Gå til innhold

Kan butikker nekte å gi igjen penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dette er ikke casen. I butikken jeg snakker om er det ikke noe problem å få igjen pengene, når man betaler med kort og skal ha pengene tilbake på kort. Det er når man betaler kontakt og skal ha igjen penger kontant de mener at man heller må ta tilgodelapp om beløpet er over 100 kroner. Dette ble sagt ansikt til ansikt og står ingen steder i kjøpsvilkår eller returvilkår 

Anonymkode: ea760...7aa

Hvor mye kontanter skal de ha liggende da?!hvilken butikk er dette? Det står ingen steder i kjøp/ returvilkårene, nei vei, hva står det i kjøpt og returvilkårene da? 

Anonymkode: 04502...b86

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge loven kan ikke butikker nekte å ta i mot kontanter 

Butikken tilbyr returrett. Så det er ikke det som er casen. 

Har de nektet og ta imot kontanter? 
nei, en kan ikke nekte og ta i mot kontanter, men er det en lov om å ha veksel til enhver tid, i såfall hvordan skal en butikk forholde seg til dette? 
personen skrev at det nesten ikke er noen som betaler med kontanter lenger, men det skjer vel en gang i uken, og da må man desverre ta imot. 

Anonymkode: 04502...b86

• Liker 1
Skrevet

Når det er 30 dagers returrett og man returnerer noe over disk etter 4 dager som ble betalt med kontanter. Kan butikken nekte å gi igjen kontantene og presse på deg tilgodelapp? Jeg mener at da bryter de egen returrett fordi en tilgodelapp tvinger en til å handle der på nytt når man egentlig bare vil ha igjen pengene. 

Det er snakk om en anerkjent kjede som påstår at de ikke kan gi tilbake over 100 kroner i kontanter. I mitt tilfelle var det en vare til 180 kroner som jeg returnerte og da sa de at de hadde policy på å ikke gi ut mer enn 100 kr i kontanter. Å få tilbake pengene på kort går ikke når man har betalt kontant. 

Hva mener dere? 

Returrett og deponering er ikke automatisk det samme. Returrett sier bare at du kan lever tilbake varen, det sier ikke at du får pengene igjen på samme måte som du har betalt. Så returrett kan også bety bytte eller tilgodelapp.

I en butikk nå om dagen kan det gå dager uten at det kommer inn en krone i kontanter. Og det sier jo seg selv at for å kunne gi ut kontanter må man også få noe inn.

Noen har lagt ut link over her fra  Verifone om at en kan få tilbake på penger på kort selv om en har betalt kontant, men det er hos Verifone: Nets derimot som veldig veldig mange butikker bruker, kanskje de aller fleste er det låst for slik. Der ligger alle kjøp registrert og er det ikke kjøpt den varen på det kortet du kommer med så er det ikke mulig å tilbakeføre pengene. Det for å hindre hvitvasking av kontanter og lignende. Det finnes et smutthull for å forbigå denne sperren, men det vet de færreste da det egentlig ikke skal brukes.

Anonymkode: bc21b...1e2

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner og brukerangrep, og svar til det. 

_popcorn_, adm

• 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 18.25):

Mange butikker har ikke lenger kontanter. Kan ikke selv huske sist jeg selv hadde en pengeseddel eller mynt i lommeboken heller..

Anonymkode: caffe...050

Butikker skal ha kontanter, de har ikke lov til å nekte kunder å betale med kontanter. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 18.30):

I følge loven kan ikke butikker nekte å ta i mot kontanter 

Butikken tilbyr returrett. Så det er ikke det som er casen. 

De nektet jo ikke og ta i mot kontanter? 

Anonymkode: 05d25...9dd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 19.29):

Nei det er ikke casen.  Butikken har returrett for alle , men fant på en regel mot kontant retur som ikke står i noen policy og når de har forskjellig praksis for kunder som betaler med kort og kunder som betaler kontakt så blir det diskriminering? 

Om policyen hadde vært at ingen fikk igjen pengene og alle måtte godta tilgodelapp hadde det vært mer relevant til det du skriver, men det er ikke casen. Casen er forskjellsbehandling og at de har returrett og åpent kjøp, men det blir ikke åpent kjøp når jeg blir tvunget til å godta tilgodelapp istedet for pengene igjen 

Diskriminering? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 18.10):

Når det er 30 dagers returrett og man returnerer noe over disk etter 4 dager som ble betalt med kontanter. Kan butikken nekte å gi igjen kontantene og presse på deg tilgodelapp? Jeg mener at da bryter de egen returrett fordi en tilgodelapp tvinger en til å handle der på nytt når man egentlig bare vil ha igjen pengene. 

Det er snakk om en anerkjent kjede som påstår at de ikke kan gi tilbake over 100 kroner i kontanter. I mitt tilfelle var det en vare til 180 kroner som jeg returnerte og da sa de at de hadde policy på å ikke gi ut mer enn 100 kr i kontanter. Å få tilbake pengene på kort går ikke når man har betalt kontant. 

Hva mener dere? 

Du blander veldig begrep. Du skriver at de har 30 dagers returrett , og at du har fått returnert varen? Så flott da! Ny vare eller tilgodelapp er det du får med returrett. 
du ønsket kanskje og deponere på varen? Og glemte og spørre om du kunne få deponere eller om de hadde åpent kjøp? 

det er kun de største kjedene som har åpent kjøp , og det er kun de store kjedene som har mye kontanter liggende. Hva er anerkjent kjede? Jeg jobber i en anerkjent kjede med 14 dagers returrett og 1 dag deponering etter avtale. Har ikke lov og ta ut kontanter av kassen. Vi har lite kontanter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
avent skrev (19 minutter siden):

Butikker skal ha kontanter, de har ikke lov til å nekte kunder å betale med kontanter. 

De har åpenbart ikke nektet ts og betale med kontanter? 

nei, det finnes ingen lov om at butikken må ha masse kontanter liggende i tilfelle folk har misforstått kjøpsloven og kommer tilbake med returer. Faktisk finnes det ingen lov om veksel heller. Hvordan skulle det fungere? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

nei, det finnes ingen lov om at butikken må ha masse kontanter liggende i tilfelle folk har misforstått kjøpsloven og kommer tilbake med returer. Faktisk finnes det ingen lov om veksel heller. Hvordan skulle det fungere? 

Dere har begge rett. Faste utsalgssteder har kontanter. Men ikke ubegrenset veksel. Man kan ikke gi en tusenlapp hvis man kjøper en banan. 

Anonymkode: 69f02...f11

Skrevet

Her står alle reglene, så det er bare å slutte å spre feilinformasjon; https://www.forbrukertilsynet.no/plikten-til-a-ta-imot-betaling-med-kontanter

Ser også mange surrer med returrett. Det er ikke noe som heter krav på å returnere en vare kjøpt over disk. Det er en service mange butikker tilbyr, ikke en rett du har. Ei heller har du rett til å få penger tilbake. Du kan f eks tilbys å bytte til noe annet eller få en tilgodelapp på nåværende salgssum for varen. Igjen; ikke en rettighet du har, men en service du tilbys. Strengt tatt er kjøpt kjøpt. Det er ved netthandel,  postordre o l angrefrist gjelder.

Anonymkode: e1a18...960

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss måtte vi bestilt ekstra penger for å gi tilbake større summer. 

Anonymkode: 73f95...08d

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Var ikke det jeg mente. Det jeg mener er at butikker ikke kan nekte kunder og betale kontant.  Ved retur så er jeg usikker, men normen er vel at du får penger tilbake på kortet ditt.

Skrevet
avent skrev (6 timer siden):

Var ikke det jeg mente. Det jeg mener er at butikker ikke kan nekte kunder og betale kontant.  Ved retur så er jeg usikker, men normen er vel at du får penger tilbake på kortet ditt.

Igjen, det er ingen butikk som har nektet ts og betale med kontanter. 

Retur er og bytte varen i en annen vare . Hvis du ikke finner en ny vare kan du få tilgodelapp. Ved deponering betaler du helst med kort og får pengene tilbake på kort etter avtale. Noen butikker har åpent kjøp, da trenger du ikke egen avtale om deponering. Betal med kort og få pengene tilbake på kort. 

Skrevet

Dersom butikken markedsfører at de har åpent kjøp er det villendende markedsføring å ikke gi TS pengene tilbake.

Hva står det på kvitteringen din, TS? Hvis det står «30 dager åpent kjøp» der så har du jo en god sak. Be om å få snakke med butikksjefen. «Bytterett» er ikke det samme som «åpent kjøp».

Anonymkode: 006ca...92a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Igjen, det er ingen butikk som har nektet ts og betale med kontanter. 

Retur er og bytte varen i en annen vare . Hvis du ikke finner en ny vare kan du få tilgodelapp. Ved deponering betaler du helst med kort og får pengene tilbake på kort etter avtale. Noen butikker har åpent kjøp, da trenger du ikke egen avtale om deponering. Betal med kort og få pengene tilbake på kort. 

Jeg svart på en anonym som skrev at flere butikker ikke har kontanter lengre å det var derfor jeg siterte henne med å svare at butikker ikke kan nekte kunder og betale med kontanter, så dermed må vel butikker også ha kontanter liggende for evt veksel.

Skrevet
avent skrev (7 timer siden):

Jeg svart på en anonym som skrev at flere butikker ikke har kontanter lengre å det var derfor jeg siterte henne med å svare at butikker ikke kan nekte kunder og betale med kontanter, så dermed må vel butikker også ha kontanter liggende for evt veksel.

"Må vel". Kan du ikke bare lese linken jeg la ved og ikke komme med påstander etter eget hode? Man fremstår veldig lite smart når man ikke tar til seg informasjon og fortsetter å synse.

Anonymkode: e1a18...960

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.12.2023 den 18.24):

Dette er ikke casen. I butikken jeg snakker om er det ikke noe problem å få igjen pengene, når man betaler med kort og skal ha pengene tilbake på kort. Det er når man betaler kontakt og skal ha igjen penger kontant de mener at man heller må ta tilgodelapp om beløpet er over 100 kroner. Dette ble sagt ansikt til ansikt og står ingen steder i kjøpsvilkår eller returvilkår 

Tipper det handler om kontantbeholdning. Hvis de gir ut mer enn kr 100, kan de risikere å ikke ha kontanter å gi igjen til neste kunde som også betaler med kontant og skal ha vekslepenger tilbake i kontant.

Jeg forstår jo frustrasjonen din. Men et alternativ er kanskje å få ut kr 100 i kontant, og kr 80 i tilgodelapp?

Anonymkode: 65ace...8ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dere har begge rett. Faste utsalgssteder har kontanter. Men ikke ubegrenset veksel. Man kan ikke gi en tusenlapp hvis man kjøper en banan. 

Anonymkode: 69f02...f11

Selvsagt kan man ta frem tusenlappen. Men hvis butikken ikke har kontanter å gi igjen, får man ikke betalt med den. Har butikken kontanter å gi igjen, så betaler man med tusenlappen. Problemet for butikken, er at de da kanskje er krapt for alle mindre sedler og mynter. Så ikke bra for butikken når neste kunde kommer og vil betale kontant og skal ha igjen veksel.

Anonymkode: 65ace...8ce

Skrevet
avent skrev (13 timer siden):

Og da svarer jeg at flere butikker ikke har kontanter lengre. Det er ingen som har nektet ts og betale med kontanter. Jeg har heller aldri nektet kunder og betale med kontanter. Nei, butikken må ikke ha kontanter liggende, men de kan ha det om noen har betalt med kontanter samme dag eller uke. Bare de største butikkene har råd til veksel, men faktisk kan også Kiwi gå tomme for kronestykker uten og bryte en lov. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...