Gå til innhold

Bonusbarn med dårlig kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to nydelige bonusbarn, som dessverre har et ekstremt dårlig kosthold. De er 50/50 hos mor og far, og begge foreldrene er opptatt av av de bare skal få mat de liker godt. Dvs at maten består av pizza, pølse og hamburger. Ikke en frukt eller grønnsak i sikte. 

Jeg tror at dette er barn som kunne spist helt normal, hvis de bare hadde fått muligheten til det. Synes det er trist og se at de er på vei til og bli overvektig, som foreldre. 

Mannen min skjønner ikke hva som er sunt og ikke, har tror en pose Amrikansk blanding er sunt, fordi der er noen maiskorn inni der. 

Dessverre så påvirker dette våre felles barn, når det annen hver uke er tivoli uke, med dårlig mat til de to eldste. 

Noen som har noen råd til meg her? 

Anonymkode: 9fb0c...2d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Dessverre så påvirker dette våre felles barn, når det annen hver uke er tivoli uke, med dårlig mat til de to eldste. 

Noen som har noen råd til meg her? 

Anonymkode: 9fb0c...2d9

Nei, men vil bare si det var maks uheldig han ikke viste denne side av seg selv før du fikk barn med ham. 

Anonymkode: 9e150...d3c

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Sånn er det her også.. Stesønn som bare spiser pizza med skinke, ost og skinke-pai, pasta med smør, kjøtt, 

• Liker 1
Skrevet

Hadde ikke latt det gå utover mine nei, det blir servert en middag, og den er sunn. De får spise, eller la vær. Får de heller spise kvelds. Men ingen syting/klaging under middag. 

Anonymkode: e0b2f...09f

• Liker 1
Skrevet

Amerikansk blanding med erter og gulrot er rimelig sunt.

Anonymkode: d1a59...726

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Frosne grønnsaker er ikke usunt etter hva jeg har hørt.

Anonymkode: 47eb7...728

• Liker 1
Skrevet

Åh, skjønner at det må være veldig frustrerende å se på. Er deres felles barn mer "altetende"? Kan du gå litt gradvis til verks f.eks vet at du serverer pizza, men har annet ved siden av som du vet at de andre liker.  Ikke si noe til barnet som ikke er vant med det, bare sette det på bordet og la alle forsyne seg selv. Alltid passe på at det er noe på bordet som barnet liker, men at måltidet som helhet er mer i den sunne gaten. Og så la barnet få bli nysgjerrig og prøve i eget tempo. Det er hvertfall viktig å ikke lage press under måltidet. Måltidet skal være en hyggelig ting. 

Jeg liker veldig godt Ellyn Satters teori om Division of responsibility. Kan være verdt å sjekke ut. Ellers så er jo kommunikasjon med mannen din alfa og omega her. Det må jo være sånn at bonusbarnet får fordel i livet av å ha 50% hos dere og få sunn mat, enn at deres felles barn skal påvirkes negativt av å ha 50% av tiden med usunn mat. 

Anonymkode: c5477...20c

• Liker 1
Skrevet

Og for øvrig er frosne grønnsaker supert. De innholder gjerne mer næringsstoffer enn ferske grønnsaker som har ligget lagret. Så det er det bare å kjøre på med! 

Anonymkode: c5477...20c

Skrevet

Hæ? Frosne grønnsaker er da sunt

Anonymkode: 6234d...31f

Skrevet

Ingenting i veien med frosne grønsaker, men de burde selvsagt få i seg noe mer variert enn bare akkurat den blandingen. Men det er bedre enn ingenting. Kjøtt er forøvrig bra, men ikke hvis det er prosessert. 

Jeg foreslår å lage hjemmelaget pizza og burgere som en start. Har dere blender? Lag smoothie med frosne bananer (gir god konsistens) og litt bær.

Barn er ofte vanemennesker, og vil etterhvert tilpasse seg ny mat. Så lenge du har en mann som ikke stikker kjepper i hjulene for deg og nekter å samarbeide rundt dette, så finnes det løsninger. Hva moren til bonusbarna gjør i sine uker, har du ikke kontroll på. 

Så spørsmålet er; kan du, med god kommunikasjon, klare å få mannen din til å forstå hvor skadelig det er for barna, og at dere må finne en balanse slik at dere ikke fostrer opp pasienter? Jeg vet ikke hvor gamle barna er, men forsikring er èn av flere grunner til at barna må få hjelp til å spise riktig. Overvekt kan føre til livsstilssykdommer senere, og sånt kan føre til at dere faktisk ikke får visse forsikringer til ungene. 

De kan også få mangelsykdommer på sikt. Både fordi maten de spiser hemmer opptak av de gode næringsstoffene, men også fordi det vil skape ubalanser i tarmen som også vil kunne føre til dårligere opptak over tid. 

Barn trenger riktig næring for utvikling og konsentrasjon. Jod, omega 3 fettsyrer, d vitamin, osv. Sukker og junk gjør det motsatte. Balansert kosthold er viktig for alle, og særlig for barn som fortsatt er i vekst.

Overvektige barn som har lært seg at pølser og pizza er "mat", er mer tilbøyelige til å utvikle overspising/trøstespising. På sikt kan det også gi mentale og kognitive utfordringer. Depresjon, angst, konsentrasjonsvansker, uønsket adfærd, søvnproblemer, i tillegg da til at de blir mer utsatt for å utvikle annen sykdom. 

Foreldre som barer forer ungene junk og ferdigmat, må forstå at det er en form for omsorgssvikt. En sjuåring har ikke kunnskap om hva slags mat h*n trenger, eller forståelse om at pizza 5 ganger i uka kan gjøre h*n syk. Barn spiser det som er godt og føles godt, og er helt avhengig av foreldre som er sitt ansvar bevisst. 

Jeg hadde ikke kunnet leve med en mann som syntes dette var greit. 

Anonymkode: 98c88...68f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...