Gå til innhold

Sliter med tankekjør og søvn - medisiner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

SKal til legen etterhvert og snakke litt angående dette blant annet. Jeg jobber som nattevakt men har aldri hatt problemer med å sove før. Eneste jeg alltid har slitt med er konstant trøtthet, mye mareritt og søvnparalyse. Aldri følt meg uthvilt. Før jeg fikk prøve en sobril bare for en natt. For første gang på åresvis har jeg faktisk fungert i hverdagen uten å være konstant trøtt. Så søvnkvaliteten ble nok bedre, mindre oppvåkninger og ikke mareritt. Men sobril er sterke saker, og tror nok ikke jeg får det av legen. Sliter også med mye angst og lever mye i mitt eget hode med tankekjør. Noen som har erfaringer og vet om medikament som har fungert godt, er ikke sikkert det er noe jeg trenger over tid heller, bare en ekstra dårlig periode akkurat nå! :)

Anonymkode: ab032...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd melantonin? Det er veldig mye mer skånsomt enn Sobril. Kan aldri tro (eller håpe) at en lege vil skrive ut Sobril til deg pr.dd. 

Ellers vil jeg slå et slag for fysisk aktivitet. Sikkert ikke det du vil høre, men det er det som absolutt fungerer best for meg både for psyken og søvnen. Bli fysisk sliten i stedet for psykisk. Faste, gode rutiner og fysisk aktivitet. Kjedelig, men det fungerer som regel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quetiapine er det eneste som funker for meg. Bruker 50mg.

Anonymkode: 4c288...935

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

neon_sun skrev (Akkurat nå):

Har du prøvd melantonin? Det er veldig mye mer skånsomt enn Sobril. Kan aldri tro (eller håpe) at en lege vil skrive ut Sobril til deg pr.dd. 

Ellers vil jeg slå et slag for fysisk aktivitet. Sikkert ikke det du vil høre, men det er det som absolutt fungerer best for meg både for psyken og søvnen. Bli fysisk sliten i stedet for psykisk. Faste, gode rutiner og fysisk aktivitet. Kjedelig, men det fungerer som regel. 

Prøvde melatonin men leste noe forskning om at det egentlig er placebo? Prøvde det en periode i fjor men fikk søvnapne og oftere søvnparalyse den perioden jeg prøvde iallefall. Har familie medlemmer med samme erfaring angående melatonin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøvde melatonin men leste noe forskning om at det egentlig er placebo? Prøvde det en periode i fjor men fikk søvnapne og oftere søvnparalyse den perioden jeg prøvde iallefall. Har familie medlemmer med samme erfaring angående melatonin

Placebo er det absolutt ikke, men det er ikke alle det fungerer for, og noen får litt andre erfaringer som deg ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Quetiapine er det eneste som funker for meg. Bruker 50mg.

Anonymkode: 4c288...935

er ikke det mot bipolar lidelse og schizofreni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror at når tankekjøret blir borte kommer søvnen automatisk, høres i alle fall slik ut når du sovnet fint med Sobril. Høres litt ut som angst da, kanskje? Medisin mot angst er ofte antidepressiva, for eksempel Cipralex, men også andre typer. Men dette kan legen din, så hvis du har vært ganske plaget og plaget "lenge nok" så går nok dette i orden.

Anonymkode: 2ff88...e64

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror at når tankekjøret blir borte kommer søvnen automatisk, høres i alle fall slik ut når du sovnet fint med Sobril. Høres litt ut som angst da, kanskje? Medisin mot angst er ofte antidepressiva, for eksempel Cipralex, men også andre typer. Men dette kan legen din, så hvis du har vært ganske plaget og plaget "lenge nok" så går nok dette i orden.

Men hjelper sobril mot tankekjør da?

Kan man ha «tankekjør» i søvne, selv om man sovner?

Anonymkode: c8bae...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

er ikke det mot bipolar lidelse og schizofreni?

Jo, i store doser. Men det er ganske vanlig å skrive ut quetiapine i små doser for nettopp tankekjør og søvn. Ikke vanedannende slik som benzo (inkl. Sobril), selv om det er mulig å opparbeide litt toleranse etterhvert. Snakk med legen din, og for all del ikke begynn med benzo fast. Bare å google benzo avvenning så skjønner du hvorfor. 

Anonymkode: da8a0...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavdose quetiapin funker veldig bra mot tankekjør. Og gjør det blir lettere å sovne. Og er ikke direkte vanedannende. Men så klart, opplever man at det hjelper så kan man jo begynne å tro at man ikke klarer seg uten den medisinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helsepersonell så jeg kan kun fortelle om mine erfaringer og ikke komme med en anbefaling. Husk det er du grei. 

Da jeg hadde det slik du beskriver fikk jeg quetiapin. Det roet tankekjøret og hjalp meg med å sovne.. Det gjorde meg også helt i ørska neste dag, fikk veldig hang over av de. Jeg fikk også mareritt så og si hver eneste natt.. 

Angsten ble også verre av disse.. så da fikk jeg andre i tillegg.. Effexor, cipralex, zoloft og wellbutrin er noen av de jeg har prøvd.. ingen av de funker tilstrekkelig og alle av de gir meg bivirkninger. 

Så til det som faktisk har hjulpet… sånn helt seriøst er det ingen medisiner som har hjulpet meg tilstrekkelig.

For søvnen: melatonin, og en dagslys vekkerklokke. Jeg hører på lydbøker når jeg skal legge meg så jeg får fokuset bort fra tankekjøret. 

Vitaminer:  med lite jern, D-vitaminer og B-vitaminer så blir alle symptomene mine mye verre. Så jeg tar vitaminer for det, pluss magnesium på kvelden. 

Kosthold: ja det er kjedelig, men spis sunt og variert. Det kan være dritt vanskelig når man er trøtt og full av angst. 

Trening: styrketrening og frisk luft.. det tar tid før du kommer inn i det, men det har hjulpet meg mer enn alt annet! 

Jeg vet det virker helt umulig å få de tingene på plass og av og til trenger man faktisk hjelp til å få det til.. jeg ville heller hatt en sykemelding og psykolog timer enn å pøst på med medisiner. Det er mitt oppriktige råd til deg❤️

Anonymkode: e845d...73c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenker også at tankekjør, uro og søvnproblemer høres ut som angst. Jeg hadde det sånn i flere år, før jeg begynte på Cipralex. Litt kjip tilvenningsfase, men etter to uker forsvant nattlig uro og tankekjør som dugg for solen. Sluttet med det etter 1 1/2 år. Nå har jeg hatt en lang periode med ekstremt dårlig søvn, nedsatt apetitt og generell uro, bekymring og tankekjør. Fikk Brintellix av legen for tre uker siden og søvnen er god, appetitten tilbake og jeg kjenner meg energisk og optimistisk for første gang på lenge. Det er utrolig, men disse medisinen hjelper hjerne til å balansere signalstoffene. De er ikke avhengighetsskapende, men bør brukes minst 6 måneder.  

Anonymkode: dc48a...ea6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke helsepersonell så jeg kan kun fortelle om mine erfaringer og ikke komme med en anbefaling. Husk det er du grei. 

Da jeg hadde det slik du beskriver fikk jeg quetiapin. Det roet tankekjøret og hjalp meg med å sovne.. Det gjorde meg også helt i ørska neste dag, fikk veldig hang over av de. Jeg fikk også mareritt så og si hver eneste natt.. 

Angsten ble også verre av disse.. så da fikk jeg andre i tillegg.. Effexor, cipralex, zoloft og wellbutrin er noen av de jeg har prøvd.. ingen av de funker tilstrekkelig og alle av de gir meg bivirkninger. 

Så til det som faktisk har hjulpet… sånn helt seriøst er det ingen medisiner som har hjulpet meg tilstrekkelig.

For søvnen: melatonin, og en dagslys vekkerklokke. Jeg hører på lydbøker når jeg skal legge meg så jeg får fokuset bort fra tankekjøret. 

Vitaminer:  med lite jern, D-vitaminer og B-vitaminer så blir alle symptomene mine mye verre. Så jeg tar vitaminer for det, pluss magnesium på kvelden. 

Kosthold: ja det er kjedelig, men spis sunt og variert. Det kan være dritt vanskelig når man er trøtt og full av angst. 

Trening: styrketrening og frisk luft.. det tar tid før du kommer inn i det, men det har hjulpet meg mer enn alt annet! 

Jeg vet det virker helt umulig å få de tingene på plass og av og til trenger man faktisk hjelp til å få det til.. jeg ville heller hatt en sykemelding og psykolog timer enn å pøst på med medisiner. Det er mitt oppriktige råd til deg❤️

Beklager at jeg ikke var presis nok, det var ikke anbefalinger for medisiner jeg mente i første avsnitt. 

Det er viktig du tar det opp med legen i så tilfelle for vi på kg kan ikke nok om dine helsetilstander ellers til å egentlig kunne peke på en medisin og si den funker for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde veldig dårlig erfaring med melatonin, fikk skremmende bivirkninger. 

Mtp tankekjør så kommer det an på årsaken til det. Har du f.eks udiagnosert adhd så er det medisiner for det som er mer riktig. Men er det ikke relatert til slike ting, men mer hverdagsstress, så er pusteøvelser og meditasjon/kognitivt arbeid veldig nyttig (og uten bivirkninger). 

Anonymkode: f0a6d...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...