Nordlending90 Skrevet 8. desember 2023 #1 Skrevet 8. desember 2023 Kjæresten og jeg vil flytte sammen, i min bolig som jeg eier. Han må jo da betale husleie til meg, men han er på nav. Det jeg lurer på er om han mister støtte siden han flytter inn med kjæreste og at nav da mener jeg har en forsørgerplikt over han?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #2 Skrevet 8. desember 2023 Kommer helt an på hva "på nav" betyr. Ulike ytelser har ulike regler. Anonymkode: 7b2cf...8ad
Nordlending90 Skrevet 8. desember 2023 Forfatter #3 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kommer helt an på hva "på nav" betyr. Ulike ytelser har ulike regler. Anonymkode: 7b2cf...8ad Aap, men ser ut som det går mot uføretryg. Jeg tjener litt under 2 mill i årer, så økonomisk er jeg mye sterkere enn han. Det som bekymrer meg er om han "taper" på å flytte inn med meg.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #4 Skrevet 8. desember 2023 Nordlending90 skrev (3 minutter siden): Aap, men ser ut som det går mot uføretryg. Jeg tjener litt under 2 mill i årer, så økonomisk er jeg mye sterkere enn han. Det som bekymrer meg er om han "taper" på å flytte inn med meg. Usikker på AAP, men på uføretrygd vil ha få lavere sats med samboer enn uten ja. Anonymkode: 7b2cf...8ad
Nordlending90 Skrevet 8. desember 2023 Forfatter #5 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Usikker på AAP, men på uføretrygd vil ha få lavere sats med samboer enn uten ja. Anonymkode: 7b2cf...8ad Ok, takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #6 Skrevet 8. desember 2023 Godt mulig han vil tape på det. Dersom inntekten deres er så ulik bør hans "leie" også reflektere dette. Vet at mange betaler en prosentandel på rentene. Med mindre han skal betale seg inn i leiligheten din, da. Anonymkode: ffaef...7cc
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #7 Skrevet 8. desember 2023 https://www.nav.no/uforetrygd Rett til minsteytelse Hvis du har lav eller ingen inntekt, har du likevel rett til en minstesats for uføretrygd, hvis dette gir deg en høyere utbetaling enn det du selv har opptjent. Mer om minsteytelse Minsteytelsen du kan få, avhenger av om du er enslig eller bor sammen med en ektefelle, partner eller samboer. Minsteytelsen blir redusert hvis du har redusert trygdetid i Norge. Hvis du bor sammen med en ektefelle, partner eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 270 454 kroner. Hvis du bor sammen med en ektefelle, partner eller samboer og får en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 276 385 kroner. Er du enslig, er den årlige uføretrygden 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 294 178 kroner. Anonymkode: db566...c93
Nordlending90 Skrevet 8. desember 2023 Forfatter #9 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Godt mulig han vil tape på det. Dersom inntekten deres er så ulik bør hans "leie" også reflektere dette. Vet at mange betaler en prosentandel på rentene. Med mindre han skal betale seg inn i leiligheten din, da. Anonymkode: ffaef...7cc Leien skal selvfølgelig reflektere hva han tjener, og blir nok mer en symbolsk sum. Vi er samboere fra før, men nå leier vi sammen. Nå er husleien fordelt med en 20/80 løsning der jeg betaler 80% av leien. Målet er at han skal kunne kjøpe seg inn, jeg er bare så usikker på hva som ganger han best.
Nordlending90 Skrevet 8. desember 2023 Forfatter #10 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): https://www.nav.no/uforetrygd Rett til minsteytelse Hvis du har lav eller ingen inntekt, har du likevel rett til en minstesats for uføretrygd, hvis dette gir deg en høyere utbetaling enn det du selv har opptjent. Mer om minsteytelse Minsteytelsen du kan få, avhenger av om du er enslig eller bor sammen med en ektefelle, partner eller samboer. Minsteytelsen blir redusert hvis du har redusert trygdetid i Norge. Hvis du bor sammen med en ektefelle, partner eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 270 454 kroner. Hvis du bor sammen med en ektefelle, partner eller samboer og får en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 276 385 kroner. Er du enslig, er den årlige uføretrygden 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp. Det tilsvarer i dag 294 178 kroner. Anonymkode: db566...c93 Ok, takk for svar. Han er ikke ufør enda, men har minsteytelse av aap, han var så uheldig og ble syk 1 år etter endt utdanning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå