AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #1 Del Skrevet 8. desember 2023 Ja jeg har vært gravid før men greide å kjøpe meg en baguett med både brie og salami til lunsj. Var helt fjern...Jeg tenkte med en gang jeg kjøpte at det her skulle nok ikke jeg ha. Så da plukket jeg av salamien og spiste litt med brie. Så kom jeg på at brie ikke er bra heller og googlet rundt. Så da ble det bare salatblader til slutt😅 men det var jo etter jeg spiste en hel bit med brie. Er i første trimester så livredd for at det her skal skade fosteret😬 Anonymkode: 3234e...3e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #2 Del Skrevet 8. desember 2023 Jeg er rimelig sikker på at du IKKE har påført fosteret ditt skader TS. Anonymkode: 45170...c68 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snickersogtwist Skrevet 8. desember 2023 #3 Del Skrevet 8. desember 2023 (endret) Nå er du hysterisk. Det går med tungt overveiende sannsynlighet heeeelt fint. Hadde foster vært så skjøre som folk oppfører seg som, så hadde menneskerasen vært toast for årtusen siden. Endret 8. desember 2023 av Snickersogtwist 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #4 Del Skrevet 8. desember 2023 Herregud, altså. Nå må folk seriøst roe seg ned.. Hva skulle du gjort uansett liksom? Syns nesten folk bør revurdere om de kan ha barn i det hele tatt når man lurer på sånne ting. Ja, dette var litt stygt sagt, men det for være grenser til hysteri. Anonymkode: 3ca8e...4d7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #5 Del Skrevet 8. desember 2023 Både brie og salami innebærer risiko Anonymkode: c137e...a82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #6 Del Skrevet 8. desember 2023 Risikoen er så liten at dette går sikkert bra ts ❤️ uansett ikke noe du får gjort noe med nå så bare legg det bak deg. Anonymkode: 9c146...d48 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #7 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ja jeg har vært gravid før men greide å kjøpe meg en baguett med både brie og salami til lunsj. Var helt fjern...Jeg tenkte med en gang jeg kjøpte at det her skulle nok ikke jeg ha. Så da plukket jeg av salamien og spiste litt med brie. Så kom jeg på at brie ikke er bra heller og googlet rundt. Så da ble det bare salatblader til slutt😅 men det var jo etter jeg spiste en hel bit med brie. Er i første trimester så livredd for at det her skal skade fosteret😬 Anonymkode: 3234e...3e2 100% helt ufarlig. Anonymkode: 921f2...52a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #8 Del Skrevet 8. desember 2023 Herregud, så hysteriske dere gravide er. Anonymkode: 43399...4fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #9 Del Skrevet 8. desember 2023 Kutt ut. Den erfarne fastlegen min sier at pasteuriserte oster, norske, er HELT uproblematisk å spise som gravid. Og det gjelder i hovedsak det meste, så bruk litt vett. Det er få ting som er direkte farlig for fosteret, der spiller rusmidler en mye større rolle. Dette hysteriet blant dagens mødre starter lenge før unnfangelse, og varer tydeligvis livet ut. Det er så skjør mental helse på mange av dere, har dere ikke litt selvtillit og tro på egne beslutningsevner? Det er bare Montgomery og Dr. Google som gjelder? Huff. Nitrist utvikling. Anonymkode: 6800e...6ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #10 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Både brie og salami innebærer risiko Anonymkode: c137e...a82 Kanskje det skadelige er å ikke spise slikt. For aldri har folk vært så sprø og skjøre som nå.. Anonymkode: 9cafe...780 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #11 Del Skrevet 8. desember 2023 Risikoen for listeria er vel ekstremt liten i norske produkter, konsekvensene er nok så høye men hva skal du gjøre med det nå. "Listeriabakterier kan føre til alvorlig sykdom og i verste fall død hos personer med underliggende sykdommer og nyfødte . For gravide kan bakterien medføre abort. Sannsynligheten for å bli smittet av listeriabakterien er svært lav, men fordi følgene av smitte kan være svært alvorlige, bør du være forsiktige med noen oster og andre melkeprodukter når du er gravid." https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ Anonymkode: 0847f...454 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #12 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Både brie og salami innebærer risiko Anonymkode: c137e...a82 Ikke ved at man glemmer seg ut en gang. Like lite farlig som om man drikker litt alkohol før man finner ut at man er gravid. Ikke nødvendig å bli hysterisk. Anonymkode: 7cb10...3d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #13 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Risikoen for listeria er vel ekstremt liten i norske produkter, konsekvensene er nok så høye men hva skal du gjøre med det nå. "Listeriabakterier kan føre til alvorlig sykdom og i verste fall død hos personer med underliggende sykdommer og nyfødte . For gravide kan bakterien medføre abort. Sannsynligheten for å bli smittet av listeriabakterien er svært lav, men fordi følgene av smitte kan være svært alvorlige, bør du være forsiktige med noen oster og andre melkeprodukter når du er gravid." https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ Anonymkode: 0847f...454 Og hva betyr "forsiktig"? Total avhold eller at man tåler litt? Eller at fosteret dør straks du har fått i deg litt salami? Anonymkode: 7cb10...3d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 8. desember 2023 #14 Del Skrevet 8. desember 2023 (endret) (Her har jeg slettet tekst fordi det jeg skrev var galt. Gravide frarådes å spise brie. Anbefaler informasjon på helsenorge om hva gravide bør unngå eller være forsiktig med:https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/ ) Mitt opprinnelige innlegg er sitert videre og det er helt greit, men det jeg skrev om at norsk brie er innafor, er altså feil. Endret 9. desember 2023 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #15 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kutt ut. Den erfarne fastlegen min sier at pasteuriserte oster, norske, er HELT uproblematisk å spise som gravid. Og det gjelder i hovedsak det meste, så bruk litt vett. Det er få ting som er direkte farlig for fosteret, der spiller rusmidler en mye større rolle. Dette hysteriet blant dagens mødre starter lenge før unnfangelse, og varer tydeligvis livet ut. Det er så skjør mental helse på mange av dere, har dere ikke litt selvtillit og tro på egne beslutningsevner? Det er bare Montgomery og Dr. Google som gjelder? Huff. Nitrist utvikling. Anonymkode: 6800e...6ea Legen din sier noe som strider i mot det norske helsemyndighetene anbefaler. Det finnes leger som er anitvaxere og leger som er i mot selvbestemt abort også. Legen er tydeligvis en veldig autoritær person for deg noe som hinter litt om ditt eget evne til å ta og stole på avgjørelsene dine. Det er sånn de holder på- setter seg på sin høye hest, og råder i øst og vest og du bare hører på. Les litt på saker, gjør opp din egen mening, ikke stol blindt på hvem sier hva. Finnes en haug av ukompetente leger som burde ha blitt fratatt lisensen. Anonymkode: 0847f...454 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #16 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og hva betyr "forsiktig"? Total avhold eller at man tåler litt? Eller at fosteret dør straks du har fått i deg litt salami? Anonymkode: 7cb10...3d4 Kan føre til. Kan medføre. Det betyr at det er lotteri. Kanskje- kanskke ikke. Noen kan spise 10 kg salami i graviditet, noen kan dø av en bit. Men det er ikke salami man dør av men smitte av listeria. Er det listeria i din samalmi? Hvem vet.. Anonymkode: 0847f...454 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 8. desember 2023 #17 Del Skrevet 8. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Og hva betyr "forsiktig"? Total avhold eller at man tåler litt? Eller at fosteret dør straks du har fått i deg litt salami? Anonymkode: 7cb10...3d4 Salami (og annen spekemat (som ikke er varmenehandlet)) kan inneholde toxoplasma og listeria, som er farlig for fosteret. Som regel inneholder det ikke toxoplasma og listeria, og derfor vil det som regel gå bra, men det er jo en risiko for at det er der, og konsekvensene er store om det skulle være listeriabakterier der. Om man varmebehandler spekematen, dør bakteriene, og det er det trygt å spise. Lagt til: anbefaler info hos helsenorge om hva gravide bør unngå å spise eller drikke https://www.helsenorge.no/gravid/mat-og-drikke-som-gravide-ikke-bor-spise/#ost-og-andre-meieriprodukter Endret 9. desember 2023 av Grønt blad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #18 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Legen din sier noe som strider i mot det norske helsemyndighetene anbefaler. Det finnes leger som er anitvaxere og leger som er i mot selvbestemt abort også. Legen er tydeligvis en veldig autoritær person for deg noe som hinter litt om ditt eget evne til å ta og stole på avgjørelsene dine. Det er sånn de holder på- setter seg på sin høye hest, og råder i øst og vest og du bare hører på. Les litt på saker, gjør opp din egen mening, ikke stol blindt på hvem sier hva. Finnes en haug av ukompetente leger som burde ha blitt fratatt lisensen. Anonymkode: 0847f...454 Tja, gikk for moro skyld inn på HelseNorge sin anbefaling og der sto det: pasteuriserte oster, norske, er HELT uproblematisk å spise som gravid. Med vekt på pasteurisert. Så denne fastlegen er nok ikke helt på bærtur. Anonymkode: 8d1eb...602 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #19 Del Skrevet 8. desember 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tja, gikk for moro skyld inn på HelseNorge sin anbefaling og der sto det: pasteuriserte oster, norske, er HELT uproblematisk å spise som gravid. Med vekt på pasteurisert. Så denne fastlegen er nok ikke helt på bærtur. Anonymkode: 8d1eb...602 Men problemet med brie er ikke hvorvidt den er pasteurisert, men at det er en muggost Anonymkode: dca24...5ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #20 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tja, gikk for moro skyld inn på HelseNorge sin anbefaling og der sto det: pasteuriserte oster, norske, er HELT uproblematisk å spise som gravid. Med vekt på pasteurisert. Så denne fastlegen er nok ikke helt på bærtur. Anonymkode: 8d1eb...602 Var det akuratt slik det sto eller? 😅 eller var det det du leste mellom linjer? Kanskje lese mer enn den ene linjen man har lyst til å finne neste gang.. "Oster og andre melkeprodukter du bør unngå: myke oster og muggost som brie, camembert, gorgonzola, chèvre og roquefort. Dette gjelder både for oster av upasteurisert og pasteurisert melk" Anonymkode: 0847f...454 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå