AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #1 Skrevet 8. desember 2023 Hun er 16 år og har kjøpt noen produkter på nett. Det sto at det var med frakt, men hun har fått en regning fra ups i posten. Dette har ikke jeg visst om, hun har surret litt, (hun har bla adhd) i dag har hun fått purremld på sms om at det vil bli sendt til inkasso. Det er en regning på 200kr, som ble betalt i dag, men det jeg lurer på er om slikt er lov? Anonymkode: 38a24...4c2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #2 Skrevet 8. desember 2023 Sikker på at det ikke er gebyr på fortolling hvis det er bestilt fra utlandet? Og er nok lov ja, uten at jeg skal uttale meg skråsikkert. Anonymkode: 73547...091 10
NakenPanda Skrevet 8. desember 2023 #3 Skrevet 8. desember 2023 (endret) Klart det lov, tenåringen leser muligens bedre på bestilingen neste gang, det er norsk moms (25%) samt tollgebyr pga at det selskapet hun bestilte fra ikke gjør det for henne i motsetning til proffe firmaer som Amazon etc Endret 8. desember 2023 av NakenPanda 8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #4 Skrevet 8. desember 2023 Ett barn kan ikke settes i gjeld. https://advokat.no/umyndig-som-padrar-seg-gjeld/#:~:text=Etter lovens § 40 kan,barn aldri kausjoner for noen. Det er mer abonnement barnet ditt ikke kan starte. Regningen fra ups må betales. Det er trolig fortollingsgebyr + mva, og det kommer man ikke unna. Anonymkode: 42219...297 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #5 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hun er 16 år og har kjøpt noen produkter på nett. Det sto at det var med frakt, men hun har fått en regning fra ups i posten. Dette har ikke jeg visst om, hun har surret litt, (hun har bla adhd) i dag har hun fått purremld på sms om at det vil bli sendt til inkasso. Det er en regning på 200kr, som ble betalt i dag, men det jeg lurer på er om slikt er lov? Anonymkode: 38a24...4c2 Ja det er lov å sende ubetalte regninger til inkasso. Barnet ditt kan ikke ta lån. Så lenge hun kan bestille varer er hun pliktig til å betale for det også. Så vet ikke helt hva du mener med spm ditt Anonymkode: 7b33e...747 10
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #6 Skrevet 8. desember 2023 Ok, takker for svar! Hvordan kan man se om det kommer toll utenom? Tenker på videre shopping på nett. Jeg har ikke vært klar over dette, til tross for at vi har shoppet endel på nett, også fra utenlandske sider🙈 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja det er lov å sende ubetalte regninger til inkasso. Barnet ditt kan ikke ta lån. Så lenge hun kan bestille varer er hun pliktig til å betale for det også. Så vet ikke helt hva du mener med spm ditt Anonymkode: 7b33e...747 Jeg vet ikke helt hva du mener med svaret ditt Som sagt så visste ikke jeg dette, og jeg trodde oppriktig at personer under 18 år ikke kunne "settes i gjeld". Nå var ikke dette et stort beløp, men i teorien kunne det gjerne vært mye mer. Anonymkode: 38a24...4c2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #7 Skrevet 8. desember 2023 Hvordan skal firmaet vite at din datter er under 18 år, TS? Anonymkode: 661ef...56f 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #8 Skrevet 8. desember 2023 Et par ting her ; - Hva er kravet, altså grunnlaget? - Hvem er det som står som kunde? - Hvordan har bestillingen blitt betalt? Anonymkode: 012b5...97e 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #9 Skrevet 8. desember 2023 Husk på at det gjelder andre regler i andre land da. Anonymkode: 947d2...062 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #10 Skrevet 8. desember 2023 Du må sjekke voec registreret, hvis butikken er registrert der, så er mva inkludert i prisen man betaler, og da slipper man regninger som dette. Anonymkode: 98fd9...169 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #11 Skrevet 8. desember 2023 Barn kan ikke sette seg I gjeld nei, men foreldre er gjerne erstatningspliktige opp til hvertfall 5000kr mener jeg Anonymkode: a70ce...d8e
ThereGoesBob Skrevet 8. desember 2023 #12 Skrevet 8. desember 2023 (endret) Du må lære deg å forstå hvordan varen sendes. Alle mindre kurerer som bruker expresslevering er relativt dyre fordi det er snakk om en mye raskere levering enn normalt. Du slipper å betale før du henter pakken for å spare tid. Det motsatte av USPS/Posten der du må cashe ut pakken ved overtakelse, det vi kaller en typisk importavgift, gjerne forenklet fortolling. På alle express løsninger kommer det toll og fortollingsgebyr. Så enkelt er det faktisk. Er vel kun de største aktørene som ebay og amazon o.l. som er voec registrert, så 99% av utenlandske nettbutikker vil jeg tro ikke benytter seg av voec. Men nå blir det visst forandringer igjen på tollen og importavgiften fra 2024. Kort forklart, det er bare å betale det det koster. Ikke akkurat billig å handle på nett lenger. Og de express kurerene opererer gjerne med korte betalingsfrister. Trodde du kanskje det var gratis å handle fra utlandet? Endret 8. desember 2023 av ThereGoesBob 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #13 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ok, takker for svar! Hvordan kan man se om det kommer toll utenom? Tenker på videre shopping på nett. Jeg har ikke vært klar over dette, til tross for at vi har shoppet endel på nett, også fra utenlandske sider🙈 Jeg vet ikke helt hva du mener med svaret ditt Som sagt så visste ikke jeg dette, og jeg trodde oppriktig at personer under 18 år ikke kunne "settes i gjeld". Nå var ikke dette et stort beløp, men i teorien kunne det gjerne vært mye mer. Anonymkode: 38a24...4c2 Så du tenker at en person under 18 år kan handle vilt uten å stilles til ansvar? Når det gjelder nettshopping fra utlandet er det én ting som gjelder: Sette seg inn i reglene. Som varierer mellom land, avhenger av hvem du kjøper av, pris på varen og hva du kjøper. Anonymkode: 4ea6c...a2f 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #14 Skrevet 8. desember 2023 Barn kan sette seg i gjeld, men gjelden kan ikke kreves inn før de er 18. Alle inkasdoselskap skal vite dette. Anonymkode: 6ba1a...c38
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #15 Skrevet 8. desember 2023 Hun har ikke fått et tilbakebetalingskrav! Hun har fått en faktura på fortolling og mva. Anonymkode: 79209...fd9 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #16 Skrevet 8. desember 2023 NakenPanda skrev (8 timer siden): Klart det lov, tenåringen leser muligens bedre på bestilingen neste gang, det er norsk moms (25%) samt tollgebyr pga at det selskapet hun bestilte fra ikke gjør det for henne i motsetning til proffe firmaer som Amazon etc Et barn kan ikke settes i gjeld. Anonymkode: a4094...33d
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #17 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ett barn kan ikke settes i gjeld. https://advokat.no/umyndig-som-padrar-seg-gjeld/#:~:text=Etter lovens § 40 kan,barn aldri kausjoner for noen. Det er mer abonnement barnet ditt ikke kan starte. Regningen fra ups må betales. Det er trolig fortollingsgebyr + mva, og det kommer man ikke unna. Anonymkode: 42219...297 Barn kan heller ikke motta faktura som skal betales i ettertid. Anonymkode: a4094...33d
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #18 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ok, takker for svar! Hvordan kan man se om det kommer toll utenom? Tenker på videre shopping på nett. Jeg har ikke vært klar over dette, til tross for at vi har shoppet endel på nett, også fra utenlandske sider🙈 Jeg vet ikke helt hva du mener med svaret ditt Som sagt så visste ikke jeg dette, og jeg trodde oppriktig at personer under 18 år ikke kunne "settes i gjeld". Nå var ikke dette et stort beløp, men i teorien kunne det gjerne vært mye mer. Anonymkode: 38a24...4c2 Er firmaet VOEC registrert så er det ikke toll. Anonymkode: 3ba65...2ee
NakenPanda Skrevet 8. desember 2023 #19 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Et barn kan ikke settes i gjeld. Anonymkode: a4094...33d Det er ikke gjeld det er en avgift så joda 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #20 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ok, takker for svar! Hvordan kan man se om det kommer toll utenom? Tenker på videre shopping på nett. Jeg har ikke vært klar over dette, til tross for at vi har shoppet endel på nett, også fra utenlandske sider🙈 Jeg vet ikke helt hva du mener med svaret ditt Som sagt så visste ikke jeg dette, og jeg trodde oppriktig at personer under 18 år ikke kunne "settes i gjeld". Nå var ikke dette et stort beløp, men i teorien kunne det gjerne vært mye mer. Anonymkode: 38a24...4c2 Med din logikk kan hvem som helst sette bestillingene på barna sine for å deretter slippe unna med fakturaene. Anonymkode: 34dc3...0ae 1 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå