Gå til innhold

Samboer har lovt sin 19-åring at hun kan få bo i min leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ingen kan forvente å bo billig eller gratis i noen andres leilighet. Det er helt vilt at samboeren din er sur på deg etter å ha forespeilet at de kan bo der gratis - han er en voksen mann og må jo skjønne at du har utgifter i forbindelse med leiligheten. Tenker som andre har nevnt her at dette må samboeren din rydde opp i, det er han som har driti seg ut.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville du latt dine barn bo gratis? Skal du ta leie så burde du ikke ta mye. 

Anonymkode: 9b827...56c

Tenker at sålenge det er markedspris eller under så er det helt ok. Det er ikke sånn at man kan forvente å få substituert et sted å bo - at man får muligheten er i seg selv en fordel. Leia må iallfall dekke utgiftene man har på leiligheten, i disse tider med økende rente og nye skatteregler kan det være en del i seg selv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble sure for at du kun bryr deg om dine egne barn og driter I hans. Har han noen gang gitt dine barn noe liknende? Ser for meg at han burde ha gitt dine barn noe som er like stort som summen av en leilighet i Oslo over 6 mnd. 

Har han ikke det så driter jo han i dine barn og. 

Anonymkode: 5b44b...88f

• Liker 26
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun skriver jo at hennes egne barn har bodd der og betalt leie for det. Hun skriver også at hun ikke har økonomi til å la leiligheten stå uten leieinntekter.

Anonymkode: 43bf5...363

• Liker 42
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar at 1. Han har NULL rettigheter over din eiendom og han kan drite i å love den bort til noen som helst uten å spørre! Og 2. Foreslå at hvis datteren og venninnen vil bo der må enten de eller foreldrene deres betale leien og andre utgifter.  

En leilighet i Oslo er dyrt å leie. Du kunne fått inn mye penger frem til sommeren. Selvfølgelig skal du ikke la noen bo der gratis. Hvorfor skal det gå ut over din private økonomi at samboeren din har lovet datteren hans noe? Han kan vel la det gå utover sin økonomi og betale for det. 

Enten så blir han smartere, ellers bør du rett og slett flytte inn i leiligheten selv og komme deg bort fra denne idioten. Makan til oppførsel. 

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal de bo der får de betale det samme i leie som du hadde fått om du hadde leiet ut til en fremmed. Dette er det frekkeste jeg har hørt!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslå at de kan bo gratis i din leilighet i bytte mot at samboer dekker ALT av utgifter hjemme.. inkludert mat, strøm, kommunale avgifter osv.  Så kan han se hvor logisk det er.. ;) 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fra spøk til alvor - din samboer har lovet, da må han dekke husleien. Det er ikke din skyld at barna hans får puter sydd langt opp under ørene!! 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet nok hva du skal gjøre. Du skal kvitte deg med den dusten av en samboer.

Anonymkode: 556e8...37b

• Liker 15
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nesten så jeg ikke tror på denne historien..

Anonymkode: 26b1a...98a

Minner meg om en annen historie her, med stedatter som skulle bo i hybelen i huset og ingen andre fikk lov å bo der, var der kun annenhver uke eller mindre.

Anonymkode: a2d43...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett fra videregående, uten jobb… enn hvis de slår seg løs med festing og støy, ikke betaler for seg og ikke kommer seg i jobb…. Høres ut som risikable leietakere som heller bør søke seg inn på studier og billigste studenthybel i byen. Hva har skjedd med unge folk i dag. De høres jo helt bortskjemte og uansvarlige ut. En ordning samboeren din prøver seg på nå vil forhindre nødvendig utvikling for disse to. De må kanskje møte litt motstand og kjenne at alt i livet faktisk ikke er gratis. Leilighet i Oslo kan de leie seg eller kjøpe når de er godt etablert med jobber og kan betale nødvendig depositum selv. Ellers kan de skaffe seg utdanning og bedre betalt jobb, mens de bor mer kummerlig og spiser pasta og knekkebrød.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

...

Situasjonen er ganske låst og konfliktnivået høyt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Venninna til datteren har sagt opp en jobb her for at de skal flytte avgårde til Oslo. Alt var planlagt, foruten min viten. Jeg kan gi dem maks en måned, men så går det ikke rundt. Jeg blir beskylt for å være egoist og lite støttende til hans barn, men jeg kan ikke la dem bo gratis. det går ikke. Vil gjerne ha tips og råd om hvordan løse dette, for at de skal kunne flytte og bo, og finne jobb.

Anonymkode: f310d...899

Et sentralt spørsmål er hvordan ser du på dette forholde? Er dette "real deal" som du virkelig ønsker skal bli for evig ... eller er det "helt greit". Om du virkelig ønsker å satse på forholdet, så betyr det at familiene skal integreres og bli til en. Det er ikke noe dine og mine ... det er våre. Hans barn blir deres barn (i hvert fall i den praktiske hverdagen).

Om du og dere er på det nivået, så vil det absolutt være på sin plass med likebehandling. Hans barn bør få samme deal som dine fikk (selvsagt med justeringer for inflasjon, etc).... så sant det lar seg gjøre rent økonomisk. Om det blir trangt eller ikke mulig, så må faren deres også bli med på å dra lasset.
Det at man skal være EN familie svinger begge veier. Felles byrder og felles gleder. SAMMEN må dere finansiere en eventuell rimelig husleie.

Du kan i hvert fall ikke hevde at "det er en felles familie" og likevel forskjellsbehandle uten saklig grunn. (At det rett og slett ikke går rundt rent økonimisk ER en slik god grunn).

Men det voldsomme kjøret og snakking bak din rygg tyder kanskje på at dette forholdet er litt mer 'rufsete'. Da ville jeg heller stått på mitt og krevd markedsleie ... eller i det minste nært opptil markedsleie (litt rabatt kan du alltids gi for å bevare husfreden). Det er kanskje veldig negativt å tenke på å beskytte seg selv og sine interesser, men det er faktisk det du må. Du kan ikke la din egen økonomi gå i dass pga folk som skal utnytte deg eller guilt-trippe deg til noe.

Hadde jeg vært i ditt sted ville jeg absolutt tenkt to runder på forholdet. Det er ikke leiligheten i seg selv eller noen tusenlapper i måneden ... det er måten ting ble "avtalt" på forhånd og ikke minst reaksjonen i etterkant. Det er noe som er alvorlig galt her.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være noe av det rareste jeg har lest jeg inne, altså, hvordan skulle de få tilgang på leiligheten når de ikke har snakket med deg en gang? 

Om dine barn hadde bod der gratis eller ikke er irrelevant, det er din leilighet så du bestemmer hvem som bor der til hvilken pris. 

Kunne du tenkt deg å leie ut til denne datteren og hennes venninne da? Jeg vurderer nøye hvem jeg leier ut, ikke nødvendigvis de som kommer "først i køen". Vil heller leie ut til noen ordentlige enn familie som kommer til å bli bråk om noe skulle bli ødelagt eller ikke betaler leien.

• Liker 30
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ønsker å eskalere konflikten blir hovedspørsmålet; hvor mye betalte dine barn? Og er dette en sum du hadde vært komfortabel med at "stedatter" + venninne skulle betale (selvfølgelig pluss eventuell prisvekst osv.)? 

Hvis ja, så er burde det være enkelt å få samboer & co til å forstå at du ikke kommer til å akseptere noe annet en en liknende avtale du gav til dine barn. Dette er bare basic rettferdighet og hvis de ikke ser dette, da hadde jeg spurt meg selv hvor rasjonelle disse menneskene egentlig er.

Hvis du derimot ikke er villig til å la de bo for samme pris som dine barn betalte, må du bare sette hardt mot hardt å si rett ut: "Ikke faen. Det er jeg ikke villig til samme hvor sinte dere blir. Dette er leieprisen jeg er avhengig av å ta for leiligheten, så da blir det opp til dere om dere er interessert eller ikke".

Uansett rart av samboer å love dette til sin datter før han har snakket med deg. Ut å leke storkar liksom..

Anonymkode: 76c33...42c

Når TS og samboer har separat økonomi så kan man ikke forvente at hun økonomisk skal støtte hans barn slik hun eventuelt har støttet sine egne. 
Mor og samboeren får betale for sine barn, om barna ikke kan betale selv. Og vil de ikke det så får de finne andre alternativer 

Anonymkode: 0430b...ed7

• Liker 40
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært sammen med min samboer i 5 år, og vi har bodd i lag i 3 år. Vi har barn på hver vår side, mine er i 20-årene og hans i tenårene. Jeg har en leilighet sentralt i Oslo etter min mor som mine to barn har bodd i under studier. Nå til jul er min yngste ferdig med bachelor og skal videre på Master på et annet universitet, og det er dermed litt åpent hva som skjer med leiligheten - om jeg skal leie ut eller selge.

Plutselig for et par uker siden kom samboer og sa at hans eldste datter på snart 20 flytter inn i januar for hun har lyst til å bo i Oslo. Det er sammen med en venninne. Hun ble ferdig med vgs i vår og har nå et friår hvor hun skal finne ut hva hun vil gjøre. Hun hadde en jobb i butikk fram til oktober, men slutta fordi hun syntes det var kjedelig. Har etter det ikke jobbet, hun bor hjemme hos mor (og litt hos oss) og foreldrene gir lommepenger. Hun er en flott jente, men det stilles lite krav til henne, og jeg ønsker i utgangspunktet ikke å blande meg for mye. Ingen av de to jentene har jobb. Nå viser det seg at samboer har lovt datteren at hun og venninne kan bo i leiligheten, uten at husleie og andre utgifter har vært tema. Og dette går ikke for min del, så jeg spurte rett ut hvordan hun tenkte å dekke utgifter, da viste det seg at faren hadde sagt hun og venninne kunne bo gratis fram til sommeren, eller til hun/de finner seg jobb. Også med løfte om billig husvære.

Jeg har sagt at dette ikke går fordi jeg er avhengig av leieinntekter for å få det til å gå rundt økonomisk. De har trodd at mine barn bodde gratis, men det har de ikke gjort (Vi har separat økonomi for alt som ikke. gjelder felles bolig). Og nå er helvetet løst fordi samboer er sint på meg, ekskona er sint, og ungene hans inkludert datter med venninne er sint. Fordi jeg ødelegger drømmene, planene, framtidsutsiktene og de hevder de skal få seg jobb kjempefort for å betale. Jeg får pepper fordi jeg sier nei. Jeg beskyldes for å prioritere egne barn og drite i hans. Og gi mine barn fordeler som hans ikke får økonomisk osv. 

Situasjonen er ganske låst og konfliktnivået høyt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Venninna til datteren har sagt opp en jobb her for at de skal flytte avgårde til Oslo. Alt var planlagt, foruten min viten. Jeg kan gi dem maks en måned, men så går det ikke rundt. Jeg blir beskylt for å være egoist og lite støttende til hans barn, men jeg kan ikke la dem bo gratis. det går ikke. Vil gjerne ha tips og råd om hvordan løse dette, for at de skal kunne flytte og bo, og finne jobb.

Anonymkode: f310d...899

Fy f så frekk samboer! Han får fint betale leie til deg for sin datter. Punktum.

Helt ærlig....hadde nok gjort det slutt jeg. Hvorfor skal du måtte leve i en slik konflikt.

Anonymkode: d3d29...661

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tøys. En leilighet i Oslo er verdt en del penger, så hvorfor i alle dager skal TS låne den ut gratis når hun kan tjene inn leie på den eller selge den med overskudd?

Jeg lurer også på om disse unge jentene hadde vurdert å bosette seg i Oslo om de ikke hadde visst om leiligheten, og hvordan hadde de i såfall tenkt å bo da? Jeg tenker at her er det mannen som må ta støyten, det er han som har lånt ut noens bolig uten å snakke med dem. Enten må han legge seg flat og beklage at han lovet dem gull og grønne skoger uten å ha avklart med TS, eller så må han betale leia for dem frem til de får seg jobb.

Egentlig helt hårreisende at noen vil barna sine så vondt at de sier ja til at de får si opp jobbene sine, reise til Oslo og bo gratis i noens leilighet. De burde heller lære seg å starte fra scratch med utdannelse, småjobber og leie bittesmå krypinn. Å snylte på stemor er overhodet ikke ok. Hvis faren synes dette er en sånn god ide, burde han kjøpe leiligheten og låne den ut gratis selv, eller tilby seg å betale husleie til TS.

Anonymkode: cd92e...e21

• Liker 27
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du få egne barn til å bekrefte ovenfor samboer og dattera hans at de har betalt for å bo i boligen? Det kan jo hjelpe på at de får høre det fra dem selv tenker jeg. Bare så folka som er sinte mm faktisk får en bekreftelse på at dette er tilfelle og ikke at du er kjip med stedatter. 

Evt: Blir ikke ting i orden med dere så burde du selv flytte inn i leiligheten som nevnt før her og få eksen til å kjøpe deg ut av gammel bolig som du har hatt med han. 

Endret av Fighter83
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...