Gå til innhold

Samboer har lovt sin 19-åring at hun kan få bo i min leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal de ha leiligheten så blir det markedsleie samt vanlige leievilkår. Alt annet er uaktuelt. 

Anonymkode: 80be8...779

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er enig med Million. Får de tilgang, får du dem neppe ut igjen Ts.

Anonymkode: a3b24...928

• Liker 34
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke finn på å la dem låne leiligheten, verken en uke eller en måned eller noe som helst! De kan finne på å bli boende der og da har du et større problem enn at snørrungene er sure på deg nå!

Anonymkode: 62f7f...438

• Liker 28
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har en leilighet i byen som hun bor i av og til (har hus et annet sted), selv 17-åringen min skjønner at hun må betale leie om hun skal få bo der (det har vært snakk om det etter videregående om hun får seg jobb utenom studier).

Denne leiligheten står tom så hun kan få stor familierabatt og fortsatt hjelpe bestemoren med utgiftene, men hadde det vært aktuelt med fulltidsutleie måtte hun selvfølgelig betalt markedsleie, eller minimum kostpris. Må man forresten skatte av utleie til f.eks. barnebarn/stebarn?

Anonymkode: c7a8d...27d

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så respektløst av samboer at jeg tror jeg hadde revurdert forholdet kraftig. Én ting er å drite seg ut og å love noe man overhodet ikke har rom for å love, men når man innser det, så legger man seg flat og tar skylda overfor dem man har lovet noe til.... Å prestere å bli sur på deg(!) for at HAN har lovet noe uten å prate med deg, det er jo helt bak mål....

Og datteren hans burde jo, i en alder av 19, skjønne at faren har lovet uten å spørre, og dermed gjelder ikke løftet. Det hadde min 18-åring helt fint skjønt.... Og da er det HAM de bør være sint på eventuelt, ikke deg....

Hadde vurdert å bruke leiligheten selv, ja.... Hvis dette er gjengs oppførsel fra hans side....

• Liker 21
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig å ikke spørre deg selvfølgelig, men er det mer i denne saken TS ? Virker jo litt rart? Bor du hos han nå mens du fortsatt har leiligheten i oslo? Eier dere sammen der dere bor nå?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville overhode ikke tatt meg nær av at foreldrene og jentene er grinete, jeg ville stått på mitt, de får signere kontrakt og evt leie leiligheten men de får ikke bo der gratis. Dersom samboeren din ikke takler dette ville jeg revurdert samboeren. Makan til oppførsel - forvente slikt! Ikke greit. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (20 minutter siden):

Kan du få egne barn til å bekrefte ovenfor samboer og dattera hans at de har betalt for å bo i boligen? Det kan jo hjelpe på at de får høre det fra dem selv tenker jeg. Bare så folka som er sinte mm faktisk får en bekreftelse på at dette er tilfelle og ikke at du er kjip med stedatter. 

Evt: Blir ikke ting i orden med dere så burde du selv flytte inn i leiligheten som nevnt før her og få eksen til å kjøpe deg ut av gammel bolig som du har hatt med han. 

Ikke nødvendig i det hele tatt. TS har ingen plikt og  ei måtte forsvare hvordan hun har disponert leiligheten. Ei noen plikt til å informere om valg fremover. 

Anonymkode: 80be8...779

• Liker 31
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt illsint om jeg var deg. 

Ikke bare har din samboer lovet bort DIN leilighet bak din rygg, men han har lovet den bort gratis i potensielt flere måneder til "jentene finner jobb". Det er tusenvis av kroner ned i dass hver måned. Og når du endelig får høre om det og reagerer negativt, så blir de sure på deg?

Nei nei nei. 

Ikke finn på å la de bo der en måned, som du nevner. Det som vil skje, er at de ikke vil finne jobb med en gang/ikke gidder å finne jobb, også blir du presset fra alle kanter om å la de bo der gratis litt lengre. Hver mnd vil det bli krangel om leie, og du vil bli den onde stemora som maser om penger. Til slutt vil du enten måtte gå rettens vei for å få leie og/eller kaste de ut, og da vil du samtidig ødelegge forholdet til din samboer.

Om din samboer ikke faller på knærne og ber om din tilgivelse, for så å fortelle barna at denne situasjonen er hans feil og at han lovet bort noe han ikke har rett til å love bort, så vil dette ende surt. Det er opp til deg å bestemme om det skal ende surt nå eller ende surt om noen måneder. Ved sistnevnte vil du også være mange, mange tusen kroner fattigere. 

Anonymkode: fa4df...0f7

• Liker 20
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste meg litt opp på skatteregler og det ser ut som du kan slippe skatt kun dersom de dekker faktiske løpende utgifter (ikke lån). Leier de billigere enn det, eller har markedsleie, så må det skattes.

Jeg prøvde nemlig å se hvordan moren min kan slippe skatt hvis barnebarnet får leie billig. Ser ut som beste løsning for oss er at hun leier et rom i leiligheten siden mamma uansett skal ha tilgang til å bruke den.

Her hadde jeg bare lei ut til noen andre uten å si mer om saken, enkelte er for frekke til å diskuteres med. Du må jo nesten hive deg rundt om du skal få inn noen fra nyttår.

Anonymkode: c7a8d...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (3 minutter siden):

Merkelig å ikke spørre deg selvfølgelig, men er det mer i denne saken TS ? Virker jo litt rart? Bor du hos han nå mens du fortsatt har leiligheten i oslo? Eier dere sammen der dere bor nå?

Hun skriver jo at de har separat økonomi, bortsett fra det som gjelder felles bolig. Går da ut i fra at de eier boligen sammen? 

Så ts: samboeren din er helt ekstremt frekk. Det samme er eksen hans. At jentene er egosentriske og ikke ser din side er en ting, de er jo tross alt i rette alderen for det, men de voksne her er jo helt sjokkerende frekke og korttenkte. Mener virkelig samboeren din og eksen din at deres barn og barnets venninne skal bo i leiligheten gratis, mens du har alle utgiftene for leiligheten? Er de stokk dumme? Har de null peiling på økonomi? De bør ikke få bo der gratis første måneden engang, for det kommer de nok bare til å utnytte til å bli enda en måned, så enda en måned, også har du det gående med «leieboere» som ikke betaler for seg. 

Siden foreldrene her har lovd jentene å bo der gratis, så er det vel de som må betale leien frem til jentene har fått seg jobb. Regner med at foreldrene legger mer press på jentene om å skaffe seg jobb fremover også da. Husk også en skikkelig depositum, særlig om dette er jenter som liker å feste. 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok blitt illsint på samboeren min (og hans eks), som hadde gått bak min rygg på denne måten. Men denne konflikten er nok ikke lett å løse, om samboeren din og hans eks ikke selv innser hvilken dust og idiot de har vært her. Men uansett, lykke til ts.

Anonymkode: b07b8...c92

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg tenker på denne saken så tenker jeg at samboeren har fortalt en litt annen historie til ungen sin og venninnen hennes, samt ex. Tviler på at han har turt å innrømme ovenfor de at det er han som har lovet ting han ikke har rådighet over 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hun skriver jo at de har separat økonomi, bortsett fra det som gjelder felles bolig. Går da ut i fra at de eier boligen sammen? 

Så ts: samboeren din er helt ekstremt frekk. Det samme er eksen hans. At jentene er egosentriske og ikke ser din side er en ting, de er jo tross alt i rette alderen for det, men de voksne her er jo helt sjokkerende frekke og korttenkte. Mener virkelig samboeren din og eksen din at deres barn og barnets venninne skal bo i leiligheten gratis, mens du har alle utgiftene for leiligheten? Er de stokk dumme? Har de null peiling på økonomi? De bør ikke få bo der gratis første måneden engang, for det kommer de nok bare til å utnytte til å bli enda en måned, så enda en måned, også har du det gående med «leieboere» som ikke betaler for seg. 

Siden foreldrene her har lovd jentene å bo der gratis, så er det vel de som må betale leien frem til jentene har fått seg jobb. Regner med at foreldrene legger mer press på jentene om å skaffe seg jobb fremover også da. Husk også en skikkelig depositum, særlig om dette er jenter som liker å feste. 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg nok blitt illsint på samboeren min (og hans eks), som hadde gått bak min rygg på denne måten. Men denne konflikten er nok ikke lett å løse, om samboeren din og hans eks ikke selv innser hvilken dust og idiot de har vært her. Men uansett, lykke til ts.

Anonymkode: b07b8...c92

Enig. Beste forslaget til løsning. 
Som om ikke det var nok at samboer har lovd jentene at de skulle få bo i leiligheten til ts, han har tom lovt dem gratis husleie i 6 mndr. (!)
Dette er ekstremt respektløst overfor ts. Provoserende.

På toppen av alt har han satt ts i en ekstremt ekkel og vanskelig situasjon der det blir feil uansett hva hun gjør. 
Ts, du har min fulle sympati. 

Det jeg ville ha gjort: Jeg hadde trommet sammen til et møte, med jentene, samboer og mora også. Hvertfall prøvd. Nesten som ts burde hatt med seg om ikke advokat, så noen som er god til å prate. 
Så ville jeg lagt fram den løsningen AB over her skisserer, som et kompromiss. Foreldrene til ungdommene må stille opp økonomisk med husleie og depositum til de får seg jobb. Noe som ikke er vanskelig (har to jenter selv som har flyttet i hybel/kollektiv og studert og jobbet i Oslo.)

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alt var planlagt bak din rygg, han hadde ikke peiling på at du hadde behov for leieinntekter og nå er han sur på deg. Tror jeg ganske enkelt bare hadde sagt at hvis han gir meg pes for dette mer nå, så blir den leiligheten opptatt: av MEG! 

Makan til frekk oppførsel. 

Anonymkode: 149c5...d15

Enig!

Skulle tro han bare holdt ut med TS for at datteren skulle bo gratis. Søplefolk gjør mye sykt.

De må selvfølgelig betale for seg for å bo i DIN leilighet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nesten så jeg ikke tror på denne historien..

Anonymkode: 26b1a...98a

Da må du treffe flere menn. Usedvanlig mange slike luringer der ute.

Anonymkode: 02eec...027

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei!

Ikke snu i denne saken. Selv om de skulle love å betale leie, har du fått et problem. Jeg tviler veldig sterkt på at de blir gode og pliktoppfyllende leietakere, utfra situasjonen du skisserer. 

Vi har også en leilighet vi skal låne ut billig under studier. Da blir det en klar avtale, at de bor billig så lenge de studerer. 16 åringen som vil ha friår, han må finne annet sted å bo. 

Kjenner dessverre en dame som aldri får ut egen sønn. Har vært uklare avtaler hele veien. Han har det avslappende og godt, men hadde trent et realt spark i ræva.

Lykke til med idiotmannen.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"Veldig leit at dere har misforstått, men mine barn fikk ikke bo der gratis og det får ikke dere heller. Skjønner at dere er skuffet, men sånn er det."

Anonymkode: dea3b...670

Og legg til at leien er kr....... , og videre "kan dere spørre foreldrene deres om de kan betale leien for dere til dere får jobb?" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke forviklinger blir det den dagen disse jentene flytter ut og det kommer for en dag hvilke skader de har påført leiligheten. For det høres ikke akkurat ut som at de er modne nok til å ta ansvaret for en leilighet. Ser for meg hakk i parkett, vannskade på kjøkkenbenk, mugg pga brukerfeil med ventilasjon, mistede nøkler m.m. 

Hvor stort depositum er de villige til å stille med? 

Anonymkode: 8fb2f...124

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 timer siden):

Jeg ville ikke latt dem låne den en måned en gang, slik du skriver på slutten av innlegget ditt, at du kunne strekke deg til å la dem få bo der EN måned. Dersom du gjør det,  at du gir dem nøkler og innpass der, får du dem rett og slett ikke ut igjen. Banna bein. Det er jeg skråsikker på. Det lukter bråk. 

Tenkte jeg også på. Leieboere har veldige rettigheter her i landet. Vil ikke de flytte ut igjen har man et kjempeproblem. Et enormt problem om det ikke skrives kontakt. Husker at i Bergen var det et hus som måtte selges langt under markedsverdi, med leieboer boende, for eier hadde stolt på en muntlig avtale. Ingen kontrakt var skrevet og leieboer hevdet noe ala at han skulle få bo der så lenge han ønsket, til en latterlig lav sum. Eier kom ingen vei. Det var ord mot ord, leieboer ble boende, og bolig måtte selges med denne parasitten, til svært så redusert pris. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slutten på forholdet ditt, ts! Så fullstendig respektløs som din samboer er mot deg, er jeg overbevist om at det er mye annet galt i dette forholdet deres som du ikke har nevnt her!?

Du må IKKE finne på å leie ut den leiligheten til disse jentene - heller ikke for en uke eller måned! Du risikerer at du ikke får dem ut derfra, og du kan risikere å måtte gå mange måneder uten leie i påvente på utkastelse av Namsmannen.

Ikke gå inn i dette!

IKKE gi din samboer eller hans barn nøkler til leiligheten! Har du nøkler til leiligheten liggende i felles bolig, få en annen person du stoler 100 % på til å oppbevare nøklene for deg.

Men helt ærlig, det din samboer nå har gjort, det viser at han har null respekt for deg. Da er du i et ikke blivende forhold. Det han har gjort nå er å sette deg i en svært vanskelig situasjon, hvor han gjør deg til synebukk for egne synder, hvor han til og med kaller deg urimelig og hvor han støtter sin eks og sitt barn i å kalle deg urimelig. Fordi du ikke vil betale for en leilighet for hans voksne barn i Oslo, hans voksne barn som ikke har funnet seg jobb, som ikke studerer. Det er åpenbart at denne unge kvinnen har arvet sin mor og far... De har nå rottet seg sammen mot deg, de forsøker å påføre deg skyldfølelse og skam, forsøker å manipulere deg.

Dette er helt uakseptabelt! Så dette forholdet er i realiteten slutt, dette kan han ikke redde inn igjen, han kan ikke reparere det at han også har satt sitt barn og sin eks (!) opp mot deg.

Selv om han og hans eks skulle tilby å betale full leie i Oslo, så ikke la dem leie, du risikerer at en eller begge uansett ikke betaler, eller at de vil utsette å betale eller whatever.

Synd for disse to unge jentene at foreldrene ikke har lært dem å være smart, ærlig, ha respekt for andre eller å snakke selv når de skal inngå avtaler eller kontrakter. Nå lærer de noe viktig, at de må ta ansvar for eget liv, egne kontrakter, egen økonomi.

Du må seriøst vurdere hva du gjør etter jul selv, ts, for han samboeren din er skummelt manipulerende mot deg.

Anonymkode: 7adf1...e28

• Liker 17
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...