AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Jeg tar meg selv i å legge merke til hvordan jeg hele tiden spenner musklene. Jeg kan sitte og se på netflix og plutselig kjenne hvor stram jeg er, som om jeg nesten holder pusten. Når jeg er bevisst på det, klarer jeg si til kroppen at den må slappe av. Jeg klarer det i kort tid før jeg spenner meg igjen. Ifølge venner er det ikke synlig men for meg er det veldig vondt å merke dette. Det kan umulig være bra. Ble forøvrig diagnostisert i 2020 etter 7 år med en voldelig mann. Er det kroppen som enda er på vakt eller i beredskap? Noen som vet om dette er normalt ved ptsd og hva kan man gjøre? Anonymkode: b7a50...629
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Ja det er desverre normalt. Avspenningsøvelser med fysioterapeut og psykolog hjelper over tid. Yoga og meditasjon og Chi gong er også ting som er bevist at over tid roer nervesystemet Har ptsd av samme grunn som deg. Søk deg til behandling på Modum bad og kjøp boken deres Tilbake til Nåtid, der finner du mange øvelser du kan øve på. Få henvisning til fysio. Håper du går til psykolog allerede hvis ikke så få henvisning til det og Det er håp for bedring men det tar tid ❤️ Anonymkode: aa36e...993 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det er desverre normalt. Avspenningsøvelser med fysioterapeut og psykolog hjelper over tid. Yoga og meditasjon og Chi gong er også ting som er bevist at over tid roer nervesystemet Har ptsd av samme grunn som deg. Søk deg til behandling på Modum bad og kjøp boken deres Tilbake til Nåtid, der finner du mange øvelser du kan øve på. Få henvisning til fysio. Håper du går til psykolog allerede hvis ikke så få henvisning til det og Det er håp for bedring men det tar tid ❤️ Anonymkode: aa36e...993 Tusen takk for svar! Så leit å høre at du også har slike erfaringer... Jeg har faktisk vært på Modum bad, et 3mnd opphold for noen år siden. Men dessverre er jeg blitt retraumatisert grunnet et nytt forhold med tilsvarende mann. Denne gang rent psykisk ikke fysisk også. Jeg er så sint på meg selv for at dette skjedde, burde ha sett alle røde flagg men i følge min psykolog så hender det visst at vi møter mennesker som oppleves "trygge" fordi det er kjent.... Også er de rett og slett bare enda en voldelig mann... Så nå må jeg lappes sammen igjen. Modum hjalp og var gull for meg. Lærte mye, også det å være bevisst på kroppen og hva den forteller meg. Jeg var veldig anspent da men det avtok. Nå er det mest sannsynlig tilbake grunnet retraumatisering. Jeg visste ikke at dette er så vanlig. Takk for råd og for svaret ditt ❤️ PS. Er det lov til å spørre om du har klart /fått til et nytt (godt) forhold etter det du var gjennom? Anonymkode: b7a50...629
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 Ikke for å kuppe tråden, men lurer på om det er vanlig med overspising ved pstd? All nervøsiteten og angsten forsvinner ved sukker og usunn mat, som ikke er bra for kroppen i det hele tatt, men hjelper akkurat der og da Anonymkode: e6868...aa8
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tusen takk for svar! Så leit å høre at du også har slike erfaringer... Jeg har faktisk vært på Modum bad, et 3mnd opphold for noen år siden. Men dessverre er jeg blitt retraumatisert grunnet et nytt forhold med tilsvarende mann. Denne gang rent psykisk ikke fysisk også. Jeg er så sint på meg selv for at dette skjedde, burde ha sett alle røde flagg men i følge min psykolog så hender det visst at vi møter mennesker som oppleves "trygge" fordi det er kjent.... Også er de rett og slett bare enda en voldelig mann... Så nå må jeg lappes sammen igjen. Modum hjalp og var gull for meg. Lærte mye, også det å være bevisst på kroppen og hva den forteller meg. Jeg var veldig anspent da men det avtok. Nå er det mest sannsynlig tilbake grunnet retraumatisering. Jeg visste ikke at dette er så vanlig. Takk for råd og for svaret ditt ❤️ PS. Er det lov til å spørre om du har klart /fått til et nytt (godt) forhold etter det du var gjennom? Anonymkode: b7a50...629 Ja det er som psykologen din sier sånn at hjernen tilknyttes det kjente og forbinder det med trygt, selvom man logisk sett vet at det er helt feil. Det er disse synapsene og koblingene i hjernen som kalles traumeskade og som tar år å omprogrammere. Mange får aldri omprogrammert det men det å gjenkjenne følelser og røde flagg og være obs på mønsteret sitt for å kunne merke når mønsteret aktiverer seg og kunne navigere vekk allikevel er viktig øvelse man i mange situasjoner blir utfordret i og må trene bevisst på. Nei, jeg har ikke vært i forhold med noen ny mann. Jeg jobber fortsatt med det å sette sunnere grenser og aktivt jobbe for å gjenkjenne og bryte mønsteret mitt. Har prøvd å date men møtt menn som ikke er den rette for meg, men allikevel gått tilbake til gammelt mønster hvor det viktigste for hjernen har vært å få bekreftelse på at jeg er god nok for de. Som resulterer i at jeg lar meg bli tråkket på og holder fast i noe som ikke er bra for meg. Så jeg vil ikke date før jeg er bedre på å avvise og dumpe og bare sette strek når mannen ikke gir meg det jeg trenger, istedet for å få angst og tenke "Er det fordi jeg ikke er bra nok?" Jeg vet logisk at det ikke er derfor, men ikke alltid lett å styre en skadet hjerne og nervesystem. Jeg har troen på et forhold igjen, men ikke nå, og ikke med en fremmed. Jeg vil nok gå for noen jeg kjenner (vennskapelig, vet ingen spesifikk person men kjenner at det er et godt og trygt vennskap i bunn jeg trenger når jeg er klar) og er sikker på at er trygg og bra for meg. Så flott at du fikk utbytte av Modum bad! Retraumatisering er leit og jeg kan ikke annet enn å støtte deg i mere terapi og andre tiltak som er bra for deg. Unngå triggere og sett all fokus på helsa. Det gjør jeg og jeg har kommet langt i forhold til der hvor jeg var. Men jeg måtte også akseptere at ptsd er noe som er med oss livet ut og ikke noe man blir kvitt av terapi, men man kan lære å leve bedre med det i allfall. Og du, vær stolt av deg selv for at du har kommet deg ut, det er en kjempeseier. Og neste seier blir når du lytter til magefølelsen eller ser første røde flagg og klarer å bryte kontakt med en gang istedet for å vikle deg inn i det samme mønsteret. En quote jeg tenker mye på er "Every person you meet is either a new path or repeated cycle" så å være bevisst er essensielt. Stå på ❤️ Anonymkode: aa36e...993 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke for å kuppe tråden, men lurer på om det er vanlig med overspising ved pstd? All nervøsiteten og angsten forsvinner ved sukker og usunn mat, som ikke er bra for kroppen i det hele tatt, men hjelper akkurat der og da Anonymkode: e6868...aa8 Ja mange håndterer følelser med mat, enten overspising eller underspising. Det er normalt men noe å snakke med lege om om det går utover usunn helse Anonymkode: aa36e...993
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 Enkelt å si, men.. prøv å se ting på tv som ikke er mye spenning så du sitter å strammer deg. Tenk at denne tiden er over, og at du er trygg her og nå. prøv å sug til deg alle gode stunder og opplevelser, for det fortjener du ❤️ varme bad, trening hjelper også kroppen å slappe av, og ikke minst at du er sterk og modig som har kommet deg ut av et destruktivt forhold 💪🏼 respekt!! det som bygger deg opp er å sette grenser. Si nei til ting du ikke har lyst eller ork til, og ikke please andre. På den måten tar du vare på deg selv og får mer selvrespekt og kontroll. Har du kjæledyr? For mange er dyr noe som gir ro Anonymkode: dd270...d99 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #9 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det kroppen som enda er på vakt eller i beredskap? Noen som vet om dette er normalt ved ptsd og hva kan man gjøre? Ja, det er nok kroppen din som er på vakt. Min oppfører seg likt av samme grunn. Du har jo kommet ganske langt ved å legge merke til at det faktisk skjer! Det er ganske vanlig for oss med ptsd (KPTSD, egentlig) å være frakoblet kroppen og nesten ikke merke hva den trenger eller hvilke signaler den sender ut. Kanskje neste steg kan være å prøve å legge merke til hva som skjer rundt deg når det skjer? Altså - du sier du merker det når du ser på Netflix. Er det noe spesielt på skjermen når kroppen strammer seg? En måte folk snakker på, en handling, musikk? Eller er det slik at når du slapper av, så strammer kroppen seg, fordi den hele tiden er på vakt? Jeg blir trigget av vold og sarkasme, og kan heller ikke se på noe der noen ler veldig av andre. Jeg får også mye flashbacks i situasjoner der jeg slapper av (og da spenner kroppen seg), for eksempel når jeg tøyer etter trening. Psykologen min sier alltid «legg merke til det», og oppfordrer til å være vennlig nysgjerrig mot kroppen, ikke for å fikse noe, men for å koble seg på, bli kjent med seg selv og utvikle selvmedfølelse. Anonymkode: 4cb97...55e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #10 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke for å kuppe tråden, men lurer på om det er vanlig med overspising ved pstd? All nervøsiteten og angsten forsvinner ved sukker og usunn mat, som ikke er bra for kroppen i det hele tatt, men hjelper akkurat der og da Anonymkode: e6868...aa8 Ja, det er vanlig Anonymkode: 4cb97...55e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #11 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er nok kroppen din som er på vakt. Min oppfører seg likt av samme grunn. Du har jo kommet ganske langt ved å legge merke til at det faktisk skjer! Det er ganske vanlig for oss med ptsd (KPTSD, egentlig) å være frakoblet kroppen og nesten ikke merke hva den trenger eller hvilke signaler den sender ut. Kanskje neste steg kan være å prøve å legge merke til hva som skjer rundt deg når det skjer? Altså - du sier du merker det når du ser på Netflix. Er det noe spesielt på skjermen når kroppen strammer seg? En måte folk snakker på, en handling, musikk? Eller er det slik at når du slapper av, så strammer kroppen seg, fordi den hele tiden er på vakt? Jeg blir trigget av vold og sarkasme, og kan heller ikke se på noe der noen ler veldig av andre. Jeg får også mye flashbacks i situasjoner der jeg slapper av (og da spenner kroppen seg), for eksempel når jeg tøyer etter trening. Psykologen min sier alltid «legg merke til det», og oppfordrer til å være vennlig nysgjerrig mot kroppen, ikke for å fikse noe, men for å koble seg på, bli kjent med seg selv og utvikle selvmedfølelse. Anonymkode: 4cb97...55e Problemet mitt er at jeg gjerne trigges av å gjøre nettopp dette (ikke ts, men i kronisk alarmberedskap, ikke utsatt for vold men gjentakende omsorgsvikt på det emosjonelle planet fra jeg var liten). Psykologen min ber meg om å være nysgjerrig og åpen, trekke pusten dypt osv. men det trigges jeg såpass av at det blir en veldig ond sirkel. Å koble på meg selv og kroppen min er livsfarlig, har jeg lært meg. (Jeg kan på et kognitivt og rasjonelt plan forstå at det ikke er farlig). Å kjenne på selvmedfølelse er lik å bli forlatt. Det er kjempekompliserte greier. Jeg øver, øver, øver. Anonymkode: 87588...d88
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #12 Skrevet 8. desember 2023 Ts her. Tusen takk for alle svar! Litt glad for å høre dere mener dette er normalt. Syns det er utrolig kjipt å ha det slik. Til deg som spør om det er konstant el om det dukker opp pga trigger på tv eller noe. Nei, det er konstant. Men jeg legger merke til det i situasjoner der jeg "prøver" å hvile og slappe av. Bare nå når jeg skriver så merker jeg hvor spent muskulatur jeg har i armene og at skuldrene er litt høye og at nakken er stiv. Utrolig vondt å kjenne på denne muskel anspentheten. Klarer liksom ikke puste ned i magen eller slappe helt av. Hva kan man gjøre? En av dere anbefalte meditasjon. Det kan jeg lite om. Finnes det noe på YouTube eller noe som kan veilede meg? Jeg har ptsd men lurer på om jeg kan ha kptsd, iom at jeg har gjentatte ganger fått ptsd. Nå sist grunnet voldelig forhold, men har tidligere fått det grunnet en voldtekt blant annet. Men det er tjue år siden nå. Er tredje gang jeg får diagnosen. Til deg som jeg spurte om det med forhold. Jeg følger deg veldig i tanken om å gå inn i noe med en man kjenner godt. Slik tenker jeg også nå. Jeg datet en ukjent og ble retraumatisert nylig. Det var veldig skadelig for meg. Trygghet betyr alt. Ønsker deg lykke til med alt, også den biten å finne en mann etterhvert. Det er en tid for alt og jeg tror det er viktig å være klar på alle måter. Til alle dere andre som strever med ptsd eller kptsd, sender dere en god varm klem. Ikke gi opp! ❤️ Anonymkode: b7a50...629
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #13 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg tar meg selv i å legge merke til hvordan jeg hele tiden spenner musklene. Jeg kan sitte og se på netflix og plutselig kjenne hvor stram jeg er, som om jeg nesten holder pusten. Når jeg er bevisst på det, klarer jeg si til kroppen at den må slappe av. Jeg klarer det i kort tid før jeg spenner meg igjen. Ifølge venner er det ikke synlig men for meg er det veldig vondt å merke dette. Det kan umulig være bra. Ble forøvrig diagnostisert i 2020 etter 7 år med en voldelig mann. Er det kroppen som enda er på vakt eller i beredskap? Noen som vet om dette er normalt ved ptsd og hva kan man gjøre? Anonymkode: b7a50...629 Jeg har k-Ptsd på 30+ året og er fortsatt på vakt,konstant anspent,sluttet å puste osv så ja det er helg vanlig. Man får jo Ptsd basert på symptomer så det er jo helt naturlig at man fortsetter å ha symptomer. Anonymkode: dacfa...d1c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #14 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har k-Ptsd på 30+ året og er fortsatt på vakt,konstant anspent,sluttet å puste osv så ja det er helg vanlig. Man får jo Ptsd basert på symptomer så det er jo helt naturlig at man fortsetter å ha symptomer. Anonymkode: dacfa...d1c Forstår. Men er det ikke rart at denne anspentheten vedvarer selv når faren er over og man er i trygghet? Utrolig slitsomt å ha en kropp som alltid er i beredskap.... Anonymkode: b7a50...629
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #15 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Forstår. Men er det ikke rart at denne anspentheten vedvarer selv når faren er over og man er i trygghet? Utrolig slitsomt å ha en kropp som alltid er i beredskap.... Anonymkode: b7a50...629 Nei det er ikke rart. Om man blir kvitt anspenthet/angst/redsel/kontrollbehov etc. etter en dramatisk opplevelse oppfølger man ikke kriteriene for en PTSD diagnose. Og uttrykket kroppen glemmer ikke kommer jo av en grunn. Anonymkode: dacfa...d1c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå