Gå til innhold

Tung og lite spenst! Tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først må jeg si at jeg har bmi over 30 og er feit. Jeg har en overspisingslidelse og får behandling. Likevel er jeg altså veldig glad i trening og trener ofte. Problemet er at jeg har veldig lite spenst! Jeg ser de andre «flyr» avgårde på gruppetimene, hopper og spretter, men når jeg føler at jeg gjør det samme, ser jeg i speilet at jeg såvidt går opp fra bakken. 

Kan jeg gjøre noe for å forbedre spensten min, uten å gå ned i vekt? Er det mulig å være spretten som tjukk? Jeg er også over femti år, i tilfelle det er relevant. 

Anonymkode: 39ca5...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Først må jeg si at jeg har bmi over 30 og er feit. Jeg har en overspisingslidelse og får behandling. Likevel er jeg altså veldig glad i trening og trener ofte. Problemet er at jeg har veldig lite spenst! Jeg ser de andre «flyr» avgårde på gruppetimene, hopper og spretter, men når jeg føler at jeg gjør det samme, ser jeg i speilet at jeg såvidt går opp fra bakken. 

Kan jeg gjøre noe for å forbedre spensten min, uten å gå ned i vekt? Er det mulig å være spretten som tjukk? Jeg er også over femti år, i tilfelle det er relevant. 

Hvor høyt man hopper går jo på hvor mye kraft du klarer å utrette mot underlaget kontra hvor tung du er. Hvis du skal kunne hoppe høyere uten å gå ned i vekt, så er det å bli sterkere i beina som gjelder. Samt å jobbe med spenst ved å gjøre spenstøvelser.

Men jeg vet ikke om jeg ville anbefalt det sånn "uten videre", da spensttrening med en tung kropp lettere kan føre til skader og problemer. Det viktigste er at du beveger deg og er med i timene, ikke at du hopper så høyt :) 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenst har mye med tyngde å gjøre. Ta en av de spenstige på 70 kilo, sett på ham en 30-40  kg sekk og be ham om å ta spensthopp så får du se. Jeg ville satset på vektnedgang før du fokuserer på spenst. 

Anonymkode: 1e542...7d7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at du forventer å være like spenstig som de som veier 20-30 kg mindre enn deg. Dersom jeg tar på meg en sekk på 30 kg så klarer jeg jo ikke å hoppe. 

Det at du er i gang med trening og behandling for overspisingen er supert! Når du etterhvert har mindre å bære på så kommer spensten av seg selv. I hvert fall når du er så flink med trening. 

Anonymkode: 4d236...0a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dersom jeg tar på meg en sekk på 30 kg så klarer jeg jo ikke å hoppe. 

Jeg ser den, men tenker det er forskjell på å ta på en tung sekk man ikke har brukt før og å ha den sekken der permanent. Jeg er jo vant til disse ekstra kiloene mine :) 

Men jeg gleder meg likevel til å bli kvitt noen av dem og bare fly gjennom lufta…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vektreduksjon. Hvis du vil begynne å jobbe tidligere med eksplosivitet, prøv intervallsprint med et bildekk på slep. 

Hvis du kan intervallsprinte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AdonisFFM skrev (5 timer siden):

Hvis du kan intervallsprinte...

Jeg tror kanskje ikke min maksfart defineres som sprinting akkurat nå :) maksfart på rundt 9 km/t. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror kanskje ikke min maksfart defineres som sprinting akkurat nå :) maksfart på rundt 9 km/t. 

Det som betyr noe er å få opp pulsen først. Da er det lettere å øke forbrenning under trening, samt forbedre beladtningsevnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (8 timer siden):

Det som betyr noe er å få opp pulsen først. Da er det lettere å øke forbrenning under trening, samt forbedre beladtningsevnen.

Nja. Problemet mitt når det gjelder sprinting er dårlig fleksibilitet i hofteleddsbøyerne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nja. Problemet mitt når det gjelder sprinting er dårlig fleksibilitet i hofteleddsbøyerne. 

Så du vet problemet i så måte.

Jeg er stor tilhenger av å trene bevegelighet, styrke og utholdenhet til forskjellige dager og utvikle alt samtidig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...