AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Hei, jeg lurer på om NAV og lege kan snakke seg i mellom om meg uten at jeg vet? Er legen fritatt all taushetsplikt hvis nav ønsker informasjon? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg er på aap, og nav trengte en oppdatert helseerklæring fra legen. Legen min hadde da snakket med nav, men jeg vet ikke hva resultatet av denne erklæringen ble. Jeg har fortsatt timer hos legen min annenhver uke der jeg er veldig åpen om mine problemer. Men kan nav og legen snakke seg i mellom flere ganger etter denne erklæringen ble sendt, om meg? Altså, om det jeg forteller han nå osv. Anonymkode: b5817...744
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei, jeg lurer på om NAV og lege kan snakke seg i mellom om meg uten at jeg vet? Er legen fritatt all taushetsplikt hvis nav ønsker informasjon? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg er på aap, og nav trengte en oppdatert helseerklæring fra legen. Legen min hadde da snakket med nav, men jeg vet ikke hva resultatet av denne erklæringen ble. Jeg har fortsatt timer hos legen min annenhver uke der jeg er veldig åpen om mine problemer. Men kan nav og legen snakke seg i mellom flere ganger etter denne erklæringen ble sendt, om meg? Altså, om det jeg forteller han nå osv. Anonymkode: b5817...744 Uff...Er det ikke bare å kvitte seg med hele NAV?...Få seg en jobb? ...Du sitter jo tross alt våken til langt på natt og poster på Kvinneguiden ?? Hvorfor ikke bare kommme seg i seng, stå opp om morran, og jobbe? ...Akkurat som Vedum ønsker? Anonymkode: 33a4c...abc 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, jeg lurer på om NAV og lege kan snakke seg i mellom om meg uten at jeg vet? Er legen fritatt all taushetsplikt hvis nav ønsker informasjon? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg er på aap, og nav trengte en oppdatert helseerklæring fra legen. Legen min hadde da snakket med nav, men jeg vet ikke hva resultatet av denne erklæringen ble. Jeg har fortsatt timer hos legen min annenhver uke der jeg er veldig åpen om mine problemer. Men kan nav og legen snakke seg i mellom flere ganger etter denne erklæringen ble sendt, om meg? Altså, om det jeg forteller han nå osv. Anonymkode: b5817...744 Det er helt vanlig praksis at NAV ber legen om erklæringer. Legen forteller ikke hva du har sagt, men gir sin profesjonelle vurdering av helsetilstanden din med tanke på arbeidsevne. Legene jobber etter «need to know» prinsippet - de deler kun den informasjonen som NAV må ha - og ingenting mer. Altså: NAV får vite hva som feiler deg og om du fortsatt er syk og kvalifiserer for AAP. Anonymkode: 7a6f8...355 7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er helt vanlig praksis at NAV ber legen om erklæringer. Anonymkode: 7a6f8...355 Men dei gjer vel ikkje det utan at brukar vert informert om korrespondansen? Anonymkode: fc9c3...ec7
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Hei, jeg lurer på om NAV og lege kan snakke seg i mellom om meg uten at jeg vet? Er legen fritatt all taushetsplikt hvis nav ønsker informasjon? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg er på aap, og nav trengte en oppdatert helseerklæring fra legen. Legen min hadde da snakket med nav, men jeg vet ikke hva resultatet av denne erklæringen ble. Jeg har fortsatt timer hos legen min annenhver uke der jeg er veldig åpen om mine problemer. Men kan nav og legen snakke seg i mellom flere ganger etter denne erklæringen ble sendt, om meg? Altså, om det jeg forteller han nå osv. Anonymkode: b5817...744 De snakker ikke, det går elektronisk. Og ja, det står selvfølgelig informasjon om din helse i erklæringen. Anonymkode: bfcb9...756 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 Det MÅ være tett kommunikasjon med NAV og behandler. NAV kan ikke overprøve legens begrunnelser, men de er nødt til å få fullt innsyn, og mulighet for avklaring for det de betaler ut til deg. Du skjønner vel det i din situasjon? Anonymkode: 046a9...636 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 Når du får penger fra staten må du nok akseptere at staten kikker deg i kortene Anonymkode: edcad...150 2
Helene Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 Var i praksis hos nav for 20 år siden. Fikk sjokk. Det du forteller legen går videre til nav. Ikke med ord, men med koder, sykekoder. Nav får vite alt.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: De snakker ikke, det går elektronisk. De ringer ikke og snakker med legen, de sender brev elektronisk, med kopi til pasienten, ber om en erklæring, og legen fakturerer NAV for jobben. Pasienten får ikke kopi av erklæringen, men kan se en del av det indirekte i evt. vedtak basert på den. Jeg fikk i forbindelse med søknad om arbeidsavklaringspenger (AAP) et såkalt «§14a vedtak» hvor en kunne se mye av hva legen har tatt med i erklæringen. Kopien jeg fikk av brevt fra NAV, hvor de lister hva de har spurt legen om (som virker ganske standardisert), i forbindelse med legeerklæringen. Det er omfattende og loven gir NAV rett til å be om taushetsbelagt informasjon, ref.: Quote Vi har i dag sendt dette brevet til <fastlegens navn>: Forespørsel om «Legeerklæring ved arbeidsuførhet» Gjelder <pasientens navn>, <personnummer>. Husk å oppgi pasientens fødselsnummer når du skriver til oss. Som et ledd i NAVs videre oppfølging av pasienten din har vi behov for informasjon fra deg. NAV må alltid lete etter arbeidsmuligheter og vurdere hvilke helseplager som kan leves med i ethvert arbeid. Til det er vi avhengig av god dokumentasjon for å vurdere NAV personens muligheter og hindringer i arbeidslivet, og om hindringene skyldes sykdom eller ikke. Målet er å få den enkelte tilbake til inntektsgivende arbeid så snart som mulig. Hva ber vi deg om? I sum trenger vi å få belyst følgende punkter: Helse · Diagnose(r) og grunnlaget for denne (disse). · Hvordan påvirker helseutfordringen funksjonsevnen og arbeidsevnen? · Hva kan pasienten gjøre av dagligdagse gjøremål og aktiviteter, til tross for sine helseutfordringer? · Hvordan vurderer du at pasientens helseutfordringer påvirker funksjonsevnen hjemme med daglige aktiviteter og i jobbsammenheng? · Hva har tidligere utredning og behandling vist? Gi beskrivelse av videre utredning– og behandlingsplan: · Type behandling. · Varighet. · Hvilke resultater som kan forventes når det gjelder bedring av funksjonsevnen og arbeidsevnen. · Hvis det er vedlikeholdsbehandling, må dette framgå tydelig. · Er det noe mer NAV bør vite for å kunne avklare pasientens arbeidsevne? Hvis pasienten er i arbeid: · Hva antar du at pasienten kan utføre av arbeidsoppgaver i dag eller i nær framtid? · Hvis pasienten ikke kan gå tilbake til nåværende arbeid, hva antar du at pasienten kan utføre av annet arbeid og / eller arbeidsoppgaver? · Hvis pasienten er sykmeldt fra en deltidsstilling. Har pasienten gjenværende arbeidsevne som kunne vært benyttet i jobb? Tiltak · NAV skal kartlegge pasientens arbeidsevne og arbeidsmuligheter gjennom arbeidsrettede tiltak. For å ta en slik vurdering trenger NAV informasjon om det er mulighet for å kombinere tiltak med behandling for pasienten. · Er pasienten klar for arbeidsrelatert aktivitet? Hvis pasienten ikke kan være i noen form for arbeidsrelatert aktivitet er det svært viktig at vi får dokumentert hvorfor, og hva som evt. skal til for at personen skal kunne komme i slik aktivitet igjen. Hvis det foreligger undersøkelsesresultater eller lignende som er relevant for saken, ber vi om at dette legges ved erklæringen Vi ber om at fastlegen sender en legeerklæring innen <dato>. Vi ber om en tilbakemelding dersom fristen ikke kan overholdes. Ta gjerne kontakt med undertegnede ved eventuelle uklarheter. Opplysninger som etter din vurdering faller utenfor formålet, kan du utelate i oversendelsen til NAV. «Legeerklæring ved arbeidsuførhet» leveres på blankett NAV 08-07.08, og honoreres med takst L40. Folketrygdloven § 21-4 andre ledd gir NAV rett til å innhente nødvendige opplysninger. Dette gjelder selv om opplysningene er taushetsbelagte, jf. § 21-4 sjette ledd. Pålegget om utlevering av opplysninger kan påklages etter forvaltningsloven § 14. Klageadgangen gjelder kun lovligheten av pålegget. Fristen for å klage er tre dager etter at pålegget er mottatt. Klagen kan fremsettes muntlig eller skriftlig. Med hilsen NAV <sted> <saksbehandlers navn> Anonymkode: 40e0e...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #10 Skrevet 8. desember 2023 Det er helt vanlig. Det snakkes ikke om annet enn det som er grunnen til at du er på AAP. Altså sykdom, fungeringsevne, behandling, planer fremover mtp jobb. NAV har spørsmål som legen svarer på. Noen ganger ønsker legen å avklare nøyaktig hva NAV mener og da snakkes man på telefon. Du kan be NAV om en kopi av legeerklæringen, det er en rettighet du har. Anonymkode: ccfc5...21b 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #11 Skrevet 8. desember 2023 Helene skrev (7 timer siden): Var i praksis hos nav for 20 år siden. Fikk sjokk. Det du forteller legen går videre til nav. Ikke med ord, men med koder, sykekoder. Nav får vite alt. 😳😳 Anonymkode: f6852...b8a
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #12 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Når du får penger fra staten må du nok akseptere at staten kikker deg i kortene Anonymkode: edcad...150 Ja, fort tenk, det skulle bare mangle. Anonymkode: f6852...b8a
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #13 Skrevet 8. desember 2023 7 hours ago, Helene said: Var i praksis hos nav for 20 år siden. Fikk sjokk. Det du forteller legen går videre til nav. Ikke med ord, men med koder, sykekoder. Nav får vite alt. Hvordan kan du få sjokk av det? Det er helt åpenlyst at NAV får sykekoder av legen, da de bruker det i vurderingen om man har rett på sykepenger, videre AAP mm. Det er like naturlig som at skatteetaten vet alt om din økonomi. Anonymkode: aaa99...c71 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #14 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Uff...Er det ikke bare å kvitte seg med hele NAV?...Få seg en jobb? ...Du sitter jo tross alt våken til langt på natt og poster på Kvinneguiden ?? Hvorfor ikke bare kommme seg i seng, stå opp om morran, og jobbe? ...Akkurat som Vedum ønsker? Anonymkode: 33a4c...abc og hva med å bare klappe igjen smella, hvis du aldri har noe "konstruktivt" å komme med?? Anonymkode: 78612...7a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå