Gå til innhold

Samboer har lovt sin 19-åring at hun kan få bo i min leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har vært sammen med min samboer i 5 år, og vi har bodd i lag i 3 år. Vi har barn på hver vår side, mine er i 20-årene og hans i tenårene. Jeg har en leilighet sentralt i Oslo etter min mor som mine to barn har bodd i under studier. Nå til jul er min yngste ferdig med bachelor og skal videre på Master på et annet universitet, og det er dermed litt åpent hva som skjer med leiligheten - om jeg skal leie ut eller selge.

Plutselig for et par uker siden kom samboer og sa at hans eldste datter på snart 20 flytter inn i januar for hun har lyst til å bo i Oslo. Det er sammen med en venninne. Hun ble ferdig med vgs i vår og har nå et friår hvor hun skal finne ut hva hun vil gjøre. Hun hadde en jobb i butikk fram til oktober, men slutta fordi hun syntes det var kjedelig. Har etter det ikke jobbet, hun bor hjemme hos mor (og litt hos oss) og foreldrene gir lommepenger. Hun er en flott jente, men det stilles lite krav til henne, og jeg ønsker i utgangspunktet ikke å blande meg for mye. Ingen av de to jentene har jobb. Nå viser det seg at samboer har lovt datteren at hun og venninne kan bo i leiligheten, uten at husleie og andre utgifter har vært tema. Og dette går ikke for min del, så jeg spurte rett ut hvordan hun tenkte å dekke utgifter, da viste det seg at faren hadde sagt hun og venninne kunne bo gratis fram til sommeren, eller til hun/de finner seg jobb. Også med løfte om billig husvære.

Jeg har sagt at dette ikke går fordi jeg er avhengig av leieinntekter for å få det til å gå rundt økonomisk. De har trodd at mine barn bodde gratis, men det har de ikke gjort (Vi har separat økonomi for alt som ikke. gjelder felles bolig). Og nå er helvetet løst fordi samboer er sint på meg, ekskona er sint, og ungene hans inkludert datter med venninne er sint. Fordi jeg ødelegger drømmene, planene, framtidsutsiktene og de hevder de skal få seg jobb kjempefort for å betale. Jeg får pepper fordi jeg sier nei. Jeg beskyldes for å prioritere egne barn og drite i hans. Og gi mine barn fordeler som hans ikke får økonomisk osv. 

Situasjonen er ganske låst og konfliktnivået høyt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Venninna til datteren har sagt opp en jobb her for at de skal flytte avgårde til Oslo. Alt var planlagt, foruten min viten. Jeg kan gi dem maks en måned, men så går det ikke rundt. Jeg blir beskylt for å være egoist og lite støttende til hans barn, men jeg kan ikke la dem bo gratis. det går ikke. Vil gjerne ha tips og råd om hvordan løse dette, for at de skal kunne flytte og bo, og finne jobb.

Anonymkode: f310d...899

Hadde flyttet dit selv. 

Anonymkode: bb163...690

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde flyttet dit selv. 

Anonymkode: bb163...690

Tenker det er bra TS har en ekstra leilighet ja, høres ut som hun kan få bruk for den ganske snart med en slik dott til samboer. 

Anonymkode: 26af2...822

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ville du latt dine barn bo gratis? Skal du ta leie så burde du ikke ta mye. 

Anonymkode: 9b827...56c

Ts sier jo allerede at hennes barn betalte leie. Skal hun ta mindre i leie av hans barn enn hennes? 

Anonymkode: 489fc...999

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så respektløse og ansvarsløse de høres ut! Slutta i jobben fordi det var kjedelig ja.. 

Her tenker jeg at risikoen er veldig stor for at om de to kommer inn i leiligheten, vil ikke evt husleie bli betalt. Og sjansen for at de ikke tar vare på leiligheten er også stor. Husarbeid og daglig vedlikehold er også kjedelig. 

Jeg hadde ikke latt samboerens datter bo der, selv om evt kontrakt hadde vært over markedspris. Luftslott. Samboer er en respektløs dritt som lover bort andres eiendom! Også er de sure på deg! Det er han de burde være sure på! 

Hadde heller flytta inn dit selv! 

Anonymkode: 21c05...e1a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Fire timer, uten ett svar fra TS 

:roll:

Anonymkode: 52332...fa7

Gud forby at noen har andre ting å gjøre like før jul enn å sitte fastlimt inne på KG.

TS ber om tips, og situasjonen er ikke akutt på noen måte. Da er det helt normalt å vente til det er kommet en god mengde svar. Man har ikke alltid tid til å svare på alle innlegg selv om man ønsker råd om en problemstilling.

Anonymkode: aad5f...5e9

• Liker 33
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viss du og samboer ikke eier sammen  der dere bor sammen nå, ville jeg flyttet inn i leiligheten. At det blir et helvete for deg fordi du ikke vil leie ut gratis til en bortskjemt drittunge er bare helt utrolig🤯

Anonymkode: f85c8...915

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke la dem flytte inn, det er vanskelig å kaste ut noen. 
jeg ville sagt som sant er, jeg forstår at de er skuffa og sinte, men de får plassere sinnet sitt der det hører hjemme -hos far. Han har lovet jentene gratis bolig i Oslo frem til sommeren, ja da får han bare sette seg på Finn og lete. 
Jeg driter egentlig i om du hadde latt egne barn bo gratis også jeg, det betyr ikke at andre kan være generøse på dine vegne. 

Anonymkode: cb628...417

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må ikke la dem flytte inn, det er vanskelig å kaste ut noen. 
jeg ville sagt som sant er, jeg forstår at de er skuffa og sinte, men de får plassere sinnet sitt der det hører hjemme -hos far. Han har lovet jentene gratis bolig i Oslo frem til sommeren, ja da får han bare sette seg på Finn og lete. 
Jeg driter egentlig i om du hadde latt egne barn bo gratis også jeg, det betyr ikke at andre kan være generøse på dine vegne. 

Må også legge til at dere bare har vært samboere i 3 år, og du skal plutselig holde hans voksne barn og venninne med bolig? Det er helt utenkelig. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser skikkelig frem til oppdatering fra TS på den her! 😁

Anonymkode: 93913...9b0

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo så utrolig at det nesten ikke kan være sant, men la gå.

Du forstår jo selv at de ikke har noen grunn til å være sinte på deg, så det får bare prelle av. De kan godt være skuffet, men det er fordi far har bygget et luftslott.

Det kan ikke være så vanskelig å forklare at dine barn har betalt leie for å bo der, og at du er avhengig av å få inn denne leien for å kunne beholde leiligheten. Uten leie må du selge, og derfor må disse jentene også betale leie, akkurat som dine barn gjorde.

Ikke gi de en måned gratis, for det blir ikke bare en måned, og du får ikke byttet de ut med betalende leietagere innen du innser det.

Anonymkode: 15dfe...197

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier.. Ikke la dem flytte inn 😱 da kan du slite med å få dem ut igjen. 

Hadde jeg vært deg, ville jeg flyttet dit selv. Eller bare solgt. Men det samboeren din har gjort er langt over streken, en tillit hadde vært brutt for min del. 

Endret av Perfume
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde bare flyttet dit selv etter jul. Kunne ikke fortsatt å bo med en så respektløs mann. Kunne vurdert forholdet igjen om han da tok ansvar og ryddet opp som et voksent menneske. 

Anonymkode: 04910...33b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg i å lure på hva mer som er galt i dette forholdet. 

Det økonomisk urimelige her er så åpenbart. Det samme med kommunikasjonssvikten, at han kan snakke med datteren sin om dette uten på noe tidspunkt snakke med deg. Og det siste, og kanskje mest alvorlige, er at du er usikker på hvordan du skal håndtere alt dette, som får meg til å tenke at du nok har akseptert for mye fra dem fra før, og går altfor langt i å se deres side av saken? 

Det er urimelig å forvente å få låne en leilighet gratis. Det er urimelig å ikke snakke om det, ikke spørre. Det er urimelig å anta at stebarn skal få økonomiske fordeler på lik linje som egne barn (og her er det ikke engang tilfelle), og at EKSKONA nå er sint på deg fordi HENNES datter ikke får leve gratis på din regning, man kan jo bli stum. Sånn jeg forstår dette er det alle mot deg i denne saken, og jeg synes enormt synd på deg. Er dette her symptomatisk for hvordan dette forholdet og denne familien er generelt?

Jeg ville bestilt time på familievernkontoret.

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de skal bo der, så må foreldrene deres betale husleien. Og dere må skrive en skikkelig kontrakt, i tilfelle de ødelegger noe. Husk depositum! Hvis leiligheten er nedbetalt (var vel arv?), så kan du jo slå av en tusenlapp eller to i mnd fra normal leiepris. Veldig rar oppførsel fra mannen din, så jeg hadde blitt skeptisk til ham. Om han ikke legger seg flat, og innser at han har vært en idiot.

Anonymkode: c0872...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en merkelig tanke at det skal gå en kontantoverføring fra *deg* til din samboers voksne datter og hennes venninne? Rare folk, og så er de sure i tillegg?? Håper du finner styrken til å stå i dette dersom det er et forhold du ønsker å bli i, eller styrken til å gå. For min del hadde jeg nok slitt veldig med å legge dette bak meg, og spesielt at hele gjengen topper det hele med å mene det er du som er kjip. Det er så grunnleggende feil. 

Anonymkode: 8c398...ced

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du kommer med en oppdatering, TS. Dette er en tråd jeg vil følge! 

Anonymkode: 09ad6...0f6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...