Gå til innhold

Min første "voksenjul"

Anbefalte innlegg

Skrevet

I år er første gang i mitt liv jeg skal feire voksenjul. Dvs uten barn. Jeg er 36 år og har enten selv vært barn, hatt tantebarn og tilslutt egne barn som har gjort at jeg bare har hatt barnejul med full pakke av julenisse, gavestyr, gå rundt juletre, osv. 

Jeg slet en del i begynnelsen av året med ta Ken på å være uten barna. De har en far som ikke feirer jul, og jeg slet ikke med at jeg skulle være uten dem, men at deres jul ikke skulle bli ordentlig jul med de tradisjoner det innehar. 

Men gjennom året har jeg fordøyd og bearbeidet tanken og nå når jul nærmer seg, så skikkelig gleder jeg meg til å endelig ha voksenjul! 

Men nå vil ikke pappaen ha dem på julaften, og de vil ikke være hos han. Og jeg kjenner innerst inne at jeg er litt skuffet, fordi forventningene har bygget seg sånn opp. Men de skal selvfølgelig få feire jul med meg, det blir veldig koselig å feire barnejul. 

Men er jeg teit som egentlig ble litt skuffet..? 

Anonymkode: d89f0...82c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan selvfølgelig føle deg skuffet, men jeg synes det er rart. Er selv 36 år og tanken på å feire jul uten barna mine er vond. Synes også det er merkelig at dere foreldre tenkte å frata ungene en jul, hvis det er det de er vokst opp med og vant til. 

Hvorfor er du egentlig skuffet, jeg klarer ikke forstå?

Anonymkode: 72445...b0e

Skrevet

Hva er en voksenjul? Jeg har feirer jul både med og uten barn mange ganger, og hovedforskjellen her hos oss når det er barnefritt er vel at nissen ikke kommer? Ellers har vi stort sett de samme tradisjonene og kanskje et ekstra glass vin til maten. 

Skrevet

Jeg skjønner deg ganske godt. Du har bygget opp forventningene med å være aleine og gjøre ting som du ønsker å ha tid for deg selv og kjenne på det uten barna. For første gang. Og det er lov å kjenne på en skuffelse når ting ikke blir som du planla. Det er fullt forståelig. Du har planlagt noe også blir det ikke slik likevel. Det betyr ikke at du ikke er en god mor for barna dine, at du ikke kommer til å kose deg gløgg ihjel og lage en fantastisk ramme for julefeiringen men det er også helt innenfor å kjenne på en skuffelse.

Anonymkode: 53fc8...5fc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Nyt julen med barna dine. Tiden som de feirer med sin partner kommer fort nok 😮 I år feirer vi jul for første gang uten "barnet" da hen skal feire hos svigerfamilien. 

Anonymkode: 40339...fa5

Skrevet

Forstår deg godt og du er ikke teit! Når du endelig har ordnet det til noe du ser fram til, og så forandres det igjen. Man blir jo litt skuffet da uansett hvor gammal man er.

Samtidig ville jeg nok blitt veldig glad òg, for at barna ville vært med meg likevel.

Men i sånne situasjoner blir man gjerne litt delt, fordi man har endret forventningene og gjort noen grep for å kunne glede seg. Og når det da blir en endring tilbake igjen, så tar jo det òg litt tid å fordøye.

Anonymkode: dfcef...34c

• Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...