte leger ikke kan (gidder) å hverken lese journalene eller å høre på pasientene sine. Har rett og slett gitt opp. Anonymkode: 9fe44...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #7 Skrevet 9. desember 2023 Ja, jeg å står på liste for å bytte fastlege i en annen kommune. Da svigermoren til sjefen jobber som sekretær/ bioingeniør på legekontoret. Å min sjef vikarierer som assistent på legekontoret på fridagene sine. Gjør det for å beskytte meg selv og journalen min. Er ikke dummere enn at jeg skjønner journalen min som ansatt,er mere fristende å komme borti enn "fru brun på 95 år" eller "lars blå på 13 år" Bor på en liten plass der alle vet hvem alle er. Anonymkode: 77ddc...08e 1
Million Skrevet 9. desember 2023 #8 Skrevet 9. desember 2023 Jeg forstår at du vil bytte med slik hånlig behandling. Men de helsesekretærene er noen ganger litt høye på seg selv og føler visst at de har litt makt. Sett deg på venteliste med en gang, og håp at du kommer til et bedre legekontor. En gang jeg hadde bedt om reseptfornyelse på et medikament mot migrene, fikk jeg en sms om at den IKKE ble fornyet. Jeg ble kjempeforvirret og ringte for å høre hvorfor, for det har aldri skjedd før. Det ble raskt åpenbart at det ikke var legen som hadde avvist forespørselen, men hun som satt i resepsjonen! Så jeg måtte be henne se etter en gang til hva jeg faktisk ba om fornyelse på og hvilken type, og da oppdaget hun at hun hadde sett eller lest feil. Da ble det "å ja, uffda, ja da skal jeg sende videre forespørselen din om reseptfornyelse til legen nå". Jeg liker i hvert fall ikke at resepsjonistene sitter og bestemmer hvem som får hva og når, og at de leser meldinger jeg kanskje skriver ment for legens øyne. Jeg trodde det var legene som leste de meldingene selv, og ikke at resepsjonistene satt og luket ut hvilke meldinger og forespørsler som fikk komme videre inn til legens pc. Håper resepsjonister og sykepleiere på legekontor også har taushetsplikt... 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Skrevet 9. desember 2023 Alle ansatte på et legekontor er underlagt taushetsplikt. Det er en selvfølgelighet. Når de i ekspedisjonen spør dere pasienter om hva problemstillingen gjelder, er det for å kunne sortere hastegrad, mellom annet. Fastlegene er under stort arbeidspress, og de ansatte i ekspedisjonen fungerer som en slags brannvegg. Når folk f.e. ber om hastetime for en vorte de har hatt over lang tid, eller for helseattest for et førerkort som går ut først om flere måneder - da skjønner vel også dere at det er et stort behov for denne sorteringen av pasienter. Synes generelt det er merkelig å være så negativt innstilt til helsepersonell, som er der for å hjelpe dere. Har dere samme innstilling når dere ringer legevakta, liksom? Vel vel, jeg er helsepersonell, og har nok lettere for å forstå denne arbeidshverdagen enn andre. Anonymkode: 85eca...31c 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #10 Skrevet 9. desember 2023 Og det er selvsagt ingen helsesekretærer som "bestemmer hvilke resepter som blir fornyet eller ikke" - bare pissprat. Anonymkode: 85eca...31c 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #11 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Kvalitetskontroll på legekontor skulle det ha vært, men tydeligvis ikke er. Jeg bruker ikke fastlegen min pga han har gjort så mange feil som kunne ha blitt fatale, samt dårlig kommunikasjon med legesekretærene OG F eks hjertet skal ha oppfølging men ikke får. Skulle tro enkelte leger ikke kan (gidder) å hverken lese journalene eller å høre på pasientene sine. Har rett og slett gitt opp. Anonymkode: 9fe44...5e4 Det var kvalitetskontroll på det lokalet legekontoret her for noen år tilbake. Da jeg leste den dårlige kritikken i avisen humret jeg for meg selv. Lege sekretæren skjønte ikke at en kontroll person ringte for å late som hen ønsket time. Så sekretæren var sur å seg selv. Det straffet seg. Anonymkode: 77ddc...08e
Hedda-78 Skrevet 9. desember 2023 #12 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Alle ansatte på et legekontor er underlagt taushetsplikt. Det er en selvfølgelighet. Når de i ekspedisjonen spør dere pasienter om hva problemstillingen gjelder, er det for å kunne sortere hastegrad, mellom annet. Fastlegene er under stort arbeidspress, og de ansatte i ekspedisjonen fungerer som en slags brannvegg. Når folk f.e. ber om hastetime for en vorte de har hatt over lang tid, eller for helseattest for et førerkort som går ut først om flere måneder - da skjønner vel også dere at det er et stort behov for denne sorteringen av pasienter. Synes generelt det er merkelig å være så negativt innstilt til helsepersonell, som er der for å hjelpe dere. Har dere samme innstilling når dere ringer legevakta, liksom? Vel vel, jeg er helsepersonell, og har nok lettere for å forstå denne arbeidshverdagen enn andre. Anonymkode: 85eca...31c Men det er forskjell på å spørre hva det gjelder i en høflig og saklig tone , og å le hånlig av pasientene i telefonen. 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #13 Skrevet 9. desember 2023 Samme her, de virker fullstendig uten empati. Må ta fri fra jobb for legetime, selv om jeg venter i 2 mnd på ledig time får jeg ikke en gang en undersøkelse fordi de har så dårlig tid. Jeg var en gang fullstendig utbrent fra jobb, hadde en narsissitisk leder, fastlegen sa han ikke trodde på utbrenthet og sa hånlig at nav har ingen makt over meg, jeg var utslitt og helt på gråten. Anonymkode: 4b60b...f5f 1
Million Skrevet 9. desember 2023 #14 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Og det er selvsagt ingen helsesekretærer som "bestemmer hvilke resepter som blir fornyet eller ikke" - bare pissprat. Anonymkode: 85eca...31c Pissprat er det jo du selv som driver med. Du vet selvfølgelig ikke alt om alle legekontoret i hele landet og hvordan de praktiserer og rutinene deres.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #15 Skrevet 9. desember 2023 Million skrev (27 minutter siden): Pissprat er det jo du selv som driver med. Du vet selvfølgelig ikke alt om alle legekontoret i hele landet og hvordan de praktiserer og rutinene deres. Det er kun leger som kan lage, fornye og godkjenne resepter. Det du evt snakker om, må være en helsesekretær som ikke forteller legen om hvilken resept som skal fornyes, når pasienten ringer om dette. Og det er jo helt hinsides, det har vedkommende ingen kompetanse eller myndighet til å avgjøre. Noe annet er dersom en pasient ber om ny resept på et A- eller B-preparat som vedkommende nylig har tatt ut. Da er det naturlig at helsesekretær stiller spørsmål rundt dette, og sier at lege trolig ikke fornyer dette før avtalt intervall. Ofte vet de hvilket svar de får av fastlegen, men de legger inn forespørselen likevel, fordi pasienten ber om det. Anonymkode: 85eca...31c
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #16 Skrevet 9. desember 2023 Hedda-78 skrev (1 time siden): Men det er forskjell på å spørre hva det gjelder i en høflig og saklig tone , og å le hånlig av pasientene i telefonen. Absolutt. Det gjelder jo på alle arbeidsplasser 🤷♀️ Har for øvrig aldri hørt om at helsemyndigheter utfører "kontrolltelefoner" mot legekontorer, for å sjekke hvilken respons de får i ekspedisjonen på timebestilling eller annet. Det må i tilfelle være i helt spesielle tilfeller, granskning, e.l. Anonymkode: 85eca...31c
Million Skrevet 9. desember 2023 #17 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er kun leger som kan lage, fornye og godkjenne resepter. Det du evt snakker om, må være en helsesekretær som ikke forteller legen om hvilken resept som skal fornyes, når pasienten ringer om dette. Og det er jo helt hinsides, det har vedkommende ingen kompetanse eller myndighet til å avgjøre. Noe annet er dersom en pasient ber om ny resept på et A- eller B-preparat som vedkommende nylig har tatt ut. Da er det naturlig at helsesekretær stiller spørsmål rundt dette, og sier at lege trolig ikke fornyer dette før avtalt intervall. Ofte vet de hvilket svar de får av fastlegen, men de legger inn forespørselen likevel, fordi pasienten ber om det. Anonymkode: 85eca...31c Eh, god dag mann, økseskaft? Jeg vet da det, at det kun er leger som kan gjøre det. Har jeg sagt noe annet? Det er jo ikke det jeg har snakket om, som du prater om her?! Jeg sendte en resepfornyelse-forespørsel fra HelseNorge, og fikk like etter en sms sendt fra legekontoret om at resepten IKKE var fornyet. Dette var på et helt nødvendig medikament mot migrene, ikke noe B-preparat eller noe. Da jeg ringte for å høre hvorfor resepten ikke ble fornyet (noe som aldri har skjedd før i alle de tiårene jeg har hatt migrene), sa hun i resepsjonen selv at "Jeg har visst sett feil og blablabla" og "jeg" ditt og datt. Det var altså hun som satt og sendte avslaget på reseptfornyelseforespørselen. Hun sa det jo selv. Og ja, jeg tenkte også at det var ganske hinsides at hun skulle sitte og avslå reseptforespørsler. Det får vel legen gjøre, selv om hun i resepsjonen aner at det kunne bli nei på visse ting. Det var det ingen grunn til her, hadde hun lest riktig.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #18 Skrevet 9. desember 2023 Million skrev (4 minutter siden): Eh, god dag mann, økseskaft? Jeg vet da det, at det kun er leger som kan gjøre det. Har jeg sagt noe annet? Det er jo ikke det jeg har snakket om, som du prater om her?! Jeg sendte en resepfornyelse-forespørsel fra HelseNorge, og fikk like etter en sms sendt fra legekontoret om at resepten IKKE var fornyet. Dette var på et helt nødvendig medikament mot migrene, ikke noe B-preparat eller noe. Da jeg ringte for å høre hvorfor resepten ikke ble fornyet (noe som aldri har skjedd før i alle de tiårene jeg har hatt migrene), sa hun i resepsjonen selv at "Jeg har visst sett feil og blablabla" og "jeg" ditt og datt. Det var altså hun som satt og sendte avslaget på reseptfornyelseforespørselen. Hun sa det jo selv. Og ja, jeg tenkte også at det var ganske hinsides at hun skulle sitte og avslå reseptforespørsler. Det får vel legen gjøre, selv om hun i resepsjonen aner at det kunne bli nei på visse ting. Det var det ingen grunn til her, hadde hun lest riktig. Så hun gjorde en feil, som hun beklaget, og du fikk rettet opp i det, og mottok resept på det du ønsket? Shit happens. Går sikkert bedre neste gang. Anonymkode: 85eca...31c
Eva-Lena Skrevet 9. desember 2023 #19 Skrevet 9. desember 2023 Det er noen surmegger på legekontoret jeg bruker ogsp, men fastlegen er så flink at jeg holder ut. En Fredag kom jeg med urinprøve som slettes ikke så bra ut. Det var rødskær i den og skikkelig grumsete. Hun i resepsjonen så dette i det jeg skulle levere den og sa: Ojda, den ser ikke bra ut. Jeg ber da om en prøve for jeg var helt sikker på UVI. De kunne ikke ta en test før jeg hadde snakket med legen og han hadde ikke tid den dagen. Kunne få time Torsdag uken etter. Jeg sa det svidde skikkelig når jeg tisset og flyr på do hele tiden. En test tar bare få minutter, men nei de kunne ikke hjelpe meg. blir bedt om å oppsøke legevakt. Legevakt ba meg kontakte fastlege siden fastlegen fremdeles var på jobb. Etter en del tlf frem og tilbake, så fikk jeg time på legevakt etter de hadde «åpnet» klokken 16. Legevaka er oppe 24/7 året rundt, men å avsette noen få min for en test kunne de ikke gjøre før flere timer senere. Har opplevd sure legger på sykehus også. At de ikke kan finne seg en jobb hvor de ikke har publikumskontakt skjønner jeg ikke. Virker jo som de hater folk. Uten pasienter ville de kanskje ikke hatt noen jobb.
Million Skrevet 9. desember 2023 #20 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så hun gjorde en feil, som hun beklaget, og du fikk rettet opp i det, og mottok resept på det du ønsket? Shit happens. Går sikkert bedre neste gang. Anonymkode: 85eca...31c Du kunne kanskje kutte ut og kalle andres erfaringer med legekontorer for "pissprat" da. Ta en annen tone neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå