Gå til innhold

Forvirret om likestilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mann. Noen ganger skammer jeg meg over det, fordi jeg føler jeg tilhører feil statistikk i samfunnet. Hvis jeg søker om forfremmelse eller høyere lønn så tilhører jeg den delen av statistikken som gjør at menn får mer enn kvinner. Og som derfor motarbeider likestillingsmålene. Kanskje vil dere tenke det er litt rart å henge seg opp i det, for jeg er ikke akkurat en riking eller toppleder... men uansett om jeg alene betyr lite i det store bildet så har jeg ikke lyst til å føle at jeg motarbeider likestillingen. Jeg føler skyld og at jeg er med å forsterke en statistikk som viser undertrykkelse.

Jeg har ikke lyst til å føle meg som en sånn kynisk type som setter min egen vinning først. Jeg har ikke lyst til å føle jeg tar del i undertrykkelse på noen måte. Jeg føler meg mer og mer redd for å ta plass av å tenke på dette. Jeg snakker sjelden i møter på jobben med mindre jeg må. Jeg føler at hvis jeg slutter i jobben og en kvinne overtar kan det bedre statistikken. At det er min måte å bidra på istedenfor å føle skyld. Jeg sliter med å føle at jeg fortjener noe, fordi jeg ikke klarer å forstå hvor skillet går mellom hva som er privilegier og ærlig arbeid. Jeg vet ingenting om hvordan det er å være kvinne eller hva kvinner går gjennom som jeg slipper. Jeg har ingenting vondt å si om kvinner eller noen i det hele tatt. Jeg vil at kvinner skal være like frie som menn og at alle skal ha det godt. Men jeg føler jeg mister meg selv av å tenke på dette her fordi jeg ikke forstår hvordan jeg selv kan fortjene noe når jeg tilhører en gruppe som vel har det altfor bra.

Anonymkode: 46a1a...d8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvinner i Norge har det stort sett veldig bra, og har de samme mulighetene som menn har. Kvinner møter nok dessverre en del mer motgang når de benytter seg av disse mulighetene, men dette blir stadig bedre. Det er ingen grunn til at du skal føle på skyld eller skam dersom du ikke behandler kvinner dårlig. Man kan være både privilegert og jobbe hardt. Dette er ikke motsetninger. Så lenge man er obs på privilegiene man har i enkelte tilfeller som mann, er man absolutt en del av løsningen og ikke problemet. 

Tenker at du ikke har noe å bekymre deg for.  

Anonymkode: b5450...ffe

• Liker 1
Skrevet

Om det er hensynet til kvinner som driver deg kan det kanskje være nyttig å reflektere over at det er en betydelig sjanse for at kvinner vil like deg bedre om du setter eget avansement høyt og tar ansvar og initiativ. Så skal en ikke se seg blind på statistikken eller hvordan en bidrar til denne, men om en føler en trekker statistikken i feil retning ved å tjene mye kan en kanskje balansere det ved å reflektere over at en dermed sannsynligvis også bidrar mye og er med på å betale for at kvinner skal kunne leve livene sine slik de ønsker. 

Eller sagt på en annen måte; Ved å jobbe deg opp og frem blir du kanskje et mer positivt innslag i kvinners liv enn ved å "gi plass". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...