Gå til innhold

Ritalin. Hvordan virker det for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nyoppdaget ADHD, og blitt satt på ritalin modifisert kapsel. Skal ta 20mg i 2 uker, deretter øke til 40 mg. Det var ikke forventet effekt av 20 mg, men kunne være det hos noen. 

Jeg er usikker på hva jeg skal legge merke til. Eneste jeg har merket meg er at jeg har murrende hodepine som kommer i løpet av dagen, og kjenner på en ubehagelig følelse i brystet ca en time etter inntak. Minner litt om den følelsen jeg har når jeg kjenner på angst. Så etter ca 5-6 timer får jeg den samme uroen før det går over.

Vil gjerne at det skal virke, men synes 5-6 timer er lite hjelp. Det er jo ikke en arbeidsdag en gang. 

Vil hjertebank og hodepine forsvinne etter en tid?

Har ikke time før i januar, og fikk ikke noe særlig info om hva jeg kan forvente annet en nedsatt apetitt.

Vet det finnes andre legemidler, men jeg må prøve ritalin først. 

Vil gjerne høre andres erfaringer. Hva jeg bør være obs på, hvordan merke at den fungerer o.l 

Anonymkode: 31677...835

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir ganske klar i hodet og klarer å konsentrere meg. Uten medisin er jeg surrete og det nærmest koker i hodet 😂 men tok litt tid å vende seg til ritalinen.. hadde også hodepine i starten…

Anonymkode: 9bafe...8cf

Skrevet

Husk å drikk mye væske når du begynner på ritalin, antar det er der hodepinen din kommer fra.

Ellers hadde jeg samme oppstartsbivirkninger som du nevner. Kjente godt når den begynte med ubehag i bryst, og uro i kroppen når den gikk ut. Ritalin er bygd opp slik kantete, den har bratt kurve opp og ned. 

Hjertebank forsvinner etter ganske kort tid, men du vil kunne kjenne den igjen når du øker dose, så forsvinner den nok en gang. Hodepina går på væskeinntaket ditt, du tisser og svetter mye på Ritalin, så mye væske må inn. Den svetten har forsåvidt blitt bedre nå, så det går seg til det meste. 

Min psykiater har gitt fritt spillerom til å teste ut ulike måter å ta medisinen på, innenfor totalt 60 mg pr dag. Han sier at de fleste trenger å dosere 3-4 ganger om dagen, slik at man ikke får så ekkel kantene utgang av medisinen, men mer at den gradvis fases ut av kroppen gjennom dagen. Dvs at du kanskje tar 30 på morgen, 20 midt på dagen og 10 som siste, andre igjen foretrekker 4 like doser gjennom hele dagen. Dette er så individuelt og her må du bare prøve deg frem. 

Etterhvert forsvinner oppstartsbivirkningene, og du begynner å kjenne små endringer her og der av ting du ikke greide så godt tidligere, og det er her magien kommer. Hold ut en stund til, Ritalin er en virkelig god medisin for den som tar seg tid til å bli kjent med den og prøve den tilstrekkelig godt ut i ulike kombinasjoner gjennom dagen.

Send spørsmål hvis du vil :) 

Anonymkode: 9e6d3...fb8

Skrevet

Jeg håper jeg ikke skremmer deg helt med dette, men du spør jo. Etter over 10 år på Ritalin og Concerta, har jeg byttet ut medisin med trening og strengt kosthold. Jeg veiet for og imot i mange år, men har kommet frem til at de negative bivirkningene ikke er verdt det i lengden. Medisinene funket kjempebra de første årene, men jeg satt til slutt igjen med angst, søvnproblemer, hårtap, anspent og vond kjeve, mystiske utslett og akne over hele kroppen. Grunnen til at jeg vet det henger sammen med medisinene, er at det opphørte helt noen uker etter medisinslutt.

Medisinene burde bare være midlertidig for å hjelpe deg igang med rutiner, etter min mening. Trening hver dag er mye sunnere, og du slipper å se ut som at du går på meth etter 10 år.

Anonymkode: 5bce1...67b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...