Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært i eit forhold i over 10 år der vi har hatt ein del problem. Siste åra har ho hatt depresjon, vært på rehabiliteringsopphold og hatt ein vanskelig jobbsituasjon. Har støtta ho gjennom alt dette. Samtidig driv eg eige firma som krev ein del. Vi har ingen barn. Eg har gjort fleire forsøk på å bryte ut gjennom dei åra vi har vært sammen, men har valgt å bli fordi ho reagerer so veldig. No tok eg motet til meg og sa at dette ikkje går lenger, ingen av oss har det bra når vi er sammen. Då slutta ho å snakke med meg, ho bur i felles leilighet men når eg kjem innom så er det ein kald skulder og ho seier ikkje hei eller noko. No kjem vi ikkje vidare og får ikkje gjort opp oss mellom med tanke på leilighet. Eg følte at eg måtte sei at ho berre kunne bu der, men det er klart at det er mykje for meg å betale hennar buutgifter også. Eg mistenker at ho prøver å få meg til å skrive leiligheta over på ho, slik at ho slepp å ta lån for å kjøpe noko. Kva skal eg gjere? Korleis kan eg takle dette? Ønsker ikkje å lage støy. 
Kan legge til at noko av grunnen til at eg ønsker ut av forholdet er at ho stadig er på kant med andre, kollegaer og naboar men ho er alltid offeret og eg synest at det er vanskelig stå i mellom heile tida.

Anonymkode: 2d800...328

• Liker 1
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eier du leiligheten alene? Eller sammen? 

Anonymkode: 1bebe...98b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eier du leiligheten alene? Eller sammen? 

Anonymkode: 1bebe...98b

Vi eig den sammen, men ingen av oss har no økonomi til å kjøpe ut den andre.

• Nyttig 1
Skrevet

Det var dumt av deg å si at hun bare kan bo der. 

Anonymkode: 7a2a1...28a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi eig den sammen, men ingen av oss har no økonomi til å kjøpe ut den andre.

Da kan du ikke kreve at hun flytter når hun eier den 

Anonymkode: 7a2a1...28a

• Liker 12
Skrevet

Bare gjør slutt, ta med deg det som er ditt, personlige ting etc og skaff advokat dersom dere eier sammen. Hun kan ikke hindre deg. Spiller ingen rolle om hun sitter der og er taus. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Høres ikke ut som du er veldig tydelig med henne at hun må flytte ut.

Du må være tydelig å si at hun må flytte ut

• Liker 4
Skrevet

Da flytter du ut. Bruk en advokat til å starte prosessen med salg, slik at du slipper å forholde deg til henne.

Anonymkode: 44f28...b61

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Først finn deg et annet sted å bo, deretter informer du om at du har funnet en ny leilighet og at du kommer til å kreve denne solgt, så sier du at du tar med deg tingene dine og flytter ut på en bestemt dato. 

DU gjør ikke deg selv noen tjenester ved å bekymre deg over henne slik situasjonen nå er. 

Anonymkode: 6aa2b...440

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at uansett hva du gjør så kommer hun til å være misfornøyd og oppføre seg som tidligere. Så om du velger å oppløse sameiet så tror jeg ikke det har så mye å si fra eller til. En eller annen gang må det jo oppløses.

Har du familie eller venner du kunne bodd hos for en rimelig penge for en liten periode? Så slipper du å dekke både boutgifter for felles leilighet samtidig som å leie leilighet/hybel for fullpris før du vet mer om hvordan økonomien blir etter salg av leiligheten. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Nei nå må du vise at dy har ryggrad å kaste henne ut. Hun kan ikke drive å snylte på andre !

Anonymkode: a253c...ece

• Liker 2
Skrevet

Eg har nok gjort ein feil då eg sa at ho kunne bli buande foreløpig og så kunne eg være den som flytta ut. Meininga var at då fekk ho tid til å finne seg noko nytt, men no ser det ut til at ho vil bu der og at eg skal fortsette å betale. Skjønar at eg må sette ned foten, men hadde håpa at vi kunne skiljast på ein ok måte utan bitterhet.

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere eier boligen sammen, kan ingen av partene kaste ut den andre. Begge har faktisk rett til å bo der til boligen blir solgt. Her må du rett og slett begjære sameiet oppløst, og siden ingen av dere ha råd til å overta alene, må den selges. Da kan dere  bo der til overtakelsesdato, og begge går hver til sitt. 

Tenker at for å synliggjøre dette, begynner du prosessen med megler og slikt rimelig kjapt (etter at du har sendt inn begjæringen hvis hun ikke er enig om salg), og dere begynner allerede nå å diskutere hvordan fordelingen av eiendeler blir. Dette for å gjøre det klart hva du egentlig ønsker.

Jeg tenker det beste for dere begge er å legge alle følelser til side hvis du ønsker å avslutte dette, og ikke gi av medlidenhet og slikt. Det er best for dere begge å ta dette saklig og ryddig, heller enn en masse krangling og styr. Når boligen er solgt, er det hver av deres ansvar å ordne flytting, egen bolig, økonomi, husarbeid osv. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
exictence skrev (22 minutter siden):

Høres ikke ut som du er veldig tydelig med henne at hun må flytte ut.

Du må være tydelig å si at hun må flytte ut

Han kan ikke kreve at hun flytter ut av en leilighet hun også eier. Da må han enten løse henne ut og bo der selv, eller kreve at hun løser ham ut og bor der selv. Hvis ingenting av dette er mulig, SKAL leiligheten selges. 

Anonymkode: 52ad6...a0e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eg har nok gjort ein feil då eg sa at ho kunne bli buande foreløpig og så kunne eg være den som flytta ut. Meininga var at då fekk ho tid til å finne seg noko nytt, men no ser det ut til at ho vil bu der og at eg skal fortsette å betale. Skjønar at eg må sette ned foten, men hadde håpa at vi kunne skiljast på ein ok måte utan bitterhet.

Hvorfor skal hun flytte ut av leiligheten hun eier? Hvorfor skal hun finne seg noe nytt, og du skal fortsette å bo der uten å løse henne ut? Hun eier også denne leiligheten, og du kan ikke "sette ned foten" på noen som helst måte. Loven er på hennes side. Enhver eier har rett til å bo i leiligheten.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Vanskelig situasjon og jeg føler med deg… 

Har stått i noe lignende selv. Da kontaktet jeg en megler. Fikk møte med verdivurdering og kontrakt som jeg signerte. 
Ga papirene til han og krevde signatur. Heldigvis signerte han uten for mye støy. 
Jeg ordnet absolutt ALT i forbindelse med salg og da det var solgt dro jeg og krevde at han tok utvask mm fordi jeg ordnet alt annet. 

Hvis dette ikke fungerer må du nok gå via advokat. 
Du sier du ønsker å løse dette på en rolig måte, men det høres ut som om dette har vært din taktikk i 10 år. Det har ikke gjort forholdet eller deg godt. 
Noen ganger må man faktisk lage litt støy for å få ting til. Det er vondt, og kanskje ikke slik du egentlig er, men tenk at dette er noe du også kan vokse på og lære av. 
Hun må ta ansvar for sine handlinger og sitt liv. Og du må gjøre det samme. 
hvis du har gått på tå hev i 10 år må du faktisk også ta ansvar for din væremåte. Og du må endre deg hvis du vil ha et annet resultat enn det du har fått til nå. 

ønsker deg masse lykke til 💪💪💪

Anonymkode: 69432...124

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skal hun flytte ut av leiligheten hun eier? Hvorfor skal hun finne seg noe nytt, og du skal fortsette å bo der uten å løse henne ut? Hun eier også denne leiligheten, og du kan ikke "sette ned foten" på noen som helst måte. Loven er på hennes side. Enhver eier har rett til å bo i leiligheten.

Ein av oss må kjøpe ut den andre, eller så må vi selge leiligheta på det åpne markedet. Då vi flytta kjøpte ho seg inn i denne leiligheta som eg hadde. Ho må gjerne bli buande, men då lyt ho kjøpe meg ut. Eg tenkte nok litt naivt og at 2 vaksne kunne ordne dette i fellesskap, vi er i starten av 50-åra begge to.

• Liker 4
Skrevet

Du sier du har sagt hun kan bli boende. 
Men da får du nå si at du trekker det tilbake og at hun IKKE kan bli boende! 
Det er faktisk lov å endre mening! Og spesielt i en slik situasjon..! 

Anonymkode: 69432...124

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...