AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Skrevet 7. desember 2023 Kan starte med å si at ja, selvfølgelig føles det positivt å gjøre noe godt for andre og noen vil sikkert si at den gode følelsen burde være nok. Men så er det også sånn at jeg syntes finnerlønn er noe som fortjenes når man er av de ærlige som oppsøker eier når tapte ting blir frastjålet eller forsvinner. Spesielt når det er ting av større verdi. Jeg fant en ting ute på tur til en verdi av 25.000 kr og klarte heldigvis å få tak i eier. Personen ble veldig glad og letta på tlf. Da personen hentet tingen så h*n at h*n måtte jo gi meg noe som takk og ga en stor sjokoladeplate.. Selvfølgelig var det snilt, men jeg syntes det var litt spesielt ettersom hvor verdifull gjenstanden faktisk er. Er ikke finnerlønn noe man gjør lenger? Anonymkode: 334b2...11a
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Skrevet 7. desember 2023 Hva skulle du hatt liksom? 10% for å gi tilbake tingen? Å returnere noe som er mistet er medmenneskelig, ikke en business. Anonymkode: 5a26b...a14 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #3 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan starte med å si at ja, selvfølgelig føles det positivt å gjøre noe godt for andre og noen vil sikkert si at den gode følelsen burde være nok. Men så er det også sånn at jeg syntes finnerlønn er noe som fortjenes når man er av de ærlige som oppsøker eier når tapte ting blir frastjålet eller forsvinner. Spesielt når det er ting av større verdi. Jeg fant en ting ute på tur til en verdi av 25.000 kr og klarte heldigvis å få tak i eier. Personen ble veldig glad og letta på tlf. Da personen hentet tingen så h*n at h*n måtte jo gi meg noe som takk og ga en stor sjokoladeplate.. Selvfølgelig var det snilt, men jeg syntes det var litt spesielt ettersom hvor verdifull gjenstanden faktisk er. Er ikke finnerlønn noe man gjør lenger? Anonymkode: 334b2...11a Jeg håper virkelig at folk betaler finnerlønn fortsatt. Min mann fant håndveska til ei dame, verdisakene var borte, men hun ble så glad! Han fikk en stor blomsterbukett på døra som takk. Min sønn fant lommeboka til en forsker fra utlandet med alle kortene hans, han ga ikke noe i finnerlønn tross han ville ha fått litt av en jobb med å erstatte alle kortene i hjemlandet. Anonymkode: 7c0bf...671
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #4 Skrevet 7. desember 2023 Finnerlønn har vel mest blitt brukt i tilfeller der man tror tingen er stjelt og man vil lokke tyven til å gjøre en byttehandel så tyveriet ikke er forgjeves? Tror ikke finnerlønn er vanlig sånn ellers. De fleste mennesker er jo gode. Men jeg ga konfekt og hjemmebakst og vin når noen fant det savnede dyret mitt Anonymkode: 490bf...0a9 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #5 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva skulle du hatt liksom? 10% for å gi tilbake tingen? Å returnere noe som er mistet er medmenneskelig, ikke en business. Anonymkode: 5a26b...a14 Jeg ville betalt en klekkelig finnerlønn for å få tilbake noe som var verdt 25 000. Alternativet var å tape 25 000! Anonymkode: 7c0bf...671 2
Brunello Skrevet 7. desember 2023 #6 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva skulle du hatt liksom? 10% for å gi tilbake tingen? Å returnere noe som er mistet er medmenneskelig, ikke en business. Anonymkode: 5a26b...a14 Ja Krav på finnerlønn Finneren kan nekte å gi gjenstanden fra seg til eieren før vedkommende har gitt en passende finnerlønn og dekket finnerens utgifter. Blir ikke partene enige, fastsetter politiet hvor mye finneren skal ha. Ved fastsettelsen skal det tas hensyn til hva slags gjenstand det gjelder, hvilken verdi den har, hvor den ble funnet og andre omstendigheter. Ifølge lov om hittegods skal finnerlønnen normalt ikke settes høyere enn 20 prosent av gjenstandens verdi, og ikke over 15 kroner når verdien er 100 kroner eller mindre, 15 prosent, men ikke over 50 kroner på gjenstander av større verdi opp til 500 kroner, og ikke mer enn 10 prosent når gjenstandens verdi er over 500 kroner. 2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #7 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville betalt en klekkelig finnerlønn for å få tilbake noe som var verdt 25 000. Alternativet var å tape 25 000! Anonymkode: 7c0bf...671 Så du ville gitt vedkommende 24 999 kroner? Anonymkode: 5a26b...a14
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #8 Skrevet 7. desember 2023 Jeg synes ikke at det er noe man "fortjener" nei. Jeg ser på det som et absolutt minimum av medmenneskelighet og empati, og at det bare skulle mangle at man forsøker å få levert ting tilbake. Hvem som helst kan miste noe, og det er som regel jævlig kjipt. Jeg roter ofte bort ting selv, og jeg har enda oftere funnet og levert inn både nøkler, lommebøker og telefoner. Har aldri tenkt tanken på å forvente noe tilbake for det. Anonymkode: 98904...f9b 4
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #9 Skrevet 7. desember 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): Ja Krav på finnerlønn Finneren kan nekte å gi gjenstanden fra seg til eieren før vedkommende har gitt en passende finnerlønn og dekket finnerens utgifter. Blir ikke partene enige, fastsetter politiet hvor mye finneren skal ha. Ved fastsettelsen skal det tas hensyn til hva slags gjenstand det gjelder, hvilken verdi den har, hvor den ble funnet og andre omstendigheter. Ifølge lov om hittegods skal finnerlønnen normalt ikke settes høyere enn 20 prosent av gjenstandens verdi, og ikke over 15 kroner når verdien er 100 kroner eller mindre, 15 prosent, men ikke over 50 kroner på gjenstander av større verdi opp til 500 kroner, og ikke mer enn 10 prosent når gjenstandens verdi er over 500 kroner. Du oppgir ikke kilden. Var en tråd om finnerlønn her for litt siden hvor det du viser til her ble tilbakevist ganske raskt med at å holde tilbake andres gjenstander er ulovlig. Anonymkode: 5a26b...a14
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #10 Skrevet 7. desember 2023 Jeg mener man skal betale finnerlønn ja. Sist jeg betalte finnerlønn var da en ung mann fant hunden vår, som hadde klart å stikke av fra hagen. Han tenkte ikke på å sjekke Internett om noen hunder var savnet, men han kjørte iallefall rundt med hunden en halvtime til han fikk øye på ene av dem som tydeligvis var ute og lette og ropte. Synes vanskelig å avgjøre hva man skal gi i finnerlønn for slikt, og ga 500 kr. Han hadde tydeligvis ikke forventet noe. Om det var riktig finnerlønn vet jeg ikke, men jeg synes at ærlighet (levere noe av verdi til eier) og omtanke (passe på en hund slik) bør gir noe i retur iallefall. Min fetter reddet for en tid siden en gjenstand av svært høy verdi. Bare egenandelen hadde kommet på mange tusen kroner om min fetter ikke hadde stått på for å redde situasjonen, og det var litt av et styr for min fetter å hanke inn den villfarne saken på egenhånd. Noe han styrte og balte med en god tid. Takk fikk han, men det er ganske flaut å la det være med det, er det ikke? Anonymkode: 338a6...1c0 2
Fremmed fugl Skrevet 7. desember 2023 #11 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du oppgir ikke kilden. Var en tråd om finnerlønn her for litt siden hvor det du viser til her ble tilbakevist ganske raskt med at å holde tilbake andres gjenstander er ulovlig. Anonymkode: 5a26b...a14 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1953-05-29-3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #12 Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så du ville gitt vedkommende 24 999 kroner? Anonymkode: 5a26b...a14 Det var et temmelig teit spørsmål. Anonymkode: 7c0bf...671
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #13 Skrevet 7. desember 2023 Jentungen fant noen eiendeler sist helg, klokker, ringer som så ut som gullringer, kort og diverse som eieren hadde putta i ei skoeske, satt den på biltaket og kjørt. Tingene lå spredd og det ble brukt tid på å samle dette sammen. Hun fikk ingenting, eieren ble jo veldig glad da. Jeg synes at han burde gitt henne noe, bare noe symbolsk som takk for at hun ikke bare lot alt ligge midt i veibanen. Hun forventer ikke å få noe, tror ikke engang at hun har hørt om finnerlønn. Jeg håper faktisk at han kommer innom med en oppmerksomhet til henne. Anonymkode: f51d2...ac9 2 1
Brunello Skrevet 7. desember 2023 #14 Skrevet 7. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Du oppgir ikke kilden. Var en tråd om finnerlønn her for litt siden hvor det du viser til her ble tilbakevist ganske raskt med at å holde tilbake andres gjenstander er ulovlig. Anonymkode: 5a26b...a14 Kilden er Lov om hittegods 9. Finnaren kan nekta å gjeva hittegodset frå seg til eigaren før eigaren har svara ei høveleg finnarløn og den kostnaden som finnaren har havt med godset. Vert ikkje partane samde, fastset politiet kor mykje finnaren skal ha. For slikt gods som er nemnt i § 3, kan det ikkje krevjast finnarløn. Endret 7. desember 2023 av Brunello
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå