Gå til innhold

Dere som har barn på 1,5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør barnet når dere lager middag, rydder opp etter middag, steller dere på badet, gjør annet husarbeid osv?

Jeg opplever alt dette som svært vanskelig å gjennomføre da ungen ikke leker alene, er 20 mnd nå og involverer meg i ALLT. Og jeg setter grensene, og da blir det hengende å hale og dra og "grine" på meg, og det er slitsomt det også. 

Jeg tilrettelegger, setter i gang, tilvenner osv, men det hjelper ikke. Har holdt på slik siden fødselen. 

Hvordan er dette hos dere? Hvis dette er normalt skjønner jeg ikke hvordan andre får gjort ting, ser jo at de får til mye i hjemmet, planlegger ditten og datten osv. Her var feks dåp umulig å få til og å planlegge da ungen som da var baby kun godtok å ligge i mine armer dag og natt. 

Anonymkode: 73518...3af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ga henne "voksen oppgaver". Lagde jeg middag, fant jeg frem noe hun kunne "lage" mens hun satt på kjøkkenbenken.

Rydde av? Ga henne noe å bære frem og tilbake.

Altså alt jeg gjorde, gjorde hun og. 

Anonymkode: b877f...023

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Da babyen var baby så fikk baby ligge for seg selv å pludre. Jeg småsnakket (og pludret) i vei jeg også for at baby skulle vite at jeg var nær. Sitter som regel på gulvet i nærheten og holder på med noe, dukkevogn, lekekjøkken, klosser, bilbane etc

Anonymkode: 8c1ea...e83

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da babyen var baby så fikk baby ligge for seg selv å pludre. Jeg småsnakket (og pludret) i vei jeg også for at baby skulle vite at jeg var nær. Sitter som regel på gulvet i nærheten og holder på med noe, dukkevogn, lekekjøkken, klosser, bilbane etc

Liiiiitt forskjell på en baby som ligger for seg selv og pludrer og en på 20 måneder 😅

Anonymkode: be48b...3a5

Skrevet

Mealprepper kvelden før, så er det bare å hive i ovnen/gryta. Rydde av og gjøre ting i huset gjør vi når hun sover. 

Da hun var baby fikk vi ingenting gjort, det var mamma som fiksa det meste av dåpen 🙈

Anonymkode: 07fce...fff

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det godtok aldri min, hylgrpt hysterisk.

Hva gjør barnet nå sil 1,5 år når du ordner ting?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ga henne "voksen oppgaver". Lagde jeg middag, fant jeg frem noe hun kunne "lage" mens hun satt på kjøkkenbenken.

Skjønner, jeg har prøvd, å sitte på benken fører til at han bare beveger seg rundt oppå der og tar tak i alt mulig, hører ikke og fare for å falle ned. 

Å rydde fører til det samme, det blir for spennende og tallerkenen flyr alle andre steder. Har knust noen saker. 

Skrevet

Nå er min litt eldre og blir gradvis flinkere til å leke selv, er 1 år og 10 mnd snart. Men jeg har aldri fått noe særlig gjort med henne til stede. Vanligvis gjøres bare husarbeid, inkludert å lage middag, når hun sover eller når vi er 2 stykker hjemme så den ene kan være med barnet og den andre kan gjøre husarbeid. 

Vi bruker også TV. Ikke anbefalt men i perioder var det eneste måte hun satt stille i 15 minutter så jeg kunne få kuttet opp noe mat til middagen for eksempel eller laget matpakke til barnehagen når man har det litt travelt. 

Stelle meg da lot/lar jeg bare barnet løpe rundt på badet, men "stelle meg" er gre gjennom håret, skylle ansiktet og kanskje smøre på litt fuktighetskrem.. 

Om hun er veldig kontaktsøkende og ikke leker selv og jeg må starte på middag før mannen kommer hjem så prater jeg og synger og det kan funke iblant. 

En ting hun liker og som faktisk får henne til å sitte rolig og leke en stund er få å sitte og leke med vann så hender hun får gjøre det mens jeg lager mat. Blir alltid så vått da så orker ikke det hver gang. Hun får noen boller og kopper og sånn så heller hun vann frem og tilbake med øse feks. 

Anonymkode: 844ed...337

• Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva gjør barnet når dere lager middag, rydder opp etter middag, steller dere på badet, gjør annet husarbeid osv?

Jeg opplever alt dette som svært vanskelig å gjennomføre da ungen ikke leker alene, er 20 mnd nå og involverer meg i ALLT. Og jeg setter grensene, og da blir det hengende å hale og dra og "grine" på meg, og det er slitsomt det også. 

Jeg tilrettelegger, setter i gang, tilvenner osv, men det hjelper ikke. Har holdt på slik siden fødselen. 

Hvordan er dette hos dere? Hvis dette er normalt skjønner jeg ikke hvordan andre får gjort ting, ser jo at de får til mye i hjemmet, planlegger ditten og datten osv. Her var feks dåp umulig å få til og å planlegge da ungen som da var baby kun godtok å ligge i mine armer dag og natt. 

Middag: Han spiser på gulvet og spiser litt for-middag. Leker litt med noe småleker på gulvet. Noen ganger i stolen sin og ser på meg lage mat.

Stell: Han er med og henter ting i skuffer og skap. Vi «sminker» oss sammen. Forteller alt jeg driver med og lar han ta på ting. 

Husarbeid: Spiller litt ball. Vasker en benk. Tar ut av oppvaskmaskinen. Gir noen tallerkner. 

Syns egentlig ikke det er så utfordrende, men jeg har heller ikke lagt lista på at jeg får gjort tingene akkurat som jeg ønsket dem eller i ro og fred :) Men ellers er vi stort sett to, og den ene kan avlaste helt fint. 

Anonymkode: 2ac2e...b93

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette har jeg og forsøkt men det føltes som å forsøke å få en vill og døv ape til å gjøre menneskelige ting. Gir du da en på 1,5 porselenstallerken og hun klarer å bære og sette den pent på bordet? Satt hun rolig på kjøkkenbenken? Uten å reise seg eller plutselig forsøke å hoppe ned eller snu seg eller krabbe bortover benken?

Kanskje det går her og når min blir litt eldre vi får forsøke igjen iblant :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Et tips som funker noen dager her er om vi skal ha rå grønnsaker til middag (salat) at jeg får skjært opp litt av det først så sitter hun og snacker på det mens jeg lager resten av maten. Små biter så det tar litt tid (paprika, tomat osv)

Skrevet

Fikk se litt på tv ofte mens jeg laga middag. Ellers satt jeg frem noen leker i samme rom. Men en 1,5- åring legger seg jo gjerne kl 19. Masse tid til husarbeid etter det, og laging av matpakker m.m til neste dag.

Anonymkode: 44f9d...fd1

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette har jeg og forsøkt men det føltes som å forsøke å få en vill og døv ape til å gjøre menneskelige ting. Gir du da en på 1,5 porselenstallerken og hun klarer å bære og sette den pent på bordet? Satt hun rolig på kjøkkenbenken? Uten å reise seg eller plutselig forsøke å hoppe ned eller snu seg eller krabbe bortover benken?

Du tilrettelegger ved å gi plastbestikk, tallerkener og kopper? Eller andre ting de kan unngå å skade seg på? 

Skrevet

Da barnet var 1,5 år: hadde i tripp trapp stol med "sele" så hun ikke kom seg ut og ga diverse småtterier hun kunne leke med (tomatbiter hun tok inn og ut av en isbitform, osv). Det gikk kanskje 5 min i strekk. Det var mye bæring på armen eller i ryggsele mens jeg lagde middag. Når jeg var på do var hun alltid på fanget. Men relativt ofte så måtte hun være på gulvet i gråt eller hengende i beinet mitt. Trøster alltid, men kan ikke alltid ta henne opp. Men å gråte noen minutter i trygg nærhet er absolutt ikke farlig tenker jeg. Kanskje derfor hun er flink å leke selvstendig nå som hun er blitt 2? Aldri fått sett ipad eller barnetv på den tida der.

Men mesteparten av rydding og slikt gjorde jeg etter leggetid altså! Og akseptere at du får gjort svært lite med et klistremerke av en 1,5 åring som jeg også hadde. 

Men nå er hun litt over 2, og det er virkelig mye lettere. Hun hjelper meg alltid med å lage middag og rydde opp. Litt tryggere å ha henne alene på en stol nå, så det er enklere! Hun vil fortsatt være i samme rom som meg, og blir stort sett med på badet om jeg skal på do. Men det er mye lettere nå enn for et halvt år sida! 

I nødstilfeller tar jeg henne fortsatt i bæreselen da. Og barnetv er "barnevakt" en sjelden gang - om jeg MÅ ta en dusj før vi skal i barnehagen.

Anonymkode: bb5df...7dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Et tips som funker noen dager her er om vi skal ha rå grønnsaker til middag (salat) at jeg får skjært opp litt av det først så sitter hun og snacker på det mens jeg lager resten av maten. Små biter så det tar litt tid (paprika, tomat osv)

Min vil ikke spise sånt😕Har kun fortenner oppe og nede, mulig derfor.

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fikk se litt på tv ofte mens jeg laga middag. Ellers satt jeg frem noen leker i samme rom. Men en 1,5- åring legger seg jo gjerne kl 19. Masse tid til husarbeid etter det, og laging av matpakker m.m til neste dag.

Her våkner min flere ganger etter leggetid og må ammes eller bæres i søvn, så det er ikke så lett å få gjort unna ting da heller. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Her våkner min flere ganger etter leggetid og må ammes eller bæres i søvn, så det er ikke så lett å få gjort unna ting da heller. 

Er du alene med barnet?

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte også dette med å dele opp grønnsaker i bittesmå biter for at det skulle ta lengst mulig tid å spise dem opp. Dette gjør jeg fortsatt nå som barna er eldre. Det vil si, jeg deler ikke opp i bittesmå biter, men gir dem grønnsaker mens jeg lager maten, fordi da spiser de saker de aldri vil finne på å røre når det står middagsbordet, av en eller annen grunn. Men jeg ser svaret om at det ikke funker pr. nå, kanskje er det et tips til senere. 

Ellers "hjalp" den eldste til med matlagingen da hun var 1,5. Jeg ryddet unna alt jeg ikke ville at hun skulle ta borti fra benken, og hun stod på en stol. Noen jeg kjenner bestilte et eget kjøkkenhjelper-møbel, hvor barnet har en trapp opp og gjerde rundt seg. Det kan være noe for noen. Jeg syns det var for lite nytte til for mye penger, og vurderte at barna ville ikke skade seg alvorlig om de datt ned fra stolen (og de datt ned, og det gikk bra). Den yngste ble ofte underholdt av den eldste mens jeg laget middag da hun var 1,5 år. Det sagt så ble det ofte ganske lettvint mat når mannen var borte på jobb, både da den eldste og da den yngste var på den alderen.

Det er stor forskjell på barn. Og generelt var det å få gjort ting i huset og laget mat vanskeligere da eldstedatteren var baby og småbarn enn det har vært med lillesøsteren. Noe av det skyldes at de har lekt sammen etter at de ble to, men mye er nok også ulikheter i temperament og personlighet. Lillesøster kan pusle lenge alene, storesøster har alltid fulgt etter, ville vært tett inntil, pratet på inn- og utpust, tatt på, utforsket og klatret på alt og ikke vært glad i å sitte eller stå i ro. 

Anonymkode: bbcb2...5a7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Ga henne hennes plastikk tallerken og ting jeg ikke var redd for. 

En tilpasser det jo barnet og hva barnet klarer. Hun satt ikke stille på benken i starten, nei, men nå satt Hun på benken fra Hun kunne sitte. Hva gjør det om barnet krabber bort iver benken da? 

Det var det enkleste, for meg, å gi henne samme oppgaver som jeg gjorde. Klart det tok lenger tid, men da var jeg kvitt jaget og sutringen.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

En 1,5 åring som må ammes i søvn. Ville først av alt kuttet ut ammingen da

• Liker 3
Skrevet

Jeg legger litt frukt, fullkorns kjeks eller en agurk og setter henne i fastspent i stolen i ca 15-20 min til jeg ordner alt. Hun ser enten på eller følger litt med på tv. Tar på barnesanger på YouTube som hun elsker å høre og se på…  Jeg har OCD så klarer ikke å la det ligge til senere for å rydde og vaske 😳

Anonymkode: 51758...2c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...