Gå til innhold

Flere som har lyst til å prøve å gå ned i vekt etter jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er tjukk. Men har lyst til å ha gått ned noen kilo. Har ikke som mål og bli tynn, men litt mindre enn nå. 

Kanskje 10 kg. I første omgang. 

Men jeg har prøvd meg på slanking så mange ganger før og bestandig sprukket og endt opp tjukkere så er veldig redd det. 

Jeg har heller ikke vekt hjemme for det er bare deprimerende å se på. Spesielt når man er midt i en slankekur og så går vekta opp. Er så motivasjons ødeleggende. Den takler jeg dårlig. 

Jeg sliter også med at når jeg er på slanking så tenker jeg kun mat 24/7..klarer ikke leve normalt. Og går konstant sulten gjør at jeg sprekker. 

Så utgangspunktet for min del er dårlig. 

Jeg har mest lyst til å gjøre det på en måte der jeg så og si ikke legger merke til det i det daglige... få det litt til å gå av seg selv. Så i første omgang tenkte jeg egentlig på å endre på småting. Som å kutte ut smør på brødskiva. Spise litt mer fiber knekkebrød. Holde meg unna drikke med sukker i osv. Små grep. Jeg vet jo hvor jeg lett feiler. 

Hva har andre tenkt? Det må ikke være noe vidløftig for min del men mat planer og diverse da er jeg dømt til å feile. 

Anonymkode: 16292...74a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt mål er å holde vekten i desember, altså ikke gå opp. Så får jeg tenke mer på slanking over nyttår😊 Små endringer er alltid positivt! 

Anonymkode: 36725...ac2

Skrevet

Du må begynne nå og ikke vente til etter jul. Det er den første fella.

Det andre er å ikke slanke seg, men heller gradvis endre livsstil. Som du sier; kutte sukkedrikker, tilsatt sukker, salt, stivelse osv. Kutte smør har lite for seg, da du vil ha fett og proteiner. Karbohydrater bryter også raskere ned om de inntas sammen med fett, så smør er bra.

Men viktigst: ikke vente. Bare gjøre.

Anonymkode: 91309...5df

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg skal også ned i vekt. :) Jeg prøver å gå ned nå, men viktigste er å ikke gå opp. Så kommer jeg ordentlig i gang etter jul. 

Skrevet

Jeg gikk ned 8 kg fra 1. januar i år, til sommerferien. 

Har blitt lite trening de siste månedene, og litt for lett å spise søtsaker. Har ikke gått opp mye, men skal ha full skjerpings etter jul. Har ikke viljestyrke til å gjøre noe akkurat nå. 

Anonymkode: bbec4...e47

Skrevet

Å redusere sin vekt, ts, er bare å spise færre kalorier enn man forbrenner. Å sørge for varig vektendring er å etabler en livsstil som er både i kaloribalanse og som man er trygg på at man kan leve med de neste 40-90 årene av sitt liv. Det er denne, siste, fasen som er verdt å fokusere på. Den første er både enkel og kortvarig. Den siste krever at man utfører en faktisk endring av livsstil, kosthold inkludert.

I den første, vektreduserende, fasen har man valget mellom å spise kaloritett og gå sulten deler av tiden (som er det folk flest utrolig nok velger.) Dette lar deg samtidig spise som du gjør nå, og miste vekt. Og du vil være konstant sulten, og trolig sur.

Eller du kan endre kosthold før du fokusere på vektnedgang. Etabler et kosthold som består av mindre kaloritett mat enn du spiser nå. Fokuser først på å oppnå kaloribalanse - altså å slutte å øke i vekt. Og samtidig både spise deg mett, ikke gå sulten, og ikke føle du lider deg gjennom måltider eller unngår mat. Fra kaloribalanse er det bare å senke matens kaloritetthet enda mer og - vipps - er du på vei ned i vekt.

Og når du først er der du vil være? Sett en vekt du ønsker å beholde. Og juster deg opp eller ned dit når du har avvik på et par kilo, ikke 10. 

Og, du? Vi slanker oss ikke i 2023. Vi endrer livsstil og opprettholder sunn vekt. Uavhengig av om det betyr at vi regulerer vekten opp eller ned. Vekt handler om helse, ikke om estetikk.

Anonymkode: 8e590...196

• Liker 1
Skrevet

Jeg må ned i vekt. 

Anonymkode: cac5f...a77

Skrevet

Jeg skal ned 20. Men jeg skal fokusere i desember på å gjøre ting som gjør meg glad. Trening gjør meg glad, så det skal jeg gjøre masse av. Så skal jeg se mer på kostholdet etter jul :) 

Anonymkode: 0c34d...443

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å redusere sin vekt, ts, er ba

Innlegget ditt er vanvittig belærende og nedlatende. Til info. 

Anonymkode: 0c34d...443

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er tjukk. Men har lyst til å ha gått ned noen kilo. Har ikke som mål og bli tynn, men litt mindre enn nå. 

Kanskje 10 kg. I første omgang. 

Men jeg har prøvd meg på slanking så mange ganger før og bestandig sprukket og endt opp tjukkere så er veldig redd det. 

Jeg har heller ikke vekt hjemme for det er bare deprimerende å se på. Spesielt når man er midt i en slankekur og så går vekta opp. Er så motivasjons ødeleggende. Den takler jeg dårlig. 

Jeg sliter også med at når jeg er på slanking så tenker jeg kun mat 24/7..klarer ikke leve normalt. Og går konstant sulten gjør at jeg sprekker. 

Så utgangspunktet for min del er dårlig. 

Jeg har mest lyst til å gjøre det på en måte der jeg så og si ikke legger merke til det i det daglige... få det litt til å gå av seg selv. Så i første omgang tenkte jeg egentlig på å endre på småting. Som å kutte ut smør på brødskiva. Spise litt mer fiber knekkebrød. Holde meg unna drikke med sukker i osv. Små grep. Jeg vet jo hvor jeg lett feiler. 

Hva har andre tenkt? Det må ikke være noe vidløftig for min del men mat planer og diverse da er jeg dømt til å feile. 

Anonymkode: 16292...74a

Jeg tror nok du er litt inne på det, selv her når du sier at du er konstant sulten og tenker på mat hele tiden. Man kan ikke leve sånn over lang tid, det er umenneskelig. Så om du sprekker fordi du blir så sulten så må du kanskje spise mer generelt, og i tillegg gjør det til en regel at er du genuint sulten(ikke bare har lyst på), så spiser du et ekstra måltid. Mye bedre det enn å sprekke og gafle i seg(been there, done that:P)

Et annet tips jeg har er å servere suppe til forrett hver dag. Tenker kalorifattig suppe som tomatsuppe, blomkålsuppe osv. og så spiser du en god porsjon av det før du spiser hovedretten for å fylle opp magen. Da klarer du mindre av den gjerne mer kaloririke hovedretten. Min mann har også åpnet øynene mine for vegetar(og da mener jeg ikke sånne etterligninger av kjøtt som veggispølser osv.)

Men definitivt unngå flytende kalorier, de metter ikke i det hele tatt og er i mine øyne litt bortkasta kalorier:P Proteiner, volum, og litt fett er det som gjør deg mett. Du MÅ ha i deg fett. Har gjort tabben så mange ganger å spise ekstremt magert, selv nøtter, avokado osv. hoppet jeg over for å holde kaloriene nede, så da jeg omsider spiste fett tror jeg kroppen fikk sjokk for jeg besvimte nesten :fnise: 

Aktivitet vil også hjelpe, men om du har en kontorjobb som meg så hjelper det fint lite å trene 1t 2-3 ganger i uka sånn mtp. å svi av kalorier. 2-3 ganger er det som er realistisk og gjennomførbart for meg. Så for meg hjalp det mer å fokusere på NEAT: non-exercise activity thermogenesis. Altså, aktivitet du gjør som å hente posten, ta ut av oppvaskmaskina, vaske dusjen, støvsuge, re opp senga, osv. Så tenk på NEAT som i ryddig; ha et rent og ryddig hus, gå ned i vekt:P

En annen ting som har hjulpet, som ikke er så veldig intuitivt, er at når jeg har nådd et vektplatå så har jeg forsøkt noe som kalles re-feeding. En uke der du spiser vedlikeholdskaloriene dine. Du vil gå opp i vannvekt, men dette fikk meg ofte ut av disse vektplatåene og samlet sett gikk jeg faktisk raskere ned i vekt enn hvis jeg bare tviholdt på lavere kaloriinntak enn vedlikehold.

Og sist, men definitivt ikke minst; hvordan er livet ditt ellers? Jeg forsøkte i årevis å gå ned i vekt mens jeg stadig fikk større problemer med angst og depresjon, var under mye stress og sov dårlig. Å gå ned i vekt var håpløst:P Så det er definitivt viktig å ta vare på sin psykiske helse, samt forsøke å redusere stress og få nok og god nok søvn.

Håper noe av dette kan være til hjelp:)

Anonymkode: aae04...ee5

• Liker 1
Skrevet

Det er utelukkende en utholdenhetsøvelse. Når jeg går ned i vekt, spiser jeg vanlig, til vanlige tider. Unner meg en sjokoladerute, ikke hele sjokoladen. Jeg passer på å spise variert, veier meg aldri, inntil jeg er fornøyd da justerer jeg til trivselsvekt.  Jeg unner meg ett glass brus i helgene. Aldri helt stappmett. Beveger meg jevnt, massetrener ikke. Ofte går det litt fort i starten, så litt stagnasjon, så litt bedre. Bruk målebånd rundt livet, ikke vekt. Målet mitt er at det ikke skal være en midlertidig diett, bare justere tilbake til sunt kosthold. Innen en måned eller to merker en stor forskjell.

Skrevet

Er lurt å gjøre som du selv foreslår, gjør små endringer av gangen. Fyll på med mer grønnsaker, frukt og bær, reduser snacks og andre ting man ikke trenger. Lurt å spise etter tallerkenmodellen, den er enkel å forholde seg til. 
Jeg begynte forøvrig med online coaching kosthold og skal følges opp i 3 mndr. Det har motivert meg! Utrolig hvor mye mer motivert man kan bli når man binder seg og betaler for noe 😁 

Anonymkode: 9f258...9a2

Skrevet

Starta for 3 dager siden. For hver BMI-kategori jeg går ned, får jeg ta en tur til tatoveringssjappa. Og hvert år jeg holder vekten likeså ;) Har et endelig mål om totalt ned 35 kg, men deler det da som nevnt over i kategoriene. 

Jeg tar periodisk faste som metode da en av mine svakheter er at jeg spiser mest på kvelden/natten. I den forbindelse er jeg også som mål å legge meg tidligere. Jeg sover generelt for lite, det er heller ikke bra for vekta.

Middag er mitt siste måltid om dagen da denne som oftest er i rundt kl 19-20.

Anonymkode: 01bcb...dfb

• Liker 1
Skrevet

Du må spise mindre. Jeg kuttet ut alt sukker og junk, spiste mye mindre karbohydrater, og totalt mye mindre. Gikk ned 7 kilo på et par måneder nettopp. Jeg har hatt problemer med magen lenge, oppblåst og diverse, så jeg var vilt fokusert på å føle meg bedre. 

Tenk at det står om livet. Motivasjonen må være på plass. Nå spiser jeg mer sukker og godis hvis jeg har lyst, men begrenser det. 

Anonymkode: 8f14d...c5c

Skrevet

Ja takk 😅 har avtalt med ei venninne at vi skal prøve å gå å svømme 2 ganger i uka og se hvordan det funker 🤞

Skrevet

De der historiene til de der i Vektklubb, VG, er faktisk veiledende, du trenger ikke å betale medlemskap, gode tips der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...