Gå til innhold

Kvinner dårleg på økonomisk prioriteringer/ planlegging ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er begge forlengst trygda ( hun uføre / han pensjonist) og omlag den 20 i hver månad kommer omlag tilsvarende beløp innpå hver sin konto. Han har  lønnskonto- forbrukskonto/ avtalegiro etc.-sparekontoer.  Hun har lønnskonto, og opperettet sparekonto, men aldri overfør penger ditt. Før den 20 i hver mnd.er kontoen henne omtrent tømt, og skulle hun ha styrt økonomien hadde vi fått store økonomiske problem.,

Hun har fritt fått disponere sin konto, og hevder at det meste går til mat, men det  er selvsagt vert  ein stor bløff ettersom det er  begrenset hva 2 eldre personer greier å stappe i munnen.
 Han har i alle år betalt fellesutgifter, og med fellesutgifter menes idenne forbindelse følgende:   

Kommunale avgifter
Renovasjon
Strøm.
TV-internett.
Forikringer.
Vedlikeholdsutgifter bolig / bil
Bompenger / autopass ferje.
Fellesreiser.
Renovering bolig.
Fornying hvitvarer /møbler.
Bilkjøp.

Anonymkode: 74e8a...75f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendigvis. Jeg er kvinne og har stålkontroll. Alle mine venninner har stålkontroll. 

Anonymkode: 35ae8...770

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Det du skisserer her TS, er personlighetsforskjeller, ikke kjønnsforskjeller.

Jeg tror faktisk kvinner i snitt er flinkere. Men kjønnsrollemønsteret med at mannen skal ha ansvaret henger fortsatt litt i, derfor tar ikke alle kvinner det ansvaret de er i stand til å ta.

Anonymkode: 3bd6a...675

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Jeg er kvinne og har stålkontroll. Alle mine venninner har stålkontroll. 

Anonymkode: 35ae8...770

Samme her. 

De jeg kjenner som ikke klarer å styre seg selv økonomisk, er menn. 

Anonymkode: d57bb...189

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva vil du med dette TS?

Man kan jo ikke dra alle under en kam basert på dette?

At det er altfor mange kvinner som har fått i kvinnefella, JA ABSOLUTT.

Men det er nok av kvinner som er enslige/alenemødre som har mer kontroll enn enslige menn/alenefedre. 

Anonymkode: bb0ba...efd

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det som nevnes er kvinner i forhold. Hvis det hadde vært sånn at kvinner er dårligere på økonomi ut fra personlige egenskaper så burde man ha sett det samme blant enslige kvinner,

Anonymkode: 0c2e7...e05

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Samme her. 

De jeg kjenner som ikke klarer å styre seg selv økonomisk, er menn. 

Anonymkode: d57bb...189

https://www.nrk.no/sorlandet/stort-kjonnsforskjeller-pa-kunnskap-om-okonomi-1.16473546

OK ! Men, nå viser forskningen at kvinner generelt  har dårlige kunnskap om økonomi  en menn, og da må du vel bare forholde deg til det. Regner med at banker o.l har større horisont en du har ?  

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det du skisserer her TS, er personlighetsforskjeller, ikke kjønnsforskjeller.

Jeg tror faktisk kvinner i snitt er flinkere. Men kjønnsrollemønsteret med at mannen skal ha ansvaret henger fortsatt litt i, derfor tar ikke alle kvinner det ansvaret de er i stand til å ta.

Anonymkode: 3bd6a...675

Så du mener at det  er menn sin skyld at mange kvinner er dårleg til å prioritere /planlegge egen økonomi ?.  Min oppfattning er at kvinner, og menn  har ofte heilt ulikt syn på prioriteringer, og planlegging av økonomien.

Kvinner og menn har ofte høyst ulikt syn, og holdninger i forhold til prioriteringer / langstiktig planlegging. Kvinner er generelt sett mer opptatt av det kosmetiske, medan menn er mer opptatt av det praktiske. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

https://www.nrk.no/sorlandet/stort-kjonnsforskjeller-pa-kunnskap-om-okonomi-1.16473546

OK ! Men, nå viser forskningen at kvinner generelt  har dårlige kunnskap om økonomi  en menn, og da må du vel bare forholde deg til det. Regner med at banker o.l har større horisont en du har ?  

En av grunnene Nyhus peker på som en mulig årsak til høyere kunnskapsscore for menn, er at kvinner ofte svarer «vet ikke» i undersøkelser.

Det kan være fordi man faktisk ikke vet svaret, men også at det er et uttrykk for manglende selvtillit på tema.

Dette svaralternativet ble fjernet i den nyeste undersøkelsen.

– Kjønnsforskjellene gikk litt ned, men de er fremdeles betydelige, sier Nyhus.

Menn som er usikre på svaret, men likevel velger ett av svaralternativene på grunn av høyere selvtillit vil øke sannsynligheten for at de svarer riktig.

I Norge er forskjellen i andel riktige svar på 12,5 prosentpoeng i 2018.

I de seks andre landene som har brukt de samme spørsmålene er kjønnsforskjellene i prosentpoeng slik:

• Storbritannia: 7
  • Tyskland: 11
  • Frankrike: 6
  • Italia: 9
  • Sverige: 12
  • Spania: 15

Sett bort fra Spania, scorer norske kvinner dårligst av deltakerlandene. " 

Forskning og forskning, spørre undersøkelser er jo litt bob bob og forholde seg til som forsking... 

Uansett, jeg vil anta at det for det meste gjelder boomers generasjon grunnet samfunnet når de vokste opp. For min del som er i 30 årene, så er det jo langt vanligre at kvinner har høyre utdanning, jobber, single og selvstendige. Det kan man jo også se på statistikken for fødselstall. 

Kombinasjon med at vi i Norge har hatt et samfunn som stiller opp og generelt et rikt samfunn, med gode goder. 

I tillegg må man se på de rent biologiske forskjellene på menn å kvinner, historisk sett har kvinner ønsket forutsigbarhet mens menn i større grad er risiko villige. 

Objektiv observasjon fra meg er at menn i større grad gjør elendige økonomiske prioriteringer og investeringer mens kvinner ønsker bare at regningene skal være betalt. 

I all hovedsak tenker jeg at "forskingen" du viser til samt ditt eget hovedinnlegg viser at dette tilhører den eldre garde. 

Men at økonomi må inn i skoleverket uansett kjønn er det ingen tvil om.

Anonymkode: 8013d...966

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Forskningen viser ikke nødvendigvis det. Denne undersøkelsen viser at unge damer er mindre interessert i aksjer og finans. Det betyr ikke at de har dårligere kontroll på privatøkonomi. Den viser også at jenter er mindre skråsikre enn gutter. Langt flere jenter svarte "vet ikke" på en del spørsmål, da de ikke liker å svare med mindre de er helt sikre. Da "vet ikke" ble fjernet som valgalternativ var besvarelsene mellom gutter og jenter mye jevnere. 

• Liker 11
Skrevet

Bare fordi noen kjøper mat, trenger det ikke bety at de spiser den. Kanskje er hun en følelses kjøper og får innfall av hva hun tror hun skal spise uten å vurdere realiteten. Det er veldig dumt, men sånn må jeg jobbe hardt for å ikke være. Kan ønske brunost på boller en dag, et måltid senere så er ikke den brunosten noe jeg ønsker lengre, å kommer ikke til å spise den opp før den blir dårlig. 

Ting hun kan gjøre om hun har det problemet og trenger råd

Frys mat! 

Rydd i kjøleskapet vær uke for å få oversikt

Ha grønnsaker i døra om det er lett å glemme at de eksisterer, så ser man dem

Prøv å ikke kjøp ting de vil ha kun en gang, om ikke det er ting han liker

Tenk over hvor mye hun spiser, jeg overdriver hvor mye som trengst hele tiden, kanskje gjør hun også det

Kanskje kjøper de dyr mat?

Kos hver dag koster, skulle gjerne vært realistisk og praktisk. 

Men godt mulig pengene flyr andre steder også. 

Anonymkode: 1933f...9d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som nevnes er kvinner i forhold. Hvis det hadde vært sånn at kvinner er dårligere på økonomi ut fra personlige egenskaper så burde man ha sett det samme blant enslige kvinner,

Anonymkode: 0c2e7...e05

Ja det riktige må være å se på hvordan single kvinner håndterer økonomien sin.

Anonymkode: 0840e...0f2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det riktige må være å se på hvordan single kvinner håndterer økonomien sin.

Anonymkode: 0840e...0f2

Single kvinner har bedre økonomi fordi det ikke sitter noen å stapper i seg hele lønna hennes og forventer at hun jobber redusert for å ordne alt hjemme 😆

Anonymkode: c555b...41d

• Liker 5
Skrevet

Jeg har gått gjennom privatøkonomien til et solid antall par i min tid via jobb.

Det er en gjenganger at menn betaler faste utgifter og kvinner dekker det meste av forbruk, herunder mat, innkjøp av gaver, ting for å gjøre hjemmet trivelig, ting til barna osv. Dette gjelder også «moderne» par. 

Anonymkode: 135ad...d44

• Liker 2
Skrevet

Jeg er singel kvinne med lav inntekt, eier min egen bolig av grei størrelse, og bil. Og stålkontroll på økonomien, har penger på sparekonto og.

Min ex mann, som tjener 1 mill i året, leier en liten kjeller leilighet og eier en gammel bil, har rundt 500 000 i dritt gjeld. Bruker pengene bare på tull. Han gidder ikke å lage mat selv, så spiser enten ute, eller kjøper take away. 

Men de fleste er jo ikke sånn. 

Anonymkode: eadc2...d1d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bare fordi noen kjøper mat, trenger det ikke bety at de spiser den. Kanskje er hun en følelses kjøper og får innfall av hva hun tror hun skal spise uten å vurdere realiteten. Det er veldig dumt, men sånn må jeg jobbe hardt for å ikke være. Kan ønske brunost på boller en dag, et måltid senere så er ikke den brunosten noe jeg ønsker lengre, å kommer ikke til å spise den opp før den blir dårlig. 

Ting hun kan gjøre om hun har det problemet og trenger råd

Frys mat! 

Rydd i kjøleskapet vær uke for å få oversikt

Ha grønnsaker i døra om det er lett å glemme at de eksisterer, så ser man dem

Prøv å ikke kjøp ting de vil ha kun en gang, om ikke det er ting han liker

Tenk over hvor mye hun spiser, jeg overdriver hvor mye som trengst hele tiden, kanskje gjør hun også det

Kanskje kjøper de dyr mat?

Kos hver dag koster, skulle gjerne vært realistisk og praktisk. 

Men godt mulig pengene flyr andre steder også. 

Anonymkode: 1933f...9d3

Bare fordi noen kjøper mat, trenger det ikke bety at de spiser den.  Kjøper de da maten for der etter å bare kaster den ?

Mat utgått hvor holdbarhetsdatoen er utgått på dato forlengst går i søpla. Her i hiuset er er det meste av mat nedfrosset, og kun mat til daglig bruk lagret i kjøleskapet.  Har aldri vert kravstor til m.a. påleggstyper, og når eg først begynner på en pålegstype så vert den brukt lenge.  Vi spiser sjelden ut, og for det meste er  ferdigmat fra butikk m/ tilbehør, og det er vel blitt vanleg i dei fleste hjem.  Den tiden at folk  levde av sjølvlagd / produsert mat er utgått på dato.  Butikkene er blitt folk flest sitt "spiskammers" og derfor løper, og kjører frem, og tilbake til butikken.  Dei fleste vet også at når de kommer hjem fra butikken så ligg det mer i handlenettet en hva som var planlagt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Sånn jeg har forstått det, så er det flere menn som har inkassosaker. Det tegner jo et annet bilde statistisk sett. Ellers tror jeg det går mer på person enn på kjønn.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/pa-inkasso-toppen-mer-opptatt-av-okonomisk-status/15433553/

Anonymkode: 5aeae...bdb

Heilt naturleg at det er flest menn som får flest  innkassokrav ettersom dei  aller  fleste regninger kommer i menn sitt navn 

Gjest Middelmådig
Skrevet

Ja huff. Dersom kvinner hadde styrt, hadde alt gått på dunken, gitt! 
hilsen kommentatorfeltet

🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...