Gå til innhold

Hvordan avgjøre hva man skal spare og hva man skal bruke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra en fattig familie, og det preger meg i den form at jeg sliter med å bruke penger. Jeg har fortsatt lite penger da jeg er ufør, men jeg føler alltid at jeg må spare (i fond) med de pengene jeg har til overs. Hvordan avgjør man når man skal bruke penger og når man skal spare? Jeg går bare i klær jeg får/arver fra andre, noen til de nesten faller fra hverandre og gjerne i litt for stor størrelse. Jeg føler at så lenge jeg har noe som er fungerende kan jeg ikke kjøpte nytt. Jeg føler meg litt som en slask når jeg er ute blant andre. Ofte ser jeg ting jeg liker, legger det i handlekurven på nett, og så lukker jeg siden og det blir med det. Tenk om jeg ikke bruker det? Tenk om jeg trenger pengene til noe annet? 

Hvordan avgjør dere når dere skal kjøpe noe og når dere skal spare i stedet? Og hvordan bestemmer dere prisklasse? 

Anonymkode: 649b3...f5d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må lage deg et budsjett. Penger inn hver mnd og faste utgifter hver mnd. Hva har du igjen? Du bør bygge deg opp en buffer på sparekonto på ca 3 mnd inntekt. Ut over det kan du bruke penger til det du trenger og ønsker. Har du noe til overs som du tenker å la stå i lang tid, da er fond et godt alternativ.

• Liker 2
Skrevet
Pillarguri skrev (6 minutter siden):

Du må lage deg et budsjett. Penger inn hver mnd og faste utgifter hver mnd. Hva har du igjen? Du bør bygge deg opp en buffer på sparekonto på ca 3 mnd inntekt. Ut over det kan du bruke penger til det du trenger og ønsker. Har du noe til overs som du tenker å la stå i lang tid, da er fond et godt alternativ.

Men hvordan avgjøre hva som skal gå til kjøp og hva som skal gå til sparing?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvordan avgjøre hva som skal gå til kjøp og hva som skal gå til sparing?

Det spørst på utgiftene, buffer og inntekt. Har du spart om en buffer? 

Anonymkode: 58023...68d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det spørst på utgiftene, buffer og inntekt. Har du spart om en buffer? 

Anonymkode: 58023...68d

Ja, såklart.

Skrevet

Først og fremst er du mye heldigere enn dem som kommer fra fattige familier som bruker opp alle pengene de får når de blir voksne. For den typen er mye vanligere enn de som aldri bruker penger.

Når det gjelder forholdet mellom forbruk/ sparing så er jo dette noe som er opp til hver enkelt. Forskjellige folk trives med forskjellige ting. Det handler om verdier.

Hva er viktig i livet ditt? Noen av oss har mer livskvalitet av å vite at vi har penger hvis det skjer noe, andre får livskvalitet av forbruk.

Anonymkode: d362e...368

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Først og fremst er du mye heldigere enn dem som kommer fra fattige familier som bruker opp alle pengene de får når de blir voksne. For den typen er mye vanligere enn de som aldri bruker penger.

Når det gjelder forholdet mellom forbruk/ sparing så er jo dette noe som er opp til hver enkelt. Forskjellige folk trives med forskjellige ting. Det handler om verdier.

Hva er viktig i livet ditt? Noen av oss har mer livskvalitet av å vite at vi har penger hvis det skjer noe, andre får livskvalitet av forbruk.

Anonymkode: d362e...368

Tusen takk for svar. Ja, jeg er veldig klar over det og setter veldig pris på å alltid være økonomisk sikker. Jeg bare lurer på om jeg hadde fått bedre livskvalitet om jeg brukte litt penger på meg selv, men så er jeg livredd for å sløse eller bruke penger på ting som kanskje ikke blir brukt. 

Så får jeg så veldig angst når jeg bruker penger at det ødelegger kanskje litt. Jeg vet ikke. Jeg har en jakke som jeg fikk i gave og som kostet litt(1000 kr for 10 år siden) og den gjør meg så glad de få gangene jeg tørr å bruke den. Men så klarer jeg liksom ikke å kjøpe noe fint selv. Skulle ønske noen kunne komme med en fasit. Klarer ikke å forstå hvordan folk klarer å vite hva de skal og ikke skal kjøpe. 

Skrevet

Hvorfor trenger du å kjøpe nytt? Et nytt plagg koster jo flere hundre kroner. Det er penger du kan spare!

Alle mine klær er fra Finn.no. Jeg søker på "klespakke" og min størrelse, så kommer det opp pakker på opptil 50 plagg for 500 kr. Det er 10 kr per plagg, hvorav mange plagg er merkeklær. Ikke slitt eller noen ting. Vinter/turstøvler kjøper jeg også på finn, og i fjor kjøpte jeg en tjukk vinterjakke til 1000 kr (koster 4500 kr ny)

Jeg kjøper kun undertøy nytt.

Skrevet
Knirke skrev (5 minutter siden):

Hvorfor trenger du å kjøpe nytt? Et nytt plagg koster jo flere hundre kroner. Det er penger du kan spare!

Alle mine klær er fra Finn.no. Jeg søker på "klespakke" og min størrelse, så kommer det opp pakker på opptil 50 plagg for 500 kr. Det er 10 kr per plagg, hvorav mange plagg er merkeklær. Ikke slitt eller noen ting. Vinter/turstøvler kjøper jeg også på finn, og i fjor kjøpte jeg en tjukk vinterjakke til 1000 kr (koster 4500 kr ny)

Jeg kjøper kun undertøy nytt.

Fordi jeg er redd det ikke passer. Kjøpte en billig klespakke fra finn en gang og min vanlige størrelse passet ikke da de var veldig store i størrelsen. I butikk kan jeg bytte hvis noe er feil eller jeg angrer. Legger ofte ting som favoritt på finn.no, men klarer ikke å kjøpe der fra heller. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar. Ja, jeg er veldig klar over det og setter veldig pris på å alltid være økonomisk sikker. Jeg bare lurer på om jeg hadde fått bedre livskvalitet om jeg brukte litt penger på meg selv, men så er jeg livredd for å sløse eller bruke penger på ting som kanskje ikke blir brukt. 

Så får jeg så veldig angst når jeg bruker penger at det ødelegger kanskje litt. Jeg vet ikke. Jeg har en jakke som jeg fikk i gave og som kostet litt(1000 kr for 10 år siden) og den gjør meg så glad de få gangene jeg tørr å bruke den. Men så klarer jeg liksom ikke å kjøpe noe fint selv. Skulle ønske noen kunne komme med en fasit. Klarer ikke å forstå hvordan folk klarer å vite hva de skal og ikke skal kjøpe. 

Jeg tror du bør øve på å klare å bruke litt på deg selv, for sånn jeg leser deg trives du ikke helt med å være så sparsom.

Det er vanskelig å gi svar på konkrete summer du bør spare og hva du kan bruke. Men jeg tror du bør utforske dette, og se om du kan klare å finne en balanse som er sunnere for deg og som gir deg den livskvaliteten du ønsker ❤️

Kunne du øve deg ved å sette av en liten sum hver måned som du SKAL bruke på noe du trenger? Klær eller velværeprodukter for eksempel? Hva den summen skal være, vet jeg ikke, det må du se ut fra din økonomi. Men selv et par hundrelapper kan hjelpe deg med å øve.

Uansett, lykke til! ❤️

Anonymkode: aa781...2d5

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg sliter med akkurat det samme som deg, så jeg tok 3 mnd hvor jeg skrev ned alt jeg har kjøpt og gjort, så la opp for fremtiden. Det er fortsatt vanskelig og jeg skjønner ikke at folk bruker feks 5000 eller 8000 på mat, eller 2000 på klær. Men jeg har noen budsjetter som fungerer for meg, sparer fortsatt svært mye i forhold til min inntekt. 

Anonymkode: e2736...6f9

Skrevet

Jeg prøver så godt jeg kan og bruke %. La meg forklare. 

La oss si at du har 25000 inn i mnd.

70% er faste utgifter. (17.500)

20% er egene penger. (5000)

10% er sparing (2500)

Jeg lever etter dette. Og vis de faste utgiftene blir mer en 70% må noe justeres eller så må jeg få inn mer penger.

Spoiler

• Hjerte 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi jeg er redd det ikke passer. Kjøpte en billig klespakke fra finn en gang og min vanlige størrelse passet ikke da de var veldig store i størrelsen. I butikk kan jeg bytte hvis noe er feil eller jeg angrer. Legger ofte ting som favoritt på finn.no, men klarer ikke å kjøpe der fra heller. 

Jo, men det er jo alltid litt gambling med størrelsen. At du har bommet én gang betyr ikke at alle fremtidige kjøp vil være bom.

Be selger om å oppgi mål og kroppsform på seg selv, og om å beskrive hvordan klærne sitter på henne, så får du en god pekepinn. Selg klespakken videre for samme pris om den ikke passer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg tror du bør øve på å klare å bruke litt på deg selv, for sånn jeg leser deg trives du ikke helt med å være så sparsom.

Det er vanskelig å gi svar på konkrete summer du bør spare og hva du kan bruke. Men jeg tror du bør utforske dette, og se om du kan klare å finne en balanse som er sunnere for deg og som gir deg den livskvaliteten du ønsker ❤️

Kunne du øve deg ved å sette av en liten sum hver måned som du SKAL bruke på noe du trenger? Klær eller velværeprodukter for eksempel? Hva den summen skal være, vet jeg ikke, det må du se ut fra din økonomi. Men selv et par hundrelapper kan hjelpe deg med å øve.

Uansett, lykke til! ❤️

Synes dette var et godt råd ❤️ 

Anonymkode: 22719...f9f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uansett, lykke til! ❤️

Tusen takk for svar.❤️ Ja, jeg tror du har rett, jeg merker det tærer en del på meg når jeg er ute blant folk og jeg føler meg egentlig litt mindreverdig. Jeg skal prøve å balansere det litt, det er bare så vanskelig å trykke på triggeren. 

Bagnus skrev (1 time siden):

Jeg prøver så godt jeg kan og bruke %. La meg forklare. 

La oss si at du har 25000 inn i mnd.

70% er faste utgifter. (17.500)

20% er egene penger. (5000)

10% er sparing (2500)

Jeg lever etter dette. Og vis de faste utgiftene blir mer en 70% må noe justeres eller så må jeg få inn mer penger.

Vis skjult innhold

Takk for at du svarte på konkret med prosent! Jeg tror nesten jeg må finne en prosent eller sum jeg skal bruke på meg selv i måneden. Med en gang det blir for vagt så unngår jeg det bare.

Bare så vanskelig å gjøre om til praksis. Sikkert vanskelig å forstå, men det er ganske ille. Jeg sliter med å sove og får tankekjør og hodepine de få gangene jeg kjøper noe til meg selv. Men det blir kanskje bedre med trening😅

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Bare så vanskelig å gjøre om til praksis. Sikkert vanskelig å forstå, men det er ganske ille. Jeg sliter med å sove og får tankekjør og hodepine de få gangene jeg kjøper noe til meg selv. Men det blir kanskje bedre med trening😅

Ja, det kan nok være vanskelig å forstå for mange. Jeg har en venninne som også har det sånn, så jeg har lært av henne og føler jeg forstår det så godt man kan uten å ha det selv,. Skjønner at det stikker dypt, og at det også er en reell angst.

Jeg håper du klarer å komme litt videre med det ❤️

Skrevet

Hvorfor er det så viktig å bruke penger da?

Selv har jeg nå ca 800 000 spart opp, men jeg kjøper  brukt og på tilbud når det er noe jeg trenger. Ellers bruker jeg ikke penger.

Anonymkode: aeb4e...596

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...