Gå til innhold

Kan butikker nekte å gi igjen penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det er 30 dagers returrett og man returnerer noe over disk etter 4 dager som ble betalt med kontanter. Kan butikken nekte å gi igjen kontantene og presse på deg tilgodelapp? Jeg mener at da bryter de egen returrett fordi en tilgodelapp tvinger en til å handle der på nytt når man egentlig bare vil ha igjen pengene. 

Det er snakk om en anerkjent kjede som påstår at de ikke kan gi tilbake over 100 kroner i kontanter. I mitt tilfelle var det en vare til 180 kroner som jeg returnerte og da sa de at de hadde policy på å ikke gi ut mer enn 100 kr i kontanter. Å få tilbake pengene på kort går ikke når man har betalt kontant. 

Hva mener dere? 

Anonymkode: ea760...7aa

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/

Ja, det kan de. Hvis man kan få pengene tilbake står det som regel «åpent kjøp x dager», og det kan fysiske butikker selv velge hvor rause de vil være med. 
Når du handler i fysisk butikk er det ikke gitt at du bare kan få pengene tilbake. 

Anonymkode: 3d2e8...b1a

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det kan de. Hvis man kan få pengene tilbake står det som regel «åpent kjøp x dager», og det kan fysiske butikker selv velge hvor rause de vil være med. 
Når du handler i fysisk butikk er det ikke gitt at du bare kan få pengene tilbake. 

Anonymkode: 3d2e8...b1a

Dette er ikke casen. I butikken jeg snakker om er det ikke noe problem å få igjen pengene, når man betaler med kort og skal ha pengene tilbake på kort. Det er når man betaler kontakt og skal ha igjen penger kontant de mener at man heller må ta tilgodelapp om beløpet er over 100 kroner. Dette ble sagt ansikt til ansikt og står ingen steder i kjøpsvilkår eller returvilkår 

Skrevet

Mange butikker har ikke lenger kontanter. Kan ikke selv huske sist jeg selv hadde en pengeseddel eller mynt i lommeboken heller..

Anonymkode: caffe...050

• Liker 6
Skrevet

Returrett er egentlig bare et gode som noen butikker tilbyr, ikke en rettighet. Så her trur jeg du har en dårlig sak

Anonymkode: 73f95...08d

• Liker 15
Skrevet

Jeg skjønner den regelen godt, "ingen" betaler med cash og de kan ikke gi ut det lille de har liggende tilfelle noen andre kunder som betaler cash trenger veksel.

Men 180 vs 100 er minimal forskjell så det synes jeg var litt vel firkantet.

Hvis det er en velkjent kjede får du vel brukt tilgodelappen?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange butikker har ikke lenger kontanter. Kan ikke selv huske sist jeg selv hadde en pengeseddel eller mynt i lommeboken heller..

Anonymkode: caffe...050

I følge loven kan ikke butikker nekte å ta i mot kontanter 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Returrett er egentlig bare et gode som noen butikker tilbyr, ikke en rettighet. Så her trur jeg du har en dårlig sak

Anonymkode: 73f95...08d

Butikken tilbyr returrett. Så det er ikke det som er casen. 

• Liker 6
Skrevet

Hva er grunn til at de ikke kan gi tilbake på kort? For de to store "bankterminal" merkene kan gi penger tilbake til uansett kort.

Anonymkode: 3c723...a2b

Skrevet

Du har ingen rett til å få pengene tilbake når du har handlet i fysisk butikk, men om butikken markedsfører med «åpent kjøp» burde de kunne innfri ellers vil man jo kunne påstå at det er missvisende markedsføring og/eller bare dårlig kundeservice.

Jeg driver selv en butikk med åpent kjøp, og våre rutiner er at vi skal gi pengene tilbake kontant om vi tok i mot kontant, og på kort om vi fikk betalt med kort. MEN det er såpass lite med kontanter om dagen at av og til er det faktisk vanskelig å gi tilbake kontanter, da får kunden valget om å få bankoverføring eller gi oss en dag eller to på å fikse kontantene.

Jeg er enig i at å få tilbake en tilgodelapp ikke er innafor med mindre man som kunde syns det er ok løsning. Åpent kjøp=pengene tilbake i min bok😊

Anonymkode: 8c4b5...8cf

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er grunn til at de ikke kan gi tilbake på kort? For de to store "bankterminal" merkene kan gi penger tilbake til uansett kort.

Når man betaler med kort kan de refundere på kortet, men alle butikker har sånn at det kun går an å få igjen på måten man har betalt. Så betaler man med kontant går det ikke an å få igjen på kort. Aldri opplevd problem med å få igjen kontant før, men denne butikkjeden hadde en merkelig unnskyldning. En ting er å si at de ikke har nok i kassa nå, men å ha policy på at de ikke kan gi mer enn 100 kr tilbake blir jo et ran når man blir tvunget til å godta tilgodelapp. Da bryter de egen returrett 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man betaler med kort kan de refundere på kortet, men alle butikker har sånn at det kun går an å få igjen på måten man har betalt. Så betaler man med kontant går det ikke an å få igjen på kort. Aldri opplevd problem med å få igjen kontant før, men denne butikkjeden hadde en merkelig unnskyldning. En ting er å si at de ikke har nok i kassa nå, men å ha policy på at de ikke kan gi mer enn 100 kr tilbake blir jo et ran når man blir tvunget til å godta tilgodelapp. Da bryter de egen returrett 

Nei, i butikken jeg jobber kan man ikke tilbakeføre pengene til kortet. Alle kan derimot få kontanter tilbake, gitt at vi har så mye kontanter i kassa, men nå er det som oftest småbeløp folk handler for, så jeg har ennå ikke opplevd å ikke ha nok kontanter til å gi i retur.

Anonymkode: be24a...394

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har ingen rett til å få pengene tilbake når du har handlet i fysisk butikk, men om butikken markedsfører med «åpent kjøp» burde de kunne innfri ellers vil man jo kunne påstå at det er missvisende markedsføring og/eller bare dårlig kundeservice.

Jeg driver selv en butikk med åpent kjøp, og våre rutiner er at vi skal gi pengene tilbake kontant om vi tok i mot kontant, og på kort om vi fikk betalt med kort. MEN det er såpass lite med kontanter om dagen at av og til er det faktisk vanskelig å gi tilbake kontanter, da får kunden valget om å få bankoverføring eller gi oss en dag eller to på å fikse kontantene.

Jeg er enig i at å få tilbake en tilgodelapp ikke er innafor med mindre man som kunde syns det er ok løsning. Åpent kjøp=pengene tilbake i min bok😊

Anonymkode: 8c4b5...8cf

Tusen takk for svar. Ja det er sånn jeg ser det også at åpent kjøp med pengene tilbake bør gjelde uansett om det er på kort eller kontant. For meg er 180 kroner mye, en halv bærepose med mat så det er surt at butikkjeden heller ga meg tilgodelapp når det ikke er noe annet der jeg trenger med det første. Det jeg trenger er pengene igjen så jeg kan bruke til mat 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

"Når du handler i vanlig butikk, er du prisgitt butikkens bytteregler. Du har kun angrerett når du handler utenfor fast utsalgssted, slik som internett og dørsalg."

Anonymkode: be24a...394

Hallo det er ikke det som er casen 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, det har definitivt ikke alle butikker. Heller motsatt! Pga at det er så lite kontanter i omløp får kundene som regel tilbakebetalt penger til kort uavhengig hvordan de betalt.

De kan ju fint ha den policyen men å gi deg tilbake 180kr på kortet hadde ikke vært problem. 

Jeg arbeider selv i butikk og på et stort kjøpesenter. Hvilken kjede er dette?  Vil høre med butikksjef der hvis vi har butikken på mitt senter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hallo det er ikke det som er casen 

Jo, det jo litt det som er poenget. Fysiske butikker kan bestemme selv om de skal ha en bytteordning, og da kan de også bestemme hvordan bytteordningen skal innrettes. Om de f.eks. bare hadde gitt tilgodelapp på retur uansett kjøpsmetode hadde det også vært ok fordi det er det som er bytteordningen deres.

Anonymkode: 49c68...96f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nei, det har definitivt ikke alle butikker. Heller motsatt! Pga at det er så lite kontanter i omløp får kundene som regel tilbakebetalt penger til kort uavhengig hvordan de betalt.

De kan ju fint ha den policyen men å gi deg tilbake 180kr på kortet hadde ikke vært problem. 

Jeg arbeider selv i butikk og på et stort kjøpesenter. Hvilken kjede er dette?  Vil høre med butikksjef der hvis vi har butikken på mitt senter.

Olei, jeg fikk hvertfall beskjed om at de ikke kunne gi tilbake på kort siden jeg hadde betalt kontant 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jo, det jo litt det som er poenget. Fysiske butikker kan bestemme selv om de skal ha en bytteordning, og da kan de også bestemme hvordan bytteordningen skal innrettes. Om de f.eks. bare hadde gitt tilgodelapp på retur uansett kjøpsmetode hadde det også vært ok fordi det er det som er bytteordningen deres.

Anonymkode: 49c68...96f

Nei det er ikke casen.  Butikken har returrett for alle , men fant på en regel mot kontant retur som ikke står i noen policy og når de har forskjellig praksis for kunder som betaler med kort og kunder som betaler kontakt så blir det diskriminering? 

Om policyen hadde vært at ingen fikk igjen pengene og alle måtte godta tilgodelapp hadde det vært mer relevant til det du skriver, men det er ikke casen. Casen er forskjellsbehandling og at de har returrett og åpent kjøp, men det blir ikke åpent kjøp når jeg blir tvunget til å godta tilgodelapp istedet for pengene igjen 

• Liker 3
Skrevet

Skjønner hva du mener TS, men virker som det er mange som ikke greier å forstå hva du spør om. Ja, loven sier at butikken i utgangspunktet ikke er pliktig til å gi deg pengene tilbake. Men her har jo butikken reklamert med at de har åpent kjøp, så da er de forpliktet til å forholde seg til det de har markedsført med.

Hvis du kan si hvilken kjede det er, så blir det lettere å sette seg inn i nøyaktig hvilke vilkår de har.

Anonymkode: a736f...f59

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Olei, jeg fikk hvertfall beskjed om at de ikke kunne gi tilbake på kort siden jeg hadde betalt kontant 

Det kan de. 

Men hvilken kjede gjelder dette? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...