AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #1 Del Skrevet 7. desember 2023 Enebolig fra 1998, 3 etasjer. Oppvarming med varmekabler og to varmepumper, og en panelovn. Jeg syns det er vanskelig å forstå hva prisen blir pga strømstøtte, nettleie osv. Men det står i appen at vi bruker ca 200 kr dagen, det er vel kanskje uten strømstøtte og nettleie? Er forbruket vårt for høyt? Regningen for oktober var 2000 kr, men blir vel tredobla nå... Anonymkode: 8b523...a5f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2023 #2 Del Skrevet 7. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Enebolig fra 1998, 3 etasjer. Oppvarming med varmekabler og to varmepumper, og en panelovn. Jeg syns det er vanskelig å forstå hva prisen blir pga strømstøtte, nettleie osv. Men det står i appen at vi bruker ca 200 kr dagen, det er vel kanskje uten strømstøtte og nettleie? Er forbruket vårt for høyt? Regningen for oktober var 2000 kr, men blir vel tredobla nå... Anonymkode: 8b523...a5f 140 kWh kan fort bli 200 kroner per dag MED strømstøtte, inkludert nettleie etc. Anonymkode: 386fa...6f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 8. desember 2023 #3 Del Skrevet 8. desember 2023 Regn mellom 1,5-2 kr/kwt alt inkludert etter strømstøtte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #4 Del Skrevet 8. desember 2023 Vi bruker 300 kWh i måneden 😆 Anonymkode: 3d373...041 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #5 Del Skrevet 8. desember 2023 140 kWh/dagen er det samme som 4340 kWh/mnd, og det er på kaldeste vinteren. Ut i fra dette gjetter jeg på at forbruket ligger på rundt 30 000 kWh i året? (Dere bruker garantert mindre strøm når det er varmere ute) Selv om det er høyt er det ikke unormalt mye, men det kan tyde på at dere har et visst sparepotensiale. Det som bruker mest strøm er vanligvis oppvarming av bolig, og varmtvann. Du sier dere har to varmepumper, er disse plassert slik at dere ikke bruker unødvendig strøm på oppvarming av rom som ikke er oppholdsrom? Anonymkode: 17664...e4c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #6 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi bruker 300 kWh i måneden 😆 Anonymkode: 3d373...041 Og dere bor helt likt som TS? Anonymkode: 40414...d8a 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #7 Del Skrevet 8. desember 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Enebolig fra 1998, 3 etasjer. Oppvarming med varmekabler og to varmepumper, og en panelovn. Jeg syns det er vanskelig å forstå hva prisen blir pga strømstøtte, nettleie osv. Men det står i appen at vi bruker ca 200 kr dagen, det er vel kanskje uten strømstøtte og nettleie? Er forbruket vårt for høyt? Regningen for oktober var 2000 kr, men blir vel tredobla nå... Anonymkode: 8b523...a5f Kommer vel litt an hvilken region du bor i. Jeg gikk fra 1500 til 4500 kr oktober til november i strømregning. Fikk ikke noe igjen fra nettselskapet for november, selv om regninga ble liten (pga strømstøtte, nettleie - strømstøtte = faktura / tilbakebetaling) Anonymkode: 14b3d...597 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #8 Del Skrevet 8. desember 2023 Det var mye. Vi har enebolig fra 70-tallet, godt isolert. Vi bruker ca 50 kwh dagen nå, men det vil gå ned når vi tar ned boblebadet utendørs i helga. Har ikke sett noen med ny bolig ha så lav strømkostnad som vi har, selv om boligen vår er ganske stor. Så jeg har lite tro på at det er så besparende som mange hevder. Vi har til nå i år brukt 12000 kwh, og en bolig på denne størrelsen er beregnet til 30000... vi holder varmen og har det helt fint vi. Anonymkode: 71293...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 8. desember 2023 #9 Del Skrevet 8. desember 2023 (endret) Dette er jo så forskjell på folk, og hvor man bor. Her har det vært iskaldt i et par uker nå, og jeg fryser hver eneste dag. Går i ull fra topp til tå, bor i nytt hus, har vannbårenvarme, men ikke borret. Vi ligger på 120-140kwh timer i døgnet, vi har gjennomsnitt 20 grader så vi fyrer hele dagen i tillegg. Vi har tenåring med dusjing hver dag, vi har barn som slår på lys og lufter alle dører hver dag. (Føler jeg gjentar meg til det uendelige der) Vi er mye hjemme, alltid noen i huset uansett tidspunkt. Ja denne måneden dobler vi strømforbruket i forhold til i fjor, men måneden er kaldere og pumpa vår står på det samme, men justerer seg jo etter temperatur. Andre hadde sikkert tenkt her er det for varmt å redusert bruken med varmepumpa. Så må jeg legge til vi har to elbiler, og når det er så kaldt så må vi jo lade omtrent hele tiden. Vi er mye ute å kjører så det går litt der også Endret 8. desember 2023 av Forvirret23 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #10 Del Skrevet 8. desember 2023 Jeg bruker omtrent det samme som dere, men jeg bor på gård i et to-etasjes hus fra slutten av 1800-tallet og varmer opp en stall på drøyt 200 kvm i tillegg. Vil derfor tro dere har et nokså stort sparepotensiale. Anonymkode: 7fcc0...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #11 Del Skrevet 8. desember 2023 140 kWt/dag er insane mye. Det er helt spinnvilt. Vi har et dårlig isolert hus fra 1968, to varmepumper og to bad med varmekabler, to elbiler og en ladbar hybrid, to unger. Riktignok fyrer vi hver dag fra kl0630 til 22, og det går mye ved på det, men vi ligger i snitt på 40-60 kWt/dag. Vi hadde én dag i november med over 100 kWt og den kosta oss neste. 200kr. Anonymkode: 4d81a...efc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #12 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det var mye. Vi har enebolig fra 70-tallet, godt isolert. Vi bruker ca 50 kwh dagen nå, men det vil gå ned når vi tar ned boblebadet utendørs i helga. Har ikke sett noen med ny bolig ha så lav strømkostnad som vi har, selv om boligen vår er ganske stor. Så jeg har lite tro på at det er så besparende som mange hevder. Vi har til nå i år brukt 12000 kwh, og en bolig på denne størrelsen er beregnet til 30000... vi holder varmen og har det helt fint vi. Anonymkode: 71293...46c Wow! Hvilken oppvarming har dere, og hvor i landet er det? Anonymkode: 84c96...970 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #13 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 140 kWt/dag er insane mye. Det er helt spinnvilt. Vi har et dårlig isolert hus fra 1968, to varmepumper og to bad med varmekabler, to elbiler og en ladbar hybrid, to unger. Riktignok fyrer vi hver dag fra kl0630 til 22, og det går mye ved på det, men vi ligger i snitt på 40-60 kWt/dag. Vi hadde én dag i november med over 100 kWt og den kosta oss neste. 200kr. Anonymkode: 4d81a...efc Det er ikke insane, ikke alle har mulighet til å sitte hjemme og fyre hele dagen 😂 Anonymkode: 84c96...970 4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #14 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Wow! Hvilken oppvarming har dere, og hvor i landet er det? Anonymkode: 84c96...970 Vi bor på Sørlandet, hvor det har vært frost i mange uker allerede. Ja, det er ikke -20 så ofte, men det er likevel kaldt, og ved den temperaturen ville vi nok kun fyrt med ved Vi har vedovn og varmepumpe (den er gammel). Vi har også på varmekabler på badene. Ingen elektriske ovner på, og vi holder 20 maks 21 grader i stue og kjøkken, soverommet holdes svalt og vi bruker varmeteppe og varmeflaske der ved behov Anonymkode: 71293...46c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 8. desember 2023 #15 Del Skrevet 8. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi bor på Sørlandet, hvor det har vært frost i mange uker allerede. Ja, det er ikke -20 så ofte, men det er likevel kaldt, og ved den temperaturen ville vi nok kun fyrt med ved Vi har vedovn og varmepumpe (den er gammel). Vi har også på varmekabler på badene. Ingen elektriske ovner på, og vi holder 20 maks 21 grader i stue og kjøkken, soverommet holdes svalt og vi bruker varmeteppe og varmeflaske der ved behov Anonymkode: 71293...46c Men da har dere gjort grep som går utover komforten. Vi bruker ca 125 kwt per dag. Da er det uten særlige grep som har gått utover komfort, med unntak av litt kortere dusjer. Gammel varmtvannstank, den har vi planer om å bytte. Vi har hatt det kaldt i det siste. Mellom 10-15 minusgrader. Vi voksne dusjer hver dag, barn annenhver dag. Bader en gang i uka. Varmer opp med én varmepumpe, fyrer med ved i tillegg, varmekabler på to bad og varmefolie i 1-2 rom (må ha på når jeg har hjemmekontor 😅). Ca 22 grader i huset med unntak av at vi ikke varmer opp soverom siden vi liker å ha det kjølig der. Så der er det 14 grader når vi legger oss/på dagtid, men blir fort 19 når vi åpner døra inn dit når vi skal legge oss. Vasker ca 8-10 vaskemaskiner og 3 tørketromler per uke. Oppvaskmaskinen går stort sett hver kveld. Endret 8. desember 2023 av Rosa Dartle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 8. desember 2023 #16 Del Skrevet 8. desember 2023 GJennomsnittlig strømpris i dag er 1.5 NOK + påslag + nettleie ca 95 øre +hva du betaler i nettleie ca 45 øre + fastbeløp på rundt 300 med det der forbruket. Da vil en sånn der dag koste deg 215 NOK og en sånn måned rundt 6500++ ETTER strømstøtte. Dere bruker SYKT med strøm, med mindre dere har 300 kvadrat og bor 5+ personer der. Uten strømstøtte er du nærmere 9000 for desember. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 8. desember 2023 #17 Del Skrevet 8. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): 140 kWt/dag er insane mye. Det er helt spinnvilt. Vi har et dårlig isolert hus fra 1968, to varmepumper og to bad med varmekabler, to elbiler og en ladbar hybrid, to unger. Riktignok fyrer vi hver dag fra kl0630 til 22, og det går mye ved på det, men vi ligger i snitt på 40-60 kWt/dag. Vi hadde én dag i november med over 100 kWt og den kosta oss neste. 200kr. Anonymkode: 4d81a...efc Dere ville lett brukt over 140 kwt dersom dere ikke hadde fyrt med ved. Ved er heller ikke gratis, og nærmer seg raskt prisen på strøm etter strømstøtte. Har man varmepumpe, vil det typisk være dyrere å fyre med ved. Dersom dere har hugget veden selv, må du uansett regne med alternativkostnaden, ved at dere heller kunne solgt veden. Endret 8. desember 2023 av Traktor 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #18 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 140 kWt/dag er insane mye. Det er helt spinnvilt. Vi har et dårlig isolert hus fra 1968, to varmepumper og to bad med varmekabler, to elbiler og en ladbar hybrid, to unger. Riktignok fyrer vi hver dag fra kl0630 til 22, og det går mye ved på det, men vi ligger i snitt på 40-60 kWt/dag. Vi hadde én dag i november med over 100 kWt og den kosta oss neste. 200kr. Anonymkode: 4d81a...efc Og jeg skjønner ikke hvordan det er mulig, jeg bor i nyere enebolig med to etasjer, ca 200 kwm, en etasje med varmekabler og en med to panelovner. 3 personer. Bruker ca det samme som TS, litt mindre. Hvordan klarer dere å få inn alt det forbruket på bare 40-60 kWh per dag?? Nesten så jeg tror det er noe galt med anlegget her. Anonymkode: 2f73d...1b9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #19 Del Skrevet 8. desember 2023 Jeg har en 75 kvm leilighet og bruker ca 25 kwt pr dag. Så jeg syns det er mye ja. Anonymkode: 06fa6...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 8. desember 2023 #20 Del Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har en 75 kvm leilighet og bruker ca 25 kwt pr dag. Så jeg syns det er mye ja. Anonymkode: 06fa6...e9b Leilighet kan ikke sammenlignes, der har man ofte en del oppvarming i fellesutgiftene. F.eks varmtvann og varme fra leilighetene rundt 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå