AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #21 Skrevet 8. desember 2023 43 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke ved at man glemmer seg ut en gang. Like lite farlig som om man drikker litt alkohol før man finner ut at man er gravid. Ikke nødvendig å bli hysterisk. Anonymkode: 7cb10...3d4 41 minutter siden, AnonymBruker said: Og hva betyr "forsiktig"? Total avhold eller at man tåler litt? Eller at fosteret dør straks du har fått i deg litt salami? Anonymkode: 7cb10...3d4 Det har ikke noe med mengde å gjøre. Man kan få smitte av 1 bit hvis salamiskiven eller osten har bakterier i seg. Men det meste av salami og brie har ikke bakterier i seg. Det er ikke det samme som alkohol, mat med miljøgifter og annet der mengde er relevant. TS - i teorien kan den ene biten ha listeria og du kan bli smittet. Men risikoen for det er så utrolig liten at jeg synes ikke du skal bekymre deg i det hele tatt for dette, pust med magen og tenk at det går helt fint ❤️ Synes folk kan slutte å kalle folk hysteriske. Såklart lurer man når man har spist noe som står på "nei-lista". Man er ikke hysterisk for det og det er unødvendig å slenge dritt til folk på nett fordi at de stiller et spørsmål. Anonymkode: 9757d...f6c 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #22 Skrevet 8. desember 2023 I teorien, kan man få listeria i nesten alt. Hvis man følger litt med i nyhetene kan man se at de til stadighet finner listeria også i mat fra Ja liste. Kjøttpålegg, røkt laks, nå sist gravet laks for bare noen dager siden.. skal man tenke over det for mye kan man ende opp med å bare spise gul mat (har hørt det fra usa eller noe) 🤣 det er vel loff, nudler, spaghetti, alt som er frityrstekt.. Anonymkode: 0847f...454
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #23 Skrevet 8. desember 2023 Satser på det går bra❤️ Har lagt bekymringen bak meg men liker å holde meg på den trygge siden. Er sikkert hysterisk her som mange skriver, men det er fordi det åpenbart er en risiko at jeg foretrekker å unngå alt som potensielt kan skade. Anonymkode: 3234e...3e2 4
Grønt blad Skrevet 8. desember 2023 #24 Skrevet 8. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): I teorien, kan man få listeria i nesten alt. Hvis man følger litt med i nyhetene kan man se at de til stadighet finner listeria også i mat fra Ja liste. Kjøttpålegg, røkt laks, nå sist gravet laks for bare noen dager siden.. skal man tenke over det for mye kan man ende opp med å bare spise gul mat (har hørt det fra usa eller noe) 🤣 det er vel loff, nudler, spaghetti, alt som er frityrstekt.. Anonymkode: 0847f...454 En tommelfingerregel er å spise melkeprodukter og kjøttvarer som er varmebehandlet/pasteurisert. (Her har jeg slettet noe som kan feiltolkes. Anbefaler informasjon på helsenorge om hva gravide bør unngå eller være forsiktig med:https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ ) Endret 9. desember 2023 av Grønt blad 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #25 Skrevet 8. desember 2023 Grønt blad skrev (10 minutter siden): En tommelfingerregel er å spise melkeprodukter og kjøttvarer som er varmebehandlet/pasteurisert. Hverken gravlaks eller røkelaks er varmebehandlet. Mye kjøttpålegg er heller ikke varmebehandlet. Har vært skinkestek også. Den er mer enn nok varmebehandlet. Det står også på helsenorge at at man kan spise nyåpnet røkelaks og gravlaks. Anonymkode: 0847f...454
katties Skrevet 9. desember 2023 #26 Skrevet 9. desember 2023 (endret) Grønt blad skrev (20 timer siden): Grunnen til at man skal være forsiktig med (noen typer Brie), handler om hvor i utviklingen disse bakteriene er. I norsk Brie fra typ Tine (som garantert er det du har spist), har de kontroll og det er ikke farlig å spise når man er gravid Fransk brie fra ostedisken bør man unngå når man er gravid, men det vil i de aller, aller fleste tilfeller også gå helt bra. Trenger ikke dra så langt som til Frankrike. Kjenne flere som har spist mykost fra Sverige og ble skikkelig dårlig. Leste bakpå, og den var upasteurisert... blir ikke svenskeost på meg uten å lese bakpå Endret 9. desember 2023 av katties
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #27 Skrevet 9. desember 2023 Det er veldig liten sannsynlighet for at det var listeria i akkurat den biten brie. Om du utvikler symptomer på listeriainfeksjon, så nevn det til legen, men med mindre du har blitt syk så gikk det nok bra. Og så blir jeg helt matt av sånne tråder der alle skal komme med sin egen tolkning av hvorfor en viss matvare ikke er anbefalt gravide og hva risikoen er. Når det gjelder f.eks listeria, så er det snakk om smittet eller ikke, så mengde er ikke veldig relevant (i motsetning til tungmetaller fra visse typer fisk, for eksempel). I myke muggoster som brie har listeria gode vekstvilkår (i motsetning til harde oster, som kan spises selv om de ikke er pasteuriserte). Sjansen for at det skal være listeria er liten, men konsekvensene for fosteret er store. Da velger jeg å følge risikovurderingen som fagfolk har gjort når de utformet rådene, uten å føle at det er hysterisk. Anonymkode: 0984f...75d 2 1
Grønt blad Skrevet 9. desember 2023 #28 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har vært skinkestek også. Den er mer enn nok varmebehandlet. Det står også på helsenorge at at man kan spise nyåpnet røkelaks og gravlaks. Anonymkode: 0847f...454 Takk for at du retter på meg. Rådene har blitt endret siden jeg sjekket sist. Det står på helsenorge at listeriabaktetien dør om den varmebehandles over 70 grader, så jeg vil nok holde fast ved at varmebehandling er en god tommelfingerregel når det gjelder listeria, men man vet jo aldri hva som skjer etterpå. Jeg sletter uansett (deler av) innleggene mine slik at jeg ikke bidrar til feilinformasjon. 😊 Anbefaler informasjon på helsenorge om hva gravide bør unngå eller være forsiktig med:https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ 2
Grønt blad Skrevet 9. desember 2023 #29 Skrevet 9. desember 2023 katties skrev (1 time siden): Trenger ikke dra så langt som til Frankrike. Kjenne flere som har spist mykost fra Sverige og ble skikkelig dårlig. Leste bakpå, og den var upasteurisert... blir ikke svenskeost på meg uten å lese bakpå Jeg ser nå at helsemyndighetene fraråder å spise Brie, inkl. norsk Brie. Det er endret siden sist jeg sjekket. Anbefaler nettsiden til helsenorge https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/#ost-og-andre-meieriprodukter 2
Fighter83 Skrevet 9. desember 2023 #30 Skrevet 9. desember 2023 Selv så spiste jeg masser av disse ostene og spekemat under graviditetene mine. MEN jeg varmebehandlet dem. Grillet på pizza, i mikro osv😅 1
senior Skrevet 9. desember 2023 #31 Skrevet 9. desember 2023 Tipper at den salamien var det verste her, ikke for fosteret, men for deg. Salami er salt og mye fett. Har aldri forstått at folk spiser sånt, gravid eller ikke . . Sjansen for listeria fra en liten bit Brie ville jeg holde for tilnærmet null. Ro deg ned. Fosteret har sikkeet ikke godt av en hysterisk og overnervøs mor . .
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #32 Skrevet 9. desember 2023 Fighter83 skrev (50 minutter siden): Selv så spiste jeg masser av disse ostene og spekemat under graviditetene mine. MEN jeg varmebehandlet dem. Grillet på pizza, i mikro osv😅 Samme. Jeg craver også skikkelig salami og spekeskinke- så lager toast eller baguett med det. Hvis baguett så legger jeg skinken/salami inn i baguett i ovn på 200 gr i 10 min, kommer ut glovarmt så regner med det går fint. Bruker dog bare norske skinker tørr ikke helt med spanske og italianske 😅 Anonymkode: 0847f...454 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå