Gå til innhold

Slutte å røyke på dagen, hvor lenge kan jeg forvente å ha det verste røykesuget, hvor lang tid bør jeg regne med at det er "kjip"?🙈😅

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mange ganger tenkt på å slutte å røyke, og i kveld bare bestemte jeg meg for at det ble den aller siste, så siste røyk ble tatt ca kl 21.

Jeg har prøvd før, men har ikke klart det. Når jeg var gravid så føler jeg at det gikk automatisk, da hadde jeg to røyk, også var det helt slutt. Men jeg begynte jo igjen hver gang, for da føltes det ut som jeg bare hadde pause under graviditeten og ammingen.

Det som skjer med meg når jeg ikke røyker er ganske kjipt. Jeg mister alle sperrer og klarer ikke å holde igjen når jeg blir sint/irritert/lei meg. Så jeg går rundt og bare er på nippet til å eksplodere, også gråter jeg av alt og ingenting. 

Hvor lenge kan jeg forvente å ha det slik? Dager, uker, måneder?🤷‍♀️🙈😅

Har dere noen tips til hvordan jeg lettere skal klare røykeslutten?🙏

Anonymkode: 7ea3d...935

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har sluttet på dagen to ganger - første gang holdt det i fem år, den andre har det holdt i 12 år nå.. Første gang hadde jeg vært røyker i 6 år, så kom skilsmissen og røykingen var en fase - det var lettere å slutte andre gangen. OG skal jeg være helt ærlig var det ikke så vanskelig når jeg hadde bestemt meg. Jeg røykte fordi jeg vill, ikke fordi jeg måtte.. Jeg kunne gå dager uten å røyke, helt uten røyksug - så jeg er neppe riktig person til å svare, men jeg tror at hvis du har bestemt deg, virkelig bestemt deg - vil det ikke være så mye røyksug som det er vanen av å røyke som er vanskelig å bryte.. Ha noe å henge fingrene i når det evt kommer over deg at det ville vært godt med en røyk.

Anonymkode: 9edda...575

Skrevet

3 uker sånn ca

Anonymkode: 3a2d5...db9

Skrevet

Sluttet for 32 dager siden, men har røykt litt på fest. 
Jeg lastet ned slutta appen, den kan være motiverende. 
Merker fortsatt savnet og er kjip i humøret innimellom, men blir mindre og mindre og lettere å kontrollere. 
Går veldig greit i hverdagen, men på fest sliter jeg big time!! Har som sagt røykt litt, men under halvparten av hva jeg bruker å røyke på fest. 
Plaster kan også være greit, det demper verste abstinensen. 

Lykke til, dette klarer vi 🥰

Anonymkode: 00933...6f5

• Nyttig 1
Skrevet

1-4 uker 

Anonymkode: 64124...52a

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Sluttet for 32 dager siden, men har røykt litt på fest. 
Jeg lastet ned slutta appen, den kan være motiverende. 
Merker fortsatt savnet og er kjip i humøret innimellom, men blir mindre og mindre og lettere å kontrollere. 
Går veldig greit i hverdagen, men på fest sliter jeg big time!! Har som sagt røykt litt, men under halvparten av hva jeg bruker å røyke på fest. 
Plaster kan også være greit, det demper verste abstinensen. 

Lykke til, dette klarer vi 🥰

Anonymkode: 00933...6f5

Da har du jo ikke slutta...

TS, de 2 første ukene var verst for meg. Sluttet på dagen for 17 år siden, og ikke røykt siden. Det er viktig å ha en plan, og det er viktig å bryte rutiner.

1. Røykesuget etter en viss tid er psyosomatisk. Så bruk mentalt arbeid for å takle følelsene. 
2. Hold deg i aktivitet. Gå turer, gå på trening
3. Rydd. Aldri har klesskapet mitt vært ryddigere
4. Rydd mer :ler: 
5. Unngå alkohol/fester (jeg drakk ikke alkohol de første månedene)
6. Finn på noe å gjøre etter måltider
7. Unngå mennesker som røyker
8. Ta alle pengene du sparer hvor hver røykfrie dag, og sett dem på egen konto. Du vil få sjokk når du ser hvor mye
penger som fyller seg opp. Ta gjerne disse pengene og bruk til noe du virkelig ønsker deg. Ny bil, ferie, ny sofa, m.m

Anonymkode: 3c2be...bd7

Skrevet

Første to ukene var ganske ille, så var det rundt 4 uker hvor jeg kjente litt røyksug på fest og enkelte kvelder når jeg var skikkelig sliten.

De to første ukene så tenkte jeg ofte "dette holder jeg ikke ut!". To måneder etter siste røyken tok jeg meg selv i å tenke "hadde jeg vist det var så lett, så hadde jeg sluttet for 10 år siden".

Etter ett halvt år kunne jeg sitte å ta utepils med røykende venner uten å ha det minste lyst på ett trekk. Det var bare en stor lettelse å være ferdig. Jeg røyket i nesten 20 år før jeg sluttet.

Anonymkode: 72943...41d

Skrevet

Tusen takk for at dere deler erfaringer!🙏 Det gjør det litt lettere, for jeg føler meg liksom så ensom og alene, og syns veldig synd på meg selv🙈😂 Samtidig går det overraskende bra👏😄

Jeg vet jo at det ikke er slik, men jeg føler jeg er blitt fratatt noe, at jeg har mistet noe viktig osv, og det er jo helt idiotisk å tenke slik🙊😅

Anonymkode: 7ea3d...935

Skrevet

Har du tenkt på hypnose?  Jeg sluttet etter 4 hypnosetimer, 0 sug

Anonymkode: bb87c...e3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...