Gå til innhold

Hvordan få mer sexlyst? Ønsker å høre fra dere som har opplevd det, og dere som vet partner har opplevd det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært sammen i 7år. Et barn på 1,5år. 

Har hatt mye sex. Da snakker vi nesten daglig. Nå etter graviditeten merker jeg  at jeg ikke har like lyst. Og jeg tror også jeg av og til hadde sex før også fordi det ble mer en rutinegreie. Det ble så fast at det skjedde etter vi la oss. Ellers har vi også utforsket litt og han er veldig åpen. Så problemet ligger ikke her heller. Jeg tenner på han, men det er som om jeg har hatt nok sex. Jeg føler litt på at jeg trenger litt tid mellom for å bli ordentlig klar. Det henger kanskje sammen med en travlere hverdag, og jeg har ikke mange stunder for meg selv hvor jeg kan slappe av/tenke. 

Har noen opplevd det samme? Og gjerne konkrete tips? Ønsker også å høre fra dere som har vært den andre parten. Han merker jo at jeg ikke er så på. Jeg har forsøkt å fortelle at jeg er oftere sliten og at tankene oftere er andre plasser nå. Jeg har ikke en av-på knapp. 

Anonymkode: 9ca2b...db7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

...Jeg føler litt på at jeg trenger litt tid mellom for å bli ordentlig klar. Det henger kanskje sammen med en travlere hverdag, og jeg har ikke mange stunder for meg selv hvor jeg kan slappe av/tenke. 

Du trenger å få slappet av og nullstilt deg. Hvordan legger dere til rette for det?

Anonymkode: 9be4e...539

Skrevet

Et enkelt konkret tips. 

Barnefri. Hotell og noen felles opplevelse, et show eller noe slikt. Enkelt å ukomplisert. Kjør til en naboby, ta fly, tog eller båt.

Kan da selvfølgelig være så enkelt som nærmeste hotell og ut å spise.

Skrevet

Jobb med kjærlighetsspåket deres, og snakk med partner om det. Jeg har opplevd dette i mitt tidligere forhold, og da skulle det ikke prates om. Dere er best sammen, og om jeg som mann vet at du har lite sexyst, så takler jeg det. Og jeg ville strekt meg langt for at du skulle fått den opp!

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke sexlyst som er problemet. Det er her folk misforstår. Dette er et biologisk fenomen. Du har bare ikke lyst på sex med din partner. Av flere grunner, men primært fordi det er kjedelig og dere allerede har fått barn. 

Sexlysten er helt på plass den om noen andre og gjerne langt mer attraktiv enn din partner hadde vist interesse for deg. 

Anonymkode: 24e3a...dec

Skrevet

Du vet det er noe galt med en person når personen føler et daglig behov for sex, for og føle seg 100% avslappet ikke rart at mange forhold tar slutt.

Anonymkode: b6239...f01

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

God sex sjeldent istedet for rutinesex ofte er hva som gir meg sexlyst

Anonymkode: 95612...3d9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke sexlyst som er problemet. Det er her folk misforstår. Dette er et biologisk fenomen. Du har bare ikke lyst på sex med din partner. Av flere grunner, men primært fordi det er kjedelig og dere allerede har fått barn. 

Sexlysten er helt på plass den om noen andre og gjerne langt mer attraktiv enn din partner hadde vist interesse for deg. 

Anonymkode: 24e3a...dec

Det er biologisk, men næres ikke bare av attraksjon. Andre viktige faktorer er kjærlighet, intimitet, felles bånd osv. Dette fører også til «lyst».

Men hvordan pleier man det når hverdagen er travel? Man må rett og slett legge til rette for det. Man kan ikke bare gå opp i foreldrerollen og være foreldre, man må være en partner som legger til rette for den intimiteten også.

For vår del skrur vi av tv i helgene og søker intimitet; snakker sammen, spiser god mat og kanskje spiller et spill.

Menns lyst kan ofte vekkes av spontanitet (sex eller mulighet for sex som ikke er forventet), å bli begjært (at han føler at du har lyst på ham), og noen flere ting. Så om han føler at han ikke blir begjært er det turn off, og det legger heller ikke til rette for at du skal få den nærheten og kjærtegnene som kvinner gjerne trenger i løpet av dagen for å bli tent.

Så det første må være å skape rom for intimitet og spontanitet. Sex hver fredag etter at ungene har lagt seg er drepen. Legg gjerne inn felles masturbasjon hvis man er for sliten eller noe, men det må være rom for spontan sex, ellers blir det gørrkjedelig og plutselig er det ikke mer å hente i forholdet og dere blir bare Familien AS.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har vært sammen i 7år. Et barn på 1,5år. 

Har hatt mye sex. Da snakker vi nesten daglig. Nå etter graviditeten merker jeg  at jeg ikke har like lyst. Og jeg tror også jeg av og til hadde sex før også fordi det ble mer en rutinegreie. Det ble så fast at det skjedde etter vi la oss. Ellers har vi også utforsket litt og han er veldig åpen. Så problemet ligger ikke her heller. Jeg tenner på han, men det er som om jeg har hatt nok sex. Jeg føler litt på at jeg trenger litt tid mellom for å bli ordentlig klar. Det henger kanskje sammen med en travlere hverdag, og jeg har ikke mange stunder for meg selv hvor jeg kan slappe av/tenke. 

Har noen opplevd det samme? Og gjerne konkrete tips? Ønsker også å høre fra dere som har vært den andre parten. Han merker jo at jeg ikke er så på. Jeg har forsøkt å fortelle at jeg er oftere sliten og at tankene oftere er andre plasser nå. Jeg har ikke en av-på knapp. 

Om noen andre har opplevd at sexlivet forandrer etter graviditet, fødsel og småbarn? Ca 90% av alle som går igjennom det.

Selv hadde vi ikke sex på 1.5 år etter vi fant at av hennes graviditet. Da vi så kom i gang igjen, så er sexlivet ganske annerledes en hva det var pre svangerskap/fødsel/småbarn.

I forhold til innlegget ditt, så er jeg da den «andre parten». Helt uproblematisk for min del. Var jo forberedt på at mye kunne forandre seg veldig, men ville langt heller ha barn med partneren min en at akkurat sexlivet ikke skulle forandres liksom. Er bare sex. Ikke en big deal for min del.

Samtidig var det mye som forandret seg for min del også. Fra vi fant ut at hun var gravid, så mistet jeg mer eller mindre sexlysten selv. Sex ramlet 50 plasser ned på prioritering og interesselisten. Vi hadde altså ikke sex igjennom hele svangerskapet. Tok ca 1.5 år. Det var like mye fordi jeg ikke ønsket det som henne.

Anonymkode: 1bb42...8e5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du trenger å få slappet av og nullstilt deg. Hvordan legger dere til rette for det?

Anonymkode: 9be4e...539

Vi prøver å få til en liten stund for oss selv hver dag. F.eks at den ene legger seg nedpå en halvtime etter middag, mens den andre gjør det samme mens barna klargjøres for natten. Men det er ikke alltid lett å klare å slappe av på den tiden. 

Ellers føler jeg at jeg står for det meste av organisering, oppfølging og hjem. Han bidrar, men kun med det som er lett for øyet å se. Altså rydde av bord, vaske kjøkkenbenken, ta oppvasken, ut med søppelet ol. Det er jeg som sørger for at barna har det de trenger i barnehagen, innkjøp, en del husarbeid som ikke er like synlig (vaske dusj, toalett, tørke støv, vinduer, skifte på sengene, rengjøre leker som er grisete, pante, matpakker osv). Ellers jeg som står for planlegging og organisering når vi selv har besøk og skal i besøk. F.eks borddekking, innkjøp, sørge for at barna har passende tøy (er ikke kresen, men forventer en enkel kjole eller noe litt pyntet i bursdag), jeg lager med mat hvis vi blir bedt om å ta med ting i selskap osv. Bare for å nevne det så inviterer vi ikke uten at begge er enig, men jeg syns det er synd jeg må stå for det meste ved f.eks bursdager og julaften. 

Jeg er nok ekstra sliten da jeg føler at jeg må ha dette overblikket på alt hele tiden. Hodet er ikke helt på plass. Jeg har prøvd å senke krav (mener ikke at jeg har for høye krav) og latt ting gå sin gang. Men jeg har likevel ikke sett at samboer klarer å fikse mer selv. Han tenker kke over alt. F.eks glemmer han å sjekke om barna har nok klær i barnehagen, også må jeg spørre, sjekke neste dag og ordne. Han er også uenig i at jeg mener jeg gjør mye, og trenger litt avlastning. 

De dagene jeg har fri (har i snitt eb dag fri i uken) går stort sett med til husarbeid, handling, jeg leverer og henter, lager klar middag. Så det er ikke slik at jeg slapper av. 

Alt dette påvirker nok en del. Men han mener sex og husarbeid bør holdes adskilt. Er for så vidt enig. Det er ikke slik at jeg driver med sexnekt om han ikke støvsuger. Men når jeg gjør mye i hverdagen, så klarer jeg ikke å koble meg på, på samme måte som før. Og det får jo da litt ringvirkninger.

Skrevet
Fremmed fugl skrev (12 timer siden):

Et enkelt konkret tips. 

Barnefri. Hotell og noen felles opplevelse, et show eller noe slikt. Enkelt å ukomplisert. Kjør til en naboby, ta fly, tog eller båt.

Kan da selvfølgelig være så enkelt som nærmeste hotell og ut å spise.

Lyst til dette. Har også fått det til før. Det fungerer bra der og da, men det er vel mer denne hverdagslysten jeg sliter med. Ønsker jo ikke at alt skal tas igjen en helg her og der. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

God sex sjeldent istedet for rutinesex ofte er hva som gir meg sexlyst

Anonymkode: 95612...3d9

Jeg tror nok dette kan funke mer for meg. Da føler jeg nok ikke på "presset" om at det bør skje ofte. Men han er nok uenig. 

Skrevet

Hverdagen er mer travel nå, selv om døgnet fortsatt har kun 24 timer. Du får mindre søvn og hvile, og må få tatt igjen dette for å bli kåt. Det betyr at daglig sex gjerne må endres til annenhver dag eller hver tredje dag.

I tillegg, så "henger baby på deg" mye av døgnet. Du blir helt utslitt hvis mannen skal ha kroppen din med én gang den er "ledig". Du trenger å ha kroppen din for deg selv også. Ikke bare mens du sover.

Så ikke lur på hvordan du skal få MER lyst, men tenk på hvordan du kan få lade opp med alenetid. Da kommer sexlysten også. Men ikke hver dag.

Anonymkode: 268fd...7a1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hverdagen er mer travel nå, selv om døgnet fortsatt har kun 24 timer. Du får mindre søvn og hvile, og må få tatt igjen dette for å bli kåt. Det betyr at daglig sex gjerne må endres til annenhver dag eller hver tredje dag.

I tillegg, så "henger baby på deg" mye av døgnet. Du blir helt utslitt hvis mannen skal ha kroppen din med én gang den er "ledig". Du trenger å ha kroppen din for deg selv også. Ikke bare mens du sover.

Så ikke lur på hvordan du skal få MER lyst, men tenk på hvordan du kan få lade opp med alenetid. Da kommer sexlysten også. Men ikke hver dag.

Du sa noe der. Er nok mye det jeg kjenner selv om jeg ikke har klart å sette fingeren på det før du skrev det. 

• Hjerte 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror nok dette kan funke mer for meg. Da føler jeg nok ikke på "presset" om at det bør skje ofte. Men han er nok uenig. 

Dillemma det der, da, hvis partneren har større behov. Sånn er det her også, men hvis jeg skulle satt meg ned og ventet på hennes initiativ hadde det blitt MYE mindre sex og jeg hadde gått fra vettet av frustrasjon. Selvfølgelig blir det best sex når begge er skikkelig på, og jeg kan forstå at hun kan føle seg utilstrekkelig når jeg alltid har lyst, men det blir bare et umulig teater å late som noe annet. 

Hun kan si at det ikke alltid er like knall for henne, men det varierer vel sånn mellom ok og knallbra, aldri dårlig/dumt/vondt. Hun er mer fornøyd med sexlivet vårt enn meg, hun kan jo alltid føle seg begjært og behøver aldri å føle seg avvist, og får jo sitt behov dekket så det holder. Og slipper jo alt av de frustrasjonene jeg ofte føler på. Det er litt sånn det er og blir her. At hun kan få noe særlig mer lyst enn hun har, har jeg vondt for å tro, der har det vært dønn stabilt i 16 år nå. Vi har alltid hatt sex ca 3 ganger i uka, noen ganger litt mer, sjelden mindre. Mange syns jo ikke det er så lite, bortsett fra sånne som meg som alltid har lyst. 

Anonymkode: ac722...f6a

Skrevet

Når barna var små så hadde vi ikke så ofte sex. Jeg fikk nok kroppskontakt med barna. Hadde ikke noe behov for mer. Jeg forklarte og han forstod. Men når ungene ble store så ble det mere sex. Når ungene flyttet ut. Da tok det helt av. Vi ble som vi var når vi møttes. 

Anonymkode: 10390...604

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har alltid hatt sex ca 3 ganger i uka, noen ganger litt mer, sjelden mindre. Mange syns jo ikke det er så lite, bortsett fra sånne som meg som alltid har lyst. 

Det er forståelig at du vil ha sex daglig fordi du har ofte lyst. Men du må skjønne at når man er voksen og har barn, så må du dele dama di med barn og arbeidsgiver. OG hun skal ha tid for seg selv. At du har mye mer overskudd til å være kåt enn henne, betyr at du kan bruke overskuddet ditt til å bidra mer med barn og hjem slik at dama di også får mer overskudd og får lyst på sex

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er forståelig at du vil ha sex daglig fordi du har ofte lyst. Men du må skjønne at når man er voksen og har barn, så må du dele dama di med barn og arbeidsgiver. OG hun skal ha tid for seg selv. At du har mye mer overskudd til å være kåt enn henne, betyr at du kan bruke overskuddet ditt til å bidra mer med barn og hjem slik at dama di også får mer overskudd og får lyst på sex

Vi har hatt barn SAMMEN i 14 år, da. Vi deler jo på byrdene også. Begge er i full jobb og vi driver en gård på si. Vi har heller mer enn mindre å bale med enn de fleste. Forskjellen mellom oss er heller at hun ikke har like høy lyst/behov som meg i utgangspunktet.

Det var sånn før barna kom også. Ikke engang som nyforelsket hadde vi den store kaninperioden. Hun behøver litt tid mellom hver gang for å få lyst igjen. 1-3 dager.  Jeg er en mye mer seksuell person enn henne. Hun har større søvnbehov enn meg. Hun kan foretrekke å legge seg for å sove heller enn å ha sex (først). Jeg klarer meg fint med 5 timer søvn, hun blir helt ødelagt av det. Hun må være opplagt for å ha sex, jeg mister (mentalt) overskudd av å ikke ha ofte sex. Men vi hadde ikke mindre sex da hun var gravid eller da vi hadde småbarn, så jeg tenker at hun har ganske normal eller over middels sexlyst, og at det heller er jeg som er litt ekstremt høyt gira.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

. Sånn er det her også, men hvis jeg skulle satt meg ned og ventet på hennes initiativ hadde det blitt MYE mindre sex og jeg hadde gått fra vettet av frustrasjon. Selvfølgelig blir det best sex når begge er skikkelig på, og jeg kan forstå at hun kan føle seg utilstrekkelig når jeg alltid har lyst, men det blir bare et umulig teater å late som noe annet. 

Men er det ikke jævlig stusselig å få et sympatiknull? At dama har sex med deg, for at du ikke skal bli frustrert? Skjønner ikke helt hvordan du klarer å tenne? Hvordan du gidder å ha sex med en du vet i utgangspunktet ikke vil.

Hadde nok lett stått over sex, om denne type sympatisex var alternativet.

Anonymkode: 1bb42...8e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dillemma det der, da, hvis partneren har større behov. Sånn er det her også, men hvis jeg skulle satt meg ned og ventet på hennes initiativ hadde det blitt MYE mindre sex og jeg hadde gått fra vettet av frustrasjon. Selvfølgelig blir det best sex når begge er skikkelig på, og jeg kan forstå at hun kan føle seg utilstrekkelig når jeg alltid har lyst, men det blir bare et umulig teater å late som noe annet. 

Hun kan si at det ikke alltid er like knall for henne, men det varierer vel sånn mellom ok og knallbra, aldri dårlig/dumt/vondt. Hun er mer fornøyd med sexlivet vårt enn meg, hun kan jo alltid føle seg begjært og behøver aldri å føle seg avvist, og får jo sitt behov dekket så det holder. Og slipper jo alt av de frustrasjonene jeg ofte føler på. Det er litt sånn det er og blir her. At hun kan få noe særlig mer lyst enn hun har, har jeg vondt for å tro, der har det vært dønn stabilt i 16 år nå. Vi har alltid hatt sex ca 3 ganger i uka, noen ganger litt mer, sjelden mindre. Mange syns jo ikke det er så lite, bortsett fra sånne som meg som alltid har lyst. 

Det er det med avvisning som er vondt. Jeg vet jo han har lyst. Samtidig bør det ikke være sånn at jeg føler på en plikt over å ha sex. Det blir jo egentlig en avvisning fra hans side også da han avviser mine behov ved å gjerne ikke helt vise forståelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...