AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #21 Skrevet 8. desember 2023 Slik jeg oppfatter denne, skal det være mulig å få tilbake på kort fordi om du har betalt med kontant https://www.verifone.com/nb/no/services/retur-av-varer-pa-bankaxept Det kan være de ansatte ikke kjenner til hvilket muligheter som finnes, ettersom kontantkjøp, og dermed kontant retur, ikke er så vanlig. Spør når butikksjefen er tilstede, så ordner nok dette seg. Jeg forstår for øvrig veldig godt at du ikke ønsker en tilgodelapp i en butikk du ikke akkurat nå trenger noe i. Tilgodelapper er en uting. De blir mistet, har kort gyldighet og binder kundens penger til en bestemt butikk. Anonymkode: 65ace...8ce 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #22 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette er ikke casen. I butikken jeg snakker om er det ikke noe problem å få igjen pengene, når man betaler med kort og skal ha pengene tilbake på kort. Det er når man betaler kontakt og skal ha igjen penger kontant de mener at man heller må ta tilgodelapp om beløpet er over 100 kroner. Dette ble sagt ansikt til ansikt og står ingen steder i kjøpsvilkår eller returvilkår Anonymkode: ea760...7aa De har lov til å sette hvilke regler ee vil om det. Men da bør de jo også opplyse et sted om at på kontant er det andre løsninger. Det er nok fordi de ikke altid har nok kontanter i kassen, og da får de ikke altid betalt tilbake. Nå har man som regel det man teenger som vekslepenger. Feks vi må ha minimum 3000kr i kontant i kassen ved dagens slutt. Har vi mange returer og kommer under dette i kassen, får vi litt trøbbel med data systemet og regnskap Anonymkode: 0b7d0...b63
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #23 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Når man betaler med kort kan de refundere på kortet, men alle butikker har sånn at det kun går an å få igjen på måten man har betalt. Så betaler man med kontant går det ikke an å få igjen på kort. Aldri opplevd problem med å få igjen kontant før, men denne butikkjeden hadde en merkelig unnskyldning. En ting er å si at de ikke har nok i kassa nå, men å ha policy på at de ikke kan gi mer enn 100 kr tilbake blir jo et ran når man blir tvunget til å godta tilgodelapp. Da bryter de egen returrett Anonymkode: ea760...7aa Jeg kom og returnerte noe jeg hadde fått i gave og fikk pengene inn på min konto. Anonymkode: 984a1...70d 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #24 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jo, det jo litt det som er poenget. Fysiske butikker kan bestemme selv om de skal ha en bytteordning, og da kan de også bestemme hvordan bytteordningen skal innrettes. Om de f.eks. bare hadde gitt tilgodelapp på retur uansett kjøpsmetode hadde det også vært ok fordi det er det som er bytteordningen deres. Anonymkode: 49c68...96f Nei. Denne butikken reklamerer med 'hvis du ombestemmer deg innen 30 dager får du pengene tilbake, ingen spørsmål, ingen problemer'. Så kommer TS og får ikke tilbake pengene sine fordi hun har betalt over 100kr kontant - en tilgodelapp er ikke penger, så butikken har fortsatt pengene hennes. Om det er lovlig vet jeg ikke, men det er i alle fall villedende markedsføring og ufin praksis. Anonymkode: d8506...551 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #25 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Denne butikken reklamerer med 'hvis du ombestemmer deg innen 30 dager får du pengene tilbake, ingen spørsmål, ingen problemer'. Så kommer TS og får ikke tilbake pengene sine fordi hun har betalt over 100kr kontant - en tilgodelapp er ikke penger, så butikken har fortsatt pengene hennes. Om det er lovlig vet jeg ikke, men det er i alle fall villedende markedsføring og ufin praksis. Anonymkode: d8506...551 De har med loven i hånd , lov til å nekte retur i det heletatt. Grunnen til at man har rett på 14 dagee retyr ved bestilling er ar du ikke har fåt inspisere varen fysisk. Og har da rett til å levere varen i retur hvis varen ikke var iht forventningene. Når du kjøper i butikk, så kan du inspisere varen med engang, og har da ingen rettigheter iht retur. Alle retur ordninger fysisk i butikk i Norge, er på butikkens frivillighet. Så ja de kan bestemme, at kontant kun betales tilbake med tilgodelapp, fordi det er uansett et ekstra tilbud fra butikken, som de ikke plikter å gi Anonymkode: 0b7d0...b63 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #26 Skrevet 8. desember 2023 Når de markedsfører med åpent kjøp så plikter de å gi tilbake pengene, så dette er nok en 'regel' de har funnet på i akkurat denne butikken av hensyn til egen bekvemmelighet, men som ikke er gyldig. Klag til sjefen eller kundeservice, så ordner det seg nok. Anonymkode: e2bea...ac8 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #27 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De har med loven i hånd , lov til å nekte retur i det heletatt. Grunnen til at man har rett på 14 dagee retyr ved bestilling er ar du ikke har fåt inspisere varen fysisk. Og har da rett til å levere varen i retur hvis varen ikke var iht forventningene. Når du kjøper i butikk, så kan du inspisere varen med engang, og har da ingen rettigheter iht retur. Alle retur ordninger fysisk i butikk i Norge, er på butikkens frivillighet. Så ja de kan bestemme, at kontant kun betales tilbake med tilgodelapp, fordi det er uansett et ekstra tilbud fra butikken, som de ikke plikter å gi Anonymkode: 0b7d0...b63 Men da bør de ikke reklamere med åpent kjøp i 30 dager uten å ha med en asterisk på 'gjelder ikke ved kjøp med kontanter over kr 100'. Feilaktig markedsføring er såvidt meg bekjent ulovlig, så jeg har vanskelig for å se at det kan være lovlig praksis å reklamere med åpent kjøp i 30 dager, for så å nekte kunden pengene tilbake innen returfristen. Anonymkode: d8506...551 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #28 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Når man betaler med kort kan de refundere på kortet, men alle butikker har sånn at det kun går an å få igjen på måten man har betalt. Så betaler man med kontant går det ikke an å få igjen på kort. Aldri opplevd problem med å få igjen kontant før, men denne butikkjeden hadde en merkelig unnskyldning. En ting er å si at de ikke har nok i kassa nå, men å ha policy på at de ikke kan gi mer enn 100 kr tilbake blir jo et ran når man blir tvunget til å godta tilgodelapp. Da bryter de egen returrett Anonymkode: ea760...7aa Det stemmer jo ikke, hvert år får jeg gaver kjøpt med kort, kontanter og gavekort som jeg bytter og får penger på kort igjen. Anonymkode: 1c46c...f7c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #29 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det stemmer jo ikke, hvert år får jeg gaver kjøpt med kort, kontanter og gavekort som jeg bytter og får penger på kort igjen. Anonymkode: 1c46c...f7c Igjen, denne regelen er bare noe tull de selv har funnet på Anonymkode: e2bea...ac8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #30 Skrevet 8. desember 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor betaler du med kontanter? Er det svarte penger, eller selger du narkotika? Unndrar penger fra kreditorer eller Nav? Anonymkode: d17c8...530 Jeg får kontanter av min farmor i gave til jul, bursdager osv. Hun er 93 år Tenker du at hun driver med svarte penger, eller selger narkotika? Anonymkode: 83126...80e 2 3
Million Skrevet 8. desember 2023 #31 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette er ikke casen. I butikken jeg snakker om er det ikke noe problem å få igjen pengene, når man betaler med kort og skal ha pengene tilbake på kort. Det er når man betaler kontakt og skal ha igjen penger kontant de mener at man heller må ta tilgodelapp om beløpet er over 100 kroner. Dette ble sagt ansikt til ansikt og står ingen steder i kjøpsvilkår eller returvilkår Anonymkode: ea760...7aa Det høres ut som det er en policy for å unngå at folk bruker dem til hvitvasking av penger.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #32 Skrevet 8. desember 2023 Million skrev (1 minutt siden): Det høres ut som det er en policy for å unngå at folk bruker dem til hvitvasking av penger. De gir heller ikke tilbake kontant, det som er problemstillingen her. Anonymkode: e2bea...ac8
Million Skrevet 8. desember 2023 #33 Skrevet 8. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De gir heller ikke tilbake kontant, det som er problemstillingen her. Anonymkode: e2bea...ac8 Det er kontanter som er problemet da. Det er gjerne det kriminelle bruker når de skal hvitvaske penger. Går du inn i en butikk og kjøper noe til 10 000 kr og betaler kontant med fysiske penger, og går tilbake neste dag og krever kjøpet hevet og pengene tilbake, har du i prinsippet latt butikken hvitvasket pengene for deg. Kvitteringen din viser hvor pengene kommer fra. Derfor har den butikken du snakker om satt en så latterlig lav sum for tilbakebetaling i kontanter. 100 kr er det ingen som gidder å bruke så mye tid og energi på å hvitvaske. Endret 8. desember 2023 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #34 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette er ikke casen. I butikken jeg snakker om er det ikke noe problem å få igjen pengene, når man betaler med kort og skal ha pengene tilbake på kort. Det er når man betaler kontakt og skal ha igjen penger kontant de mener at man heller må ta tilgodelapp om beløpet er over 100 kroner. Dette ble sagt ansikt til ansikt og står ingen steder i kjøpsvilkår eller returvilkår Anonymkode: ea760...7aa Det bestemmer butikken fordi det er ikke noe som heter angrefrist ved kjøp over disk. Det at mange butikker tilbyr retur er en ekstraservice og ikke noe du har krav på etter loven. Anonymkode: e1a18...960
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #35 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det bestemmer butikken fordi det er ikke noe som heter angrefrist ved kjøp over disk. Det at mange butikker tilbyr retur er en ekstraservice og ikke noe du har krav på etter loven. Anonymkode: e1a18...960 Men når butikken tilbyr åpent kjøp i 30 dager for vare kjøpt over disk, er det da riktig å nekte kunden kontantene i hånden når varen returneres innenfor fristen? Anonymkode: d8506...551 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #36 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): De har med loven i hånd , lov til å nekte retur i det heletatt. Grunnen til at man har rett på 14 dagee retyr ved bestilling er ar du ikke har fåt inspisere varen fysisk. Og har da rett til å levere varen i retur hvis varen ikke var iht forventningene. Når du kjøper i butikk, så kan du inspisere varen med engang, og har da ingen rettigheter iht retur. Alle retur ordninger fysisk i butikk i Norge, er på butikkens frivillighet. Så ja de kan bestemme, at kontant kun betales tilbake med tilgodelapp, fordi det er uansett et ekstra tilbud fra butikken, som de ikke plikter å gi Anonymkode: 0b7d0...b63 Ja, det kan butikken bestemme, men da kan de ikke stå i butikkens egne kjøpsvilkår at man har rett til å returnere og få pengene tilbake - uten å nevne at det ikke gjelder ved kontant betaling. Da bryter butikken avtalen med kunden. Ser du ikke det? Anonymkode: 659c3...fe4 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #37 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det bestemmer butikken fordi det er ikke noe som heter angrefrist ved kjøp over disk. Det at mange butikker tilbyr retur er en ekstraservice og ikke noe du har krav på etter loven. Anonymkode: e1a18...960 Loven er ikke det vi diskuterer her. Butikken lover åpent kjøp og pengene tilbake, uten å si at det ikke gjelder ved kontant betaling. Da driver de med villedende markedsføring og bryter avtalen de har inngått med kunden når de nekter TS pengene tilbake. Ser det allerede er skrevet x antall ganger i denne tråden, men noen av dere har visst litt vanskeligheter med å forstå. Anonymkode: 659c3...fe4 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #38 Skrevet 8. desember 2023 Million skrev (38 minutter siden): Det høres ut som det er en policy for å unngå at folk bruker dem til hvitvasking av penger. Million skrev (31 minutter siden): Det er kontanter som er problemet da. Det er gjerne det kriminelle bruker når de skal hvitvaske penger. Går du inn i en butikk og kjøper noe til 10 000 kr og betaler kontant med fysiske penger, og går tilbake neste dag og krever kjøpet hevet og pengene tilbake, har du i prinsippet latt butikken hvitvasket pengene for deg. Kvitteringen din viser hvor pengene kommer fra. Derfor har den butikken du snakker om satt en så latterlig lav sum for tilbakebetaling i kontanter. 100 kr er det ingen som gidder å bruke så mye tid og energi på å hvitvaske. Dette er et godt forståelig argument for å ikke godta retur mot kontanter, men da burde det stå i kjøpsvilkårene. Anonymkode: d8506...551 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #39 Skrevet 8. desember 2023 Igjen... hvilken kjede gjelder dette?? Anonymkode: 3c723...a2b
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2023 #40 Skrevet 8. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Når det er 30 dagers returrett og man returnerer noe over disk etter 4 dager som ble betalt med kontanter. Kan butikken nekte å gi igjen kontantene og presse på deg tilgodelapp? Jeg mener at da bryter de egen returrett fordi en tilgodelapp tvinger en til å handle der på nytt når man egentlig bare vil ha igjen pengene. Det er snakk om en anerkjent kjede som påstår at de ikke kan gi tilbake over 100 kroner i kontanter. I mitt tilfelle var det en vare til 180 kroner som jeg returnerte og da sa de at de hadde policy på å ikke gi ut mer enn 100 kr i kontanter. Å få tilbake pengene på kort går ikke når man har betalt kontant. Hva mener dere? Anonymkode: ea760...7aa Er det 30 dagers bytting eller 30 dagers åpent kjøp/ deponering? hva er « anerkjent» ? Det er kun noen få veldig store kjeder som har åpent kjøp i 30 dager. Kontanter blir vel litt vanskelig der og, uten at jeg har noen erfaring. Anonymkode: 04502...b86
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå