Gå til innhold

Samboeren min nekter å la temaer vi er uenige om ligge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både samboeren min (mann, 37) liker å diskutere. Det gjør jeg (kvinne, 35) også, men det er ett tema der diskusjonen oss i mellom går så langt at jeg synes det blir ubehagelig, og i det siste har jeg begynt å si ifra når det skjer. Det liker han ikke. "Vi må da vel kunne snakke om ting," sier han. Problemet er at han har bestemt seg for at han har rett når det gjelder denne saken, og med mindre jeg lar meg overbevise av hans argumenter, tar diskusjonen aldri slutt.

Sånn pleier det å gå:

Temaet blir tatt opp. Han sier sin mening. Jeg sier min mening. Han er ikke enig, og ber meg underbygge mine argumenter med konkrete bevis. Når jeg prøver å gjøre det, forkaster han alt jeg viser ham umiddelbart. Går det virkelig langt, begynner han å kritisere meg for å mene det jeg gjør, og hvis jeg peker på andre som er enige med meg, sier han ting som "det er propaganda" eller "du kan ikke stole på den avisen/websiden/nyhetskilden osv." Når jeg da ber om av vi skal være enige om å være uenige, blir han sur og furten, og kommer altså med den "vi må da kunne snakke om ting".

Det er kun dette ene temaet som får ham til å reagere sånn, så jeg skjønner at det er viktig for ham, og at han gjerne vil at jeg skal være enig. Men jeg opplever ham som irrasjonell, og vet ikke helt hvordan jeg kan ta opp det på en måte som ikke provoserer enda mer. Akkurat nå er det sånn at hvis han nevner temaet, er vi garantert en krangel, for han blir sur hvis jeg nekter å diskutere det...!

Vi har vært sammen i snart 15 år og alt er supert på alle andre områder, inkludert andre temaer vi er uenige om. Jeg nevner ikke hva saken er konkret, siden jeg ikke vil ha diskusjon om selve temaet, her. Jeg er ute etter råd om hvordan jeg kan takle dette.

På forhånd takk for råd!

Anonymkode: 04dec...f67

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må være to for å krangle. Si at du ikke kommer til å endre mening, og at han må respektere det om dere skal fungere sammen. Legg til at du kommer til å ignorerer alle samtaler han starter angående det, og om han ikke gir seg, så får dere ta diskusjonen videre på familievernkontoret.

Anonymkode: 5b31e...c53

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere må være to for å krangle. Si at du ikke kommer til å endre mening, og at han må respektere det om dere skal fungere sammen. Legg til at du kommer til å ignorerer alle samtaler han starter angående det, og om han ikke gir seg, så får dere ta diskusjonen videre på familievernkontoret.

Anonymkode: 5b31e...c53

Dette. Si fra når ha  begynner. Ikke bit på hvis han fortsetter.

Anonymkode: 9bd98...7fb

• Liker 5
Skrevet

Takk for svar. Jeg er helt enig i at jeg må si ifra når det begynner. Problemet er at det ikke har fungert. Hvis jeg sier "du, dette vil jeg helst ikke at vi diskuterer" svarer han "å? Hvorfor det?" Og så må jeg forsvare meg, og så har vi det gående. Hvis jeg bare nekter å si noe, eller fortsetter å si "jeg vil ikke snakke om det," blir han sur og gretten, og kvelden er uansett ødelagt. Jeg må vel bare bite i det, og fortsette å holde hardt hvis han prøver å ta det opp...  Litt som når man skal lære opp en hund til å ikke gjøre noe. 😛

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

" Vi har diskutert dette temaet før og ble ikke enige. Siden jeg er en voksen, kompetent og smart kvinne står jeg for mine meninger og ser ikke at dine argumenter er gode nok til at jeg skal endre mening. Jeg har ingen ambisjon om å endre din mening. Jeg kommer ikke til å diskutere dette temaet med deg og trenger ikke at du godkjenner mine meninger. Nå kan vi enten gjøre noe hyggelig sammen, eller jeg går meg en tur alene."

Mannen min er på samme vis, på de fleste tema og det er jævlig irriterende. Så jeg er krystallklar hver gang. Han surmuler litt, men er aldri langsint. 

Anonymkode: 9b314...7ee

• Liker 7
Skrevet

Jeg lurer på om du har spurt han hva er det med dette temaet som er så viktig for han når andre uenigheter får ligge?

Kan du si at du ikke vil diskutere temaet for det blir alltid dårlig stemning. Vi er uenige og det er helt greit. Men dere burde også være enige om at god stemning dere i mellom er viktig, viktiger enn temaet han vil diskutere. 

Anonymkode: c8810...732

• Liker 1
Skrevet

Gosh...! Jeg har ingen råd men at dere orker! Hadde aldri orket en partner som det eller den diskusjons og kveruleringsdynamikken der 

Anonymkode: cc394...f40

• Nyttig 4
Skrevet

Det du beskriver, er ikke en som liker å diskutere, men en som liker å rette på folk, for å få de til å forstå hva den "egentlige sannhet" er. 

En sunn diskusjon går på å dele meninger, lære av hverandre, og være åpen for ny kunnskap, men dette er umulig om man har bestemt seg for fasit på forhånd. En diskusjon der begge står bom fast der de sto i utgangspunktet, er egentlig en meningsløs diskusjon, med mindre det er rene faktaopplysninger, men den diskusjonen bør være over på sekunder uansett etter et søk på google 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Send det inn til Lørdagsrådet.

Anonymkode: 49589...ef9

• Liker 2
Skrevet

Er det stor forskjell på IQ/utdanningsnivå/evne til å backe opp meninger med vitenskaplige bevis? Jeg vet om en del smarte menn som er sammen med damer som ikke er på deres nivå og ikke henger med intellektuelt... kan grunnen til at han ikke gir seg kanskje kan være at dine resonnementer rent objektivt sett ikke holder mål? 

Anonymkode: 4fdd8...5ef

Skrevet

En av dere har sannsynligvis rett, finn ut hvem det er en gang for alle 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg vet om en del smarte menn som er sammen med damer som ikke er på deres nivå og ikke henger med intellektuelt... kan grunnen til at han ikke gir seg kanskje kan være at dine resonnementer rent objektivt sett ikke holder mål? 

Og da er det lurt å krangle med henne i så fall? 

Anonymkode: e8a92...732

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som et maktspill fra hans side å ha rett og bevise deg feil. Litt toxic.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Sånn pleier det å gå:

Temaet blir tatt opp. Han sier sin mening. Jeg sier min mening.

Jeg er ute etter råd om hvordan jeg kan takle dette.

Sånn. 

Anonymkode: 9be80...e8b

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes faktisk temaet er litt essensielt. Det er forskjell på hvordan man skal tilnærme seg om det gjelder lakseskatt/arbeidsgiveravgift osv., vs. sexsalg og Andrew Tate vs. konspirasjonsteorier som chemtrails, klimafornektelse og Deep state.

Hvis det gjelder det siste og mannen blir verre og verre, vet jeg faktisk ikke hva jeg ville gjort.

Nr 2 der er jeg usikker på. Det sier jo veldig mye om kvinnesyn og menneskesyn. Og hvis det er temaer a la det vi diskuterer, hvor vi er vilt uenige, så hektet jeg meg bare av. Jeg orker ikke å diskutere lakseskatt eller lignende saker. Min mann er mer til høyre enn jeg, men ikke ekstremhøyre.

Noen ganger er man rett og slett ikke kompatible. Kanskje man var det en gang, men man endrer seg. Dersom man kommer altfor langt fra hverandre og man ikke klarer å la det fare, så må man til slutt se på hvor mye av tiden som er hyggelig vs. ikke så hyggelig. 

Skrevet

Si at du synes det er slitsomt og rett og slett litt kjedelig å skulle diskutere det samme gang på gang. At det virker som han ikke respekterer deg når han ikke tar hensyn, når du har tydelig uttrykt at du ikke vil diskutere dette. Si at dere er uenig, men at du likevel respekterer hans mening. Si at du forventer at han kan ha samme innstilling til deg. 

Blir likevel nysgjerrig på hva denne uenigheten går ut på. Hvis meiningene deres er så langt fra hverandre at partneren din føler dere har helt ulike verdier kan det jo være problematisk. Hvis du f. Eks er mot homofili eller mørkhudede. da skjønner jeg hvorfor han insisterer på å diskutere saken. Er det noe mer uproblematisk og trivielt, som hva er best av Jarlsberg eller Norvegia, da er han bare irriterende. 

Skrevet

Er hans argument faktabasert og dine basert på dine følelser. Slike debatter kan bli veldig ukonstruktive. 

Anonymkode: 95e0c...c3d

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Og da er det lurt å krangle med henne i så fall? 

Anonymkode: e8a92...732

Der er du inne på noe. Flere ganger jeg har diskutert med kjæresten om tema som jeg har mye mer kunnskap om, ikke at jeg er smartere enn henne, hun er veldig intelligent, men det er jo forskjell i hva vi har god kunnskap om, og hun er litt sta, så gidder ikke la det eskalere til en krangel, da prøver jeg heller komme med gode argumenter uten at det skaper dårlig stemning, og ønsker hun ikke lytte til det, så avslutter jeg 😅 kommer jo ingenting godt ut av å fortsette en opphetet diskusjon med sin kjære når det allerde står bom fast 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet om en del smarte menn som er sammen med damer som ikke er på deres nivå og ikke henger med intellektuelt... kan grunnen til at han ikke gir seg kanskje kan være at dine resonnementer rent objektivt sett ikke holder mål? 

Jeg kan bekrefte at det mangler en del kvinner "på midten", i alle fall om mitt kjøttmarked er nogenlunde representativt. Hypotesen min er at de midterste er tatt, de "dummeste" er nattmat og de "smarteste" venter i evigheten på "den rette".

• Nyttig 1
Skrevet

Må dere nødvendigvis være enig om akkurat dette tema? Kan dere begge ha litt rett og litt feil hver? Finnes det en 100% sannhet rundt dette temaet?

Om han ikke gir seg, hvorfor ikke oppsøke en proffersor/ forsker på tema å finne en felles forståelse og enighet? 

Noen teamer finnes det rett og slett flere svar på og kan mangle gode studier for evidens.

Jeg kan virkelig forstå frustrasjonen over å måtte ta opp samme diskusjon flere ganger, kan man ikke bare være enig i å være uenig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...