Gå til innhold

Israel/Palestina diskusjoner.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Støtter Palestina og kunne ikke vært venn med noen som støttet Israel. Israel har terrorisert palestinerne i snart 70 år så at de er noe offer fordi palestinske barn som har vokst opp med å se alle rundt seg bli trakassert og invadert nå har valgt å gjøre motstand når de har blitt voksne, er rett og slett faglig feil (at Israel er offeret) for ikke å snakke om moralsk feil. Jeg vil ikke ha folk med så stygg moral i livet mitt , kutter ut rasister glatt 

Anonymkode: fa250...a74

Tenk at det går ann å bli så kunnskapsløs som deg.

Anonymkode: ffd11...629

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva betyr det å støtte Israel? Hva betyr det å støtte palestinerne?
 Forskjellige folk legger forskjellig i hva det vil si å støtte en side, det kan være alt fra svart/hvitt syn på skyld, samt mer eller mindre eliminering av den ene part.
Begge sider har utvilsomt gjort grusomme ting, det finnes ingen objektiv "skyldige".
 Hamas terror angrep var grusomt, IDF's bombing av Gaza er grusomt, det samme kan si om utallige hendelser fra begge sider opp gjennom historien. 

Det som plager meg uansett hvilken "side" en støtter er hvor ofte en ved hjelp av bare bitte litt informasjon om individet kan forutse hva vedkommende mener om nesten alt.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg støtter barna i Palestina, men når 70% av de voksne støtter Hamas  og deres grusomme angrep på familier, seksuelle overgrep av kvinner, kidnapping av barn osv. blir det vanskelig å ha sympati..

Syns ikke det var helt heldig når Israel ble opprettet , men samtidig så kan man jo ikke gå bort fra det nå. Og syns det er litt unyansert når folk bare hyler om at Israel okkuperer, vestbredden ble jo først "okkupert" av Israel pga angrep fra nabolandene! Så til en viss grad er dette faktisk selv forsvar i en jødefiendtlig region. Den orginale avtalen ble aldri godtatt og Israel har som motsvar blitt mer og mer aggressiv. 

Men syns bombingen er litt vel voldsom. Og at Palestina har vært så avskjært fra resten av verden. 

Anonymkode: c80b6...478

Dette var et godt skrevet innlegg!

Anonymkode: a182e...513

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Støtter Palestina og kunne ikke vært venn med noen som støttet Israel. Israel har terrorisert palestinerne i snart 70 år så at de er noe offer fordi palestinske barn som har vokst opp med å se alle rundt seg bli trakassert og invadert nå har valgt å gjøre motstand når de har blitt voksne, er rett og slett faglig feil (at Israel er offeret) for ikke å snakke om moralsk feil. Jeg vil ikke ha folk med så stygg moral i livet mitt , kutter ut rasister glatt 

Anonymkode: fa250...a74

Du må jo være muslim eller innvandrer selv. For du ønsker islam velkommen? At kvinner går med skaut, og mannen bestemmer? For det er det du får med dine holdninger. Så ei det du mener og ikke klag den dagen kvinner får mindre makt i samfunnet, mannen bestemmer og homofile og lesbiske får null rettigheter.

Anonymkode: a182e...513

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg var opptatt av hendelsene i starten, men nå har jeg snudd. Konflikten angår hverken meg eller min hverdag i det hele tatt. Gidder ikke. Men kjenner på det at jeg har blitt totalt avstumpet følelsesmessig. 

- "x antall ble drept i bombeangrep!"  

"OK."

Skuldertrekk. 

"Hva har du lyst på til middag?"

Anonymkode: c0f9f...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Støtter Israel og sier dette høyt i det virkelige liv.

Anonymkode: e6f1d...93c

jeg også ! ☺️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluttet å holde med noen av partene. Det er jævlig for alle uskyldige uansett. Alle hater Hamas nå og synes synd på barna etterfulgt av et "men.."
Er det dobbeltmoralsk å reagere med å intens vansky og forferdelse over frarøvelsen av uskyldige her, og samtidig glatte over frarøvingen av uskyldige liv der, med holdingen "skyld på dere selv"? De minste barna har ikke del i dette, eller foreldrenes eventuelle støtte til Hamas. Konflikten startet ikke 7 oktober. Når  Israels etterretning forkastet trusselen som altfor ambisiøs for Hamas ett år i forveien, hvor trolig er det da at alle palestinere visste hva som skulle skje?
Det virker mer logisk at palestinerne støtter Hamas og hevn om de har opplevd undertrykking og apartheid-liknende tilstander. Men Hamas prioriterer feil. De viser liten vilje til annet enn å kreve død over alle jøder, slik de fremstår utad.
https://www.nytimes.com/2023/11/30/world/middleeast/israel-hamas-attack-intelligence.html

Israel vil forbli, og har rett til å forsvare seg. Hvor går så grensen for selvforsvar? Metodene deres vil bare fører til mere hat og skape nye generasjoner med terrorister, det har vi jo sett. 7 oktober var ikke bare et terroranslag og mord på sivile. Det var symbolsk, det var sabotering av tilknytning mellom Saudi-Arabias og Israel. Ikke minst Hamas' ønske om verdens oppmerksomhet på Israels gjengjeldelser som de visste ville komme.
Israels "se hva dere fikk oss til å gjøre" ekskluderer virkelig ikke Hamas' medansvar for drapet på 17000 palestinere, hovedsakelig kvinner og barn i følge Gaza helseministerium. Et sånt livssyn, holdninger og verdier har jeg vanskelig for å se i "det godes navn".  

På motsatte siden har jeg lite tro på sionistene som feilfrie ofre:
https://archive.org/details/AlbertEinsteinLetterToTheNewYorkTimes.December41948
https://www.facebook.com/trtworld/videos/netanyahu-caught-bragging-in-leaked-video-from-2001/740416829986542/

Fake? Kanskje. Objektivitet finnes ikke. Med så mye ulik informasjon, ulike meninger og syn på historien, er det vanskelig å legge skylden ensidig på bare èn av partene.

Anonymkode: 571ae...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...