Gå til innhold

Kan butikker nekte å gi igjen penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og da svarer jeg at flere butikker ikke har kontanter lengre. Det er ingen som har nektet ts og betale med kontanter. Jeg har heller aldri nektet kunder og betale med kontanter. Nei, butikken må ikke ha kontanter liggende, men de kan ha det om noen har betalt med kontanter samme dag eller uke. Bare de største butikkene har råd til veksel, men faktisk kan også Kiwi gå tomme for kronestykker uten og bryte en lov. 

Anonymkode: 05d25...9dd

Men om de ikke har kontanter så kan jo heller ikke kunden betale med kontanter ( med mindre kunden har akkurat beløpet) argo blir kunden nektet å betale med kontanter, som dermed ikke er lov.

Feks Nikita (frisør kjede) nekter faktisk å la kundene betale med kontanter. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
avent skrev (Akkurat nå):

Men om de ikke har kontanter så kan jo heller ikke kunden betale med kontanter ( med mindre kunden har akkurat beløpet) argo blir kunden nektet å betale med kontanter, som dermed ikke er lov.

Du forstår ikke dette du. Du blir ikke nektet å betale med kontanter, men butikken har ikke plikt til å ha kontanter for å gi igjen vekslepenger. Da er det ditt valg som kunde om du vil betale mer for varen, f eks en 200-lapp for noe som koster 149,-, eller droppe kjøpet.

Anonymkode: e1a18...960

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
avent skrev (23 minutter siden):

Tenker du på cutters? ja da , det finnes også små kaffesjapper osv som ikke har kontantkasse. Det er derfor de kan drive billig.Det har det vært mye om hvorvidt dette er lovlig eller ikke. I hovedsak har du rett på og betale med kontanter i Norge. Derfor blir det vanskelig og drive billig. 

du bommer fullstendig når du blander veksel og lov og betale med kontanter. Jeg jobber i butikk og jeg har ALDRI opplevd et så vrient menneske som deg. Jeg tror du tuller for og fordumme debatten som egentlig ikke handler om hi lenger. Hvis noen betaler med kontanter spør de om vi kan veksle. Hvis vi sier nei, betaler de akkurat. Eventuelt, hvis en vare koster 498 kr og de vil betale med en 500 lapp så gjør de det. Hvis en vare koster 598 kr kan de betale 500 kontant og resten på kort.  

det er selvsagt lov. Hvordan skulle du tvinge butikker til og enhver tid ha riktig ukjent mengde veksel liggende? Seddelpresse på bakrommet? Det er jo knapt mulig og få kjøpt myntruller lenger, en må jo på fysisk utsalgssted. 

Anonymkode: 05d25...9dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...