Gå til innhold

Samboer har lovt sin 19-åring at hun kan få bo i min leilighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja, måte på å bli sur på deg for at du trenger leieinntekter. Men kan ikke foreldrene betale leie en mnd og så kan tøtta 1 og 2 få seg arbeid. Det greier de vel på en måned? 

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har faktisk ikke ord. Han er jo helt blåst som har livet alt dette uten å snakke med deg om det.

Hva om du hadde skrevet leiekontrakt med noen andre.

Anonymkode: 72617...7c1

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er sinte? Tror jeg hadde blitt heftig sint tilbake altså! 

Hadde nok spurt rett ut hvorfor i h.. de tenker at du skal finansiere Oslo oppholdet deres? De kan de fint gjøre selv, enten jentene eller foreldrene. Til markedspris så klart. 

Det er DYRT med sekundærbolig om dagen! Det er ingen gullgruve, selv med utleie til markedspris.

Anonymkode: 6a2df...4b8

• Liker 32
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig respektløst. Det er din samboer som har rotet til alt her, så han kan skylde på seg selv. Jeg også hadde vært skeptisk til å leie ut til noen som har så lite respekt for deg - uansett om de betaler. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

katties skrev (Akkurat nå):

Utrolig respektløst. Det er din samboer som har rotet til alt her, så han kan skylde på seg selv. Jeg også hadde vært skeptisk til å leie ut til noen som har så lite respekt for deg - uansett om de betaler. 

Enig, jeg hadde nok sagt at siden dette ble så misforstått, så er det nok best at du leier ut til noen andre 😁 Slik at det ikke blir dårlig stemning 😅

Anonymkode: 6a2df...4b8

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke ønsker å eskalere konflikten blir hovedspørsmålet; hvor mye betalte dine barn? Og er dette en sum du hadde vært komfortabel med at "stedatter" + venninne skulle betale (selvfølgelig pluss eventuell prisvekst osv.)? 

Hvis ja, så er burde det være enkelt å få samboer & co til å forstå at du ikke kommer til å akseptere noe annet en en liknende avtale du gav til dine barn. Dette er bare basic rettferdighet og hvis de ikke ser dette, da hadde jeg spurt meg selv hvor rasjonelle disse menneskene egentlig er.

Hvis du derimot ikke er villig til å la de bo for samme pris som dine barn betalte, må du bare sette hardt mot hardt å si rett ut: "Ikke faen. Det er jeg ikke villig til samme hvor sinte dere blir. Dette er leieprisen jeg er avhengig av å ta for leiligheten, så da blir det opp til dere om dere er interessert eller ikke".

Uansett rart av samboer å love dette til sin datter før han har snakket med deg. Ut å leke storkar liksom..

Anonymkode: 76c33...42c

• Liker 25
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. For en gjeng! Vanskelig å foreslå noe som helst her, for situasjonen er så sær og det virker som hele familien hans mangler alt av forventet fornuft og antenner. Støtter egentlig de som sier du bare skal flytte dit selv. Hvis han er sur på deg for dette så er det da noe som skurrer.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nesten så jeg ikke tror på denne historien..

Anonymkode: 26b1a...98a

Jeg tror på det, for livet overgår ofte det man kunne finne på å lage tråd om. 

De er sinte? Her er det bare å finne frem urkvinnen i deg og sette skapet på plass. Om det ikke går inn i ord får du ty til handling. Lån bort bilen til din samboer, og la ham stå der uten bil, og når han forteller deg at han trengte den selv og hva pokker tenkte du på, så er det jo bare å vise til at han synes det er absolutt greit å bare låne bort det som er ditt, så da må det vel være greit motsatt også. Å stå uten bil en dag er også bare en bagatell i forhold til en bolig i månedsvis, uten noe leie for det, men med alt av utgifter. 

Du vurderer ikke å flytte inn i leiligheten selv? Iallfall for en stund, til folk tar til vettet? 

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har vært sammen med min samboer i 5 år, og vi har bodd i lag i 3 år. Vi har barn på hver vår side, mine er i 20-årene og hans i tenårene. Jeg har en leilighet sentralt i Oslo etter min mor som mine to barn har bodd i under studier. Nå til jul er min yngste ferdig med bachelor og skal videre på Master på et annet universitet, og det er dermed litt åpent hva som skjer med leiligheten - om jeg skal leie ut eller selge.

Plutselig for et par uker siden kom samboer og sa at hans eldste datter på snart 20 flytter inn i januar for hun har lyst til å bo i Oslo. Det er sammen med en venninne. Hun ble ferdig med vgs i vår og har nå et friår hvor hun skal finne ut hva hun vil gjøre. Hun hadde en jobb i butikk fram til oktober, men slutta fordi hun syntes det var kjedelig. Har etter det ikke jobbet, hun bor hjemme hos mor (og litt hos oss) og foreldrene gir lommepenger. Hun er en flott jente, men det stilles lite krav til henne, og jeg ønsker i utgangspunktet ikke å blande meg for mye. Ingen av de to jentene har jobb. Nå viser det seg at samboer har lovt datteren at hun og venninne kan bo i leiligheten, uten at husleie og andre utgifter har vært tema. Og dette går ikke for min del, så jeg spurte rett ut hvordan hun tenkte å dekke utgifter, da viste det seg at faren hadde sagt hun og venninne kunne bo gratis fram til sommeren, eller til hun/de finner seg jobb. Også med løfte om billig husvære.

Jeg har sagt at dette ikke går fordi jeg er avhengig av leieinntekter for å få det til å gå rundt økonomisk. De har trodd at mine barn bodde gratis, men det har de ikke gjort (Vi har separat økonomi for alt som ikke. gjelder felles bolig). Og nå er helvetet løst fordi samboer er sint på meg, ekskona er sint, og ungene hans inkludert datter med venninne er sint. Fordi jeg ødelegger drømmene, planene, framtidsutsiktene og de hevder de skal få seg jobb kjempefort for å betale. Jeg får pepper fordi jeg sier nei. Jeg beskyldes for å prioritere egne barn og drite i hans. Og gi mine barn fordeler som hans ikke får økonomisk osv. 

Situasjonen er ganske låst og konfliktnivået høyt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Venninna til datteren har sagt opp en jobb her for at de skal flytte avgårde til Oslo. Alt var planlagt, foruten min viten. Jeg kan gi dem maks en måned, men så går det ikke rundt. Jeg blir beskylt for å være egoist og lite støttende til hans barn, men jeg kan ikke la dem bo gratis. det går ikke. Vil gjerne ha tips og råd om hvordan løse dette, for at de skal kunne flytte og bo, og finne jobb.

Anonymkode: f310d...899

Ville du latt dine barn bo gratis? Skal du ta leie så burde du ikke ta mye. 

Anonymkode: 9b827...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...