Gå til innhold

Er det ikke lov å si nei til hunden lenger ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser her inne fra tid til annen og ser med undring på at det ikke lenger er lov å si nei, stopp, rette på, eller ta hunden. Med det mener jeg ikke å skade dyret eller gi smerter, men fjerne og snakke strengt. Ikke skrike eller rope, men typ "Nei!" og løfte unna. Som jeg leser her inne skal man lokke dyret vekk og fjerne gjenstanden eller hva det er. Gi godbiter og leker hvis jeg ikke tar feil. Men da lurer jeg på en ting ? Lærer ikke det hunden at når den gjør noe den ikke skal gjøre, som å tygge på et møbel eller hoppe på gjester, så får den goder i stedet, i form av leker eller godbiter ? Da er det bare å knafse og hoppe i vei så får man alt man vil ?

Anonymkode: b198f...34b

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har lært inn et hardt nei, selvsagt uten smerte og skade, på de hundene vi har hatt. Vi har øv ved å fremprovosere situasjoner, og det har da holdt med en til to ganger. Derfra holder det med et rolig og bestemt "Nei" hvis den er på vei til å bite i en sko eller noe. Har aldri opplevd at en valp har ødelagt noe hos oss.

Det er mulig det er en ny trend hvor det ikke er lov å bruke nei, men jeg er ikke med på den.

Anonymkode: af746...da9

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Leser her inne fra tid til annen og ser med undring på at det ikke lenger er lov å si nei, stopp, rette på, eller ta hunden. Med det mener jeg ikke å skade dyret eller gi smerter, men fjerne og snakke strengt. Ikke skrike eller rope, men typ "Nei!" og løfte unna. Som jeg leser her inne skal man lokke dyret vekk og fjerne gjenstanden eller hva det er. Gi godbiter og leker hvis jeg ikke tar feil. Men da lurer jeg på en ting ? Lærer ikke det hunden at når den gjør noe den ikke skal gjøre, som å tygge på et møbel eller hoppe på gjester, så får den goder i stedet, i form av leker eller godbiter ? Da er det bare å knafse og hoppe i vei så får man alt man vil ?

I 2023 skal ingen bli snakket hardt til. Derfor er nå lærerne redde for å gå på jobb i frykt for angrep, katter får ikke være ute for de kan gå seg bort, tyver kan ikke bli snakket til eller tatt i av vektere og kan bare spasere avsted med tyvgodset, kuer og griser stakkars burde slippes fri, og siste nå var at ingen burde drive med hestesport fordi hestene sikkert ikke har lyst til det. 

Låter det som at det går rett vei...? 

Anonymkode: 451b1...2e0

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi sier både nei, og avleder, så da gjør vi tydeligvis en feil, og en rett.  :ler:

Men jo, hunden vår lærte raskt hva som ga han godbiter.

For eksempel å bjeffe på naboen - vi avledet, han sluttet bjeffe, og fikk ros og godbit.  Det tok veldig kort tid før han bjeffet , sluttet å bjeffe før vi rakk å avlede, og kom løpende til oss for å få ros og godbit.

Et tydelig "nei", eller andre innlærte kommandoer ("la være", "stopp" og ligndende) kombinert med avledning fungerer bedre for oss enn bare avledning, eller bare kommando.

Anonymkode: 9ff30...d7a

• Liker 1
Skrevet

Hvordan skal jeg løse det når hunden står oppi marka og spiser noe fra bakken? Lokke lure eller krabbe etter og fjerne dritten? Da sier jeg nei rolig og bestemt og hun slutter. Er ikke båndtvang her hele året. 

Anonymkode: 41f14...4f9

Skrevet

Ordet «nei» har ingen funksjon i seg selv. Det hjelper ikke å si nei til hunden hvis hunden ikke forstår hva det betyr. Selv bruker jeg en slags «øh øh øh»-lyd som hunden har lært at betyr den gjør noe feil.

Jeg har aldri sett noen argumentere for at hunden aldri skal irettesettes. Mitt inntrykk er at mange misforstår konseptet med positiv hundetrening, kanskje fordi de ikke har satt seg inn i hva det betyr.

• Liker 4
Skrevet

Selvsagt er det helt innafor å si nei og ta hunden bort. Det får være måte på hvor mye innpakking det skal være. Hvis du sleper hunden opp i lufta er selvsagt dette feil oppførsel av eier og mishandling. Husk at det er du som skal være alfaen og den som bestemmer. Det er mange dyreeiere som sliter med dyrene sine fordi de ikke er alfaen (den som bestemmer i flokken). Jeg har en skokk med katter. Det er jeg som er "kattemoren", bestemmer, korrigerer, "kjefter", og gir konsekvenser. Jeg er også den som oppmuntrer, kommer med godord, kos, belønninger og kjærlighet. Det er viktig med en balansegang. Dyrene skal respektere deg og du skal ha respekt for dyrene, men når alt kommer til alt er det du som er leder og det er du som bestemmer. 

Anonymkode: 07d9a...ce9

• Liker 1
Skrevet

Lite eksempel: Katten hopper opp på bordet - jeg korrigerer og er streng i stemmen. Tar katten ned og holder god utkikk. Neste gang katten ser på bordet og gjør seg klar til et sprang sier jeg " EH EH EHHHH - nei!". Katten ser på meg og går vekk fra bordet. Jeg er alfaen, korrigerer og gir katten kos etterpå fordi den var så flink. Resultat etter kort tid er at katten har holdt seg unna bordet.

Lite eksempel på tenåringen min: ikke gå på bordet lille venn. Tenåringen plukker deretter opp katten og koser med den. Katten gjentar og tenåringen fortsetter å kose. Katten forbinder da å gå på bordet med kos og gjentar prosessen for å få mest mulig kos.

Anonymkode: 07d9a...ce9

Skrevet

Hunder er som barn, de trenger gode grenser for å utvikle seg til å bli levelige vesener som skal fungere med andre. Noen ganger må den grensen settes ved å være streng og si bestemt ifra.. om det er ordet nei, eller en lyd man bruker er jo samme. Så lenge hunden forstår hva det betyr. 

Anonymkode: bb324...90a

Skrevet

Dette kommer nok fra "nyere forskning viser at" folkene, som igjen baserer sine svar fra teorien om klassisk betinging hvor, veldig enkelt og kort forklart, hunder utfører oppgaver i bytte mot mat. Lite tenker de over at denne teorien ble utviklet av Ivan Pavlov på begynnelsen av 1900-tallet. 

Denne diskusjonen går det uansett aldri an å komme til en enighet i. Selv forholder jeg meg til sunn fornuft i dyreholdet og spesielt hundetrening. Det enkle er oftest det beste. "100% positive" trenere har en tendens til å bli fryktelig teoretiske og sprer rundt seg med en haug med viktige ord og uttrykk. Men de aller færreste vet egentlig hva de snakker om eller evner å omsette teorien om til praksis...

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg bjeffer i stede for å si nei. Ellers så praktiserer jeg fri oppdragelse. Det har funket bra her. 

Anonymkode: 01e98...6b4

Skrevet

Jeg oppdro hunden min sånn at den fikk vite når jeg var misfornøyd med oppførselen hennes. Da sluttet hun. Hun ville ikke at jeg skulle være misfornøyd, ville alltid se meg glad og få klapp og kos, så hun var lett å oppdra. 

Jeg er i mot å belønne dårlig atferd. Hunden lærer fort at hvis den gnager på en sko, blir den bare belønnet rett etterpå. Hunder klarer å se kjedereaksjoner, ikke bare umiddelbare følger av det de gjør. Den skjønner at for å bli belønnet må den først gjøre noe "galt", så får den belønning bare for å gå vekk fra skoen. Men ingenting hindrer da hunden i å gå tilbake og ta skoen på nytt, den fikk jo belønning sist, så hva stopper den? 

Skrevet

Jeg konkurrer med hund, og i det miljøet er det absolutt lov å si nei! Men det er forskjell på å bruke «nei» som en konsekvens/korrigering, og det å bruke kjeft i trening.

Treningen skal være positiv og belønningsbasert, altså selve treningsøvelsene. Men om bikkja istedenfor å «være på jobb» plutselig løper  avgårde for å forstyrre en annen hund/snuse i skogen, så er det nei/hei/stopp med streng stemme. For det blir på samme måte som å tygge på en sko, rett og slett uønsket adferd. Da er det jo heller ingen godbit da hunden kommer tilbake, man bekrefter at det er fint at den kom, men så er det tilbake til oppgaven.

Jeg tror mange misforstår nei med at man er sint. Og man skal ikke være sint når man trener/oppdrar hund. Men man kan være tydelig og bestemt. Jeg kan absolutt si nei med bestemt stemme/si en kommando hardt, men hunden min er totalt trygg på at det ikke er farlig. Om noen ikke kan være bestemte uten å bli sinte og være fysiske/harde, så har de et problem.

Anonymkode: 0e5da...9ab

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Så mange eksperter som er klare til å erklære alle metoder utenom egen for mishandling. Litt som i skolen, om få år har man en eksplosjon i bikkjer med adferdsproblemer på medisiner... eller hei, det har vi alt! 🤪

Anonymkode: ec343...59d

• Liker 3
Skrevet
Troyamin skrev (8 minutter siden):

Dette kommer nok fra "nyere forskning viser at" folkene, som igjen baserer sine svar fra teorien om klassisk betinging hvor, veldig enkelt og kort forklart, hunder utfører oppgaver i bytte mot mat. Lite tenker de over at denne teorien ble utviklet av Ivan Pavlov på begynnelsen av 1900-tallet. 

Denne diskusjonen går det uansett aldri an å komme til en enighet i. Selv forholder jeg meg til sunn fornuft i dyreholdet og spesielt hundetrening. Det enkle er oftest det beste. "100% positive" trenere har en tendens til å bli fryktelig teoretiske og sprer rundt seg med en haug med viktige ord og uttrykk. Men de aller færreste vet egentlig hva de snakker om eller evner å omsette teorien om til praksis...

Jeg kjenner knapt noen som trener hunden med klassisk betinging ... De fleste nyere forskning viser-folkene jeg kjenner, bruker operant betinging. Med fokus på positiv forsterkning, og negativ straff, og at hunden selv skal tenke seg fram til hva som utløser en belønning.

For min del blir dette med "nei" for ullent, for folk bruker det på hundre forskjellige måter. Og som instruktør ser jeg vel stort sett at folk sier "Nei, nei, nei" uten at bikkja skjønner en pøkk, og så bygger de seg opp til de blir skikkelig sure fordi bikkja ikke hører, og så smeller det altfor hardt til slutt. Men bikkja har jo ingen forutsetning for å forstå ordet "nei". Jeg sier ofte nei til bikkja mi, men han aner ikke hva det betyr. Jeg har imidlertid en annen stoppkommando/korreksjon på min, lært inn med positiv forsterkning, som betyr stopp det du driver med og kom til meg, så skal du få en ny beskjed som kan gi deg belønning. Jeg har aldri opplevd at min gjør noe jeg ikke vil oftere fordi jeg har lært inn denne med positiv forsterkning/negativ straff.

Jeg er imidlertidig enig med deg i én ting. Folk på ytterkantene i begge leire, er det ikke konstruktivt å snakke spesielt mye med med mindre du er enig med dem. Jeg lærer mye av mange ulike trenere, noe bra, noe dårlig, men på ytterkantene kan du ikke grave i hvorfor de gjør som de gjør. Da blir du stemplet enten som "godbittante" eller "hundemishandler", og det er veldig sjelden jeg får gode svar på hvorfor de gjør som de gjør.

Anonymkode: dbcb6...221

• Liker 5
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fortsatt lov, det er bare flere som går bort fra det. Dette fordi forskning har vist at det å straffe hunden kan føre til negative konsekvenser. I tillegg er det ikke nødvendig, da man kan oppdra en valp uten.

Valper vil tygge på møbler, buksebein og hender fordi valpebiting er en fase i valpens liv. Det går over uansett hvilken fremgangsmåten man benytter. Man trenger derfor ikke bruke tid på å "lære" valpen at den ikke skal tygge på møbler fordi den i de aller fleste tilfeller vil slutte med det av seg selv.  Da er det bedre å bare avlede til fasen er over.

Ang. voksne hunder så kan de lære at f.eks de får godbit om de hopper på mennesker, men da har man også brukt godbitene feil. Det er ikke godbitene, eller fravær av kjeft, som er problemet, men at man bruker det feil. Ved hopping er det f.eks mer hensiktsmessig å belønne hunden for alle fire labber i bakken og så øke vanskelighetsgraden så gradvis at hunden mestrer det.

• Liker 8
Skrevet

Har møtt folk som mener det ja, men hvorfor bry seg? Så lenge man ikke mishandler hunden, tilpasser irettesettelse etter situasjon og størrelse ser jeg ikke problemet og belønner ved god adferd/oppnåelse etter alder og lærdom (mener ikke at voksne hunder ikke fortjener godbit...) De minste rasene må man klart være mer forsiktig med enn de store, men de små tåler og bør få korreksjon/irettesettelse de og. Valpen i de større rasene har mer godt av mild bestemthet, avledning og godbiter enn å være streng krass enn når den vokser til og blir tenåring. Man slipper forhåpentligvis det uansett, men man må ofte bli litt mer bestemt når de når tenårene. Regner med du vet dette fra før, men kanskje en del som klikker inn av nysgjerrighet eller behov for å lære 😅 

Fordelene med å være bestemt, men tilpasse mildhet til størrelse og oppdragenhet er at hunden faktisk ikke blir et bortskjemt og ustabil shit-show som plutselig kan bli ute av kontroll. Så om det er "lov" eller ikke i andre sine øyne bryr jeg meg lite om. Et balansert og samarbeidende familiemedlem er et must for meg, så får alle andre si og mene akkurat det de vil 🌺

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ser jo folk på tur i skogen som etter 4 år fortsatt driver med godbiter og lokking og lys babystemme, hunden lystrer overhodet ikke. Hunden vår kunne få godbiter når vi trente på noe nytt, men når det var på plass forventer vi at hun gjør det uten å få belønning. Jeg sa hardt Æsj når hun spiste bæsj som valp, det husker hun så godt at hun slipper det umiddelbart hvis jeg sier det nå, hun er snart 11 år. Men hun spiser bæsj hvis jeg ikke ser på. Hvis jeg sier noe ved et veiskille så korrigerer hun hvor hun går med en gang, kun fordi lyden av stemmen min i visse situasjoner betyr at hun skal gjøre noe annet. Hun har lært seg å sitte ned å vente hvis hun ser folk og dyr foran på stien eller om det er en sving så hun ikke ser oss. Fordelen er at hun kan gå løs mesteparten av tiden. Jeg prater med mørk stemme, hard stemne og bestemt tone og gir ros når hun er flink. Men gir ikke godbiter. Ball er en stor motivasjon og har jeg den i hånden holder hun seg 1 cm fra beinet mitt. Jeg har ingen tro på å kun drive avledning og positiv forsterkning og opplever at hunden føler trygghet i en bestemt ledelse med kjente kommandoer. 

Endret av KraKriAm
  • Liker 2
Skrevet

Det er du som tilegner og legger betydning i ordet «nei» noe i forhold til hunden.  For hunden er det nett det samme om det er ordet «nei» eller «pølse» som betyr «stopp det som du gjør nå». Det som er litt dumt med ordet «nei» er at vi bruker det så ofte ellers i hverdagen, men da med en annen hensikt😄

Anonymkode: 1d826...cfb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan skal jeg løse det når hunden står oppi marka og spiser noe fra bakken? Lokke lure eller krabbe etter og fjerne dritten? Da sier jeg nei rolig og bestemt og hun slutter. Er ikke båndtvang her hele året. 

Anonymkode: 41f14...4f9

Jeg lært «ikke rør» og «slipp» på valpekurs. Kommandoen satt på 15 minutter med godbit og har vært veldig nyttig etterpå

Hvis han finner noe dritt i veikanten så er det bare en tydelig «ikke rør» så dilter han bort til meg og forventer å få betalt.

Anonymkode: d25ae...9ff

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...