Gå til innhold

140 kwh i døgnet. Mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ligger på 110 kWh per dag nå. Tomannsbolig fra 1990, 135 m2, varmer opp med panelovner og varmekabler til ca. 22-23 grader. Vi dusjer eller bader hver dag. Det har vært 15 minusgrader i ukesvis, så da blir det slik. Synes ikke 140 kWh høres så mye ut. 

Anonymkode: 061b6...923

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

solsolsol skrev (2 timer siden):

Det høres veldig usannsynlig ut, med mindre dere faktisk ikke kjører elbilene noe særlig. Med gjennomsnittlig kjørelengde burde dere brukt 14 kWh bare på lading hvert døgn. "Hvis du har varmekabler i på et bad, vil disse bruke circa 0,5 – 3 kWh, altså en halv til tre kilowatt per time." Legger man godviljen til og sier dere har lav varme og små bad, bør det allikevel gå 24 kWh på badene hvert døgn. Da er det lite strøm igjen i budsjettet ditt til varmepumpene, komfyr (rundt 2-3kwh per time), kjøleskap, vaskemaskin (trommel?), tv, spilldingser, oppvaskmaskin (1,5 kWh per vask). 

Her roter du med enheter, du mener nok 0,5-3kW og ikke kWh. Varmekabler trenger ikke å bruke så mye, man får en fin liten lunk på et lite bad med mye mindre. 2kW er mye! Tipper jeg ligger på rundt 200W på mine (lite bad), så ~5 kWh/døgn.

Anonymkode: 386fa...6f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bruker jeg i snitt 28 kWh om dagen. 70kvm leilighet i 1 Etg på såle. Det er kaldt her, gulvkaldt i tillegg. Har litt lunk på badet og en panelovn på kjøkkenet på 20grader. Har vedfyring i tillegg, men det er kjølig. Prioriterer varme når barnet er her. De siste ukene har det ligget på snitt -15 til -20, gleder meg til varmere vær. 

nå bruker jeg unormalt lite varme, vil tippe normalt forbruk er det dobbelte.

Anonymkode: a66df...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

140 kWt/dag er insane mye. Det er helt spinnvilt. Vi har et dårlig isolert hus fra 1968, to varmepumper og to bad med varmekabler, to elbiler og en ladbar hybrid, to unger. Riktignok fyrer vi hver dag fra kl0630 til 22, og det går mye ved på det, men vi ligger i snitt på 40-60 kWt/dag. Vi hadde én dag i november med over 100 kWt og den kosta oss neste. 200kr.

Anonymkode: 4d81a...efc

Om dere plusser på vedforbruket, så er vel dere også oppe i 140 kwh?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her bruker jeg i snitt 28 kWh om dagen. 70kvm leilighet i 1 Etg på såle. Det er kaldt her, gulvkaldt i tillegg. Har litt lunk på badet og en panelovn på kjøkkenet på 20grader. Har vedfyring i tillegg, men det er kjølig. Prioriterer varme når barnet er her. De siste ukene har det ligget på snitt -15 til -20, gleder meg til varmere vær. 

nå bruker jeg unormalt lite varme, vil tippe normalt forbruk er det dobbelte.

Anonymkode: a66df...7a8

Hvilken innetemperatur har dere på de ulike rommene? 

Anonymkode: 061b6...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Her roter du med enheter, du mener nok 0,5-3kW og ikke kWh. Varmekabler trenger ikke å bruke så mye, man får en fin liten lunk på et lite bad med mye mindre. 2kW er mye! Tipper jeg ligger på rundt 200W på mine (lite bad), så ~5 kWh/døgn.

Anonymkode: 386fa...6f6

Det var direkte hentet fra en strøm-nettside 🤷‍♀️ Varmekabler trekker mye strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Vi bruker 300 kWh i måneden 😆

Anonymkode: 3d373...041

Det bruker vi når vi ikke engang er hjemme en måned på sommeren 🤯

Anonymkode: 2c078...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er det 230 kvadratmeter enebolig med utleiedel, brukt totalt 876 kWh de første 7 dagene i desember. Snitt på 125 kWh/døgn altså. Lading av elbil utgjør totalt 211 kWh i samme tidsperiode, altså i snitt 30 kWh/døgn. Det betyr at strømforbruket unntatt elbillading utgjør 95 kWh/døgn. Sånn er det når det er -15 grader ute, i ukesvis... Har vannbåren varme og luft-luft varmepumpe til oppvarming. Ingen vedfyring så langt i år. 

Dere som skriver at "140 kwh/dag er insane" bor for smått 😂

Anonymkode: a95ea...9ef

Så du mener at når strømregningene kommer opp på 8000-11000 per måned for 5.5 personer så er det helt normalt?

Det er strømsløsing på høyt nivå, og når støtten går ned i mengde og pris (og det vil den)  så vil det virkelig svi, hvis man synes det er helt ok med 7000 NOK per måned i strøm etter støtten så er jo det greit men det er ikke noe som hverken er normalt eller ønskelig. Ihverftall 50% mer en det som er normalen for et slikt hus.

1990 hus 4 personer bruker 15-17 tusen per år i fucking nord norge, det er hva min famile brukte i et 300 kvadratmeters godt isolert enebolig og 1 favn ved hver vinter.

Det var jo nesten gratis med strøm på den tia, men det er over for alltid det kan jeg love deg. 

Endret av NakenPanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et snitt på 183kWh/dag hittil i desember, så noen har det «verre» også.

Håper på litt mildere vær, da vi ligger an til å bruke mer enn det strømstøtten dekker, og da blir det over forholdsvis dyrt.

Anonymkode: a9e52...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.12.2023 den 12.14):

Vi bor på Sørlandet, hvor det har vært frost i mange uker allerede. Ja, det er ikke -20 så ofte, men det er likevel kaldt, og ved den temperaturen ville vi nok kun fyrt med ved :)

Vi har vedovn og varmepumpe (den er gammel). Vi har også på varmekabler på badene. Ingen elektriske ovner på, og vi holder 20 maks 21 grader i stue og kjøkken,  soverommet holdes svalt og vi bruker varmeteppe og varmeflaske der ved behov :)

Anonymkode: 71293...46c

Det forklaret forbruket. Her hvor det har vært minus 13-20 grader de siste 4 ukene, uten vedfyring - ligger vi på 116kwh i snitt, da i en bolig med 3.30 takhøyde og 160kvm åpen løsning. Ullsokker og pledd, er det vi upper comforten med. 

Anonymkode: 84c96...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (20 timer siden):

Det høres veldig usannsynlig ut, med mindre dere faktisk ikke kjører elbilene noe særlig. Med gjennomsnittlig kjørelengde burde dere brukt 14 kWh bare på lading hvert døgn. "Hvis du har varmekabler i på et bad, vil disse bruke circa 0,5 – 3 kWh, altså en halv til tre kilowatt per time." Legger man godviljen til og sier dere har lav varme og små bad, bør det allikevel gå 24 kWh på badene hvert døgn. Da er det lite strøm igjen i budsjettet ditt til varmepumpene, komfyr (rundt 2-3kwh per time), kjøleskap, vaskemaskin (trommel?), tv, spilldingser, oppvaskmaskin (1,5 kWh per vask). 

3 kwh i timen på et bad...no way.

Anonymkode: 3dc14...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...