AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #1 Skrevet 8. desember 2023 Etter lønnsforhandlinger tidligere i år har jeg gått opp i lønn. Fikk etterbetalt 6 mnd nå i desember pluss vanlig lønn. Jeg har fått halv skatt på vanlig lønn, men ser at lønnen som jeg har fått etterbetalt (ca 20K) er trukket 43%. Det er mye høyere enn trekket jeg normalt har.. Kan det være feil? Anonymkode: ffa73...1d5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #2 Skrevet 8. desember 2023 Muligens står det på skattekoret ditt at biinntekt skal det trekkes 43%. Uansett, om det er forhøyt trukket vil du få det tilbake ved kommende skatteoppgjør. Anonymkode: fe669...a1c 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #3 Skrevet 8. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Etter lønnsforhandlinger tidligere i år har jeg gått opp i lønn. Fikk etterbetalt 6 mnd nå i desember pluss vanlig lønn. Jeg har fått halv skatt på vanlig lønn, men ser at lønnen som jeg har fått etterbetalt (ca 20K) er trukket 43%. Det er mye høyere enn trekket jeg normalt har.. Kan det være feil? Anonymkode: ffa73...1d5 Nei, det er nok rett Anonymkode: 1bad8...182
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #4 Skrevet 8. desember 2023 Det er nok riktig (det skal trekkes marginalskatteprosent på ekstrainntekter) men skulle det være for mye trekk får du igjen det som er trukket for mye i neste skatteoppgjør. Anonymkode: 0f69b...240
Gjest5656 Skrevet 8. desember 2023 #5 Skrevet 8. desember 2023 (endret) Nei, det er ikke feil, det er helt rett! Visste du ikke at vi betaler faktisk såpass mye skatt i Norge? Jeg forstår at det er vanskelig å forstå siden du kun ser på tabelltrekket, det gjorde jeg selv i starten og det er ganske obskurt da det bare gir en sum du skal betale i skatt denne måneden basert på hvor mye du fikk utbetalt. Tabelltrekk skal kompensere for andre ting elementer som reduksjon pga. gjeldsrenter, økts sats pga. formueskatt, osv. Prosenttrekket på skattekortet ditt er nok nærmere det du må forvente å skatte på inntekt du får i det øvre siktet av inntekten din. Gjennomsnittet av all skatt du skal betale på inntekten er nok mye lavere totalt sett, enn det du betaler for den siste andelen av inntekten din. F.eks. er det totalt ca. 26% skatt for en inntekt på 650 000 kr Her er en utregning på hva du skal skatte f.eks. over summen 650 000 kr: Skatt på alminnelig inntekt: 22% Trygdeavgift: 7.9% Trinnskatt trinn 3 for over 650 000 kr: 13,5% Totalt utgjør alt dette 22+7.9+13.5=43.4% skatt. Man betaler også som regel 25% moms på alt man kjøper så lenge dette ikke er mat og drikke (15%) eller div tjenester/underholdning som transport, kino, utleie, osv (14%) Så i praksis kan du trekke fra 25% på det igjen så da har du 43.3+25 = 67.3% når skatt og moms er betalt Det gjør meg veldig lite motivert til å jobbe hardere og tjene mer enn jeg gjør nå, når jeg vet hvor lite jeg får igjen av en lønnsøkning på flere titusener. Kilder: https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/skattesatser-2023/id2929581/ https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/slik-fungerer-mva/ Endret 8. desember 2023 av Gjest5656 Litt mer info og feil på tall
smilo Skrevet 9. desember 2023 #6 Skrevet 9. desember 2023 Det stemmer. etterbetalinger, overtid og bonus skal det beregnes skatt etter skattekortets del 2 Mange tror at alt av inntekt gir halvt skattetrekk i desember ( eller halv skatt som mange også tror) Derfor venter de med å sende inn timelister/ overtid o.l fordi de tror de da skal slippe å trekkes så mye skatt. Noe som heller bare fører til ekstra baksmell som mange ikke har tatt høyde for. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #7 Skrevet 9. desember 2023 smilo skrev (1 minutt siden): Det stemmer. etterbetalinger, overtid og bonus skal det beregnes skatt etter skattekortets del 2 Mange tror at alt av inntekt gir halvt skattetrekk i desember ( eller halv skatt som mange også tror) Derfor venter de med å sende inn timelister/ overtid o.l fordi de tror de da skal slippe å trekkes så mye skatt. Noe som heller bare fører til ekstra baksmell som mange ikke har tatt høyde for. Dette er et av de store problemene med at folk ikke -forstår- skatt. Før måtte man faktisk gjøre alt, nå er så mye digitalisert og automatisert at man ikke trenger foreta seg noe særlig. Det at man ikke lenger aktivt jobber med slikt, gjør at forståelsen blir lavere. Det er et kjempeproblem, dessverre skjønner ikke de som betaler for dette problemet selv… Anonymkode: ed3c8...f40
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #8 Skrevet 9. desember 2023 Gjest5656 skrev (19 timer siden): Nei, det er ikke feil, det er helt rett! Visste du ikke at vi betaler faktisk såpass mye skatt i Norge? Jeg forstår at det er vanskelig å forstå siden du kun ser på tabelltrekket, det gjorde jeg selv i starten og det er ganske obskurt da det bare gir en sum du skal betale i skatt denne måneden basert på hvor mye du fikk utbetalt. Tabelltrekk skal kompensere for andre ting elementer som reduksjon pga. gjeldsrenter, økts sats pga. formueskatt, osv. Prosenttrekket på skattekortet ditt er nok nærmere det du må forvente å skatte på inntekt du får i det øvre siktet av inntekten din. Gjennomsnittet av all skatt du skal betale på inntekten er nok mye lavere totalt sett, enn det du betaler for den siste andelen av inntekten din. F.eks. er det totalt ca. 26% skatt for en inntekt på 650 000 kr Her er en utregning på hva du skal skatte f.eks. over summen 650 000 kr: Skatt på alminnelig inntekt: 22% Trygdeavgift: 7.9% Trinnskatt trinn 3 for over 650 000 kr: 13,5% Totalt utgjør alt dette 22+7.9+13.5=43.4% skatt. Man betaler også som regel 25% moms på alt man kjøper så lenge dette ikke er mat og drikke (15%) eller div tjenester/underholdning som transport, kino, utleie, osv (14%) Så i praksis kan du trekke fra 25% på det igjen så da har du 43.3+25 = 67.3% når skatt og moms er betalt Det gjør meg veldig lite motivert til å jobbe hardere og tjene mer enn jeg gjør nå, når jeg vet hvor lite jeg får igjen av en lønnsøkning på flere titusener. Kilder: https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/skattesatser-2023/id2929581/ https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/slik-fungerer-mva/ Det regnestykket blir jo ikke helt korrekt, for 43 prosent er marginalskattesatsen, som er noe annet enn samlet prosentvis andel skatt på totalinntekten. Også her, fordi du mangler fradragene, og da spesielt person- og minstefradrag som utgjør om lag 180 000 kroner. Som en fun fact generelt: Norge har ikke et spesielt høyt skattenivå sammenlignet med de fleste andre vestlige land, og spesielt boligbeskatningen er lav. Nesten alle andre i-land har dessuten moms, og de fleste har også arveavgift. Anonymkode: 90a85...a99 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #9 Skrevet 9. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette er et av de store problemene med at folk ikke -forstår- skatt. Før måtte man faktisk gjøre alt, nå er så mye digitalisert og automatisert at man ikke trenger foreta seg noe særlig. Det at man ikke lenger aktivt jobber med slikt, gjør at forståelsen blir lavere. Det er et kjempeproblem, dessverre skjønner ikke de som betaler for dette problemet selv… Anonymkode: ed3c8...f40 Men tenker du det er en realistisk løsning at man skal gå tilbake til et mer komplisert, tidkrevende system? Ellers helt enig i at folk har for lav forståelse for skatt, selv om skatteetaten har utrolig mye lettskrevet info på nettsidene deres. Er jo flust av tråder her inne hvor folk tror skattetrekket = reell skatteprosent f.eks. Anonymkode: 90a85...a99
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2023 #10 Skrevet 9. desember 2023 Jeg utbetaler en god del styrehonorar for borettslagsstyrer i løpet av et år. Og jeg har ikke tall på alle de som ringer og er sint på meg fordi de er trukket 50% på dette. Vi får først kjeft fordi de tror vi ikke har hentet skattekortet deres, og etterpå fordi vi må du kunne benytte den trekkprosenten de har. Når jeg da forsøker å forklare at det er deres eget ansvar å sjekke skattekortet og der har de kun trekklinje for pensjon, ingen trekklinje for lønn som dette blir, så blir mange sint på meg igjen for dette må da jeg kunne ordne med skatteetaten. Dessverre, men slik fungerer det ikke. Anonymkode: b04d7...5d1 2
Gjest5656 Skrevet 9. desember 2023 #11 Skrevet 9. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det regnestykket blir jo ikke helt korrekt, for 43 prosent er marginalskattesatsen, som er noe annet enn samlet prosentvis andel skatt på totalinntekten. Også her, fordi du mangler fradragene, og da spesielt person- og minstefradrag som utgjør om lag 180 000 kroner. Som en fun fact generelt: Norge har ikke et spesielt høyt skattenivå sammenlignet med de fleste andre vestlige land, og spesielt boligbeskatningen er lav. Nesten alle andre i-land har dessuten moms, og de fleste har også arveavgift. Anonymkode: 90a85...a99 Det er helt korrekt det du skriver. Det er derfor jeg skrev "øvre siktet av inntekten din", "siste andelen av inntekten din" og "Gjennomsnittet av all skatt du skal betale på inntekten er nok mye lavere totalt sett, enn det du betaler for den siste andelen av inntekten din. F.eks. er det totalt ca. 26% skatt for en inntekt på 650 000 kr" - nettopp på grunn av minstrefradrag osv. Det jeg forsøkte å presisere var at i praksis er marignalskatten på dette nivået fra ca. 500 000 kr og oppover. Og det betyr også at jeg har lite å "tjene" på å tjene mer, da nesten halvparten, vel strengt tatt bare 43/100, må betales i skatt på denne andelen av inntekten din. Topp 10 i OECD på skatt er ikke et høyt skattenivå? Tja, kanskje ikke hvis du ser på hvor små forskjellene er, eller om du sammenligner maksimal marginalskatt mellom land. Kilde: Norway had the 10th highest tax wedge in the OECD for an average married worker with two children at 32.3% in 2022, which compares with the OECD average of 25.6%. The country occupied the 11th highest position in 2021. OECD: https://www.oecd.org/tax/tax-policy/taxing-wages-norway.pdf Arveavgift er jeg forresten for. Det burde gis en grense for når denne slår inn for å beskytte lavtlønnede som arver og kanskje må selge bolig i arv, men heller beskatte de som arver store summer fra rike foreldre. Veldig usannsynlig at de som jobber som politikere vil ha noe interesse i det da de selv nyter godt av null arveavgift. Når det gjelder moms er jeg enig i at de fleste land har moms, jeg bare ville presisere at vi får mindre igjen etter at vi har betalt moms. Det gjelder jo uansett når du skal bruke penger. VI har vel ca. lik moms som resten av Scandinavia (spesielt Danmark, Sverige), men det er flere land som har lavere moms "standard-rate" som Tyskland med 19% eller UK med 20% Endret 9. desember 2023 av Gjest5656
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #12 Skrevet 10. desember 2023 Gjest5656 skrev (23 timer siden): Det er helt korrekt det du skriver. Det er derfor jeg skrev "øvre siktet av inntekten din", "siste andelen av inntekten din" og "Gjennomsnittet av all skatt du skal betale på inntekten er nok mye lavere totalt sett, enn det du betaler for den siste andelen av inntekten din. F.eks. er det totalt ca. 26% skatt for en inntekt på 650 000 kr" - nettopp på grunn av minstrefradrag osv. Det jeg forsøkte å presisere var at i praksis er marignalskatten på dette nivået fra ca. 500 000 kr og oppover. Og det betyr også at jeg har lite å "tjene" på å tjene mer, da nesten halvparten, vel strengt tatt bare 43/100, må betales i skatt på denne andelen av inntekten din. Topp 10 i OECD på skatt er ikke et høyt skattenivå? Tja, kanskje ikke hvis du ser på hvor små forskjellene er, eller om du sammenligner maksimal marginalskatt mellom land. Kilde: Norway had the 10th highest tax wedge in the OECD for an average married worker with two children at 32.3% in 2022, which compares with the OECD average of 25.6%. The country occupied the 11th highest position in 2021. OECD: https://www.oecd.org/tax/tax-policy/taxing-wages-norway.pdf Arveavgift er jeg forresten for. Det burde gis en grense for når denne slår inn for å beskytte lavtlønnede som arver og kanskje må selge bolig i arv, men heller beskatte de som arver store summer fra rike foreldre. Veldig usannsynlig at de som jobber som politikere vil ha noe interesse i det da de selv nyter godt av null arveavgift. Når det gjelder moms er jeg enig i at de fleste land har moms, jeg bare ville presisere at vi får mindre igjen etter at vi har betalt moms. Det gjelder jo uansett når du skal bruke penger. VI har vel ca. lik moms som resten av Scandinavia (spesielt Danmark, Sverige), men det er flere land som har lavere moms "standard-rate" som Tyskland med 19% eller UK med 20% Tja, her velger du jo kanskje tallet litt selektivt. Beregningen du viser til har jo flere eksempler, og du bruker skattleggingen av en familie med to barn. I eksempelet for en singel person, er vi jo helt nede på 20. plass av 28. Norge gir jo også en god del direkteutbetalinger til barnefamilier og subsidierer dem på andre måter, f.eks. gjennom sterkt subsidiert barnehage og barnetrygd, som kan forklare hvorfor vi kommer høyere opp for slike (fordi andre land kanskje gir mindre slikt, men mer fradrag på skattesiden). Men det er også vanskelig å sammenligne, for alt henger jo sammen med alt, f.eks. har mange land en langt høyere kapitalbeskatning enn Norge, og for de fleste er det vel mest interessant å se hva man totalt betaler i skatt, og kanskje ikke så interessant hvordan. Anonymkode: 90a85...a99
h/k Skrevet 10. desember 2023 #13 Skrevet 10. desember 2023 Veldig enkelt forklart er skattekortet ditt basert på forventet årsinntekt. Dette pleier man å justere i slutten av desember når skattekortet kommer for neste år. Får du etterbetslt lønn vil dette gjøre at årslønnen din er høyere enn du trodde. Det høye trekket er for for å hindre at du får restskatt. Husk å sjekke skattekortet ditt for 2024 nå som du har fått økt lønn. 1
Gjest5656 Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 19.32): Tja, her velger du jo kanskje tallet litt selektivt. Beregningen du viser til har jo flere eksempler, og du bruker skattleggingen av en familie med to barn. I eksempelet for en singel person, er vi jo helt nede på 20. plass av 28. Norge gir jo også en god del direkteutbetalinger til barnefamilier og subsidierer dem på andre måter, f.eks. gjennom sterkt subsidiert barnehage og barnetrygd, som kan forklare hvorfor vi kommer høyere opp for slike (fordi andre land kanskje gir mindre slikt, men mer fradrag på skattesiden). Men det er også vanskelig å sammenligne, for alt henger jo sammen med alt, f.eks. har mange land en langt høyere kapitalbeskatning enn Norge, og for de fleste er det vel mest interessant å se hva man totalt betaler i skatt, og kanskje ikke så interessant hvordan. Anonymkode: 90a85...a99 Du har nok rett. Det er kanskje mer interessant å se hva kostnadsnivået i Norge er i forhold til inntekt? Og der har Norge fått seg en korreksjon tilbake til europeiske nivåer.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #15 Skrevet 15. desember 2023 On 12/10/2023 at 7:40 PM, h/k said: Veldig enkelt forklart er skattekortet ditt basert på forventet årsinntekt. Dette pleier man å justere i slutten av desember når skattekortet kommer for neste år. Får du etterbetslt lønn vil dette gjøre at årslønnen din er høyere enn du trodde. Det høye trekket er for for å hindre at du får restskatt. Husk å sjekke skattekortet ditt for 2024 nå som du har fått økt lønn. Ja det virker dessverre som skattekort alltid legger opp til å "hindre restskatt", som om det er en fordel å spare i skatt. Så tror folk de har vunnet i lotto når skattepengene kommer. Eller alternativt gråter hvis de blir tatt ut i kontroll og pengene først kommer utpå høsten neste år. Det er så mye misforståelser ute og går når det gjelder skatt. I avisa i dag leste jeg om en som mente halv skatt var en julegave hun gledet seg til hele året... Anonymkode: 5a811...d5a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå