AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Del Skrevet 7. desember 2023 Dette er et eksamensspørsmål - hva hadde dere svart? Anonymkode: 96c0a...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Del Skrevet 7. desember 2023 Alle som eide aksjer i kapitalistiske land. Anonymkode: a6745...dd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Del Skrevet 7. desember 2023 Mitt svar hadde vært: Alle tapte den kalde krigen. Etter glasnost og perestrojka i Soviet var det bare et tidsspørsmål før den gamle verdens idealer ble lagt på hyllen for godt og det frie markedet overtok verden. Eller det vil si alle tapte ikke. Oligarkene i Russland og USA er vinnerne. De sitter på 99% av jordens rikdom mens folk sulter. Ingen politikere kan bukte seg med frie markedet. Det frie marked er en gave. Og en forbannelse... Anonymkode: 0f9db...ada 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Del Skrevet 7. desember 2023 Global oppvarming. Anonymkode: 89c7e...fd3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 7. desember 2023 #5 Del Skrevet 7. desember 2023 Veldig mange i øsblokklandene fikk større frihet. Så de kan være en vinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 7. desember 2023 #6 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette er et eksamensspørsmål - hva hadde dere svart? Anonymkode: 96c0a...60f Det var ingen som vant krigen. Det ble aldri noen aktiv krig, bare våpenkappløp og skremming. Men siden Berlinmuren falt og alle østblokklandene hadde sine interne oppgjør mot diktatur og kommunisme, så kan du jo si at Vesten på en måte vant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #7 Del Skrevet 7. desember 2023 Grüner skrev (Akkurat nå): Det var ingen som vant krigen. Det ble aldri noen aktiv krig, bare våpenkappløp og skremming. Men siden Berlinmuren falt og alle østblokklandene hadde sine interne oppgjør mot diktatur og kommunisme, så kan du jo si at Vesten på en måte vant. Det var nesten helt nøyaktig dette jeg svarte - og fikk beskjed om at dette var et såpass dårlig svar at jeg ble trukket ned en hel karakter. Anonymkode: 96c0a...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #8 Del Skrevet 7. desember 2023 Flintis skrev (5 minutter siden): Veldig mange i øsblokklandene fikk større frihet. Så de kan være en vinner. De fikk større frihet sammenlignet med når? Ikke sammenlignet med tiden før krigen i hvert fall. Sammenligner du med tiden under krigen? Anonymkode: a6745...dd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #9 Del Skrevet 8. desember 2023 Vesten vant, heldigvis. Øst-europeerne som var under okkupasjon av russerne i flere tiår mot sin vilje fikk endelig sin frihet. Anonymkode: 44f0b...4aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 8. desember 2023 #10 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De fikk større frihet sammenlignet med når? Ikke sammenlignet med tiden før krigen i hvert fall. Sammenligner du med tiden under krigen? Anonymkode: a6745...dd6 Sammenligner med tiden under den kalde krigen. Eksempelvis stasi og DDR. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #11 Del Skrevet 8. desember 2023 Dersom noen fra nåtiden hadde reist tilbake i tid, for eksempel femti år tilbake, og så fortalt til alle amerikanerne hvor ille det egentlig står til i dagens samfunn i USA Så ville nok de amerikanerne for femti år siden trodd at de hadde TAPT hele den kalde krigen så det suste. Anonymkode: 9a6e7...ccc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missbluebird Skrevet 14. desember 2023 #12 Del Skrevet 14. desember 2023 Kort og godt så tapte verden den kalde krigen. Pga dette har nå flere land atom våpen og andre skadelige ting som har sitt utspring i hva som ble gjort av alle sider under den kalde krigen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 14. desember 2023 #13 Del Skrevet 14. desember 2023 USA De kom ut av den kalde krigen som verdens eneste supermakt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunda Skrevet 16. desember 2023 #14 Del Skrevet 16. desember 2023 On 12/7/2023 at 11:29 PM, AnonymBruker said: Det var nesten helt nøyaktig dette jeg svarte - og fikk beskjed om at dette var et såpass dårlig svar at jeg ble trukket ned en hel karakter. Anonymkode: 96c0a...60f Hvilket klassetrinn er du på? Hvis du er i barneskolen, ville jeg sagt at svaret var ok. Videregående? Da er det alt for svakt spesiellt hvis det er en drøfte oppgave (noe det høres ut som). Da spiller svaret mindre rolle en hvordan man har kommet til denne konklusjonen. En drøfting består av argumentasjon hvor du undersøker og diskuterer et fenomen fra flere sider. Drøfting er å kommentere og stille spørsmål til det du har redegjort for på. Å drøfte er ikke bare å liste opp hva ulike forfattere sier, men å vise at det finnes ulike tolkninger og forståelser av hva de skriver om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 16. desember 2023 #15 Del Skrevet 16. desember 2023 Det er et ladet spørsmål da, jeg ville vel først å fremst spurt hva vinne i denne situasjonen i det hele tatt betyr. Er det snakk om en folkelig oppfatning, er det snakk om økonomisk, militært eller fra et geopolitisk ståsted og ikke minst, med dagens bakteppe, er virkelig den kalde krigen over, eller hadde den bare en pause fra vår bevissthet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2023 #16 Del Skrevet 17. desember 2023 Lunda skrev (11 minutter siden): Hvilket klassetrinn er du på? Hvis du er i barneskolen, ville jeg sagt at svaret var ok. Videregående? Da er det alt for svakt spesiellt hvis det er en drøfte oppgave (noe det høres ut som). Da spiller svaret mindre rolle en hvordan man har kommet til denne konklusjonen. En drøfting består av argumentasjon hvor du undersøker og diskuterer et fenomen fra flere sider. Drøfting er å kommentere og stille spørsmål til det du har redegjort for på. Å drøfte er ikke bare å liste opp hva ulike forfattere sier, men å vise at det finnes ulike tolkninger og forståelser av hva de skriver om. Selvfølgelig var det ikke kun dette jeg svarte. Spørsmålet var en del av sensur i etterkant av muntlig eksamen, så det var ikke tid til drøfting, da de sa, bare sånn på slutten: hvem vant den kalde krigen? K.B. skrev (4 minutter siden): Det er et ladet spørsmål da, jeg ville vel først å fremst spurt hva vinne i denne situasjonen i det hele tatt betyr. Er det snakk om en folkelig oppfatning, er det snakk om økonomisk, militært eller fra et geopolitisk ståsted og ikke minst, med dagens bakteppe, er virkelig den kalde krigen over, eller hadde den bare en pause fra vår bevissthet? Jeg stilte oppfølgningsspørsmål, der jeg spurte om de mente økonomisk sett, samfunnsmessig eller om de mente metaforisk sett osv osv. Fikk null svar, og de sa bare: svar på spørsmålet. De sa aldri hva de mente, og jeg spurte i etterkant om jeg hadde svart på det de lurte på, eller om de mente noe annet med spørsmålet, men det er visst ingen poeng i å spørre om. Ser ut som at enten var sensorene litt utydelige eller sære, eller så hadde vi strøket hele gjengen (jeg strøk ikke, overdriver for effekt) ts Anonymkode: 96c0a...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå